Olof Palme (30 år sedan mordet)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav reridev819 » 2020-06-10 21:38:21

slackern skrev:Både Skandiamanen och Olof Palme gick på internat i Sigtuna kan det ha något samband med pennalism och så? I och för sig var Palme 7 år äldre men han kan ju ha varit gymnasist och Skandiamanen kan ha gått i skolan.


Situnum i diasporan. Intressant! Tack för det! Det finns en trilogi om eländet på Sigtuna... Erik Axl Sund

Karamell skrev:Köpte Olof Palme sex?


https://sv.wikipedia.org/wiki/Geijeraff%C3%A4ren

En längre historia som GW Persson nästan tog livet av sig för.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Karamell » 2020-06-10 22:17:47

reridev819 skrev:
Karamell skrev:Köpte Olof Palme sex?


https://sv.wikipedia.org/wiki/Geijeraff%C3%A4ren

En längre historia som GW Persson nästan tog livet av sig för.

Men det handlar ju om andra personer också. Mårten Palme menade väl att det aldrig hade hänt?
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav triggerhappyD » 2020-06-10 22:49:46

Inuti Labyrinten av Kari och Pertti Poutiainen och Statskupp i slowmotion av Ole Dammegård är två bra böcker på ämnet om man inte har något emot lite konspirationsteorier.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4862
Anslöt: 2015-06-01

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Alien » 2020-06-11 1:32:02

reridev819 skrev:
tvilling99 skrev:
tvilling99 skrev:Jag tippar på Skandiamannen

Jag tippade rätt


Japp!

Undrar hur det känns att vara Aschberg och Fylking som profiterade på Christer Pettersson många gånger... Nåja, det blev kanske inte bra tv, men det blev bra tv3.

hqdefault.jpg

Var det inte Christer Pettersson som utnyttjade journalisterna? Inför polis och domstol förnekade han att han skjutit Palme, till journalisterna antydde han att han var skyldig el erkände rentav. Allt för att få uppmärksamhet, sprit och mat på restaurang.

Expressen 28 feb 2015 skrev:Här, vid ett bord på restaurang Zum Franziskaner i Stockholm, påstod Christer Pettersson att han sköt Olof Palme - och berättade hur det ska ha gått till.

- Det var vårt sista möte innan Christer dog, säger skådespelaren och radioprofilen Gert Fylking, 69, för Expressen.

Vi käkade lunch på Zum Franziskaner på Skeppsbron, vilket vi brukade göra lite då och då. Då berättade han att han var döende, han var väldigt sjuk. Och som alltid pratade vi om Palmemordet.

- Jag tyckte att han skulle erkänna för polisen att det var han som sköt Olof Palme, men Christer sa, att "det förstår du väl att jag kan inte göra det och säga inför mina systrar att det var jag som sköt Olof Palme."

Gert Fylking säger också:

- Både jag och Lars Lidberg (professor i rättspsykiatri, avliden sedan tio år; reds anm) tyckte samma sak, att Christer Pettersson borde erkänna mordet för polisen. Lidberg tog hand om Christer Pettersson och undersökte honom, han var nästan som Petterssons livmedikus. Jag var hemma hos Lidberg flera gånger och han var också införstådd i att det var Christer som var mördaren, hävdar Fylking.

- Men Lidberg hade i egenskap av hans psykiater tystnadsplikt och kunde inte föra uppgifterna vidare.

Så noga med tystnadsplikten tycks inte professor Lidberg ha varit, om han diskuterade vad Christer Pettersson sagt med utomstående.

Berättade han någonsin om varför han sköt Olof Palme?

- Ja, det handlade ju om den så kallade bombmannen Lars Tingström, som hade föresatt sig att mörda statsministern och kungen. Christer Pettersson var ju Tingströms förlängda arm, säger Gert Fylking.

Bakgrund:

Lars Tingström, kallad "Bombmannen" (1934-1993), dömdes 1984 till livstids fängelse för två uppmärksammade bombdåd.

Tingström, som var hatisk mot samhället, hamnade på Kumlaanstalten - där också Christer Pettersson satt. De blev vänner. Advokat Pelle Svensson, som företrädde "Bombmannen", uppgav vid Tingströms död att han lämnat efter sig ett testamente där det stod att Christer Pettersson nu hade fått uppgiften att hämnas samhället.

