Straff för sina funktionshinder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-07-18 20:56:55

sussi83 skrev:
Karamell skrev:
sussi83 skrev:Deras uppgift är att hålla rutiner, de är människor, alltså förstår de vad de gör.
Det jag vänder mig emot är att de inte är utbildade på funktionshinder, det kan uppstå onödiga dispyter pga detta.
Att den med NPF har andra föreställningar om saker som upplevs rätt och riktigt för den personen då det kan vara svårt att tänka bortom sin egen bubbla. Det kan säkert vara sant för alla som utsätts för extrem stress men kanske i synnerhet personer som befinner sig på spektrat.
Outbildade personer kan ha svårt att förstå detta.

Min medicin har inget med AS att göra och ASAP Rocky har inget funktionshinder heller vad jag vet.

Det kan tyckas som det men sättet att uppfatta världen och omständigheter har med AS att göra vill jag påstå.
En människa utan NPF ska inte ha några större problem med theory of mind, de kan sätta sig in i någon annans skor annars skulle de inte vara lämpliga för jobbet. Jag skulle nog påstå att de flesta behöver ha en hög sådan för att kunna ha ett socialt jobb
Nekar de dig mediciner så vet de vad de gör fast man kanske inte själv uppfattar saken på samma sätt, men de förstår fullt och fast vilka känslor det kan väcka hos dig. Frustration, vrede, uppgivenhet mm mm.
Nej Rocky har inget med funktionshinder att göra, skillnaderna är mer kulturella.

Om det är något jag stör mig på så är det när man skyller brister i samhället på en diagnos. Och detta kommer från en som själv har en diagnos, antar jag? :evil:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 21:19:04

Karamell skrev:
sussi83 skrev:
Karamell skrev:Min medicin har inget med AS att göra och ASAP Rocky har inget funktionshinder heller vad jag vet.

Det kan tyckas som det men sättet att uppfatta världen och omständigheter har med AS att göra vill jag påstå.
En människa utan NPF ska inte ha några större problem med theory of mind, de kan sätta sig in i någon annans skor annars skulle de inte vara lämpliga för jobbet. Jag skulle nog påstå att de flesta behöver ha en hög sådan för att kunna ha ett socialt jobb
Nekar de dig mediciner så vet de vad de gör fast man kanske inte själv uppfattar saken på samma sätt, men de förstår fullt och fast vilka känslor det kan väcka hos dig. Frustration, vrede, uppgivenhet mm mm.
Nej rocky har inget med funktionshinder att göra, skillnaderna är mer kulturella.

Om det är något jag stör mig på så är det när man skyller brister i samhället på en diagnos. Och detta kommer från en som själv har en diagnos, antar jag? :evil:

Jag har inte skyllt på något faktiskt utan mer har åsikten att alla inte funkar enligt normen.
Vad var din egen intention med att starta tråden och med Det namnet?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2019-07-18 21:25:05

sussi83 skrev:
Karamell skrev:
sussi83 skrev:Det kan tyckas som det men sättet att uppfatta världen och omständigheter har med AS att göra vill jag påstå.
En människa utan NPF ska inte ha några större problem med theory of mind, de kan sätta sig in i någon annans skor annars skulle de inte vara lämpliga för jobbet. Jag skulle nog påstå att de flesta behöver ha en hög sådan för att kunna ha ett socialt jobb
Nekar de dig mediciner så vet de vad de gör fast man kanske inte själv uppfattar saken på samma sätt, men de förstår fullt och fast vilka känslor det kan väcka hos dig. Frustration, vrede, uppgivenhet mm mm.
Nej rocky har inget med funktionshinder att göra, skillnaderna är mer kulturella.

Om det är något jag stör mig på så är det när man skyller brister i samhället på en diagnos. Och detta kommer från en som själv har en diagnos, antar jag? :evil:

Jag har inte skyllt på något faktiskt utan mer har åsikten att alla inte funkar enligt normen.
Vad var din egen intention med att starta tråden och med Det namnet?

