Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Alien » 2020-06-10 1:07:00

Det behöver inte gälla dina nära och kära (de är säkert inga mördare) utan kan gälla avlägsna släktingar typ 5- och 6-männingar.

Har du gjort ett DNA-test? Då kan du bidra med viktiga pusselbitar till svenska polisens arbete för att lösa grova våldsbrott! Följ instruktionerna nedan för att hjälpa till.

Svensk polis börjar nu använda släktforskar-DNA, för att försöka lösa några av de grövsta olösta våldsbrotten i Sverige.
https://petersjolund.se/din-hjalp-behovs/

Tänk på att Linköpingsmordet klarades upp tack vare avlägsna släktingar till mördaren hade lagt upp sitt DNA.

DN 2020-06-09 skrev:Sveriges främsta expert på genetisk genealogi, det vill säga dna-släktforskning, är inhyrd av svensk polis för att bygga en dubbelmördares släktträd baklänges.
---
När dubbelmordet nu ser ut att få sin lösning 16 år senare är det med en metod som revolutionerar kriminaltekniken. I USA identifierar polis och släktforskare på bara två år gärningsmännen eller offren i ett 100-tal kalla fall som de hade gett upp hoppet om.

Tidskriften Science sätter upp tillvägagångssättet på sin lista över de 10 största, vetenskapliga genombrotten 2018.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/i-16- ... sselbiten/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav triggerhappyD » 2020-06-10 3:02:44

Skulle avråda alla från detta och alla andra DNA insamlingar.
Vem vet vad det används till, speciellt om det skulle komma på villovägar.
Helt plötsligt är ditt DNA planterat på en brottsplats eller något liknande.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav LordNelson » 2020-06-10 4:04:32

Man har ju sagt vi inte ska göra dom här testerna, att dom är helt värdelösa. Ändå använder tydligen polisen dom. ”Värdelösa” gentester kan ju inte hålla som bevisning i en domstol.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 7:59:05

LordNelson skrev:Man har ju sagt vi inte ska göra dom här testerna, att dom är helt värdelösa. Ändå använder tydligen polisen dom. ”Värdelösa” gentester kan ju inte hålla som bevisning i en domstol.
Varför skulle dom vara värdelösa?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 8:00:16

För övrigt har jag gjort ett DNA-test och åtminstone mina närmare släktingar vet att de kommer bli hittade om de gör något dumt. Kanske kan det avhålla dom från grövre brottslighet :D
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Alyana » 2020-06-10 9:35:04

triggerhappyD skrev:Skulle avråda alla från detta och alla andra DNA insamlingar.
Vem vet vad det används till, speciellt om det skulle komma på villovägar.
Helt plötsligt är ditt DNA planterat på en brottsplats eller något liknande.

Skulle snarare påstå att det är de som gjort eller kanske planerar att göra ev brott som är livrädda för att lämna dna.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav vanillin » 2020-06-10 12:32:08

De kan avstå från att bidra med dna men det spelar ingen roll, de blir hittade ändå. Det räcker att deras släktingar finns med i släktforskningsregister, som Huggorm skriver. Det behöver inte vara nära släktingar heller, det räcker med avlägsna släktingar, det tar bara lite längre tid. Det är därför olika "kalla fall" blir lösta nu. För något år sen identifierades en seriemördare i usa, 30-40 år efter att brotten begicks.

Alyana skrev: Skulle snarare påstå att det är de som gjort eller kanske planerar att göra ev brott som är livrädda för att lämna dna.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Alyana » 2020-06-10 12:51:32

vanillin skrev:De kan avstå från att bidra med dna men det spelar ingen roll, de blir hittade ändå. Det räcker att deras släktingar finns med i släktforskningsregister, som Huggorm skriver. Det behöver inte vara nära släktingar heller, det räcker med avlägsna släktingar, det tar bara lite längre tid. Det är därför olika "kalla fall" blir lösta nu. För något år sen identifierades en seriemördare i usa, 30-40 år efter att brotten begicks.

