Vad var erat första jobb.?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad var erat första jobb.?

Inläggav manne » 2020-06-13 13:25:06

mitt första jobb som 15 åring var som diskare på cafe under ett per somrar och ta hand om trav hästar i ett stall.!

jag jobbade som diskare en gång varje helg och på somrarna och med trav hästar också under ett per somrar.!
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Huggorm » 2020-06-13 14:18:14

Sommarjobbade som 15-åring på en underleverantör till Volvo. Vi packade olika sorters skruv och smågrejer i påsar så allt fanns tillgängligt för varje moment i tillverkningen sedan. Jag minns att jag var med en av de äldre och gick genom fabriken i Uddevalla vid ett tillfälle, och så gick vi igenom ett rum där en bil var under ett skynke. Det var den då superhemliga C70 som inte skulle visas förrän till hösten samma år. Vi fick skäll efteråt för att ha passerat genom det där rummet.

Året efter behövde de inga sommarjobbare så då reste jag till Oslo istället som grovarbetare på renoveringen av en byggnad mitt i centrum. Fick mest städa bort gammalt byggmaterial men även lite rivning. Varje vecka fick man skriva upp sina arbetade timmar på en blankett och gå till förmannen för påskrift. Sedan fick man traska iväg till företagets kontor med blanketten och så fick man pengar i ett kuvert.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad var erat första jobb.?

Inläggav manne » 2020-06-13 14:21:52

Huggorm skrev:Sommarjobbade som 15-åring på en underleverantör till Volvo. Vi packade olika sorters skruv och smågrejer i påsar så allt fanns tillgängligt för varje moment i tillverkningen sedan. Jag minns att jag var med en av de äldre och gick genom fabriken i Uddevalla vid ett tillfälle, och så gick vi igenom ett rum där en bil var under ett skynke. Det var den då superhemliga C70 som inte skulle visas förrän till hösten samma år. Vi fick skäll efteråt för att ha passerat genom det där rummet.

Året efter behövde de inga sommarjobbare så då reste jag till Oslo istället som grovarbetare på renoveringen av en byggnad mitt i centrum. Fick mest städa bort gammalt byggmaterial men även lite rivning. Varje vecka fick man skriva upp sina arbetade timmar på en blankett och gå till förmannen för påskrift. Sedan fick man traska iväg till företagets kontor med blanketten och så fick man pengar i ett kuvert.


jag började jobba som diskare på cafe som 15 åring och senare efter detta med trav hästar började jobba som 14 åring minns jag nu på cafet som diskare.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Batte » 2020-06-13 14:28:26

Jeg jobbet i en blomsterbutikk. Jeg var så redd at jeg skalv og det var helt forferdelig. Jeg var fryktelig uselvstendig og det virket som eieren var oppgitt, sint og hatet meg. Derfor ble jeg helt ubrukelig. Jeg var der bare noen få ganger, så ble jeg så syk av frykt at jeg hverken klarte å møte opp eller si ifra at jeg ikke kom. Det endte vel med at jeg ringte og sa at jeg ikke skulle møte opp mer.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad var erat första jobb.?

Inläggav manne » 2020-06-13 14:45:33

Huggorm skrev:Sommarjobbade som 15-åring på en underleverantör till Volvo. Vi packade olika sorters skruv och smågrejer i påsar så allt fanns tillgängligt för varje moment i tillverkningen sedan. Jag minns att jag var med en av de äldre och gick genom fabriken i Uddevalla vid ett tillfälle, och så gick vi igenom ett rum där en bil var under ett skynke. Det var den då superhemliga C70 som inte skulle visas förrän till hösten samma år. Vi fick skäll efteråt för att ha passerat genom det där rummet.

Året efter behövde de inga sommarjobbare så då reste jag till Oslo istället som grovarbetare på renoveringen av en byggnad mitt i centrum. Fick mest städa bort gammalt byggmaterial men även lite rivning. Varje vecka fick man skriva upp sina arbetade timmar på en blankett och gå till förmannen för påskrift. Sedan fick man traska iväg till företagets kontor med blanketten och så fick man pengar i ett kuvert.


jag slet hårt som diskare på Cafe som 15 åring jobbade väldigt hårt där för 35 kr i timmen.
Men det var inte ett roligt jobb utan väldigt stressigt och krävande .

att jobba senare med trav hästar i ett stall var där i mott väldigt kul när jag var 15 år gammal.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Vad var erat första jobb.?

