No poo-tråden (balsammetoden)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hårvård balsam metoden

Inläggav Marjatta » 2020-06-07 10:09:35

Finns nopoo.se kvar ... ja verkar så.

http://nopoo.se/
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hårvård balsam metoden

Inläggav Maggi » 2020-06-07 10:13:45

Ja visst fungerar det! Klart industrin vill framställa hår och hudprodukter av billiga alternativ som löddrar mycket! Det är löddrande schampo som torkar ut och förstör håret. Stor skillnad att använda rätt produkter!
Värt att läsa på om detta! :-)Happy
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

No poo-tråden (balsammetoden)

Inläggav Jossie94 » 2020-06-07 22:28:18

Jag har testat lite olika, både inpackningar med honung och olja och sådana ingredienser som kommer från naturen. Även gjort ansiktsmasker med avokado och honung mm.

Just gällande balsam metoden så har jag använt produkter som inte testar på djur dvs cruelty free och veganska produkter och så har jag googlat på produkter som innehåller så lite kemikalier som möjligt.

Många använder tex coop xtra schampoo och balsam men de är tydligen utspädda med vatten. Så jag köpte produkter på body shop, de är inte helt veganska då de innehåller bivax osv, men det är cruelty free och de ska inte vara utspädda med vatten såsom de där billiga schampoo och balsamen gör.


Ris olja är också någon trend vad jag har läst nyligen, det ska vara något med att kvinnor i andra länder som har långt fint mörkt hår, att det då ska vara ris vatten som ska vara orsaken till deras fina hår, men jag tror också det beror på gener. För tydligen är ris vatten likadant som med balsam metoden, att det funkar för vissa och för andra så kanske det inte alls fungerar. Sedan beror det ju också på hur länge man testar, för min mamma testade några månader och tyckte inte det blev någon skillnad och då kanske det inte funka på henne, men det jag vill säga är att man måste ju kanske testa ett tag för att det ska bli resultat, just för att man ska arbeta in produkterna och lära känna dem. Man får ju inte resultat på bara någon dag utan det tar ju tid.

Jag har också haft kokos olja som inpackning och då hade jag det i typ 1-2 timmar och det sägs att många med afro använder tex kokosolja som inpackning. På den DVn jag gick på så lärde jag mig väldigt mycket av en yoga lärare som jobbade där och det var hon som lärde mig det där med kokos oljan och hon hade då den som inpackning i flera timmar eftersom hon hade väldigt lockigt/krulligt hår.

Sedan när jag har googlat så är det många från just länder där de har mycket lockigt/krulligt hår som använder prdoukter till just att få rakt hår tex, tex brazilian blowout, keratin behandlingar och så. Däremot finns det väl olika typer och bra utav både metoderna så de finns det som sliter mycket och mindre på håret. Generellt så tror jag att det sliter på håret eftersom att man gör håret rakt och likaså med föna håret. Värme sliter på håret helt enkelt.


Nu är inte jag en frisör utan jag är bara insatt i detta då jag vill lära mig och veta vad jag gör :)
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

No poo-tråden (balsammetoden)

Inläggav Jossie94 » 2020-07-04 22:06:35

Jag menade mer naturliga och miljövänliga ingredienser som är växtbaserat. Vilka märken helt enkelt. Många har använt ricin olja, kokos olja mm. Sedan verkar ris vatten vara en trend då många kvinnor sägs ha väldigt tjockt och fint hår just pga ris vatten metoden. Vet inte om de är någon stärkelse i ris som gör det eller om det bara handlar om gener. Ett märke som jag vet är miljövänliga cruelty free eller veganska är ju tex the body shop då de är cruelty free men inte veganska då de innehåller bivax bland annat.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Balsammetoden

Inläggav Jossie94 » 2021-04-16 18:50:57

Jag har kört balsam metoden men insåg att jag inte hade gjort det då man måste hålla koll på olika ämnen och inte bara göra en sista schampoo tvätt och sedan köra med balsam. Du måste även veta att ditt sista schampo tvätt innehåller sulfater men inte parabener och mineraler. Och får man i minsta lilla av de dåliga ämnena så måste man då tvätta bort det om man tex varit hos frisören eller använt produkter som innehåller kemikalier.

Så det är ju rätt mycket att tänka på när det gäller balsam metoden och inte bara köpa ett balsam och så, utan det är rätt mycket ingredienser att hålla koll på.

Så min fråga är hur gör ni som kör balsam metoden? Köper ni ett balsam och kollar upp exakt varje ingrediens eller kör ni vilken produkt som helst för att ni inte orkar hålla på med balsam metoden?

