Någon som sökt Bilstöd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav tahlia » 2008-10-21 16:06:13

Charley? skrev:Du kanske inte märker av det, eftersom du inte tillhör den gruppen, men de som anser att AS inte givit dem så mycket problem verkar systematiskt frysas ut och i vissa fall rentav mobbas här. För att passa in på forumet så ska man vara en av de som har haft mycket problem på grund av sin AS, och man får absolut inte kommentera att man anser att vissa verkar gapa efter mer än de behöver, eller över huvud taget någonting negativt om andra.


Att människor som inte har problem fryses ut har jag inte märkt, det har du rätt i.Men jag tror inte alls (för egen del iaf) att man inte passar in här om man inte haft några problem med sin AS eller något annat. Även människor som inte har några större problem kan mycket väl ha något vettigt att tillföra i form av råd eller kommentarer.

Jodå, man får kommentera negativt. Men att påstå att människor i olika desperata situationer överdriver eller förstorar är inte direkt till någon hjälp och är egentligen bara en provokation.
Man får även tänka på att några (periodvis) rasar ned ganska djupt, och i en sådan situation är det jäkligt svårt att se annat än problem. Inte heller då är man hjälpt av att någon lite drygt konstaterar "du bara gnäller.. ryck upp dig". Det är inte att uttala sig kritiskt, det är att demonsterara sin totala avsaknad av förståelse för personens situation.

Charley skrev:Sedan kanske man borde tänka på att bara för att man har AS så betyder det inte att alla problem man har beror på AS.


Tror att de flesta har förstått detta. Jag "skyller" inte mina ryggproblem på min AS lika lite som t.ex Debbido "skyller" sina dåliga leder på AS.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Eddie The Man » 2008-10-21 16:16:51

Om man nu bor mitt ute po lannet och inte har tillgång till den kollektivtrafiken man önskar: vore det inte någon idé att flytta?

Gör man inget vettigt om dagarna är det väl bara ens egen bekvämlighet som sätter stopp för en eventuell flytt, säger logiken.

Plus att samhället sparar pengar.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav tahlia » 2008-10-21 17:29:03

Eddie The Man skrev:Om man nu bor mitt ute po lannet och inte har tillgång till den kollektivtrafiken man önskar: vore det inte någon idé att flytta?

Gör man inget vettigt om dagarna är det väl bara ens egen bekvämlighet som sätter stopp för en eventuell flytt, säger logiken.

Plus att samhället sparar pengar.


Jag kan inte flytta, vilket du då har missat. Dottern pallar inte att bo där det kör bilar och springer folk hela tiden.

Så enkelt var det med den saken.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Crixan » 2008-10-21 17:45:47

Eddie The Man skrev:
Om man nu bor mitt ute po lannet och inte har tillgång till den kollektivtrafiken man önskar: vore det inte någon idé att flytta?

Gör man inget vettigt om dagarna är det väl bara ens egen bekvämlighet som sätter stopp för en eventuell flytt, säger logiken.

Plus att samhället sparar pengar.




Och de som inte kan flytta då?
Och det är väl bra jävla dumt att flytta till en otrevlig (stor)stad bara för att det ska passa för samhället bättre och sedan vantrivas så man mår ännu sämre än man redan gör.
Sedan så är det mycket mer än "att bara flytta" för dem som har sina kontakter inom spykvården, boendestöd, läkare och allt man har lärt sig att klara av utan att må så fruktansvärt dålig, så som vissa affärer och områden man kan vistas osv.
Dessutom så kostar det att flytta, för en som har aktivitetsersättning har ju knappast råd till att skaffa en lägenhet i stan bara så där rakt av.

Så om det är så värst logiskt...det tycker inte jag.
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav Inger » 2008-10-21 17:50:03

Charley? skrev:
Inger skrev:Det är ju inget fel på bilen! Underbar uppfinning som som givit dem som har råd en enorm frihet i snabb och bekväm förflyttning över längre sträckor. Jag skulle inte klara mig utan min.

Inget fel? Det fetmarkerade: Där har du felet.

Tyvärr misstar du dig genom att koppla ihop fel ord. Läs så här så kanske du fattar syftningen:
"Underbar uppfinning som som givit dem som har råd en enorm frihet i snabb och bekväm förflyttning över längre sträckor."

Annars får vi låta språkpanelen avgöra tvisten i Språkspalten.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2008-10-21 21:32:50

Inger skrev:
Charley? skrev:
Inger skrev:Det är ju inget fel på bilen! Underbar uppfinning som som givit dem som har råd en enorm frihet i snabb och bekväm förflyttning över längre sträckor. Jag skulle inte klara mig utan min.

