Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav reridev819 » 2020-06-10 9:21:54

Ska vi diskutera det här på ett helt nytt sätt nu, efter presskonferensen, den historiska presskonferensen?

https://www.svtplay.se/video/27102837/n ... ni-09-08-1
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7492063

Skandiamannen. Stig Engström.
Senast redigerad av reridev819 2020-06-10 9:33:37, redigerad totalt 2 gånger.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav tvilling99 » 2020-06-10 9:23:53

Intressant fråga
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö


Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 10:22:03

Får nog säga att detta var en besvikelse, ett riktigt västgötaklimax. Känns som de bara plockat en lämplig kandidat och skyller på, för att kunna avsluta utredningen. Några nya bevis syns inte till.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav reridev819 » 2020-06-10 10:31:08

Ryktet om att de skulle visa upp ett vapen stämde visst inte.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav tvilling99 » 2020-06-10 10:42:56

Jag hade hoppats på ett mordvapen och tror att det hade behövts för att undvika fortsatta spekulationer
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav reridev819 » 2020-06-10 11:20:25

Inget stort hände, om jag inte missade nåt. Det är väl lika bra att slå ihop den här tråden med den tidigare.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 11:24:10

Det var väl tur att de löste Linköpingsmorden just nu, så att detta fiasko med palmemordet delvis skyms. Vilken härlig tillfällighet att det skulle ske precis nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Alien » 2020-06-10 11:32:11

Det som mest slog mig var hur taffligt utredningen tidigare skötts.

Stig Engström ljög helt uppenbart. Antingen för att han var mediekåt el för att han var skyldig. Han avfördes på helt obegripliga grunder. Yvonne N. hade beskrivit mannen hon mötte i trappen rätt väl. Dvs inte hur han såg ut men hur han var klädd (lång fladdrande rock, handledsväska, skor han halkade i, dvs inga kängor). Lars J. beskrev ju inte den flyende mannen så bra (man med keps), men Engströms egen beskrivning av mördaren (blå täckjacka) bevisade ju att han sett Lars J. varifrån endast mördaren kunnat se honom.

Hans Holmér var ju helt inriktad på PKK. När han avpolletterats inriktade man sig på Christer Pettersson. Men inte ens sedan han blev frikänd så tycks någon ha undersökt Engström.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 11:40:59

Alien skrev:Det som mest slog mig var hur taffligt utredningen tidigare skötts.
Det är ett välkänt faktum sedan tidigare. Det var faktiskt så illa skött att konspirationsteorier säger att det kan vara medvetet gjort för att dölja den skyldiga, som kan ha varit inom polisen eller annan närstående myndighet.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Alien » 2020-06-10 12:33:28

Men om det varit en el flera poliser skyldiga, varför inte koncentrera sig på Engström som misstänkt då? Eller skulle Engström varit en del av poliskonspirationen?

Det var ju massor som fattades i Stig Engström-uppslaget. Skulle han ha burit med sig vapnet hela tiden i hopp om att en dag stöta på Palme?

Varför tog man dna-prov från Engströms släktingar? Det gör man väl för att jämföra med dna-spår man redan har (Palmes rock?). Då måste det ju finnas ett resultat.

Peterson hade ju tidigare pratat om tekniska resultat men nu sade han inget om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 12:59:17

Alltihop är bara en genomskinlig förevändning för att kunna lägga ner fallet. Det har kostat alldeles för mycket redan och utredarna behövs på annat håll. Man förstod nog att anklaga Skandiamannen inte skulle övertyga någon, men det spelar ingen roll.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav atoms » 2020-06-10 13:01:34

Huggorm skrev:Får nog säga att detta var en besvikelse, ett riktigt västgötaklimax. Känns som de bara plockat en lämplig kandidat och skyller på, för att kunna avsluta utredningen. Några nya bevis syns inte till.


Snömos.

Han är den mest sannolike gärningsmannen enligt min bedömning, åkl. la fram ett digert material men visst hade jag önskat att det även hade funnits rent fysiska bevis. Som en stark koppling, om inte till ett specifikt vapen, så till ammunitionen.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Karamell » 2020-06-10 13:07:02

Detta skrevs ju om för två år sedan.
https://magasinetfilter.se/reportage/59 ... e-sverige/
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav smulgubbe » 2020-06-10 13:21:41

Mina farhågor besannades. Jag har länge hållit Skandiamannen för att vara en mediekåt mytoman. Presskonferensen fick mig inte att helt ändra den uppfattningen, även om det presenterades vissa skäl som talar för att han skulle kunna vara gärningsman. Att en tjänsteman på Skandia skulle kunna utföra mordet och sedan exponera sig frivilligt i medierna tycker jag låter mycket märkligt, särskilt med tanke på omständigheterna runt honom - ex.vis att han skulle åka på skidresa dagen efter. En sällan skådad iskyla och förmåga att hålla tätt. Visst, han kanske brukade gå omkring beväpnad för att kunna skjuta Palme om tillfälle erbjöds, det har jag förstås ingen aning om. Hans militära bakgrund kanske var i Gröna Baskrarna, där han kan ha övat på lönnmord och iskyla, det framgick inte på presskonferensen men det borde de ha nämnt isf.

Men, jag måste ändå tillstå att det presenterades en del som i viss mån talade för att han är skyldig, Jeppssons vittnesmål t.ex.

