"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2020-05-28 13:45:02

Sjätte (hittills senaste) säsongen.

I programmet vet inte Elahe, Elina, Maxine, Albin, Emil och Jacob vem som matchats med vem. Paren möts för första gången vid vigseln och vi följer sedan de nygifta under deras första tid som äkta makar. Efter fyra veckor får paren besluta om dom vill fortsätta vara gifta eller inte. Denna sjätte säsong bidrar forskaren Emma Frans med vetenskapliga aspekter. Sexolog Karl Norwald ansluter till matchningsteamet och tillsammans med parterapeut Satu Hirsch Fjellstedt och psykolog Fredric Bohm stöttar de paren under experimentet. Gift vid första ögonkastet är ett relationsprogram i åtta delar följt av ett Vad hände sedan-program där vi får veta hur paren lever i dag.
https://www.svtplay.se/gift-vid-forsta-ogonkastet

Jag tittade ibland, hade inte tid att följa slaviskt.

Elahe och Jacob undrade man varför de matchats ihop
Elina och Albin: Elina verkar knepig medan Albin verkar både sympatisk och förälskad
Maxine och Emil: Passar bäst ihop (även om Maxine släpar med stackars Emil till utställningen av balsamerade lik)

Undrar om en del par mismatchtats för att bråken ska bli "bra TV". När alla sex träffas sista gången får man en riktig överraskning. Två par gick skilda vägar, ett par fortsatte. Av de fyra första personerna hade två som inte parats ihop funnit varandra. Detta kan inte ha förutsetts.

Det som fattas i programmet är en förklaring till varför personerna inte hittat någon varaktig partner förut (och oftast inte i programmet heller). Inte på individnivå utan allmänt. Anknytningsproblem? Höga krav?

I början är alla så glada, inte minst släktingar och vänner. De tycker att deras släkting/vän fått en perfekt partner. Inte så konstigt iom att de valts ut för att passa ihop. Men det kan sluta med att de passar ihop som goda vänner, men det var ju inte det de var ute efter. Kemin kan inga experter fixa.

När en vill fortsätta och den andra avsluta, så är det oftast kvinnan som vill avsluta. För att kvinnor är mer kräsna? För att de är mer realistiska medan männen är mer optimistiska?

Spoiler: visa
giftvidförsta6.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2020-05-29 4:24:00

Deltagarna har ofta önskemål om utseendet. Men de uppfylls inte alltid. Allt annat kan ju passa förutom utseendet.

Frisören Maxine, 30, berättade inför sitt bröllop att hon önskade en man med hår.

– Jag vill ju helst ha någon med lite hår på huvudet som man kan ta hand om, man gillar ju hår som frisör. Hade du velat dejta någon som är flintis? har hon tidigare sagt i programmet till en kollega på frisörsalongen.

Då visste Maxine inte att hon skulle bli ihopparad med helt rakade Emil, 34.

När Emil i efterhand fick se programmet skrattade han åt Maxines hårönskemål.

– Ja, jag reagerade på det också. Jag tyckte att det var ganska kul faktiskt. Jag garvade åt det nu när jag såg det, men jag är glad att jag inte visste om det just då, sa han till Hänt.
https://www.hant.se/noje/gift-vid-forst ... eltagarna/

Det är väl det som är skillnaden om de träffats i verkliga livet istf blivit hopparade av experter. Då skulle de ha dissat den som inte haft alla nödvändiga attribut på en gång.

Varför ställer de upp i programmet trots de dåliga resultaten? Varför är de så kinkiga trots experterns goda råd ändå?

- De ställer upp för att bli kända, så är det alltid i dokusåpor, förklarar dottern. Det är många som gjort karriär genom att ställa upp i dokusåpor som Big Brother. Ja, det funkade ju för t ex Carolina Gynning, hon blev programledare i TV och skrev (tillsammans med en journalist) boken Ego Girl.

Men jag föredrar ju att tro att alla deltagare längtar efter den lyckliga tvåsamheten. :-)128
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Marjatta » 2020-05-29 8:05:38

Alien skrev:Undrar om en del par mismatchtats för att bråken ska bli "bra TV".