Inget fel? Det fetmarkerade: Där har du felet.

Tyvärr misstar du dig genom att koppla ihop fel ord. Läs så här så kanske du fattar syftningen:
"Underbar uppfinning som som givit dem som har råd en enorm frihet i snabb och bekväm förflyttning över längre sträckor."

Annars får vi låta språkpanelen avgöra tvisten i Språkspalten.

Va? Jag menar: Felet ligger i att det är ett privilegium som begränsar sig till de som är ekonomiskt starka, och som inte ger ekonomiskt svaga någonting. Det blir väl inte bättre för att du lägger fetmarkeringen någon annanstans, och det är inte en språkfråga. Hur kan du få det till en språkfråga? Jag lade inte fetstilen där för att betona en viss del av meningen, utan för att påvisa det felaktiga.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Inger » 2008-10-22 6:33:50

Å, sorry, då missuppfattade jag helt. :lol: Jag trodde det var en sån där de/dem-grej som jag brukar gnälla på andra om. :oops:

Nu när jag fattar vad du egentligen menade så håller jag helt med! Inte blir det bättre av att både försäkringar, parkeringsavgifter, trängselavgifter, skatter och bensinpriser höjs hela tiden så att det blir svindyrt att köra om man lyckas skrapa ihop till en begagnad bil.

* Fler bilar till folket! Med miljövänliga & billiga drivmedel.

* Och fler billiga eller helst gratis parkeringsplatser. (När jag var hos frissan sist fanns inte en enda p-plats så jag fick ställa mig i p-huset och betala 100:-/tim!)

* Om man införde utökad flextid för studier och arbete som är bättre anpassade för b-människor, så skulle man dessutom slippa de där kö-propparna vid vissa tider på dagen i storstäderna.

* Sen tror jag verkligen på det där med rälsbussar som ett flexiblare alternativ till vanlig kollektivtrafik (som någon klok kåsör sammanfattade som att den "tar dig från ett ställe där du inte är, till ett ställe dit du inte ska, vid en tid som inte riktigt passar, ihop med personer du normalt inte skulle välja att resa med").

* Samt fler kringleder och bättre separering - ev i olika nivåer - mellan bilister, yrkestrafik, kollektivtrafik, cyklister och fotgängare i städerna. Som det nu är försöker man klämma in flera inkompatibla och för varandra livsfarliga grupper i ett och samma utrymme, som faktiskt inte rymmer allihopa.

* Idiotin att spärra av så många gator i städer och förorter att man får surra runt som en råtta i en labyrint för att komma ut minskar ju inte heller utsläppen, om det var det som var tanken.

* Och så är det helt orimligt att det är snudd på dyrare med tåg än inrikesflyg. Och att kollektivtrafik ö h t är så dyr, det uppmuntrar ju inte precis till ta bilen istället. Allt är dyrt, då kan man lika gärna ta det mest bekväma.

Alla borde generalstrejka och vägra använda vare sig det ena eller det andra tills de sänker priserna på allt.

(Sorry, nu råkade du trycka på trafikåsikts-knappen; det här är vad som kan komma ut då...) :)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Mardröm » 2008-10-22 17:31:35

NU är det väl bra urspårat, ska ni sitta här och döma andra NPFare och försöka hindra dem från att få hjälp och vara som nån djävla studierektor?
Det är ju inte VI som avgör behov eller ättigheter, men vi kanske kan hjälpa varandra att argumentara och diskutera samt vara ett stöd, det är inte vårt fel att vi kan söka om bilstöd, och en bror som söker om bbilstöd, honom vill jag stödja, men här, nej, man ska kallas rövhål, fast med andra ord.

OM folk behöver bilstöd eller färdtjänst ska man väl hjälpa till med argument och hur man får det isf att föreslå cykel?

Ju mer jag läser här, desto mer ser jag hur man bara vältrar sig i bekymmer och besvär. Det är behov av ensamhet på det ena hållet, och problem med mediciner och psykvården på andra hållet. Myndighetskonflikter på det tredje. Där känner inte jag igen mig ett endaste dugg, och jag tror inte det är så värst nyttigt att bara gegga runt sig i andras problem hela tiden


Men sluta gegga då, fattar du inte och inte vill vara behjälplig, vad att säga?