Men det var bara det faktum att han misstänktes ha mördat Palme som gjorde råskinnet Pettersson intressant. Alltså kan man inte lita på hans erkännande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Julianus » 2020-06-11 10:58:25

Det här är skandal! Och vad som är ironiskt, är att Skandiamannen fanns redan från dag 1.
De har vetat om det hela tiden men det tar ändå 34 år att komma fram till den slutsatsen.

Chefsåklagaren sa i media att det här är ett avslut, i mina ögon är det inget avslut utan snarare fler frågor.
Jag är besviken, men är samtidigt inte förvånad för så fungerar svenskt lagstiftning.

Rena spektaklet!
Julianus
 
Inlägg: 9371
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Alien » 2020-06-11 13:03:12

Det har inte med lagstiftningen att göra utan med polisens/utredarnas (in)effektivitet. Det går inte att lagstifta fram kompetens.

Men nuvarande Palmegruppen under Krister Petersson verkar ha gjort det de kunnat. Problemet är att det är alldeles för sent.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Julianus » 2020-06-11 16:50:20

Så vi har en poliskår som är inkompetenta, har jag förstått det rätt?

Palmegruppen består bara av inkompetens. Och nej, de har inte gjort vad de kunnat enligt min bedömning.
Återigen, så fungerar svensk poliskår.
Julianus
 
Inlägg: 9371
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav slackern » 2020-06-11 16:55:46

Om det var han som var mördaren verkar han ha mått så pass dåligt utav det att han fick värre alkoholproblem och att han tog livet utav sig.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Julianus » 2020-06-11 16:57:14

Om det stämmer, finns bara ett ord för det.

Good riddance!
Julianus
 
Inlägg: 9371
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Alien » 2020-06-11 17:10:20

Förhoppningsvis är dagens poliskår effektivare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Julianus » 2020-06-11 17:19:06

Inte i mina ögon.
Julianus
 
Inlägg: 9371
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Karamell » 2020-06-12 12:31:12

Polisen kan ingenting.
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav antonius » 2020-06-12 12:45:15

Polisväsendet i detta land har ju haft som huvuduppgift att bevaka de förmögnas intressen, så att i these days när saker ser helt annorlunda ut får de problem, när Sverige inte längre är en trygg och lugn "ankdamm". För att börja jobba när man inte behövt det, är ju alltid jobbigt, när man inte är van. Men de lär väl sig... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Alien » 2020-06-12 15:10:31

Det verkar ha funnits många kandidater. Men alla är döda nu.

- 33-åringen som snackade skit om Palme på Mon Cherie. Men han hade alibi, han satt fortfarande där och snackade när Palme mördades. Sedan flydde han från skvaller och misstankar till USA - och blev själv mördad där några år efteråt.

- Christer Pettersson (fälld i tingsrätten, friad i hovrätten)

- Christer A.

Är denna person samma som Christer A, "Christer Petterssons dubbelgångare"?

Han kallades Christer Petterssons dubbelgångare och var ett av spåren i Palme-utredningen.

Han bodde bara en kvarts promenad från mordplatsen, ägde en magnumrevolver och ogillade Palme.

När polisen knackade på hans dörr för några år sedan sköt han sig själv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2 ... es-mordare

Ja, en som var dubbelgångare till CP men utan dennes hetsiga humör och dåliga kondition låter ju troligare. Men polisen var inte tillräckligt alert.

I en ny dansk bok förs dubbelgångaren fram som en långt mer sannolik gärningsman till mordet på statsminister Olof Palme än Christer Pettersson.

Författaren och historikern Paul Smith har grävt fram tidigare okända dokument och även fått del av hemlig information från en källa i Palme-utredningen.

I boken "Palmes mördare?" beskrivs hur polisen tidigt fick ett tips om dubbelgångaren.

Utredarna hade också av andra skäl ringat in honom som en intressant person.

Dubbelgångaren var nämligen en av cirka 600 ägare till en revolver av samma fabrikat som det förmodade mordvapnet - en Smith & Wesson .357 Magnum – i Stockholms län vid tiden för mordet.

Spoiler: visa
Stämde med gärningsmannaprofil
Spaningsledningen beslutade att samtliga registrerade sådana vapen skulle undersökas. --- En sådan kallelse skickades till dubbelgångaren, och dessutom två påminnelser, men han inställde sig aldrig.

I augusti 1993 upptäckte Palmeutredarna att hans vapen fortfarande inte blivit provskjutet,

När polisen fick tag i honom på telefon i januari 1994 berättade han att vapnet inte fanns kvar. Han uppgav att han sålt det två år tidigare till en okänd person i Kungsträdgården.

