No poo-tråden (balsammetoden)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

No poo-tråden (balsammetoden)

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-07 10:16:56

Några no pooare som vill berätta om hur ni tar hand om hår och kropp! :-)
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

No poo tråden

Inläggav radix » 2012-12-07 14:36:21

..så för att kvala in som 'no poo' behöver man mest bara ogilla att använda en massa parfymerade schampoon och tvålar o duschkrämer och dylikt?

Isåfall så gör jag såhär: jag duschar, utan scham-poo.
Jag har dock scham-poo som jag använder, men sällan och bara lite för det tenderar ju att paja/slita på hårets naturliga lyster om man inte är van vid dem. Sen tar jag inte på mig deodorant. Sen torkar jag av mig. (inte nödvändigtvis i den ordningen)
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

No poo tråden

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-07 14:49:08

radix skrev:..så för att kvala in som 'no poo' behöver man mest bara ogilla att använda en massa parfymerade schampoon och tvålar o duschkrämer och dylikt?

Isåfall så gör jag såhär: jag duschar, utan scham-poo.
Jag har dock scham-poo som jag använder, men sällan och bara lite för det tenderar ju att paja/slita på hårets naturliga lyster om man inte är van vid dem. Sen tar jag inte på mig deodorant. Sen torkar jag av mig. (inte nödvändigtvis i den ordningen)


Haha :-) ja då är du väl verkligen no poo, jag är nog bara "low poo" för jag fuskar lite.. Använder Weleda duschcreme och Rain Forrest schampo och balsam från Body shop. Men annars använder jag oljor till kroppen och ansiktet. Funkar det bra utan deo? Jag använder oftast vanlig ("dålig") deo...jag tränar mycket och tycker det är jobbigt att lukta svett. Men om jag inte ska träna använder jag nån Aloe Vera deo, den är helt ok.

Sen använder jag smink också, mest sånt som är fritt från mineraloljor och annat skit. Använder du smink? Vilket isf? Bare minerals foundation och concealer är fria från skit. De är jättebra! Är ditt schampo sulfatfritt? Tog det lång tid för håret att vänja sig vid bara vatten tvätt?
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

No poo tråden

Inläggav LittleKiwi » 2012-12-07 14:53:45

Jag kör på balsammetoden och använder Tresemme Naturals. Har gjort det i en månad nu och mitt hår har aldrig mått bättre. Balsammetoden innebär att man bara tvättar håret med balsam. Dock funkar inte alla balsam till balsammetoden då man undviker ämnen som balsam inte kan tvätta ur. Finns mer info om den på lockig.se om någon är intresserad.
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

No poo tråden

Inläggav Angerboda » 2012-12-07 15:07:37

Jag vill tillbaka. Hade en period då jag tvättade håret med äggula, honung och ibland lite bikarbonat. Använde även äppelcidervinäger utspätt i vatten som jag avslutningsvis doppade ner håret i och lät torka utan att skölja ur. Mitt hår har aldrig varit finare än det var då.
Skulle även vilja göra egna salvor och tvålar.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

No poo tråden

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-12-07 15:53:31

Jag brukar köpa produkter utan skumma grejer på den lokala hälsokostbutiken och på Body Shop, samt i fairtrade-butiker (brukar ha Urtekram och något med försåpad rörsocker som var riktigt bra). Till hudvård använder jag ekologisk kallpressad rapsolja, billigt och bra. Funkar även för sminkborttagning. No sham, no poo.

Idiotiskt ord egentligen, shampoo. Bluffbajs, liksom?

När jag var yngre (tonåring) försökte jag tvätta håret med ägg, men min mamma förbjöd mig då avlagringarna under badkaret blev en flugodling. Jag sköljde även mitt blonda hår med kamomillte ett par gånger, men fick ge upp det efter en rejäl allergisk reaktion. Honung tål jag inte heller. Å andra sidan tål jag inte kemikalier något vidare heller.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

No poo tråden

Inläggav Alien » 2012-12-07 16:26:47

Tintomara Ariadne skrev:Idiotiskt ord egentligen, shampoo. Bluffbajs, liksom?


OT: Nu har faktiskt även engelskan låneord. Shampoo (vårt schampo) kommer av champo (hindi), som betyder "pressa, knåda".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

No poo tråden

Inläggav Parvlon » 2012-12-07 17:38:07

Jag använder flytande vatten+handtvål till håret men inte nån deo,balsam eller schampo, i ungefär ett halvår. Funkar förbannat bra faktiskt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

No poo tråden

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-12-07 18:16:33

Jag använder balsammetoden (vilket balsam kan variera lite) eller Weledas Calendula Hair and Body Wash. Tvål använder jag oftast fast tvål som gärna får vara handgjord (självklart utan onödiga kemikalier).