Jag har problem med allt ovanstående, jag är ensam, vad gäller att diskutera med myndigheter och ansöka och beskriva mina problem, inga föräldrar eller vänner som gör sånt. Jag vill hjä'lpa till om jag kan och jag vill gärna ha hjälp av andra när jag kan, inte få tips om cykling och flytt. Det är som att tipsa om att hyra in de främsta experterna för att få det piller eller den åtgärd du vill ha, eller att bli polare med Bill Gates och få ett bra jobb där så man kan betala själv.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Charley? » 2008-10-22 17:48:07

Mardröm skrev:NU är det väl bra urspårat, ska ni sitta här och döma andra NPFare och försöka hindra dem från att få hjälp och vara som nån djävla studierektor?
Det är ju inte VI som avgör behov eller ättigheter, men vi kanske kan hjälpa varandra att argumentara och diskutera samt vara ett stöd, det är inte vårt fel att vi kan söka om bilstöd, och en bror som söker om bbilstöd, honom vill jag stödja, men här, nej, man ska kallas rövhål, fast med andra ord.

OM folk behöver bilstöd eller färdtjänst ska man väl hjälpa till med argument och hur man får det isf att föreslå cykel?

Givetvis kan forumiter hjälpa varandra till att bli mer framgångsrika i sitt sökande av olika bidrag och stödinsatser, men de som anser att dessa bidrag och stödinsatser är onödiga/dåliga/valfritt som är negativt, måste väl också få uttrycka sina åsikter?

Sedan kan jag ju tycka att man får vara försiktig när det gäller att hjälpa andra med ansökan om bidrag och stödinsatser. Det är viktigt att man bara hjälper till och inte bidrar till att en person får någonting den egentligen inte är berättigad till. (Detta är givetvis inte riktat mot någon forumit, jag kom bara på att det kan bli ett problem om information om hur man ska söka, vad man ska skriva osv, blir för offentlig, då det kan resultera i att fler fuskar. Jag tror dock inte att någon här på forumet gör det, men utomstående kan också läsa den här tråden.)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Mardröm » 2008-10-22 20:39:13

Charley? skrev:Givetvis kan forumiter hjälpa varandra till att bli mer framgångsrika i sitt sökande av olika bidrag och stödinsatser, men de som anser att dessa bidrag och stödinsatser är onödiga/dåliga/valfritt som är negativt, måste väl också få uttrycka sina åsikter?


Ja, men nu handlar denna sträng om att FÅ bilstöd , ellerr färdtjänst och vilka problem och möjligheter stödformerna ger och hur vi ska kunna dra nytta av dem.

Om du vill moralisera över att folk diskuterar rättigheter och hur man får dem, oavsett vilka, så kan du ju göra det i en egen "mot all hjälp" sträng.

Jag vill tex inte ha en kontaktperson, ska jag då mena att de som vill ha det och har rätt till det ska gå på disco och leta polare? De som behöver och vill ha en god man, de kan väl för fan ta hand om sig själva? Och de som går före i bokön och får gruppbostad.....vilka ägg!
Varför ÖHT ha en enda insats, låt AS bli ett riktigt fett stigma bara.


Sedan kan jag ju tycka att man får vara försiktig när det gäller att hjälpa andra med ansökan om bidrag och stödinsatser. Det är viktigt att man bara hjälper till och inte bidrar till att en person får någonting den egentligen inte är berättigad till.


Och varför är det viktigt här på forumet? Ska DU avgöra om jag behöver en kontaktperson eller bilstöd? Om man nu får ett stöd så kan man, som vi ser kommunerna och landstingen samt F-kassan gör, värdera behoven och förmågorna olika. Vad gäller tandvårdsintyg, bilstöd, perosnligt ombud, rätt till adekvat medicin, annan vård mm, mm, så hjälper jag gärna till så gott jag kan med information. Det tycker jag är en av de stora menigarna med forumet.

(Detta är givetvis inte riktat mot någon forumit, jag kom bara på att det kan bli ett problem om information om hur man ska söka, vad man ska skriva osv, blir för offentlig, då det kan resultera i att fler fuskar. Jag tror dock inte att någon här på forumet gör det, men utomstående kan också läsa den här tråden.)


Ja, jag ska nämna bilstöd för min granne så han kan fuska till sig det...
Hur i h-vete ska han göra då? Vem är denne potentielle fuskare? Förlåt, dessa mängder av fuskare? Hur ska man kunna fuska? Man kan få mer eller mindre, men det är aldrig fusk

Det är tydligt vi här med diagnos som ger oss rätt att söka hjälpen som är de potentiella fuskarna enligt dig, du vill inte vara en syster och hjälpa till så vi får det bättre, nej, du vill att vi ska skämmas för att vi söker det vi har rätt till, på ett sånt sätt som den som har mest backup i form av läkar, advokat och politiska kontakter får? Det är väl rättvisa?