I januari 1995, nio år, efter mordet, kallades han in för förhör. Det skedde även 1998.

Han stämde nämligen också in till stor del på den gärningsmannaprofil som tagits fram.

Det framkom att han hade aversioner mot Olof Palme.

Samma dag som mordet skedde innehöll tidningarna rubriker om att omsättningsskatten på aktier hade höjts. Börsen föll med 8 procent.

Dubbelgångaren som investerat en större spelvinst i aktier, belånat dessa och köpt nya, och drabbades negativt.
--- Granskningskommissionen som undersökte polisutredningen var 1999 kritisk till att spåret inte följt upp bättre på ett tidigare stadium.


Att "dubbelgångaren" tog livet av sig år 2008 hade förstås inget med Palmemordet att göra (han var ju inte ens misstänkt). Att polisen knackade på dörren berodde på att hans bror var orolig för honom.

Här en intervju med "dubbelgångaren" från år 1999: https://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/990 ... ordet.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav slackern » 2020-06-15 15:12:56

Palmegruppen trodde stenhårt på att dom hade hittat rätt mordvapen och det kunde knytas till Skandiamannen.

Enligt Krister Petersson, som ledde förundersökningen, var vapnet en av orsakerna till att han i intervjuer berättat om sin optimism när det gäller att ”presentera en lösning” på mordet på Olof Palme.
– Jag har ju varit ganska positiv i min framtoning att vi ska kunna komma till en lösning och en av de sakerna var att vi hyste förhoppningar i att det här vapnet skulle bringa oss närmare en lösning, säger han till Aftonbladet.

– Beskedet vi har fått är att de förmodligen inte kommer att kunna binda vapnet till kulorna. Med den tekniska nivå vi befinner oss i dag kommer vi inte längre beträffande det vapnet, säger Krister Petersson till Aftonbladet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besk ... entationen

Har dom utpekat fel man för att slippa förlora ansiktet?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Marjatta » 2020-06-15 15:31:28

smulgubbe skrev:Spänningen är oliiidlig inför presskonferensen imorgon. Jag hoppas verkligen att det presenteras en trovärdig lösning, helst med teknisk bevisning, och inte några nya luftpastejer. Med tanke på palmeutredningens historik är jag beredd på ett riktigt västgötaklimax. Jag hoppas att jag blir positivt överraskad.

Skandiamannen tycker jag verkar höra till luftpastejsavdelningen, hade han varit skyldig borde något vittne ha känt igen honom och reagerat när han vek ut sig i pressen.


Således full pott till smulgubbe ang. luftpastejer.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav smulgubbe » 2020-06-16 11:02:54

Tack för erkännandet. Sällan har jag önskat mer att jag hade haft fel.
smulgubbe
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2019-06-26

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav LordNelson » 2021-02-28 18:04:51

Ikväll är det 35 år sen Olof Palme dog. För mig känns det som ett speciellt år eftersom utredningen lagts ned och en mördare har utpekats.

Tidigare här i vintras när det var kallt och mörkt fick jag tanken på att ta mig till Sveavägen sista dagen i februari eller natten mellan fredag och lördag närmast före. Såg i almanackan sista var en söndag så jag tänkte ta ledigt från jobbet på måndagen och åka till Stockholm och vara där i korsningen strax före midnatt på mordnatten.

Nu blir det inget av, mest bara för jag glömt bort det. Istället tänder jag sent i kväll här hemma en marschall som får lysa under natten.

Palmes liv slutade där på trottoaren för 35 år sen, mitt har fortsatt och det har runnit en hel del vatten under broarna och det är väl därför det känns bra att tänka tillbaka.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav notwoodstock » 2021-02-28 18:58:42

Jag är tacksam för att bli påmind.

Som många andra med psykiska problem så tror jag att jag påverkat till händelsen.

Jag var inlagd på psyket, och på permission hos mamma och pappa. Efter 24 på natten hörde vi på radio om händelsen.

En orsak till att jag mått dåligt psykiskt, var en grej på jobbet, som hamnat i militära händer. Och om då Palme exporterade vapen, så...
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav notwoodstock » 2021-02-28 19:20:58

För att förklara lite närmare, så måste någon hårt ha dömt den grejen som jag skrev om nyss. För hårt är det, att hamna på psyket, psykotisk.

Jag trodde i fem tio år att jag gjort något militärt.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Alien » 2023-03-01 3:39:12

Ännu en dokumentär om Palmemordet, 30 sekunder.