Alyana skrev: Skulle snarare påstå att det är de som gjort eller kanske planerar att göra ev brott som är livrädda för att lämna dna.

Ja det är skönt för anhöriga till offren att någon gång få veta.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 12:56:57

Sedan är det förstås främst bland etniskt svenska som det kommer ha effekt. Jag har en känsla av att ett par tusen för ett DNA-test inte är första prioritet bland invandrare till landet. Å andra sidan är det väl goda chanser för att polisen ändå har någon ur deras släkt i sina egna register, så det gör kanske inte så mycket.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav atoms » 2020-06-10 13:05:30

vanillin skrev:De kan avstå från att bidra med dna men det spelar ingen roll, de blir hittade ändå. Det räcker att deras släktingar finns med i släktforskningsregister, som Huggorm skriver. Det behöver inte vara nära släktingar heller, det räcker med avlägsna släktingar, det tar bara lite längre tid. Det är därför olika "kalla fall" blir lösta nu. För något år sen identifierades en seriemördare i usa, 30-40 år efter att brotten begicks.


EAR/ONS/GSK - https://sv.wikipedia.org/wiki/Golden_State_Killer

Edit; ett annat fall som lösts på samma vis - https://www.expressen.se/gt/billdalsman ... aldtakten/
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Mats » 2020-06-10 15:08:07

Jag klickade på länken för att se vad det är, och det verkar jättekomplicerat. Först ska man registrera sig på någon släktforskningssite, sedan ska man lägga in sina släktingar i två eller tre led och sedan ska man på något sätt som jag inte förstår ordna med ett DNA-test, som det antyds i tråden att det kostar ett par tusenlappar att få genomfört.

Jag skulle gärna hjälpa till att spåra eventuella kriminella släktingar till mig om det bara var att gå till Polisen eller en vårdcentral och lämna ett DNA-prov, och att myndigheterna sköter all registrering som behövs, men som upplägget presenteras här är det oacceptabelt komplicerat och dyrt, och så länge det är så kommer jag inte att bidra.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 15:14:29

Mats skrev:Jag klickade på länken för att se vad det är, och det verkar jättekomplicerat. Först ska man registrera sig på någon släktforskningssite, sedan ska man lägga in sina släktingar i två eller tre led och sedan ska man på något sätt som jag inte förstår ordna med ett DNA-test, som det antyds i tråden att det kostar ett par tusenlappar att få genomfört.

Jag skulle gärna hjälpa till att spåra eventuella kriminella släktingar till mig om det bara var att gå till Polisen eller en vårdcentral och lämna ett DNA-prov, och att myndigheterna sköter all registrering som behövs, men som upplägget presenteras här är det oacceptabelt komplicerat och dyrt, och så länge det är så kommer jag inte att bidra.
Nej, man skall nog ha andra anledningar till att vilja göra ett test också, det räcker inte med att möjligen i framtiden kunna sätta dit sina kriminella släktingar. Men om du gör ett test får du ju också veta om du har anlag för vissa sjukdomar, till exempel. Så du vet om du har förhöjd risk att drabbas av Alzheimers och liknande. Så man har något mer att gå och grubbla på :-)004
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Alien » 2020-06-10 15:18:32

Att registrera sina anfäder är inte särskilt komplicerat, det har jag redan gjort på FamilySearch, i vissa fall ända till 1600-talet, men i de flesta fall bara till 1800-talet/slutet av 1700-talet. Kostar ingenting. DNA-test däremot kostar förstås.

Jag tänker mig att om någon annan testar sig och polisen hittar kopplingar så kan de även hitta släktträd på olika släktforskningssajter. Även om en professionell släktforskare då måste kolla upp underlagen för släktträden.