Under första säsongen minns jag att det var lite spekulationer om det i någon tidningsspalt. Låter väl rimligt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2020-05-30 2:07:17

Det kan ju bli s a s personlig reklam för dem som deltar också.

Som för den rödhårige och -skäggige Albin. Kvinnan han blev hopparad med ville ha en man som bjöd mera motstånd. Albin tyckte att om det var viktigt så sa han ifrån, men annars tyckte han att man inte behövde bråka om småsaker. Snabbt dömde jag ut kvinnan som en knepig dramadrottning. (Jag kan vara knepig själv men det betyder inte att jag gillar andra knepiga typer.) Albin verkade ju vara ett kap!

UNT 3 MAJ 2020 skrev:Mest nervös var han i bilen på väg till bröllopet, men väl vid altaret kände han sig ganska lugn.

– Jag tänkte att nu kommer hon som jag väntat på, jag kommer att tycka om henne och göra allt jag kan för att få det att fungera.

De fyra veckor som inspelningarna pågick beskriver Albin som otroligt intensiva, med en kameraman som ständigt följde deras vardag.
https://unt.se/artikel/manga-hor-av-sig ... s/1l7k4nxj

Man vande sig vid den ständigt närvarande kameran och fotografen.

Även om det inte gick så som Albin hoppats ångrar han inte alls sin medverkan. Han säger att det var spännande hela vägen och att han lärt sig mycket.

– Med hjälp av programmets experter fick jag gräva djupt i mig själv. Jag har blivit mycket bättre på att konkretisera vad jag känner i en relation och att direkt ta itu med det som kan bli problem.

Programmet kan fungera som en kontaktannons. Över 100 kvinnor har hört av sig på Instagram och vill träffa honom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2022-05-18 0:57:28

Det är inte så många par som fortsätter att hålla ihop. Men det finns några:

I säsong 4 var det Sara och John:

I en intervju med Enköpingsposten åtta månader efter inspelningarna, berättade John att han blivit ”helt tagen” av Sara trots att produktionsbolaget valde vinkeln att hon var mer kär än han.

– Jag var ju också helt tagen av henne. Och hon grubblade också på de här sakerna, om hon skulle binda sig och om jag var den rätte, sånt som är naturligt att fundera över när man precis träffat nån.
https://www.allas.se/noje/gift-vid-fors ... op/8226814

I säsong 5 var det Miha och Niclas.
Jag minns att de bägge bodde i samma område men aldrig träffats förrän i programmet.

För tv-tittarna hemma i soffan stod det snart klart att Miha och Niclas var det par som snabbast hittade varandra. Och att det var en bra matchning höll de båda med om. När det var dags för det sista programmet valde de båda två att fortsätta vara gifta – och är det än i dag.

I sommar har paret varit gifta i fyra år och de bor tillsammans med katten Sickan i Enskededalen. Nyligen avslöjade Miha på Instagram att paret väntar sitt första barn som väntas komma till världen i juni i år.

I säsong 6 var det Maxine och Emil:

Tycke uppstod tämligen omgående och när programmet var slut var de två fortfarande gifta med varandra.
---
Sedan dess har både Maxine och Emil fått tusentals följare på Instagram, där de delar med sig av glimtar ur sitt gemensamma liv.
Det där med att dela med sig av sitt liv inför hela svenska folket gav tydligen mersmak. Eller det är väl snarare det nya normala, hade de varit förtegna om sitt privatliv hade de aldrig ställt upp i Gift vid första ögonkastet.

I december 2021 föddes parets första barn, en dotter som fick namnet Nemi. På Instagram har Maxine berättat både om den utdragna förlossningen och om den första tiden som föräldrar till ett barn med kolik.

På alla hjärtans dag 2022 beskrev Maxine sin stora kärlek till Emil i ett inlägg på Instagram:

”Hela mitt liv har bara varit att springa mot ett mål som känts oändligt långt borta och jag har snubblat över så många hinder på vägen. Men 2019, när jag hade gett upp hoppet om att finna kärleken och tryggheten, så ringde producenten på Baluba upp mig och berättade att de hittat min perfect match. Min Emil. Min trygghet. Mannen som gett mig allt jag någonsin drömt om. Stabilitet, lycka och all kärlek en kan önska sig”, skrev hon bland annat.
Ackja, det lyckliga slutet man vill se.