Deo använder jag helst DeoNat Aloe Vera. Har testat andra deos utan aluminium men antingen luktar de för mkt eller så får de mig att lukta svett (vilket jag annars aldrig brukar göra), men DeoNat luktar varken massa parfym eller får mig att lukta svett. Brukar även göra egna hår- och kroppsinpackningar då och då av en blandning av kokosolja, mosad avokado, honung, lite socker och yoghurt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

No poo tråden

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-07 18:18:56

LittleKiwi skrev:Jag kör på balsammetoden och använder Tresemme Naturals. Har gjort det i en månad nu och mitt hår har aldrig mått bättre. Balsammetoden innebär att man bara tvättar håret med balsam. Dock funkar inte alla balsam till balsammetoden då man undviker ämnen som balsam inte kan tvätta ur. Finns mer info om den på lockig.se om någon är intresserad.


En klasskompis kör balsammetoden och hennes hår är superfint. Jag har inte vågat mig på det...måste man inte stå ut med fett hår i typ ett halvår?
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

No poo tråden

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-12-07 18:26:47

Hatakallprat skrev:En klasskompis kör balsammetoden och hennes hår är superfint. Jag har inte vågat mig på det...måste man inte stå ut med fett hår i typ ett halvår?

Jag fick aldrig fett hår när jag började med balsammetoden. Men man rekommenderar att folk använder balsam för fett hår oftast när man kör med balsammetoden. Själv är jag född med torrt hår och kan även med balsammetoden använda balsam för torrt hår utan att det blir fett. Gäller ju att skölja ut ordentligt och att man masserar hårbotten ordentligt med så att all smuts kommer med.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

No poo tråden

Inläggav Miche » 2012-12-08 13:23:02

Jag använder nästan bara tvål till händerna, kroppen tvättar jag ofta med enbart vatten, ibland använder jag LCD (Golden Neolifes flytande tvål) som jag tycker fungerar alldeles utmärkt.

Till håret (som jag tvättar ganska sällan för att inte få så snabb återfettning) använder jag billigaste schampo och balsam som jag kan hitta (ofta köpt på ÖoB), ofta sköljer jag bara håret i duschen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

No poo tråden

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-08 15:35:44

Jag försökte i några veckor en gång men fick en jävla mjällbildning och var tvungen att sluta innan jag skulle börja jobba igen. Jag har rätt tjockt hår och kraftiga strån och får lätt problem med hårbottnen om jag inte tvättar tillräckligt ofta med schampo.

Bikarbonat sliter ju också förbannat mycket på håret och jag tror faktiskt att vinäger också gör det.

Däremot är det ju väldigt bra för håret att vistas mycket utomhus.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

No poo tråden

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-13 10:25:37

Jag har varit hos frisören och gjort en askblond nyansering/toning. Vet nån vad sånt innehåller? Frisören tvättade mitt hår med vanligt schampo och balsam så nu har jag tvättat med ett sista schampo. Ska nu fortsätta tvätta som vanligt med Rain Forrest från Body shop (utan sulfater, silikoner, parabener, mineralolja). Men jag undrar om nyanseringen kan innehålla nåt av de ingredienser jag försöker undvika? Nån som vet?

Jag undrar också om någon använder (ren) arganolja, mandelolja eller jojobaolja i topparna? Eller som värmeskydd? Hur funkar det i så fall?

Jag har en svinborst som jag hört ska vara så bra, men mitt hår blir jätte elektriskt! Har ni tips på nån annan borste?

Tacksam för råd!
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

No poo tråden

Inläggav yakamoko » 2012-12-29 18:42:26

Jag använder mig av balsammetoden för håret, men har även testat att tvätta med enbart vatten under några månader. Funkade jättebra det med, men jag saknade den där nytvättathårdoften som man får av balsam.. (ägg och bikarbonat och honung och sånt där funkar inte på mitt hår)

I ansiktet tvättar jag vanligvis med ricinolja blandat med mandelolja och/eller kokosolja. Sedan smörjer jag in med en 99procentig aloeveragel. På morgonen enbart vatten och kanske nån droppe mandelolja under vinterhalvåret.

I duschen tvättar jag med lactacyd på utsatta områden, i övrigt enbart vatten.

Lätt, smidigt och rätt billigt faktiskt :-)Happy
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

No poo tråden

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-29 19:07:20

Har vågat mig på balsammetoden nu och det funkar jättebra! Garant såklart parfymfri som tvättbalsam och garnier respons avokado och jojoba som vårdande balsam. Håret ser friskt och fint ut! Det enda negativa är att det tar lång tid att skölja ur.
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

No poo tråden

Inläggav Alien » 2013-01-01 12:15:50

Det står om no poo (balsammetoden) även i dessa trådar:

hartips-t12674.html

naturliga-hygien-skonhetsprodukter-t7436.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

No poo tråden

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-01 13:47:07

Hatakallprat skrev:Jag har en svinborst som jag hört ska vara så bra, men mitt hår blir jätte elektriskt! Har ni tips på nån annan borste?

Tacksam för råd!