Inläggav slackern » 2020-06-13 16:16:01

Mitt första sommarjobb var som någon form utav assistent till trädgårdsmästaren på Ericssons Huvudfabrik. Galen tysk som sprang omkring barbröstad i ett par lederhosen.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Kahlokatt » 2020-06-13 16:34:30

När jag var 22 jobbade jag en sommar med att ta hand om smådjur (kaniner, höns och ankor) och sköta lite trädgårdsarbete (typ rensa kirskål) på ett ställe som hette Uppsala kommun entreprenad. Det var helt okej, men skrivbordsjobb passar mig bättre. Sen hade jag några städjobb som var förfärliga, och så jobbade jag i en av Erikshjälpens butiker i några år, vilket var väldigt slitigt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad var erat första jobb.?

Inläggav Julianus » 2020-06-13 22:52:47

Jobbade som vaktmästare (gårdsansvarig) på kommunens anläggning. Trivdes bra där tills jag fick gå pga nedskärningar. Min förra handledare tog ut friår och eftersom det fanns ingen annan handledare så fick jag gå.

Sedan hamnade jag på transportbranschen. Jobbade där som lagerarbetare. Körde truck, lastbilskran, byggkran, travers, hjullastare och annat.

Och nu är jag på Eurotransport :)

Samtliga är daglig verksamhet.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vad var erat första jobb.?

Inläggav geocache » 2020-06-14 7:21:10

Mitt första jobb var på en kontorsmöbelfabrik i staden jag växte upp i. Jag var 18 år, och det var där jag "upptäckte" att ek är mitt favoritträslag (jag jobbade mycket med att bearbeta möbeldetaljer av just ek :-)173 :-)158).
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad var erat första jobb.?

Inläggav antonius » 2020-06-14 10:07:05

Jag hade ett hemskt jobb när jag var liten som gick ut på att sortera bort torvor och jordklumpar, på en jättestor potatisupptagare. Enkelt jobb om det inte var för att det fanns ilskna råttor stora som katter ibland som försökte bitas. Och om det var torrt väder så blåste det jord i ögonen som blev allt rödare och rödare och sved hela natten så man knappt kunde sova, provade ha cyklop men de immade bara igen hela tiden, detta gjorde ju att man inte såg råttorna så bra fören man tog i dem, och märkta att det man trodde var en jordtorva var en sprattlande råtta. Tur att dagens barn inte får hålla på med sånt numera, men då var inte barnarbete förbjudet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad var erat första jobb.?

Inläggav LordNelson » 2020-06-14 10:49:27

antonius skrev:Jag hade ett hemskt jobb när jag var liten som gick ut på att sortera bort torvor och jordklumpar, på en jättestor potatisupptagare. Enkelt jobb om det inte var för att det fanns ilskna råttor stora som katter ibland som försökte bitas. Och om det var torrt väder så blåste det jord i ögonen som blev allt rödare och rödare och sved hela natten så man knappt kunde sova, provade ha cyklop men de immade bara igen hela tiden, detta gjorde ju att man inte såg råttorna så bra fören man tog i dem, och märkta att det man trodde var en jordtorva var en sprattlande råtta. Tur att dagens barn inte får hålla på med sånt numera, men då var inte barnarbete förbjudet... :-)063

Det var åkersorkar. Och jag tror du är en mes.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Vad var erat första jobb.?

Inläggav antonius » 2020-06-14 10:57:48

LordNelson skrev:
antonius skrev:Jag hade ett hemskt jobb när jag var liten som gick ut på att sortera bort torvor och jordklumpar, på en jättestor potatisupptagare. Enkelt jobb om det inte var för att det fanns ilskna råttor stora som katter ibland som försökte bitas. Och om det var torrt väder så blåste det jord i ögonen som blev allt rödare och rödare och sved hela natten så man knappt kunde sova, provade ha cyklop men de immade bara igen hela tiden, detta gjorde ju att man inte såg råttorna så bra fören man tog i dem, och märkta att det man trodde var en jordtorva var en sprattlande råtta. Tur att dagens barn inte får hålla på med sånt numera, men då var inte barnarbete förbjudet... :-)063

Det var åkersorkar. Och jag tror du är en mes.