I Linköpingsfallet så hade Sjölund forskat ända tillbaka till slutet av 1700-talet. Sedan forskade han s a s åt andra hållet fram till nutid, och till slut hittades två kandidater: mördaren och hans bror. Endast en hade vid topsning samma DNA.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav LordNelson » 2020-06-10 15:23:48

Huggorm skrev:
LordNelson skrev:Man har ju sagt vi inte ska göra dom här testerna, att dom är helt värdelösa. Ändå använder tydligen polisen dom. ”Värdelösa” gentester kan ju inte hålla som bevisning i en domstol.
Varför skulle dom vara värdelösa?

I och med att dom här testerna har blivit allt mer populära har man ju varnat för dom. Jag minns inte vad som var så dåligt. Var det tillförlitligheten, oetiskt att kartlägga DNA och ursprung (som modern skallmätning) eller var det kanske testerna som avslöjar vilka sjukdomar man har en ökad risk att få? Nåt gnäll var det iallafall.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 15:27:57

LordNelson skrev:
Huggorm skrev:
LordNelson skrev:Man har ju sagt vi inte ska göra dom här testerna, att dom är helt värdelösa. Ändå använder tydligen polisen dom. ”Värdelösa” gentester kan ju inte hålla som bevisning i en domstol.
Varför skulle dom vara värdelösa?

I och med att dom här testerna har blivit allt mer populära har man ju varnat för dom. Jag minns inte vad som var så dåligt. Var det tillförlitligheten, oetiskt att kartlägga DNA och ursprung (som modern skallmätning) eller var det kanske testerna som avslöjar vilka sjukdomar man har en ökad risk att få? Nåt gnäll var det iallafall.
Jo, det är ju alltid en risk att lämna ut sin DNA till ett okänt företag. Flera av de stora DNA-företagen är dessutom israeliska, om du vill bygga vidare på konspirationsteorierna.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav slackern » 2020-06-10 15:35:58

triggerhappyD skrev:Skulle avråda alla från detta och alla andra DNA insamlingar.
Vem vet vad det används till, speciellt om det skulle komma på villovägar.


Jo det där är jag också lite orolig för, i och för sig har jag inte gjort mig skyldig till något grovt brott så jag är inte orolig för min egen del, men dom med kriminell bakgrund lär ju svettas rätt hårt med tanke på framstegen inom DNA, dom grep ju någon amerikansk seriemördare för ett par år sedan som hade gäckat polisen under decennium.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Mats » 2020-06-10 15:38:33

Huggorm skrev:Nej, man skall nog ha andra anledningar till att vilja göra ett test också, det räcker inte med att möjligen i framtiden kunna sätta dit sina kriminella släktingar.

Ok. Jag har inga andra incitament att vara med i ett sådant register än att det skulle vara en brottsbekämpande samhällsinsats, och då måste det vara enkelt för mig att vara med.

Om det inte är svårt för mig att lägga in mina släktingar i ett sådant system borde det inte heller vara svårt för någon myndighet att göra det.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 16:05:34

Mats skrev:Om det inte är svårt för mig att lägga in mina släktingar i ett sådant system borde det inte heller vara svårt för någon myndighet att göra det.
Det är inga problem för en vanlig privatperson heller. Om man vet vad du heter och var du bor så går resten att leta upp i register.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Alien » 2020-06-10 17:38:10

Mig kan myndigheterna hitta närsomhelst. Men inte mina förfäder. Inte ens på FamilySearch, eftersom levande personer bara syns för sig själva. De måste alltså hitta mina och mördarens gemensamma förfäder och sedan alla avkomlingar tills de hittar mördarnas döda föräldrar/farföräldrar/morföräldrar och därifrån deras avkomlingar.

