Skärpa lagen om sexualbrott - samtycke o oaktsamhet

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skärpa lagen om sexualbrott - samtycke o oaktsamhet

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-07 9:16:48

Karamell skrev:
Xtrail3344 skrev:Bild

Förekommer ganska ofta tror jag. Kvinnor är offer. Alltid. :-)003

Inte alltid. :? http://www.skrivunder.com/making_a_valdtaktskvinna


Det där är ju ett fall med en minderårig och en person som är mer än dubbelt så gammal. Vem har sex med barn?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Skärpa lagen om sexualbrott - samtycke o oaktsamhet

Inläggav Alien » 2016-10-14 20:50:20

Moggy skrev:
Alien skrev:
Xtrail3344 skrev:En sak jag inte riktigt förstår mig på. Ni får hjälpa mig.

Om en man och en kvinna har sex. Så kan kvinnan efter samlaget känna att hon ångrade sig. Och då anser hon att hon blivit våldtagen och kan då polisanmäla mannen för våldtäkt?

Varför kan man göra så?


Hur vet du att hon ångrar sig? Det kan lika gärna vara att hon inte ville ha sex men kände att killen inte brydde sig och inte orkade/vågade kämpa emot. Efteråt insåg hon att hon haft sex mot sin vilja.

Inte för att det skulle hjälpa att anmäla mannen. Det blir ord mot ord och han frikänns.


Ångervecka och möjlighet att förstöra mannen liv i efterhand? Är det rimligt att man ska kunna sätta dit nån för att ändrar sig i efterhand?


Alltså utgångspunkten var att mannen måste förvissa sig om att kvinnan verkligen ville. Detta mtp de gånger som kvinnor "fryser till" och inte förmår kämpa emot.
svt skrev:När forskare vid Södersjukhuset och Karolinska Institutet frågade patienter som utsatts för våldtäkt om hur de hade reagerat under våldtäkten, fick de svar som överraskade dem. – Det visade sig att så många som 70 procent hade fått någon form av ”frysreaktion”, de hade blivit som paralyserade, säger Anna Tiihonen Möller, läkare och ansvarig för studien, till Agenda.
Studien ”Tonic immobility during rape” baseras på intervjuer med 298 patienter på Akutmottagningen för våldtagna vid Södersjukhuset i Stockholm. Den visar att 70 procent hade fått en ”frysreaktion” - de hade blivit orörliga och oförmögna att göra motstånd när de utsattes för en våldtäkt. Nästan 50 procent hade upplevt frysreaktionen som ”extrem”.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/studi ... stanger-av

Hur får ni det till att kvinnor skulle börja sätta dit män för våldtäkt för att de ångrar sig? Ni verkar minst sagt misstänksamma mot kvinnor. Egna erfarenheter el har ni någon statistik att luta er emot?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skärpa lagen om sexualbrott - samtycke o oaktsamhet

Inläggav Alien » 2016-10-14 21:08:25

Jag fattar inte hur man kan kräva att kvinnan ska kämpa emot med näbbar och klor, gärna så att det blir märken både på männen och henne själv när hon våldtas av flera män och dessutom är rullstolsbunden. Kan man inte säga att kvinnan då är i en "särskilt utsatt situation"? Nej, även då så blir det "ord mot ord".

Hela Gotland skrev:Det var i söndags natt som kvinnan i 30-årsåldern, enligt uppgifter till Expressen, delade en taxi med en av de män som senare anhölls. När hon behövde uppsöka toalett ska mannen ha erbjödit kvinnan att få låna den i bostaden. När hon väl kom in där började övergreppen, enligt hennes advokat Staffan Fredriksson.

– Hon har varit försatt i en sådan situation att hon inte kunnat säga nej. Hon har fruktat för sitt liv. Istället för att skrika och slåss har hon blivit helt paralyserad.
http://www.helagotland.se/blaljus/just- ... 68692.aspx

En del av tycks mena att en kvinna bara behöver anklaga män för våldtäkt så blir han/de fällda. Så är det verkligen inte. I de allra flesta fall blir han/de inte ens åtalad.

Männen blev inte häktade utan frisläppta. Så här säger åklagaren.

– Min bedömning blir att målsägarens berättelse inte är så pass robust att den utan vidare kan läggas till grund för en bedömning om man samtidigt ställer det här i jämförelse med vad de andra personerna har berättat. Även om det finns skäl att ifrågasätta deras berättelser på vissa punkter också.


En del anser att det är ett problem att många kvinnor blir våldtagna och att våldtäktsmännen går fria. Andra tycks bara se problemet att män blir orättvist anklagade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skärpa lagen om sexualbrott - samtycke o oaktsamhet

Inläggav ankhh » 2020-06-16 22:58:44

Såhär i skymundan av annat, som coronaviruset och BLM, har det kommit en rapport från BRÅ om följderna av den nya lagen. Om större tidningar har skrivit om den har jag missat det...

Nyheten om rapporten har rubriken:
Stor ökning av fällande domar för våldtäkt sedan samtyckeslagen infördes
Antalet anmälningar som leder till en fällande dom för våldtäkt har ökat markant sedan lagändringarna. Från 190 fällande domar år 2017 till 333 år 2019, en ökning med 75 procent.

− Det tyder på att lagändringarna har fått större effekt än vad många trodde. Vår genomgång visar tydligt att nya typer av övergrepp nu åtalas och fälls som våldtäkt, säger Stina Holmberg forsknings- och utredningsråd på Brå. Att sådana händelser nu går till åtal kan bidra till att personer som blivit utsatta i mindre utsträckning tar på sig skulden för det som hänt.
(...)
De nya fällande domarna gäller i stor utsträckning just den typ av situationer som lagändringen avsåg att täcka, till exempel fall där målsägaren reagerat på övergreppet med passivitet. Endast 12 av de nya fällande domarna rör dock det nya brottet oaktsam våldtäkt. Ett skäl till det kan vara att domstolarna oftast inte uppfattar att den bestämmelsen är applicerbar och därför istället väljer att antingen fria den tilltalade eller döma till (uppsåtlig) våldtäkt.

Från https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra ... ordes.html där det också går att ladda ner hela rapporten som PDF.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Skärpa lagen om sexualbrott - samtycke o oaktsamhet

Inläggav Marjatta » 2020-06-16 23:11:42

ankhh skrev:Om större tidningar har skrivit om den har jag missat det...


Har sett en del på sociala medier och tror det fanns nyhetslänkar. Här var iaf en ledare i Aftonbladet, från idag.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/AdeA5E/de-som-kampade-for-en-samtyckeslag-hade-ratt
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Skärpa lagen om sexualbrott - samtycke o oaktsamhet

Inläggav ankhh » 2020-06-16 23:13:58

Ah, den ledaren har kommit efter att jag tog dagens titt på Aftonbladet. Bra att det skrivs!
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Skärpa lagen om sexualbrott - samtycke o oaktsamhet

Inläggav Karamell » 2020-06-16 23:28:30

Att lägga bevisbördan på den åtalade kan vara riskfyllt.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Skärpa lagen om sexualbrott - samtycke o oaktsamhet

Inläggav slackern » 2020-06-16 23:56:01

Mycket bra utveckling, för tidigare ledde ju få åtal till fällande domar.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in