Säsong 7: Sofia och Anton - tacoparet

Numera delar de med sig av sitt gemensamma liv på Instagram, där de bland annat visar upp sin ombyggda van som de har rest land och rike runt med under sommaren 2021.

Hösten 2021 flyttade paret till Åre och i samma veva avslöjade de att de väntar sitt första barn i april 2022.

Alltså bara fyra par av totalt 7 säsonger. Men det blev tydligen bättre fr o m säsong 4, de första tre säsongerna var det ju inte ett enda par som fortsatte. Att några lyckas gör ju att fler anmäler sig, just de kan ju bli ett av de få lyckliga paren.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2023-04-11 11:01:32

Nu börjar nionde säsongen. Fyra par och åtta förhoppningsfulla individer. Programmet har fått kritik för att det "för vitt" och inte hbtq. Ja, nu är det så att de flesta är heterosexuella, vad kan man göra åt det? Det har varit åtminstone ett homosexuellt par men de hörde inte till dem som höll ihop. Jag har för mig att en kvinna hade asiatiskt ursprung men troligen adoptivbarn. SVT får ju hitta matchning bland just dem som anmäler sig.

SVT skrev:Paren har matchats ihop av programmets experter: psykoterapeuten Maria Farm, sexologen- och psykoterapeuten Karl Norwald och psykologen Fredric Bohm. Nytt för i år är att säsongen utökas till tio avsnitt.
https://www.svt.se/kultur/har-ar-deltag ... -prinsessa

En man berättade att han gillade katter och då fick man samtidigt se den han blivt matchad med - med två katter. En pratade om att hen gillade naturen och man fick se matchningen ute i naturen. En kvinna sade att hon tänkte sig sin blivande make med rakad skalle och glasögon - och så såg man honom, med rakad skalle och glasögon. Hon kommer inte att bli besviken vid första ögonkastet. Däremot detta par: Hon som var brunett ville ha en brunett, han som var ljus ville ha en blondin. Men där sade experterna att utseendet var en ytlig sak, det var andra saker som var viktigare, som samma slags intressen. Det gällde inte att pricka av saker på en önskelista, de skulle få vad de behövde, inte vad de önskade sig.

En kvinna sade att hon prövat allt: vänners vänner, krogen, dejtingappar men inte hittat rätt. Då undrar jag alltid vad detta beror på. Söker man bland fel människor el på fel ställen el har man egentligen motstridiga krav. Typ man vill ha en trygg och stabil man att leva med och ev få barn med, men man dras i själva verket till spännande typer som alltid kommer att dra.

En journalist skriver i en krönika:
UNT Kultur 9 april 2023 skrev:”Gift vid första ögonkastet” gapar efter mycket. Deltagarna vill ha det bästa av två världar. Trötta på dejtingappar har de underkastat sig SVT. Jag förväntar mig nästan att de ska stämma upp i ”Matchmaker, matchmaker” från musikalen ”Spelman på taket”. Så snart deras mammor pliktskyldigt torkat tårarna efter vigselceremonin, står det dock klart att de nygiftas bild av kärlek är formad av samtidens ideal - det ska säga ”klick”, helst vid första ögonkastet.

Att experterna får klä skott för äktenskapshaverierna är i sin ordning. Oklart däremot om de kritiseras på rätt grunder. Är inte problemet att de är… experter? Smaka på ordet. Experters jobb är inte att säga vad vi vill höra. Om jag konsulterar en fotexpert lär hen säga åt mig att byta mina älskade flipflops mot fotriktiga kardborresandaler. Pensionsspara och sluta snusa är andra expertråd jag inte vill ha. Ställer jag upp i ”Gift vid första ögonkastet” lär jag tussas ihop med en mänsklig motsvarighet till fotriktiga skor.
https://unt.se/kultur/reality-tv/artike ... a/rkqk4pxr

Eller någon som man tycker passar bättre som vän, men vänner har man redan tillräckligt av.

Produktionen jobbar hårt på en fasad värdig våra skattepengar. Vi ska tro att de bara vill göra ensamma själar tvåsamma. Som om det inte vore svårt nog att bli kär på beställning utan att hårdbevakas av kamerateam på jakt efter smaskiga vinklar. Som om det inte var underhållning.