Jag hade önskat en bättre förklaring kombinerad med teknisk bevisning. Nu kommer spekulationerna att fortsätta i all oändlighet.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Alien » 2020-06-10 13:23:36

Vad Leif GW sade om Skandiamannen för två år sedan:

Aftonbladet 23 MAJ 2018 skrev:Leif GW Persson har tagit del av de nya uppgifterna om Palmemordet.

Enligt kriminologen är ”Skandiamannen” nu polisens huvudspår.

– Det är jag ganska säker på. Men jag tycker han verkar lite för virrig och konstig för att stämma, säger han.

Magasinet Filters nya nummer pekas en man ut som Olof Palmes mördare. Det handlar om den så kallade ”Skandiamannen” som var 52 år vid tillfället då Palme sköts till döds på Sveavägen.

”Skandiamannen” befann sig bevisligen på platsen men lämnade oriktiga uppgifter om vad han gjorde där.

Och så långt håller kriminologen Leif GW Persson – som själv väckte journalisten Thomas Petterssons intresse för Palmemordet 2006 via sin romantriologi – med om Magasinet Filters teori.

– I det första signalementet som skickades ut, och på den punkten är jag helt säker, så talades det om den här handledsväskan. Det fick oss att haja till för att säkerhetspolisens livvakter brukade ha likadana. Och de var inte så jävla vanliga, de kallades för ”bögslungor”. Och han hade en sådan där, plus keps och rock. Så det är alldeles uppenbart att det är honom de far efter i det läget, säger GW.
---
Men särskilt grundligt förhörd blev alltså inte ”Skandiamannen”.

– Det är märkligt att han inte hördes ordentligt inledningsvis. Men det var inte så mycket som fungerade den gången, menar Leif GW Persson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim ... -huvudspar

Hade polisen utrett Skandiamannen ordentligt så hade han antingen blivit häktad och kanske åtalad el så hade han blivit avförd men inte på så lösa grunder som de gjorde då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Karamell » 2020-06-10 13:38:34

Det var nog Tegnell som gjorde det. :P
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav ankhh » 2020-06-10 14:29:30

Jag tror att det här kommer att starta nya konspirationsteorier. Vad hände mellan utredarens tidigare tvärsäkra uttalanden och dagens presskonferens? Vem har använt vilka påtryckningar för att hålla vad hemligt? :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav nescio » 2020-06-10 14:37:40

Så Skandiamannen råkar komma ut från sitt jobb just när Palme går förbi och har som tur är revolvern med sig så att han kunde skjuta honom?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav LordNelson » 2020-06-10 14:44:22

nescio skrev:Så Skandiamannen råkar komma ut från sitt jobb just när Palme går förbi och har som tur är revolvern med sig så att han kunde skjuta honom?

Skandiamannen hade väl tidigare under kvällen varit utloggad från sitt jobb och sen kommit åter. Han hade alltså kunnat se makarna Palme och följt efter dom till bion, tagit reda på när filmen sluta, hämtat vapnet och sen gått till jobbet och väntat. Men då är väl frågan hur han kunde vara så säker på att dom skulle passera just där.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Alien » 2020-06-10 15:05:31

Man skulle vilja veta mer om när makarna Palme kom till bion och vilken tid Skandiamannen var utloggad från jobbet. Stämde de tiderna överens?

Dessutom, hur länge var Skandiamannen utloggad? Hade han tid att åka hem och hämta revolvern?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 15:11:17

ankhh skrev:Jag tror att det här kommer att starta nya konspirationsteorier. Vad hände mellan utredarens tidigare tvärsäkra uttalanden och dagens presskonferens? Vem har använt vilka påtryckningar för att hålla vad hemligt? :wink:
Du har en poäng där. Detta var ju inte vad man väntade sig efter tidigare uttalanden i våras.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav slackern » 2020-06-10 16:22:03

Alien skrev:Man skulle vilja veta mer om när makarna Palme kom till bion och vilken tid Skandiamannen var utloggad från jobbet. Stämde de tiderna överens?

Dessutom, hur länge var Skandiamannen utloggad? Hade han tid att åka hem och hämta revolvern?


Här har du svar på din fråga.

Var på mordplatsen
Enligt egen uppgift lämnade Stig Engström sitt arbetsrum 23.15. Han pratade med väktarna en kort stund innan han stämplade ut klockan 23.19. Mordet på Olof Palme skedde 23.21.30. Vid 23.40 återvände Stig Engström till sin arbetsplats och befann sig då i ett chockartat tillstånd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akla ... ar-polisen

Det blir nog inte mer svart på vitt en ett stämpelur och ett stämpelkort.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Olof Palme (efter den stora presskonferensen)

Inläggav Huggorm » 2020-06-10 16:53:01

Men han skall ju ha varit utloggad en stund även tidigare på kvällen. Då kan han eventuellt ha råkat se att Palme gick på bio utan livvakter. Då kunde han ju snabbt se när filmen slutade, gå hem och hämta en pistol och sedan gå tillbaka till jobbet och köra ett litet kvällsskift. Men han var modig som vågade stå och prata med väktarna till det bara var två minuter till Palme kom ut från bion. Han hade ju lika gärna kunnat komma ut lite tidigare och då hade de missat varandra.

Nej, jag har fortfarande svårt att tro på honom som mördare.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Intressanta intressen



Logga in