Om det inte är riktat mot en forumit, eller rättare sagt en person som genom LSS har rätt att söka, vem är det då riktat mot?


Så charley, vilka är nu dessa fulingar som drar nytta av saker de inte har rätt till?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Charley? » 2008-10-22 20:58:06

Men Gudars skymning. Jag orkar inte diskutera det här med dig när du kommer med en massa påhopp.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Lakrits » 2008-10-22 21:01:47

Charley? skrev:Gudars skymning


OT: Jag är inte ensam om att använda det uttrycket! :)

Dessutom läser jag "bilstöld" varje gång jag ser tråden...
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Mardröm » 2008-10-22 21:07:59

Charley? skrev:Men Gudars skymning. Jag orkar inte diskutera det här med dig när du kommer med en massa påhopp.


Jag frågar och argumenterar och vill ha ett svar!

Hoppar jag på dig? Ja, när det gäller frågan om att man inte ska upplysa för då KAN ngn fuskare ta sig igenom. Att 10 med behov får nej för de inte förmår skriva rätt ord till rätt instans, det bekymrar dig mindre?

Jag förstår inte ens hur man kan fuska med detta om man har AS?

Däremot vet jag många som inte är psykiatikersöner, med advokatbröder och mamma är med i landstingets styrelse som behöver hjälp. Av olika slag.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Charley? » 2008-10-22 21:17:13

Mardröm skrev:
Charley? skrev:Men Gudars skymning. Jag orkar inte diskutera det här med dig när du kommer med en massa påhopp.


Jag frågar och argumenterar och vill ha ett svar!

Hoppar jag på dig? Ja, när det gäller frågan om att man inte ska upplysa för då KAN ngn fuskare ta sig igenom. Att 10 med behov får nej för de inte förmår skriva rätt ord till rätt instans, det bekymrar dig mindre?

Jag förstår inte ens hur man kan fuska med detta om man har AS?

Däremot vet jag många som inte är psykiatikersöner, med advokatbröder och mamma är med i landstingets styrelse som behöver hjälp. Av olika slag.

Vad syftar din sista mening till?
Jag bryr mig inte om ifall du vill ha ett svar eller inte, just nu vill jag inte ge någonting. Eventuellt ger jag dig svar imorgon, eller så struntar jag i det.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Mardröm » 2008-10-22 22:42:25

Min sista mening visar på en person som har styrka runt sig.

Läkaren vet vilka knappar som ska tryckas på, han känner ju tom sonens läkare, de träffas inte sällan på Rotary. Juristbrodern är ung och hungrig, han ser at hans lilebror inte kan bli en toppkraft i samhället "normalt" som vi andra, han har vänner som är experter på just förvaltningsrätt och en god förmåga själv att ösa på med inlagor, han vet vad som "besvärar" och får myndighetsmänniskan att uppleva en risk för att få ta ett personligt ansvar, med anmälningar etc.

Mamman känner ju de i landstingsstrelsen. Naturligtvis också högre tjänsetemän, som inte ä r politikerstyrda, formellt, men när Gudrun kommer och är ledsen för sonen, som ju har AS, så..... kanske det blir lite lättare för socialtjänstemän och läkare på golvet, som kanske har minus i budgeten eller söker gehör för sina intressen, och i Gudrun har de ju plötsligt en närmare vän, de kan inte förlora på att ha hennes välvilja.

Ingen har mutas, inga tjänster har begärts, det bara händer.

Gudrun lämnar naturligtvis rummet när beslutet tas så jäv inte uppstår...
Och vi vet ju att det snarare är lag än undantag att man sitter på flera stolar politiskt. Gudrun sitter inte bara i försäkringskassenämnden och i landstingetsstyrelse, hon är också invald i kommunfullmäktige, och nu ska statsdelarna få sin tilldelning av pengar. Det är gott att vara vän med Gudrun, utan att vi behöver ana konspirationer eller svågerpolitik egentligen, det är ren mänsklighet. För ansökan ger vid lag att sonen är berättigad.
LÄkaren, tjänsemannen, juristsonen, de som känner med gudrun och förstår att hon har det jobbigt med sin AS som i nämnderna....