Australiens version (finns på Cmore) får mig att inse vad som skaver i svenska ”Gift vid ögonkastet”. Där är det tydligt att casting och upplägg syftar till att skapa drama. Paren får i uppgift att rangordna alla deltagare (inklusive gemålen) efter hur heta de är.
---
Kollegorna på andra sidan jorden ser med illa dold förtjusning sina turturduvor vänstra och storma ut gråtande från blöta fester. Andelen par som håller ihop efter programmet är ungefär densamma här som där.
Jag har sett en del av de australiska programmen. Och förundrat mig över alla gemensamma parmiddagar som tycktes ha till syfte att dels få vissa att bli vänner, andra att bli fiender, dels att få nya par att bildas. Sedan blev det alltid dramatik på festerna och alla tar parti för den ena el andra parten. Deltagarna kanske valdes ut efter hur pass bra "drama queens" de var.

Men drömmer inte deltagarna om att äntligen hittta den rätte/rätta? Varför är det så svårt? Kanske borde allihop gå i psykoterapi i stället, men vem hade velat göra det inför kameran?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2023-04-11 11:22:04

En av deltagarna är Stina, sjuksköterska i Uppsala. Hon hade varit singel i fyra år.

TT/UNT 27 mars 2023 skrev:Sedan fick det vara nog, tyckte hon och sökte till Gift vid första ögonkastet.

– Jag var trött på singellivet och onlinedejting och ville genuint hitta min kärlek i livet. Det kändes som att det var bra förutsättningar i programmet. Skönt att veta att den jag skulle träffa hade samma mål, säger hon till Enköpings-Posten.

För Enköpings-Posten berättar hon att hon sagt till SVT att hon tror att hon är singel eftersom hon är en tjej med mycket skinn på näsan – och att det eventuellt kunnat skrämma bort tänkbara partners.

– Jag vet vad jag vill ha och vad jag tycker, vem jag är och vad jag står för. Kommer det situationer där jag måste berätta det har jag inget problem med det. Vem som helst kan inte köra över mig.
https://unt.se/kultur/tv/artikel/sjuksk ... t/ly3po4pr

Ja, där kom en förklaring till att hon var singel. Partnern får inte vara för dominant så det blir ständiga strider och inte heller för mesig så att han blir överkörd.

Programmet börjar visas nu men spelades in i somras.

– Det var en berg-och-dal-bana, mer intensivt än jag kanske hade kunnat ana. Mer känslor och jag fick gå in djupare i själen och rannsaka mig själv. Jag kände väldigt mycket och lärde mig väldigt mycket. En turbulent tid men väldigt lärorik. Jag ångrar inte att var med, säger Stina Thunberg till Enköpings-Posten.

Och där drar jag slutsatsen att äktenskapet inte höll, för då hade det varit självklart att hon inte ångrat sig.

Så det positiva för deltagarna är inte att de får en partner för livet utan att de får lära sig mer om sig själva. Dels av proväktenskapet, dels av samtalen med experterna. Egentligen borde det vara en uppföljning efter ett år för att se om de fått nya stadigvarande partner, dvs om de kunnat omsätta sina nya rön i praktiken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2023-08-22 1:55:59

Det var faktiskt bästa resultatet senaste gången. Fyra par, ett hoppade av innan de fem veckorna gått. Tre par ville fortsätta men ett par skildes kort efteråt.

Men två par håller fortfarande ihop. Ett par har redan fått barn. De lät ingen tid gå förlorad. Arvid och Ida hette de. Det andra paret var Stina från Uppsala och Fredrik. Nu bor de bägge i en nyinköpt lägenhet i Uppsala.

De verkade lite lugnare än Arvid och Ida som strödde komplimanger och kärleksförklaringar till varann och var väldigt öppna med sitt sexliv. Arvid var militär och från Knutby (nej, ingen anknytning till sekten).