SVT 26 FEBRUARI 2023 skrev:Lisbeth Palmes vittnesmål kan ha varit korrekt. Men Olof Palmes mördare hade redan lämnat platsen när statsministerhustrun fick ögonkontakt med Christer Pettersson.

Det är slutsatsen i en ny SVT-dokumentär, som fokuserar på de första 30 sekunderna efter att Sveriges statsminister mördades den 28 februari 1986.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-p ... e-mordaren

Lisbeth Palme var ända till sin död helt övertygad om att Christer Pettersson var mördaren. När hon såg honom på konfrontationen blev hon chockad och ringde sedan gråtande till en vän.

När ens make blir skjuten och faller skadad till marken och man själv också blir skjuten så blir man förstås chockad och reagerar inte så snabbt. När Lisbeth Palme reste sig så såg hon en man som inte hjälpte henne. Då hade mördaren redan stuckit, och det var CP hon såg. Han var knappast någon empatisk person utan tänkte bara på att sticka för att inte behöva träffa polisen.

Det var väldigt många vittnen, en del satt i bilar i väntan på grönt ljus, andra var nära Dekorima. Förutom CP var det ännu en i närheten när Palme sköts men han var inte heller till någon större nytta.

https://www.svtplay.se/video/ePvVbgJ/30 ... rce=svt.se
30 sekunder. Skotten på Sveavägen

En film om mordet på Olof Palme. Klockan startar när mördaren avlossar det första dödande skottet. Sekund för sekund placeras vittnesmålen ut och vittnena berättar vad de såg. Ett nytt, överraskande scenario över vad som rimligen har hänt framträder. En film av Håkan Pieniowski och Bo G Andersson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Mats » 2023-03-01 23:04:43

Jag har nu sett filmen, och en sak jag noterar är att ingen av vittnena som har sett mannen i blå jackan (som påstås vara Christer Pettersson) tydligt säger åt vilket håll han flydde. De säger bara att han "avlägsnade sig från platsen". Enligt Lillemor Östlin ("Hinsehäxan") tog Christer Pettersson tunnelbanan från Hötorget. I så fall hade han ingen anledning att fly in i Tunnelgatan, utan han borde ha gått ner i tunnelbaneingången som ligger precis i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. 52 minuter in i filmen visas en text: "Christer Pettersson har avlägsnat sig och är troligen tjugo meter in i gränden." Om teorin som presenteras i filmen stämmer tror jag inte på det, utan jag tror att han då var på väg ner till tunnelbanan.

En annan sak som inte tas upp i filmen är att vittnet Anders Björkman som tog skydd i Dekorimas entré borde ha sett Christer Pettersson passera honom strax efter mordet. Det kan kanske hända att han, efter att ha sett mördaren försvinna bakom husknuten inte tyckte Christer Pettersson var särskilt intressant utan var någon som, precis som han, bara råkade vara vid platsen. Men jag hade gärna velat höra filmmakarnas syn på det.
Mats
 
Inlägg: 5568
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Ignatius » 2023-03-02 9:56:34

Mats skrev:En annan sak som inte tas upp i filmen är att vittnet Anders Björkman som tog skydd i Dekorimas entré borde ha sett Christer Pettersson passera honom strax efter mordet. Det kan kanske hända att han, efter att ha sett mördaren försvinna bakom husknuten inte tyckte Christer Pettersson var särskilt intressant utan var någon som, precis som han, bara råkade vara vid platsen. Men jag hade gärna velat höra filmmakarnas syn på det.


Tänkte också på det. Christer Pettersson verkar ha luftlandsatts med helikopter och försvunnit på samma sätt. Efter så här många år kan man pussla som man vill. Jag tyckte det intressantaste med dokumentären var att de använt trafikljusen för att göra en noggrann tidslinje, nästan sekund för sekund. Det visar, om inte annat, att Skandiamannen omöjligt kan ha mördat Palme och att det var fel att peka ut honom. Uppseendeväckande om (att?) polisen inte gjort samma jobb långt tidigare.
Ignatius
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2019-05-05

Olof Palme (30 år sedan mordet)

Inläggav Ignatius » 2023-03-15 14:36:40

För den som vill läsa en grundlig (betoning på grundlig) analys av TV-dokumentären 30 sekunder kan läsa denna blogg: https://gunnarwall.wordpress.com/2023/0 ... -sekunder/ Författaren har Palmemordet som specialintresse och det märks.
Ignatius
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2019-05-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in