Antagligen... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Flyktig » 2021-03-25 12:44:11

Mataffär när jag var 20. trivdes inte, men var bara glad att jag lyckades få mitt första riktiga jobb och tjäna pengar
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Dalaberger » 2021-03-25 23:54:30

Konstigt nog så var det att hålla på med YouTube men var knappast så att det gick att leva på.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Karamell » 2021-03-26 0:02:18

Städ.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Seiji » 2021-03-26 4:18:34

Första "jobbet" var väl tre veckors hjälp på ett kulturläger som 17-åring. Var vaktmästare och ljudtekniker åt ett lass ungar som satte upp en musikal. Rätt kul då vi fick vara i min landsorts "stora" konserthall med Steinwaypiano.

Första riktiga jobbet jag tog efter högskolexamen gick helt knas. Hamnade i konflikt med chefen, blev stökigt och jag fick gå med omedelbar verkan. Ja, fast ni vet ju hur det är i Kalle Anka: "You're fired!", "You can't fire me -- I quit!"
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Paladinen » 2021-03-26 6:15:10

Mitt första sommarjobb var som 15:åring och det var som vaktmästare i den lokala folkparken.

Mitt första riktiga jobb var efter jag gått ut gymnasiet. Det var ett jobb som köksassistent på en restaurang , jag fick hacka grönsaker och banka schnitzel och skala potatis och städa och diska och annat som dom äldre kockarna tyckte var tråkigt.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vad var erat första jobb.?

Inläggav DIProgan » 2021-03-26 9:27:20

På ett äldreboende. Någon i personalen tyckte jag la för mycket tid på de gamla och klagade till chefen. En del människor ska inte arbeta med andra människor alls även om de gör det.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Grönt Äpple » 2021-03-26 9:31:41

Jag var tydligen för aspig att ge ett sommarjobb, för jag fick aldrig något (sökte alla i kommunen) trots att de hade sommarjobbsgaranti när jag var i den åldern. :D

Mitt första halv-riktiga jobb var att besvara frågor på internet. Kommer inte ihåg vad sidan hette (tror den är nerlagd för länge sen). Folk skickade in frågor om allt möjligt, vi som var "anställda" fick besvara dem. Sedan fick man lön beroende på hur många som tyckte att man besvarade frågan bra. Jag hade alltid med källhänvisningar och körde en lättläst layout, så fick rätt så bra betalt per "artikel". Tyvärr gjorde perfektionismen att det inte blev alltför många skrivna per månad, så lönen hamnade på kanske 1-2 tusenlappar. Men jag bodde hemma så det gjorde inget.

Mitt första riktiga jobb var som copywriter. Lade mest på skoj upp en profil på en frilanssida och fick jobb nästan direkt. Höll på med det några år men det är för mycket jobb med deklaration och att spara alla inkomster och utgifter relaterade till att frilansa, så jag gick in i väggen. Har inte jobbat sedan dess annat än på DV.
Grönt Äpple
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2019-06-29

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Lynx-66 » 2021-03-26 11:32:13

Körde låglyftande truck och plockade färskvaror på ett lager.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Nordic » 2021-03-26 11:36:11

Jobbade i skogen med lite av varje.
Nordic
Bannad
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2021-03-25

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Teost » 2021-03-29 19:05:01

Fick aldrig sommarjobb som kunde få från kommun, fanns inte till alla och kunde inte söka annat
Men var skönt långt ledigt,
Första jobb var efter klar skola, dela ut nya produkter gratis exemplar så folk skulle prova och sedan vilja köpa
Fick utan träffa chef,
Fick sen flera jobb utan träffa chefer, aldrig orkar jobba heltid men
Det varit mest inom kommun, vården, något skola, chefer har kontakt med varann och även skola, tidigare lärare, så inte haft intervju för de jobb jag fått
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Teost » 2021-03-29 19:06:51

De jobb varit på intervju för har inte fått
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Vad var erat första jobb.?

Inläggav Verre » 2021-03-29 20:56:06

Delade ut tidningar och reklam som barn och tonåring. En bra start då, upplevde jag..
Verre
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2021-02-27

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in