Djurpoliser?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Djurpoliser?

Inläggav manne » 2020-06-25 15:23:52

atoms -

Tråden har flyttats från AoG med de skrivandes samtycke.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett


så någon mera än mig som tycker att det är konstigt att USA har djurpoliser men inte Sverige.?

hur kan det komma sig att USA har det men inte Sverige bryr de sig mera om djur i USA men inte Sverige.?

Animal Cops: Houston - Season 12 Episode 10
exe


https://www.youtube.com/watch?v=tlcoQcTStkw
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Djurpoliser.?

Inläggav slackern » 2020-06-25 16:14:51

Det är väl typ som vi har tjänstemän från kommunens miljöförvaltning, dom skjuter ju av vildkaniner här i Stockholm. Det beror nog på att i USA bryr dom sig inte så mycket om sina husdjur dom har byrackor dära som vi inte har hära.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Djurpoliser.?

Inläggav manne » 2020-06-25 16:17:19

slackern skrev:Det är väl typ som vi har tjänstemän från kommunens miljöförvaltning, dom skjuter ju av vildkaniner här i Stockholm. Det beror nog på att i USA bryr dom sig inte så mycket om sina husdjur dom har byrackor dära som vi inte har hära.


konstigt att de har djurpoliser i USA men inte i Sverige.
Någon som vet varför då. :?: :-)063
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Djurpoliser.?

Inläggav manne » 2020-06-25 17:30:59

slackern skrev:Det är väl typ som vi har tjänstemän från kommunens miljöförvaltning, dom skjuter ju av vildkaniner här i Stockholm. Det beror nog på att i USA bryr dom sig inte så mycket om sina husdjur dom har byrackor dära som vi inte har hära.


I USA så har de lägre skatter men hur kan det komma sig att de har bättre djurskydd då.?
hur är detta möjligt då. :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Djurpoliser.?

Inläggav Fabela » 2020-06-25 18:22:47

USA har sämre djurskydd än Sverige. Det är därför de poliserna finns.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Djurpoliser.?

Inläggav manne » 2020-06-26 8:29:38

Fabela skrev:USA har sämre djurskydd än Sverige. Det är därför de poliserna finns.


det förklarar saken.!
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Djurpoliser?

Inläggav slackern » 2020-06-26 14:33:01

manne skrev:
Fabela skrev:USA har sämre djurskydd än Sverige. Det är därför de poliserna finns.


det förklarar saken.!


Dessutom om dom beter sig på det här sättet kan dom väl inte vara särskilt bra?

slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Djurpoliser?

Inläggav manne » 2020-06-26 14:40:19

de filmerna såg jag på bio under 90 talet.!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Djurpoliser?

Inläggav slackern » 2020-06-26 15:09:17

manne skrev:de filmerna såg jag på bio under 90 talet.!


Själv såg jag nog dom på VHS, tacka fan vet jag Netflix och UHD-TV.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Djurpoliser?

Inläggav manne » 2020-06-26 15:11:45

Ja den är en bra film.!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Djurpoliser?

Inläggav manne » 2020-06-27 19:26:18

Fabela skrev:USA har sämre djurskydd än Sverige. Det är därför de poliserna finns.


är det verkligen så är du helt säker på det.? :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Djurpoliser?

Inläggav Fabela » 2020-06-27 19:49:38

manne skrev:
Fabela skrev:USA har sämre djurskydd än Sverige. Det är därför de poliserna finns.


är det verkligen så är du helt säker på det.? :-)063 :o :?:

Vilket av det, menar du?

Att USA har sämre djurskydd? Absolut, utan minsta tvekan.
Har inga fakta, länkar mm på rak arm som stöd för det påståendet, utan baserar det på sånt jag tagit del av under en massa år genom media, olika djurräddningsföreningar och personliga kontakter i USA.
Men det går säkert att hitta div. fakta, om man har tid och ork att googla. Jag har inte det just för ögonblicket, men återkommer om/när inspiration slår till.

Ska säga också att det inte betyder att alla djurägare är dåliga eller att alla djur har det dåligt. Många är och har det väldigt bra. En del kanske t.o.m. bättre, än en del i Sverige.

Att det är därför djurpoliser finns? Nja, det är förstås en svårare fråga. De har inte riktigt samma system som Sverige, så det går väl inte att peka ut exakt orsak mm bara så där.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Djurpoliser?

Inläggav manne » 2020-08-20 12:09:41

Fabela skrev:
manne skrev:
Fabela skrev:USA har sämre djurskydd än Sverige. Det är därför de poliserna finns.


är det verkligen så är du helt säker på det.? :-)063 :o :?:

Vilket av det, menar du?

Att USA har sämre djurskydd? Absolut, utan minsta tvekan.
Har inga fakta, länkar mm på rak arm som stöd för det påståendet, utan baserar det på sånt jag tagit del av under en massa år genom media, olika djurräddningsföreningar och personliga kontakter i USA.
Men det går säkert att hitta div. fakta, om man har tid och ork att googla. Jag har inte det just för ögonblicket, men återkommer om/när inspiration slår till.

Ska säga också att det inte betyder att alla djurägare är dåliga eller att alla djur har det dåligt. Många är och har det väldigt bra. En del kanske t.o.m. bättre, än en del i Sverige.

Att det är därför djurpoliser finns? Nja, det är förstås en svårare fråga. De har inte riktigt samma system som Sverige, så det går väl inte att peka ut exakt orsak mm bara så där.


så varför så finns det inte djurpoliser här i Sverige då. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Djurpoliser?

Inläggav Fabela » 2020-08-20 13:37:29

manne skrev:så varför så finns det inte djurpoliser här i Sverige då.

