Fullt med folk i affären?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fullt med folk i affären?

Inläggav nescio » 2020-06-18 21:07:37

Jag gick till affären nyss för att köpa lite matvaror jag fått slut på. Men parkeringen utanför var full av bilar och det kryllade av folk inne i affären. Jag tänkte att där går inte jag in i Coronamolnet. Bara att gå hem igen.

Varför är det en massa folk där plötsligt? Är det för dumma midsommarafton? Är det inte bara för folk att köpa en burk sill istället för köttbullar. Varför behöver folk handla mer än vanligt?
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Fullt med folk i affären?

Inläggav alixha » 2020-06-18 21:10:58

Folk handlar sin vanliga mat och utöver det behövs extra mat, specifik mat just till midsommar eftersom man ofta har gäster då. Klart att det är dumt med tanke på Corona men jag tror folk bryr sig mer om midsommar just nu. Folk är trötta på att oroa sig, nu skall här njutas! Midsommar är trots allt en av våra största högtider i Sverige.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Fullt med folk i affären?

Inläggav ankhh » 2020-06-18 21:14:09

Jag hade samma problem igår, tittade bara på en större butik. Fast det var vid 18-19-snåret, kanske helt fel tid att titta på butiker.

Jag lyckades handla igår kväll strax före 21, i en annan butik. Min gissning är att det (som för dig) skulle vara mer folk idag, när folk ska handla till midsommarafton, även sen kvällstid.

I morgon kring lunchtid är det nog relativt tomt - många affärer har öppet till 13 eller 14, medan midsommarfirarna håller på med lunch då.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Fullt med folk i affären?

Inläggav Huggorm » 2020-06-18 21:19:06

Jag var inne på coop i Lysekil idag på eftermiddagen och det var helt packat med folk, långa köer och folk stod tätt. Ingen verkar bry sig alls.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fullt med folk i affären?

Inläggav vanillin » 2020-06-18 21:21:27

Ja, det är för "dumma midsommarafton". Det är alltid så före stora helger. Folk vill handla färdigt innan.
Hoppas du har tillräckligt hemma att äta tills det går att handla igen, nescio.
Jag hade också glömt handla ett par saker och försökte i förmiddags, men fick ge upp. Det var bara att vända. Och jag höll andan medan jag gick ut genom Coronavimlet.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Fullt med folk i affären?

Inläggav ShakeItOut » 2020-06-18 21:24:47

Här har några affärer varnat för att det brukar bli mycket folk och bett folk att sprida ut handlingen. Samt att starta förra veckan om möjligt med att handla. Så det är inget nytt men jobbigt om man behöver handla. Jag handlade på mindre Coop vid 12 och då var det ändå lugnt.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Fullt med folk i affären?

Inläggav Huggorm » 2020-06-18 21:27:10

Här var tydligen flera hundra meter kö utanför systembolaget idag, enligt lokaltidningen. Det får bara vara ett visst antal människor inne i butiken samtidigt så folk fick köa utanför.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fullt med folk i affären?

Inläggav ankhh » 2020-06-18 21:34:04

Yes, jag såg en systembolagskö när jag lämnade den fullsmockade butiken igår också. Jag cyklade förbi för att jag hade funderat på att köpa lite vin, men struntade i det. Så viktigt är det inte att jag står i coronakö!

Det ska medges, de såg ut att hålla avstånd i kön, som nog bara var sådär 20-30 meter. Igår.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Fullt med folk i affären?

Inläggav Teagirl » 2020-06-20 4:34:42

Jag tycker det är ovanligt mycket folk i affärerna nästan hela tiden nu. Och ute på stan och i parkerna och överallt jag går. Börjar bli aningens stressad och känner mig trängd när jag inte får vara ifred. Jag brukar ju vara en av få lediga dagtid men nu är det lov och semester för en del och flera jobbar hemifrån så folk har tydligen mer tid för shopping. Har varit sån skillnad sen jag kom ur karantänen då blev jag väldigt förvånad över alla människor.

Har därför börjat i tider som denna då jag inte kan sova att gå första promenaden med hundarna vid 5/6 på morgonen. Inte en människa ute då. Och handla direkt när affärerna öppnar eller på lite udda tider.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Fullt med folk i affären?

Inläggav LordNelson » 2020-06-20 9:16:02

Man kan ju alltid flytta till Sibirien.

Eller Norrland. Fast där har dom inga affärer.

Om man nu är rädd för att bli nertrampad.

4,8 invånare per kvadratkilometer. Antagligen tätare mellan älg, björn och myskoxe. Väljer man att bosätta sig i inlandet är befolkningstätheten lägre.

Gnällspikar.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Fullt med folk i affären?

Inläggav Alien » 2020-06-20 13:16:08

Jag har fått tipset att handla strax efter de öppnat el en halvtimmer innan de stänger. Då är det rätt folktomt.

Men det är ju inte bara andra kunder jag måste undvika. Jag ska ju betala i kassan och det är inga två meter mellan mig och kassörskan då. Dessutom kan ju andra kunder fått samma goda idé.

Så jag fortsätter med hemleverans. Även om det innebar att det inte blev någon sill, gräddfil el jordgubbstårta. När man beställer måste man ha lång framförhållning, det klarar inte jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fullt med folk i affären?