UNT 2023-06-26 skrev:Paret har fått hålla på sin hemlighet under hela säsongen, den att de väntar barn. Ida har fått gå i bylsiga kläder. 13 juni, precis ett år efter att de gifte sig, föddes lilla Rakel med mellannamnet Mirakel (om det går igenom)
https://unt.se/kultur/tv-serier/artikel ... p/r56p26nl

Vid uppföljningsmötet då alla träffades igen kom först Arvid ensam och tittarna fick undra om det tagit slut med Ida. Sedan kom Ida med gravidmagen. Hon hade inte kunnat berätta något på sociala medier el visat upp sin mage på typ Facebook el Instagram. Sådana är reglerna.

För att det ska bli "bra TV" så måste det finns minst en konflikt mellan paret. Det verkade lite skakigt ett tag när Arvid sade att det blev för intensivt, han måste vara ensam ett tag (lät rätt aspigt). Men Ida blev inte upprörd utan accepterade det och snart var de lika kära och kåta igen.

Finns det inga konflikter får TV-teamet fixa fram något.

Gift vid första ögonkastet-paret Stina och Fredrik anser att produktionen försökte söka splittring mellan dem. Det gick så långt att de bestämde sig för att hoppa av – men efter samtal med SVT hyser de inget agg mot produktionen.

Första avsnittet: Inklipp på Fredrik: "Ibland får jag höra att jag är för snäll, och det är intressant för man säger ofta att killar är för snälla men man säger inte så ofta att tjejer är för snälla".

Inklipp på Stina: "Jag tror att jag är singel för att jag är en tjej som har mycket skinn på näsan". Nästa gång hon dyker upp går hon genom Uppsala till tonerna av Lill-Babs "En tuff brud i lyxförpckning".

De här båda tv-personligheterna: Den snälla killen och den tuffa, bestämda tjejen, och hur deras olikheter skapar problem för kärleken, var det SVT hade formulerat för att skapa en bra storyline för paret Stina och Fredrik.

– De trodde att det skulle vara svag kille och stark kvinna och så var det inte så och då blev produktionen besviken. Jag fick höra av teamet att jag är tråkig när jag svarade på deras frågor för de ville ha mer intriger, säger Stina.

Sanningen, att Fredrik och Stina tyckte om varandra vid första ögonkastet och aldrig tvivlade, blev helt enkelt lite för tråkig tv.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... t/jd3xmx8l

Jag misstänker att det blir fler sökande till nästa säsong, mtp det lyckade resultatet för två par den här gången. Men hur tänkte TV vid matchningen av de andra två? Ville de avsiktligt para ihop folk som inte passade ihop, för att få mera dramatik?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Skogkatt » 2023-08-22 10:07:46

Vi har samma program i Norge, "Gift ved første blikk" och den enda anledningen till att det programmet finns är att normalisera arrangerade äktenskap i Norge. Att få folk att vänja sig vid det. Skrämmande. :shock:
Skogkatt
 
Inlägg: 6146
Anslöt: 2021-10-02

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2023-08-22 11:20:05

Konspirationnsteorier! :roll: Det finns ju massor av dejtingprogram i TV. De är till för att underhålla tevetittarna. För deltagarna är det en chans att hitta den rätte/rätta. De har ju försökt på egen hand länge utan att lyckas.

Programidén kommer från Danmark och har sedan spritts i många länder, bl a UK, Australien och USA.

Gift vid första ögonkastet är en dokusåpa producerad av Baluba, baserad på den danska förlagan Gift Ved Første Blik [dk]
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2024-03-27 2:11:35

Det andra paret från senaste säsongen, Stina och Fredrik, hade det svårare att få barn. Stina fick tyvärr missfall. Men de gav inte upp.

UNT 2024-01-01 skrev:Efter oro, missfall och längtan – Gift vid första ögonkastet-paret Stina och Fredrik väntar sitt första barn. "Om allt går som det ”ska” så välkomnar vi vår lille kring midsommar" meddelar paret på Instagram.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... n/rgxeq1ej

Alla par vill ju inte ha barn, en del har redan barn och är snarare i farfars/mormorsåldern. Men många drömmer både om en partner och barn. Så när de fått barn är det kvitto på att det lyckats. Ja, även om de skulle gå skilda vägar längre fram. Barnen finns ju fortfarande kvar.