Jag antar att ju fler som lägger upp sina förfäder och sin DNA, desto lättare är det att hitta mördarna (där man har deras DNA). För 16 år sedan hade det inte gått.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav smulgubbe » 2020-06-10 17:54:01

Jag har gjort dna-test hos familytree. Det står i användarvillkoren att dna kan komma att efterfrågas av rättsvårdande myndigheter och att man ger sitt godkännande att det lämnas, eller något liknande. Det står även att man ska vara beredd på att man får reda på att släktförhållanden inte är på det sätt man trott, både att det kan tillkomma "nya" släktingar och att "gamla" släktingar inte alls är släkt med den som lämnat dna-prov.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav LordNelson » 2020-06-10 19:11:40

Huggorm skrev:
LordNelson skrev:
Huggorm skrev:Varför skulle dom vara värdelösa?

I och med att dom här testerna har blivit allt mer populära har man ju varnat för dom. Jag minns inte vad som var så dåligt. Var det tillförlitligheten, oetiskt att kartlägga DNA och ursprung (som modern skallmätning) eller var det kanske testerna som avslöjar vilka sjukdomar man har en ökad risk att få? Nåt gnäll var det iallafall.
Jo, det är ju alltid en risk att lämna ut sin DNA till ett okänt företag. Flera av de stora DNA-företagen är dessutom israeliska, om du vill bygga vidare på konspirationsteorierna.

Det är ju inte jag som säger man inte ska göra gentesterna. Du får väl googla.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav antonius » 2020-06-10 19:28:24

LordNelson skrev:
Huggorm skrev:
LordNelson skrev:I och med att dom här testerna har blivit allt mer populära har man ju varnat för dom. Jag minns inte vad som var så dåligt. Var det tillförlitligheten, oetiskt att kartlägga DNA och ursprung (som modern skallmätning) eller var det kanske testerna som avslöjar vilka sjukdomar man har en ökad risk att få? Nåt gnäll var det iallafall.
Jo, det är ju alltid en risk att lämna ut sin DNA till ett okänt företag. Flera av de stora DNA-företagen är dessutom israeliska, om du vill bygga vidare på konspirationsteorierna.

Det är ju inte jag som säger man inte ska göra gentesterna. Du får väl googla.


I framtiden om det blir diktatur har de ett perfekt redskap att använda om man vill bestraffa släktingar flera generationer bakåt som i Nordkorea, om folk gör något "dumt"... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav triggerhappyD » 2020-06-10 19:39:54

Alyana skrev:
triggerhappyD skrev:Skulle avråda alla från detta och alla andra DNA insamlingar.
Vem vet vad det används till, speciellt om det skulle komma på villovägar.
Helt plötsligt är ditt DNA planterat på en brottsplats eller något liknande.

Skulle snarare påstå att det är de som gjort eller kanske planerar att göra ev brott som är livrädda för att lämna dna.


Mig fångar ni aldrig, era svin! :lol:
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav triggerhappyD » 2020-06-10 19:50:14

slackern skrev:Jo det där är jag också lite orolig för, i och för sig har jag inte gjort mig skyldig till något grovt brott så jag är inte orolig för min egen del, men dom med kriminell bakgrund lär ju svettas rätt hårt med tanke på framstegen inom DNA, dom grep ju någon amerikansk seriemördare för ett par år sedan som hade gäckat polisen under decennium.


Mja jag är inte heller orolig för egen del, så mina släktingar får gärna lämna sitt DNA bäst dom behagar.
Är inte heller emot ny DNA teknik för att koppla grova brottslingar till brottsplatser osv.

Vad jag vänder mig emot är att dom vill skapa en databas med allas DNA, även dom som inte är misstänka för brott.
Speciellt ett så inkompetent land som Sverige som knappt kan sköta en endaste myndighet på ens ett hyfsat vis.
Vad mer kan man vänta sig? Att allas telefon och internet kommunikation ska avlyssnas utan misstanke om brott?
Övervakningskameror i varje gathörn?
GPS spårning av dina exakta förflyttningar?
Osv...

Komiskt o se alla slavar klappa händerna i takt och heja på övervakningssamhället....
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in