Inläggav Huggorm » 2020-06-20 13:25:06

Alien skrev:Men det är ju inte bara andra kunder jag måste undvika. Jag ska ju betala i kassan och det är inga två meter mellan mig och kassörskan då. Dessutom kan ju andra kunder fått samma goda idé.
I mina trakter har samtliga varuhus plastskärmar mellan kassörskan och kunden.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fullt med folk i affären?

Inläggav Marjatta » 2020-06-20 13:33:15

Huggorm skrev:
Alien skrev:Men det är ju inte bara andra kunder jag måste undvika. Jag ska ju betala i kassan och det är inga två meter mellan mig och kassörskan då. Dessutom kan ju andra kunder fått samma goda idé.
I mina trakter har samtliga varuhus plastskärmar mellan kassörskan och kunden.


Så gott som alla butiker har det nu, ja. Även apoteket. Bra grej.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Fullt med folk i affären?

Inläggav slackern » 2020-06-20 18:07:10

Är det fullt med folk har du ett eget ansvar att lämna affären svårare än så är det inte, eget ansvar heter det.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fullt med folk i affären?

Inläggav ankhh » 2020-06-20 18:37:38

De flesta, om inte alla, här skriver väl just att de (vi) undviker affärer som har fullt med folk. Däremot är det väl fritt fram att kommentera att det är (för) fullt med folk.

Tycker jag. Så jag undrar vad du är ute efter, slackern?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Fullt med folk i affären?

Inläggav slackern » 2020-06-20 19:56:51

ankhh skrev:De flesta, om inte alla, här skriver väl just att de (vi) undviker affärer som har fullt med folk. Däremot är det väl fritt fram att kommentera att det är (för) fullt med folk.

Tycker jag. Så jag undrar vad du är ute efter, slackern?


Varför gnälla över det? Vi har ett fritt val och eget ansvar, folk som knallar runt i en överfull butik har ju gjort sitt val.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fullt med folk i affären?

Inläggav Maggi » 2020-06-20 20:08:40

Det är ju knappast gnäll, däremot undrar man hur folk tänker, eller inte tänker.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Fullt med folk i affären?

Inläggav slackern » 2020-06-20 21:16:46

Maggi skrev:Det är ju knappast gnäll, däremot undrar man hur folk tänker, eller inte tänker.


Det kan lätt uppfattas som gnäll, varför inte bara acceptera folks val även fast man tycker att det är korkat? Ska folk inte få fatta sina beslut själv vill vi ha utegångsförbud och diktatur?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fullt med folk i affären?

Inläggav Maggi » 2020-06-20 21:28:12

slackern skrev:
Maggi skrev:Det är ju knappast gnäll, däremot undrar man hur folk tänker, eller inte tänker.


Det kan lätt uppfattas som gnäll, varför inte bara acceptera folks val även fast man tycker att det är korkat? Ska folk inte få fatta sina beslut själv vill vi ha utegångsförbud och diktatur?

Jag kommer inte säga åt dem men det är inte bara dom själva som blir drabbade om smittan sprider sig snabbt. Jag är inte i affären när det är mycket folk så jag träffar dem inte men undrar HUR de tänker. Vore intressant att veta.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Fullt med folk i affären?

Inläggav ankhh » 2020-06-20 22:43:44

Jag tycker att det är onödigt nedvärderande att kalla kritiska synpunkter på folks idiotiska uppförande för "gnäll".

Jag tycker att folk får göra precis som de vill så länge det bara drabbar dem själva (och andra som tycker lika). Problemet är ju att smittkedjor av coronavirus förr eller senare drabbar någon som blir allvarligt sjuk och kanske dör. Det tycker jag att folk borde kunna tänka på - och, visst, klarar de inte att ta denna minimala hänsyn så vete katten om det inte vore dags för någon form av lockdown...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Fullt med folk i affären?

Inläggav Chrilleb » 2020-06-30 22:18:02

Hej, intressant tråd.

På Ica där jag oftast handlar, så har de markerat med tejp (typ håll avståndet, 2 m)


Likaså Lidl här i Sollentuna har markeringar.


Jag växlar mellan att besöka Lidl och Ica beroende på vad jag ska ha.


Hoppas det ordnar sig o att folk då tar till sig info gällande avstånd framöver.(om jag minns rätt)
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Fullt med folk i affären?

Inläggav vanillin » 2020-07-02 15:00:40

Jag var och handlade idag. Det var som förra gången, folk håller inte avståndet. Det är precis som om corona aldrig funnits.
Jag skulle ta en påse pommes ur frysdisken och då var det en annan kund som stod och hängde över axeln på mig och skulle ha varan bredvid.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Fullt med folk i affären?

Inläggav Maggi » 2020-07-02 15:14:36

Corona är över, verkar folk resonera

Jag gillar människor som har med sig handsprit i väskan!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Fullt med folk i affären?

Inläggav Chrilleb » 2020-07-02 18:21:45

@Maggi


Ojdå...ja. Gillar också att man har med eller tar handsprit med sig ut, om man t.ex besöker köpcentrum tillfälligt och så. Apoteket har ju handsprit om man besöker de, det är bra. :)


Jag köpte för ett tag sen, och har handsprit hemma.
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in