När man diskuterar att det föds allt färre barn i Sverge så kan förklaringen vara så enkel som att man inte hittade den rätta/e att få barn med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2024-03-27 3:25:13

Det var en återträff med anledning av att programmet fyller tio år. Där var de lyckade paren, dvs de som håller ihop och fått barn med men även andra. "Tacoparet" Sofia och Anton, som fått en dotter, ska s a s säga gifta sig på nytt, denna gång med alla släktingar och vänner med. Första gången var det pandemi och gästantalet var begränsat.

Det blev en kris i äktenskapet under TV-inspelningen när några killar inkl Anton sjöng "Pojkarna som busar". Sofia uppskattade det inte alls, och bägge ville hoppa av. Detta är en mardröm för de ansvariga, det kostar mycket. Så psykologen fick gripa in.

Nu sade Anton att han fått "en underbar dotter och världens bästa fru... Om jag inte hade sökt, var hade jag varit idag?" Både Anton och Sofia ville ha "svenssonlivet" med villa, vovve och barn. "Nu säger jag Ja till Sofia, inte till att medverka i ett teve-program."

Gift vid första ögonkastet - Den stora återträffen

Anton och Sofia, från sjunde säsongen av Gift vid första ögonkastet, ska förnya sina löften och bjuder in alla tidigare deltagare till en minnesvärd återträff.

https://www.svtplay.se/gift-vid-forsta- ... tertraffen

Dessa par har fått barn:
- Sara och John (två barn)
- Miha och Niclas (en dotter)
- Maxine och Emil (en dotter)
- Sofia och Anton (en dotter)
- Ida och Arvid (en dotter)
- Stina och Fredrik (väntar barn)

Även om de är i minoritet så är det de som får andra att hoppas och anmäla sig till programmet. Mathias från första programmet är också med. Det höll inte med hans fru men nu lever han i ett nytt förhållande med bonusbarn. Det höll inte för Magnus heller men han hoppades fortfarande, "Man blir visare ju äldre man blir", sade han. Jag tänkte att man blir mindre attraktiv och flexibel också, ju äldre man blir. Han hade ingen ny fru men han hade sin meditation.

Tre män berättade att de lärt sig under programmet att säga vad de tycker och att visa sina känslor, både negativa och positiva. Typiskt för svenska män att vara konflikträdda jasägare?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gift vid första ögonkastet" - dokusåpa i SVT

Inläggav Alien » 2024-03-27 3:52:39

Den 8 april är det premiär för den tionde säsongen av Gift vid första ögonkastet med fyra nya förhoppningsfulla och nervösa par.

Intervju med en deltagare, Torsten, 27 år:

UNT 2024-03-25 skrev:– Jag var lite trött på det här Tinder-samhället. Det känns som att folk hela tiden letar efter något bättre när de dejtar, även jag själv. Jag ville testa vad som hände om man gör det åt helt andra hållet och låter experter välja.

Efter att ha skickat in ansökan var processen lång, med en hel rad intervjuer. När väl beskedet kom var det däremot snabba puckar.

– De ringde och frågade om jag ville gifta mig på fredag. Då var jag lite tveksam. Det var svårt i början att hantera.

Hur kommer det sig att du trots allt tackade ja?

– Jag hade aldrig kunnat leva med mig själv om jag inte gjorde det. Man hade ju gått runt hela livet och undrat vad som hade hänt. De hade hittat en matchande partner till mig, det är klart att man vill träffa den personen.

Vem denna partner är, och hur giftermålet går, får han ännu inte säga.
---
– Jag hoppas att min resa kan bidra till diskussioner och tankar om hur vi kommunicerar i våra relationer.
https://unt.se/kultur/reality-tv/artike ... v/lw4gx3wr

Jag drar slutsatsen att hans äktenskap inte höll. Men många lär sig mer om sig själva och att kommunicera, vilket kan vara till glädje i nästa relation.

Det vore intressant att få veta hur många av dem som inte gick vidare i "TV-äktenskapen" som senare hittade en ny relation, kanske mycket tack vara teveprogammet och det de lärt sig av relationsexperterna. (Det blir ju som en extra utförlig kontaktannons också.) Sorgligast av allt är väl de fall som inte lett till någon varaktig relation alls. Där kan man misstänka att de fortfarande begår samma misstag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in