Det är mågna +++
Och du tycker inte vi mutanter ska tipsa varandra pga risk för fusk?
(och, för att förtydliga, Gudru, brodern och läkarmaken FUSKAR inte, de MUTAR inte, de gör inget "fult" men de ser till att leda vattnet till sin åker, dumma vore de väl annars?)
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Charley? » 2008-10-23 12:31:17

Jag har fortfarande inget behov av att svara, tyvärr.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Mardröm » 2008-10-23 13:39:25

Behov har man av att äta, skita, få oxycontin i näsan och sova.
Gärna knata runt lite.

Det andra är lyx.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Charley? » 2008-10-23 13:46:31

Mardröm skrev:Behov har man av att äta, skita, få oxycontin i näsan och sova.
Gärna knata runt lite.

Det andra är lyx.

Var det där specifikt riktat till mig?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav ragnevi » 2008-10-24 15:31:58

Det är varje funktionshindrads plikt att kosta samhället så mycket pengar de kan, som straff för den strukturella diskriminering som vi utsätts för.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-24 16:18:42

ragnevi skrev:Det är varje funktionshindrads plikt att kosta samhället så mycket pengar de kan, som straff för den strukturella diskriminering som vi utsätts för.
Inklusive skadegörelse och annan kriminalitet?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav ragnevi » 2008-10-26 22:04:04

Proffe Slimp skrev:Inklusive skadegörelse och annan kriminalitet?
Nu vet jag inte vad du pratar om... :roll:
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Emma » 2008-10-27 1:10:34

Åka buss, huvva! Långfärdbuss funkar men vanligt kommunalt det gör jag bara inte, jag får alltid kliva av i förskott. Taxi lika illa. Lösning moped?, klarar inte av alla bilar och skyltar, andra trafikanter och guu vet allt som kan komma i vägen... Körkort är för egen del med bil är med andra ord lika omöjligt... jag skulle skärmma mej själv lika mycket som alla mina medtrafikanter... cykel... det går lagom fort om man har kontroll men det är inte roligt att cykla långt! Cyklade tom. till skolan när jag gick i högstadiet trots att det var nästsan 2 mil dit... jag har aldrig klarat av bussar... Jag har till slut efter många år av cyklande funnit den ultimata cykeln, lösningen på världens alla transportproblem när man inte klarar av något bensindrivet :D Denna nedan klarar tom. att dra en kärra med 40kg last, har provat! :D Det går med andra ord att tex. koppla på en barnkärra och dra 2 barn efter sej i hur branta backar som helst utan svett eller den minsta anstängning.
Onzza Big Hit
7 vxl mountainbike
Aluminiumram, fjädring fram och bak.
skivbromsar fram/bak.
Pedalstyrd motor-när du har kopplat in motorn så kopplas den på vid pedaltramp och den kopplas av när du bromsar eller slutar att trampa.
körsträcka per laddning 40 km.
lätt att cykla med vid uppförsbackar och när det är motvind.
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-27 7:26:06

Emma skrev:Åka buss, huvva! ..........och lite till.


Hur är det att åka med någon du känner, går det bra?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Emma » 2008-10-27 11:53:27

Hmm för det mesta nej. Jag kan åka med tex. min mamma när hon var i livet och min styvfar och numera med min kille. Kompisar etc. går det inte alls med och om jag blir av nöden tvungen så är jag vit som ett lakan när jag kommer fram så jag kan iaf inte uträtta så mycket mer än att hitta någonstans att sitta och planera hur jag ska ta mej hem igen.
Jag går hellre en mil om jag säger som så än sätter mej på bussen eller i en bil. Bil kan gå något lite bättre än en buss för åker man bil så har man en liten möjlighet att kunna be att de stannar så man får kliva av vilket inte går på samma sätt på en buss, man måste ju invänta en busshållplats.
Tåg, av någon anledning går det bra med tåg men inte tunnelbana, pendeltåg (de gamla gick bra men inte de nya som de sen bytte till) eller x-2000 :-/
Summering, jag går och cyklar till 99% och åker bil när jag måste med min kille. Åker tåg om det är långt men får pricka in turer som går med de gamla tågen...
Jag har insett att om man inte bor i norrland så klarar man sej faktiskt alldeles utmärkt utan att behöva kliva in i något med motor. Eller hmm... jag har bott i v-norrland mitt i urskogen med 5 km till närmaste post och 4 mil till närmaste större stad och jag klarade mej även där utan bil och buss. Cykel och moped (små skogsvägar = ingen trafik) och skoter genom skogen på vintern med parkering vid ett träd bakom ica när man skulle handla = ingen trafik förutom en å annan älg :D
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in