Hur vet ni vilken produkt som passar till just ert hår? Hur märker ni om ert hår gillar produkten eller inte?

Vill både ha tips på balsam metoden produkter och andra produkter som är bra

Och vilka produkter skulle ni tipsa om? Gärna produkter ni själva har använt :)

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Balsammetoden

Inläggav ufo » 2021-04-16 22:04:27

Det här vill jag veta mer om. Vilka auktoriteter skall man lyssna på?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Balsammetoden

Inläggav slackern » 2021-04-16 22:48:25

ufo skrev:Det här vill jag veta mer om. Vilka auktoriteter skall man lyssna på?


Typ Kissie eller Paow känns som säkra kort.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Balsammetoden

Inläggav Zia1985 » 2021-04-16 23:00:26

Jossie94, vågar nog lova att du är ensam om att köra balsammetoden på detta forum..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Balsammetoden

Inläggav ufo » 2021-04-16 23:17:54

slackern skrev:
ufo skrev:Det här vill jag veta mer om. Vilka auktoriteter skall man lyssna på?


Typ Kissie eller Paow känns som säkra kort.
Balsam är väl relaterat till håret? Inte brösten.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Balsammetoden

Inläggav slackern » 2021-04-16 23:28:59

ufo skrev:
slackern skrev:
ufo skrev:Det här vill jag veta mer om. Vilka auktoriteter skall man lyssna på?


Typ Kissie eller Paow känns som säkra kort.
Balsam är väl relaterat till håret? Inte brösten.


Bägge är väl typ super fåfänga? Kan tänka mig att dom fixar sig och sitt hår stup i kvarten.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Balsammetoden

Inläggav Lynx-66 » 2021-04-17 0:35:35

Kör trimmermetoden och på senare tid även rakhyvelsmetoden.
Lynx-66
 
Inlägg: 1976
Anslöt: 2019-11-16

No poo-tråden (balsammetoden)

Inläggav Jossie94 » 2021-04-20 20:02:51

Så ingen här har kört balsam metoden? Så ingen har haft tex ägg bikarbonat honung olivolja osv i håret som inpackning eller som ansikts mask? Läser jag på nätet så är det ju vanligt och att mer verkar köra på balsam metoden och nu verkar ris vatten blivit poppis.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

No poo-tråden (balsammetoden)

Inläggav Jossie94 » 2021-04-20 20:18:45

Eller balsam som är godkända för balsam metoden
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

No poo-tråden (balsammetoden)

Inläggav RapeRegs » 2021-04-20 23:34:01

Hur vet man vilka balsam som är godkända? Finns det en särskild myndighet för balsam?
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

No poo-tråden (balsammetoden)

Inläggav Jossie94 » 2021-04-21 13:25:40

När jag har kollat upp det så har många tipsat om godkända men det som ska vara är att sista tvätten schampoo ska innehålla sulfater men inte mineraler eller parabener. När de gäller balsam ska man undvika silikoner och det är tex dimethicone eller mycket dåliga ämnen finns ju i de flesta produkter så bästa är ju att välja produkter med så få kemikalier som möjligt och andra har ju kört med tex olivolja kokos olja ris vatten och sådana ingredienser för det är mer naturligt än massa kemikalier.

Jag har ju märkt skillnad då jag kört bara balsam men jag visste ju inte om det där med ämnena men så fort jag haft schampoo har håret blivit strävt pga att schampo tvättar inte rent håret utan är en fejkad känsla för det är så mycket kemikalier. Håret behöver inte ha massa kemikalier. Visst är det snpsssat för håret men om man kollar på dem som använder mer naturliga ingredienser så har ju de väldigt fina hår men jag tror också det har med att göra med gener osv. Ris vatten tex då har många långt tjockt rakt hår i varmare länder men även om det är lite grann pga den metoden så tror jag mycket också beror på generna.

Sedan måste man ju hålla på ett tag med balsam metoden för att märka skillnad.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

No poo-tråden (balsammetoden)

Inläggav Kidzi » 2021-04-22 2:39:33

Somrarna förr badade jag ute och det var tvättningen för dagen. På kroppen funkade det ju men håret?

Jo, man kan på riktigt kamma håret rent. Det gjorde inte jag på den tiden för hade för tjockt hår, skulle funka nu. Men man börjar med en vanlig borste och sedan tar kam, sedan luskam. Allt geck försvinner.

Önskar jag hade en villig kammare, alltså en som kammar, för det är så mysigt att bli pillad i håret.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in