Jag pratar om respekt rent allmänt. Men du kanske missade att jag skrev om den häktade hiphop-stjärnan i det senaste inlägget?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Kentarou » 2019-07-18 22:58:33

sussi83 skrev:
Karamell skrev:
sussi83 skrev:Deras uppgift är att hålla rutiner, de är människor, alltså förstår de vad de gör.
Det jag vänder mig emot är att de inte är utbildade på funktionshinder, det kan uppstå onödiga dispyter pga detta.
Att den med NPF har andra föreställningar om saker som upplevs rätt och riktigt för den personen då det kan vara svårt att tänka bortom sin egen bubbla. Det kan säkert vara sant för alla som utsätts för extrem stress men kanske i synnerhet personer som befinner sig på spektrat.
Outbildade personer kan ha svårt att förstå detta.

Min medicin har inget med AS att göra och ASAP Rocky har inget funktionshinder heller vad jag vet.

Det kan tyckas som det men sättet att uppfatta världen och omständigheter har med AS att göra vill jag påstå.
En människa utan NPF ska inte ha några större problem med theory of mind, de kan sätta sig in i någon annans skor annars skulle de inte vara lämpliga för jobbet. Jag skulle nog påstå att de flesta behöver ha en hög sådan för att kunna ha ett socialt jobb
Nekar de dig mediciner så vet de vad de gör fast man kanske inte själv uppfattar saken på samma sätt, men de förstår fullt och fast vilka känslor det kan väcka hos dig. Frustration, vrede, uppgivenhet mm mm.
Nej rocky har inget med funktionshinder att göra, skillnaderna är mer kulturella.


Theory of mind tester är endast foton på ögon, det är inte alls ett tecken på att personen bryr sig om andra personer. Det finns säkert personer med antisocial personlighetsstörning som har väldigt hög ToM.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2020-01-18 17:00:17

Kriminalvården fortsätter briljera.

Förlamad låg i avföring ett halvt dygn i häktet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... n-i-haktet
Senast redigerad av Karamell 2020-01-18 17:11:05, redigerad totalt 1 gång.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2020-01-18 17:10:14

Karamell skrev:Kriminalvården fortsätter briljera.

Förlamad låg i avföring ett halvt dygn i häktet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... FZtwNEgDYM
Nu blev man nyfiken på vad denna förlamade man gjort som satt honom i häkte. Ganska många brott är svåra att utföra när man sitter i rullstol.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2020-06-17 0:59:17

Häktade Ali, 23, dog av uttorkning: ”De behandlade honom omänskligt”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... omanskligt

Hur kan det ta 3 år innan det kommer upp i hovrätten kan man undra för det första.
Men det riktigt förkastliga är att en fånge som är psykotisk inte får vård. Kriminalvården är livsfarliga!

:twisted: :twisted: :twisted:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2020-06-17 13:12:26

Häktenchefen dömdes!
60 dagsböter om 490 kr för att ha haft ihjäl en människa. Som när amerikanska poliser bara får sparken när dom dödar svarta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... l-alis-dod

"Prisoners lives matter" :roll:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Geastrum » 2020-06-17 13:44:11

Huggorm skrev:
Karamell skrev:Kriminalvården fortsätter briljera.

Förlamad låg i avföring ett halvt dygn i häktet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... FZtwNEgDYM
Nu blev man nyfiken på vad denna förlamade man gjort som satt honom i häkte. Ganska många brott är svåra att utföra när man sitter i rullstol.

Man kan ju uppträda stökigt, köra på folk etc.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2020-06-17 13:50:24

Geastrum skrev:
Huggorm skrev:
Karamell skrev:Kriminalvården fortsätter briljera.

Förlamad låg i avföring ett halvt dygn i häktet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... FZtwNEgDYM
Nu blev man nyfiken på vad denna förlamade man gjort som satt honom i häkte. Ganska många brott är svåra att utföra när man sitter i rullstol.

Man kan ju uppträda stökigt, köra på folk etc.
Uppträtt stökigt? :shock: Då förtjänar han nästan sitt öde.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav antonius » 2020-06-17 14:28:51

Geastrum skrev:
Huggorm skrev:
Karamell skrev:Kriminalvården fortsätter briljera.