Ja, alltså på sätt och vis finns det.
Hm, hur ska jag uttrycka det enkelt. :-)063

Det är inte så mycket det praktiska arbetet som skiljer, i slutändan: polisen kan vara inblandad här också.
Man kan bl.a. läsa på Jordbruksverkets hemsida:
Misstänker du att ett djur inte sköts på rätt sätt?

Om du misstänker att djur vansköts eller far illa ska du kontakta länsstyrelsen. I brådskande fall då du inte kan nå länsstyrelsen kan du kontakta polisen.

Blir du störd av ett djur?

Blir du störd eller attackerad av ett djur, till exempel en arg hund, kan du ringa polisen på telefonnummer 114 14 eller länsstyrelsen. Om du blir störd genom att till exempel en hund skäller eller en katt förorenar en sandlåda kan du kontakta kommunen.

Har du råkat skada ett vilt djur?

Har du skadat ett vilt djur ska du kontakta polisen. Är djuret vid liv ska du ringa 112 annars ska du ringa på telefonnummer 114 14. Polisen informerar dig om hur du ska göra. Mer information finns på polisens webbplatslänk till annan webbplats.

Har du hittat ett skadat vilt djur eller en övergiven vild djurunge?

Du kan läsa om vad du ska göra om du hittar ett vilt djur som är skadat på Naturvårdsverkets webbplatslänk till annan webbplats. Hittar du en övergiven unge av ett vilt djur ska du i första hand låta den vara. Mamman vet i normala fall var ungen är men har behövt lämna den där en stund.

https://djur.jordbruksverket.se/amnesom ... 80005.html

Polisen i Sverige kan t.ex. vara med när djur tvångsomhändertas också.

I båda länderna finns även djurskyddsföreningar, alltså privatpersoner som idéellt arbetar med att ta hand om djur som är hemlösa eller far illa.
Så den biten är också lika.


Det som gör den större skillnaden är själva lagarna. Det är därför djuren har sämre skydd i USA.
Man får t.ex. ha vilda djur som husdjur där, det får man inte i Sverige.
Man får utföra div. kirurgiska ingrepp där, som svanskupering, declawing (https://en.wikipedia.org/wiki/Onychectomy) mm, som förbjudits i Sverige och många andra länder.
Man får ha djur i bur på ett annat sätt än här.
Finns många skillnader.

Man har en annan syn på djur där, helt enkelt. Därför finns det också mer problem där, än här.


Vet inte om jag lyckas förklara det på ett bra sätt. :-)063 Det är ju en ganska stor fråga, inte så lätt att ta det kort och enkelt.
Kanske nån annan kan rycka in och förklara bättre?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Djurpoliser?

Inläggav manne » 2020-08-20 13:45:39

Fabela skrev:
manne skrev:så varför så finns det inte djurpoliser här i Sverige då.

Ja, alltså på sätt och vis finns det.
Hm, hur ska jag uttrycka det enkelt. :-)063

Det är inte så mycket det praktiska arbetet som skiljer, i slutändan: polisen kan vara inblandad här också.
Man kan bl.a. läsa på Jordbruksverkets hemsida:
Misstänker du att ett djur inte sköts på rätt sätt?

Om du misstänker att djur vansköts eller far illa ska du kontakta länsstyrelsen. I brådskande fall då du inte kan nå länsstyrelsen kan du kontakta polisen.

Blir du störd av ett djur?

Blir du störd eller attackerad av ett djur, till exempel en arg hund, kan du ringa polisen på telefonnummer 114 14 eller länsstyrelsen. Om du blir störd genom att till exempel en hund skäller eller en katt förorenar en sandlåda kan du kontakta kommunen.

Har du råkat skada ett vilt djur?

Har du skadat ett vilt djur ska du kontakta polisen. Är djuret vid liv ska du ringa 112 annars ska du ringa på telefonnummer 114 14. Polisen informerar dig om hur du ska göra. Mer information finns på polisens webbplatslänk till annan webbplats.

Har du hittat ett skadat vilt djur eller en övergiven vild djurunge?

Du kan läsa om vad du ska göra om du hittar ett vilt djur som är skadat på Naturvårdsverkets webbplatslänk till annan webbplats. Hittar du en övergiven unge av ett vilt djur ska du i första hand låta den vara. Mamman vet i normala fall var ungen är men har behövt lämna den där en stund.

https://djur.jordbruksverket.se/amnesom ... 80005.html

Polisen i Sverige kan t.ex. vara med när djur tvångsomhändertas också.

I båda länderna finns även djurskyddsföreningar, alltså privatpersoner som idéellt arbetar med att ta hand om djur som är hemlösa eller far illa.
Så den biten är också lika.


Det som gör den större skillnaden är själva lagarna. Det är därför djuren har sämre skydd i USA.
Man får t.ex. ha vilda djur som husdjur där, det får man inte i Sverige.
Man får utföra div. kirurgiska ingrepp där, som svanskupering, declawing (https://en.wikipedia.org/wiki/Onychectomy) mm, som förbjudits i Sverige och många andra länder.
Man får ha djur i bur på ett annat sätt än här.
Finns många skillnader.

Man har en annan syn på djur där, helt enkelt. Därför finns det också mer problem där, än här.


Vet inte om jag lyckas förklara det på ett bra sätt. :-)063 Det är ju en ganska stor fråga, inte så lätt att ta det kort och enkelt.
Kanske nån annan kan rycka in och förklara bättre?


tack för tipset. :!: :-)063
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Djurpoliser?

Inläggav manne » 2021-12-24 18:41:39

så någon som kan förklara för mig varför inte vårat land har djur poliser men en sådan ny-liberal stat som USA har det.? :o :-)063 :?: Hur kan det vara på detta sättet. :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in