Sociala regler/sociala koder i sociala sammanhang och spel

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sociala regler/sociala koder i sociala sammanhang och spel

Inläggav Jossie94 » 2020-06-01 11:36:31

Jag kör cod mw3 mest. Har också overwatch och cs. Men är de några här som spelar cod? Skulle vilja diskutera lite om det sociala i spel så som spel snack / sociala koder/regler i spel. Kan alla dem eller finns det några här som också tycker de är lite skeva ibland?

Jag har märkt dels att jag har svårt med att förstå dessa sociala koder/regler och att de kan vara väldigt skeva eftersom de gäller bara ibland. Förstår om det är sådana saker som bara är såhär men jag är nyfiken på hur detta egentligen funkar eftersom jag försöker att komma in i spelet och lära mig det och själva spel snacket. För mig blir det svårt att bara prata om spelet så att det blir naturligt. Oftast känns det som att det jag pratar om bara är dumt att prata om för det är ju saker man bara ska fatta, men hur ska man fatta det när man inte har lärt sig det?

Hur gör man på rätt sätt i det sociala när man inte vet eller har lärt sig det rätta sättet? Ingen har ju sagt det rätta sättet heller för den delen utan de är bara något man ska förstå. Hur går det ihop? Eller är de bara de som inte har diagnoser som bara förstår sådant här?

Just sociala koder/regler tycker jag är rätt skeva, för de känns ibland rätt påhittade. Så jag vill diskutera det väldigt djupt för att få en mer förståelse kring ämnet då det är väldigt otydligt. Alla kan inte bara förstå saker när de inte har lärt sig det på något sätt. Man måste ju ha lärt sig något på något grundligt sätt, dvs om man lär sig själv eller om någon annan lärt er själva grejen, man kan ju inte bara förstå något utan att ha lärt sig de från början. Eller? Det jag menar är att man måste ha hört talats om något innan för att kunna lära sig det, man kan inte bara lära sig saker genom ingenting och då bara förstå hur allting funkar.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Sociala regler/sociala koder i sociala sammanhang och spel

Inläggav slackern » 2020-06-01 15:19:31

Du ska svära och skrika högst och helst använda "fucking tard" i var och varannan mening klarar du va det stiger du i aktning.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sociala regler/sociala koder i sociala sammanhang och spel

Inläggav Jossie94 » 2020-06-01 19:19:14

Hahah så det är bara så man ska göra? Det måste väl ändå finnas någon vettigare lösning än att man bara ska skrika? Det är ju ändå vuxna som spelar och de är inte bara svärord, de drar upp en massa allvarligare saker.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Sociala regler/sociala koder i sociala sammanhang och spel

Inläggav triggerhappyD » 2020-06-01 20:46:31

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att de flesta inom autism spektrumet skiljer sig från NT:s i många olika avseenden och i olika utsträckning.
Allt ifrån tex perception, kognition/inlärning, identifikation och hur man uttrycker sig och kommunicerar.

Ta inlärning tex, för de flesta NT:s så sker stor del av inlärning omedvetet och "naturligt" och genom omgivningens influenser.
Medans autister tenderar att lära sig på ett mer medvetet vis, då många av de beteenden och koder som råder inte är naturliga för oss. Så vi har inget annat val än att aktivt och medvetet lära oss dessa märkliga beteenden och hur dom opererar.
Ta bara en sådan sak som att i vissa sammanhang kan en typ av beteende vara acceptabelt, men i ett annat sammanhang kan samma beteende anses som fullständigt idiotiskt eller empatilöst etc.

Så det finns många variabler att ta hänsyn till. Och jag tror dessvärre inte det finns någon bättre lösning för tillfället än att göra sitt bästa för att aktivt lära sig hur NT:s fungerar. Att vara observant och ta lärdom av alla sina "felsteg" är nödvändigt för att med tiden lära sig och begripa hur man kommunicerar och interagerar med NT:s.
Fördelen med aktiv och medveten inlärning är ju att den blir bättre med åren, nackdelen är bla att det kan bli träligt längst vägen, framförallt initiellt. Men dom smällarna får man ta.

Och jag menar givetvis inte att man skall göra totalt avkall på sig själv utan man får försöka hitta en balans som fungerar någorlunda.
Att vara genuin ger i längden alltid störst respekt.

Jag har spelat mycket onlinespel, ända sedan internet kom till Sverige till och med.
Och det kan vara en ganska hård jargong många gånger.
Men alla är noobs i början, så låt folk skratta eller dumförklara dig för dina frågor och funderingar. Det viktiga är inte vem som är duglig i början, utan hur man utvecklas.
Sen finns det ju så mycket streamers och youtube videos osv för typ alla spel så det går ju att göra lite research för det spelet man är intresserad av om man vill slippa bli kallad noob i samma utsträckning.

Sen respekterar nästan alla gamers mad skills.
Så att bli skicklig på det man spelar är ju alltid en stor fördel.

Avslutningsvis kanske man inte ska analysera sönder allt för hårt heller.
Du har rätt att vara som du är och uttrycka dig som du vill.
Även om man kanske uppfattas som en udda fågel så är väl inte det hela världen.
Om det du säger och bidrar med i det stora hela har substans och relevans så kommer det få gehör och respekt i de flesta sammanhang.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in