Förlamad låg i avföring ett halvt dygn i häktet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... FZtwNEgDYM
Nu blev man nyfiken på vad denna förlamade man gjort som satt honom i häkte. Ganska många brott är svåra att utföra när man sitter i rullstol.

Man kan ju uppträda stökigt, köra på folk etc.


Ja då ska man ju bara dö, dö ,dö. Han kanske var fräck och bad om påbackning av kvälsgröten, eller ville ha en ny blöja som inte bytts på två dygn.... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2020-06-19 11:44:03

Ytterligare ett exempel på hur inkompetenta personalen är på anstalter. När man berättar om det är det ingen som tror på det eller bryr sig. Då blir det såhär. Grattis Sverige!

En ung man som under våren dömdes till rättspsykiatrisk vård för flera våldsbrott har rymt från Rågården rättspsykiatri i Gunnilse. Enligt uppgifter till GT bedöms mannen vara ”mycket farlig”.

https://www.expressen.se/gt/krim/domd-v ... -rattspsyk
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2020-06-19 12:00:07

Karamell skrev:Ytterligare ett exempel på hur inkompetenta personalen är på anstalter. När man berättar om det är det ingen som tror på det eller bryr sig. Då blir det såhär. Grattis Sverige!

En ung man som under våren dömdes till rättspsykiatrisk vård för flera våldsbrott har rymt från Rågården rättspsykiatri i Gunnilse. Enligt uppgifter till GT bedöms mannen vara ”mycket farlig”.

https://www.expressen.se/gt/krim/domd-v ... -rattspsyk
jag förstår inte varför det inte är namn och bild i artikeln om en så farlig person rymt
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav antonius » 2020-06-19 12:06:10

Huggorm skrev:jag förstår inte varför det inte är namn och bild i artikeln om en så farlig person rymt


Det kan vara så att den här personen har anhöriga som redan ligger dåligt till och då väljer man att inte göra så, för det kan t ex vara barn som utsatts för hot etc... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2020-06-19 13:10:22

Huggorm skrev:
Karamell skrev:Ytterligare ett exempel på hur inkompetenta personalen är på anstalter. När man berättar om det är det ingen som tror på det eller bryr sig. Då blir det såhär. Grattis Sverige!

En ung man som under våren dömdes till rättspsykiatrisk vård för flera våldsbrott har rymt från Rågården rättspsykiatri i Gunnilse. Enligt uppgifter till GT bedöms mannen vara ”mycket farlig”.

https://www.expressen.se/gt/krim/domd-v ... -rattspsyk
jag förstår inte varför det inte är namn och bild i artikeln om en så farlig person rymt


Innan Stureplansskjutningen var det extremt ovanligt att dom visade bilder eller angav namnet på brottslingar, hade något med pressetiska skäll, efter den händelsen har det luckrats upp.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2020-10-14 21:15:36

Uppdrag granskning
Dicks rop på hjälp

En man plågas på sitt rum när ingen ser, men han kan inte själv berätta om vad som händer. De gamla institutionerna för människor med funktionsnedsättning skulle försvinna i Sverige - men hur blev det egentligen? Följ med in i en värld som annars är dold från insyn


https://www.svtplay.se/video/28549410/u ... start=auto
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Zia1985 » 2020-10-14 21:19:35

Karamell skrev:Uppdrag granskning
Dicks rop på hjälp

En man plågas på sitt rum när ingen ser, men han kan inte själv berätta om vad som händer. De gamla institutionerna för människor med funktionsnedsättning skulle försvinna i Sverige - men hur blev det egentligen? Följ med in i en värld som annars är dold från insyn


https://www.svtplay.se/video/28549410/u ... start=auto


Jag såg bara klippet på svt.se, 2 minuter och läste nyhetstexten om programmet.
Såg det när jag promenerade hem från praktiken och jag började storgråta på gatan.
Vet inte hur jag ska orka se programmet.. :cry:
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav antonius » 2020-10-14 21:30:36

Meh, det är det gamla vanliga hos många, har man psykiska problem så har man skapat dem själv, är deras uppfattning och hur de behandlas är de likgiltiga till, vi ligger bara ett litet kliv ifrån införa aktion T4 är de åsikter som säkert diskuteras... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in