Svinborst är överskattat. De är bra komplement om man har flera borstar men att bara köra med svinborst är svårt. Försök hitta en utredningsborste av nylon men utan de där plastplupparna längst fram för de sliter på håret. Ett alternativ är en borste med blandning av svinborst och nylon. Det kan också funka bra. Jag har själv inte haft någon bra borste på flera månader sedan jag tappade den sista som var vettig så det kan hända att du får beställa någonstans ifrån.

Annars är generella tips för att inte få håret för elektriskt att undvika syntetkläder, alltid låta håret självtorka samt kamma igenom det med kam ibland.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

No poo tråden

Inläggav Abbreviation » 2013-01-01 14:47:06

Jag kör helt kemikaliefritt och har gjort länge. Att bikarbonat och vinäger (eller citron eller något av det man kan använda istället) skulle slita mer på håret än schampoo, balsam och hårdprodukter har jag rätt svårt att tänka mig.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

No poo tråden

Inläggav yakamoko » 2013-01-03 0:02:58

Hatakallprat skrev:Jag undrar också om någon använder (ren) arganolja, mandelolja eller jojobaolja i topparna? Eller som värmeskydd? Hur funkar det i så fall?

Jag har en svinborst som jag hört ska vara så bra, men mitt hår blir jätte elektriskt! Har ni tips på nån annan borste?


Jag har testat oljor i håret. Både ricinolja i hårbotten och olivolja/mandelolja/kokosolja i längderna alternativt topparna. Har inte märkt av någon särskild effekt egentligen. Använder iofs sheasmör som "lugnande" på håret när det är som mest frissigt.

Svinborsten är kanon tycker jag! Den ska ju egentligen inte användas som utredningsborste tycker jag, även om den funkar till det med. Jag använder den främst för att "tvätta" häret med och fördela balsam/smör/annat jämt i längderna. Ja, det blir statiskt, men om man följer upp med handen efteråt så tycker jag att det blir bra :)
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

No poo tråden

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-03 4:10:29

Det beror på hur tjockt hår man har. Med tjockt hår är svinborst inte särskilt bra som utredningsborste. Och det är ju en utredningsborste man behöver i första hand.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hårvård balsam metoden

Inläggav Jossie94 » 2020-06-06 23:42:51

Jag är enbart här för att jag vill ha tips och råd om olika saker jag vill ha hjälp med.
Jag har då skapat flera trådar pga att folk inte har svarat och dessutom kan man inte ta bort inläggen efter en viss tid, därav varför de blivit kvar. Jag har också velat förtydliga mig då jag har tyckt att jag kanske varit otydlig i texten. Ber om ursäkt för detta om nu någon har tagit illa upp för att jag skrivit flera trådar om samma sak.

Men jag skulle vilja ha svar på min tråd om låtarna & så undrar jag om det finns några personer som är intresserade av miljön / djurvänliga/icke djurtestade produkter? Jag söker alltså hårvård inriktat på balsam då jag kör balsam metoden och därför vill ja ha tips och råd kring produkter som är djurvänliga, veganska, cruelty free, miljövänliga och inte innehåller några kemikalier.

Vet ni några produkter som är som ovan, så får ni gärna tipsa mig! :)

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hårvård balsam metoden

Inläggav Marjatta » 2020-06-07 8:21:54

Jag använde balsammetoden förut. Vill du ha tips om det finns förmodligen många ställen som är bättre än detta, div. no poo-forum m.m. I det här inlägget länkar iaf Alien till tidigare trådar om liknande saker.

http://www.aspergerforum.se/post1391515.html#p1391515

Jag gillade balsammetoden. Superbra för att få ett lockigt hår att locka sig mera. Blir dock alltid lika förvånad när jag ser balsammetoden nämnas i samband med miljövänlighet och "inga kemikalier" alternativt "naturligt".

Enligt min mening är allt kemikalier, även vatten. Om man menar "inga industrikemikalier" och önskar produkter utan detta finns inte ett hårbalsam som går att använda. Hårbalsam består av industrikemikalier, utöver då vattnet och kanske lite oljor eller liknande. Det är en modern produkt som inte fanns förrän på 1980-talet, och är helt och hållet ett resultat av den kemikosmetiska industrins landvinningar vad gäller vad som kan hållas i emulsion med vad. Före hårbalsamet tror jag det fanns en enda sorts skönhetsprodukter med emulsion, alltså fett och vatten i blandning: olika slags hudkrämer.

Mest miljövänligt och naturligt borde vara att inte hålla på och blanda ihop saker till olika produkter, utan att använda oljan som den är. Skönhetsskafferiet består i så fall av vegetabiliska oljor samt tvål eller såpa, typ. Tvål och såpa är förvisso kemiska produkter men gamla sådana, så gamla att vi inte betraktar dem som kemikalier.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hårvård balsam metoden

Inläggav mondo beyondo » 2020-06-07 10:05:54

Balsammetoden är super! Mindre med kemikalier och naturligare. AS forumet är inte rätt källa för mer info om det dock. Facebook har grupper och på http://www.shenet.se/ finns mer bra info.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in