Nytt jobb

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nytt jobb

Inläggav lisenz89 » 2020-05-25 16:22:58

Jag har nyss börjat sommarjobba. Jag tycker det är väldigt stressande med alla som ska hälsa på mig. Sen undrar jag varför folk pratar privata saker så mycket?Det är en arbetsplats inte en kompisträff. Hur gör ni på erat jobb?
lisenz89
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2020-05-05

Nytt jobb

Inläggav ankhh » 2020-05-25 17:15:11

När jag har börjat på nya jobb har jag raskt berättat att jag är urdålig på att komma ihåg namn, och säger att jag hoppas att ingen ska ta illa upp om jag inte kommer ihåg direkt. Det är fortfarande jobbigt med allt hälsande, men då kommer man undan ett möjligt framtida problem. En del tar illa upp om man inte lägger dem på minnet annars.

Privatsnacket är enligt min erfarenhet ganska stereotypt. Det är vissa privata saker det alltid pratas om (middagar, resor, lite om barn...), men inte "svåra" privatsaker (gräl, depression...). Det är bara att låta det skölja över en, hålla med vid behov. Det kommer att hålla på, och anses bygga sociala band som anses vara bra på arbetsplatser.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nytt jobb

Inläggav LordNelson » 2020-05-25 17:20:38

Jag pratar en massa privat tjafs men märker över tid att andra är mycket mer selektiva med vad dom delar med sig av.
Att alla säger hej, hälsar och tar i hand och så när man först träffas är ju övergående. Men den som är mest framfusig vid första kontakten kan ju vara någon som man senare knappt pratar med medans den som först verkar stel och tillbakadragen kanske öppnar upp sig efterhand.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Nytt jobb

Inläggav lisenz89 » 2020-05-25 17:57:17

ankhh skrev:När jag har börjat på nya jobb har jag raskt berättat att jag är urdålig på att komma ihåg namn, och säger att jag hoppas att ingen ska ta illa upp om jag inte kommer ihåg direkt. Det är fortfarande jobbigt med allt hälsande, men då kommer man undan ett möjligt framtida problem. En del tar illa upp om man inte lägger dem på minnet annars.

Privatsnacket är enligt min erfarenhet ganska stereotypt. Det är vissa privata saker det alltid pratas om (middagar, resor, lite om barn...), men inte "svåra" privatsaker (gräl, depression...). Det är bara att låta det skölja över en, hålla med vid behov. Det kommer att hålla på, och anses bygga sociala band som anses vara bra på arbetsplatser.
Jag är superbra på att komma ihåg namn
Men jag kan sällan ha ett intresse för andra människor. Jag brukar gilla 1-2 mycket och sen vara totalt ointresserad av resten. Sen en annan sak jag stör mig på är folk som tänker högt och ska förklara vad de ska göra hela tiden."Jag sätter upp dessa lappar nu" " Nu går jag och kollar till patient A". Gör det bara sluta berätta det stör mig att behöva lyssna, på sant här onödigt babbel.
lisenz89
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2020-05-05

Nytt jobb

Inläggav Kristofer » 2020-05-25 18:22:33

lisenz89 skrev:Jag har nyss börjat sommarjobba. Jag tycker det är väldigt stressande med alla som ska hälsa på mig. Sen undrar jag varför folk pratar privata saker så mycket?Det är en arbetsplats inte en kompisträff. Hur gör ni på erat jobb?


Av egen erfarenhet kan jag dra slutsatsen att man tjänar på att ta det lugnt i sociala situationer på en arbetsplats.

Tala lite om dig själv det bör du göra för att inte framstå som avigt inställd men du behöver inte säga speciellt mycket. Hälsa artigt på alla! Glöm inte heller att det faktiskt tycks vara så att de flesta människor tycks bokstavligen älska att prata om sig själva. Alltså kan du ställa frågor om du känner att du behöver konversera. ;) Samma sak gäller för frågorna - ta det lugnt - ställ en eller två frågor bara.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Nytt jobb

Inläggav lisenz89 » 2020-05-25 18:37:28

Jag tror jag skulle må bättre av att intn ha kollegor. Vill inte behöva förstå dem och hålla på det är för avancerat för mig.
lisenz89
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2020-05-05

Nytt jobb

Inläggav lisenz89 » 2020-05-26 5:05:48

Kristofer skrev:
lisenz89 skrev:Jag har nyss börjat sommarjobba. Jag tycker det är väldigt stressande med alla som ska hälsa på mig. Sen undrar jag varför folk pratar privata saker så mycket?Det är en arbetsplats inte en kompisträff. Hur gör ni på erat jobb?


Av egen erfarenhet kan jag dra slutsatsen att man tjänar på att ta det lugnt i sociala situationer på en arbetsplats.

Tala lite om dig själv det bör du göra för att inte framstå som avigt inställd men du behöver inte säga speciellt mycket. Hälsa artigt på alla! Glöm inte heller att det faktiskt tycks vara så att de flesta människor tycks bokstavligen älska att prata om sig själva. Alltså kan du ställa frågor om du känner att du behöver konversera. ;) Samma sak gäller för frågorna - ta det lugnt - ställ en eller två frågor bara.
Ja det ska jag väl men idag mår jag tyvärr dåligt så kommer inte gå dit.Jag börjar, känna att jag hellre lever på bidrag än att utsättas för stressen på ett jobb. Eller om jag får jobba hemifrån så kan det funka men kollegor funkar inte känner jag, jag kan inte samarbeta och jag bryr mig int9e om deras liv och vad de säger om jag inte gillar dem. Allt de här småpratet och sakerna man ska göra för att passa in fungerar inte för mig. Jag vill endast få jobbet gjort och gå hem. Jag är social med mina vänner som jag Kan vara mig själv med men inte bara för att man borde. Inser att jag har problem men vet inte vad jag ska göra. :(
lisenz89
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2020-05-05

Nytt jobb

Inläggav antonius » 2020-05-26 9:21:25

Gäller att pejla av vad det är för arbetsplats, är det ett hemskt ställe där alla är superstressade och bara sätter gång och klagar hela tiden, så är det väl bara att låtsas sitta där och höra på och säga något tröstande eller säga "jaa, det är ju så på många ställen osv. Är det motsatsen ett mera avslappnat och lugnt ställe med någorlunda balanserad personal, och hyggliga arbetsledare, kan man så klart vara öppnare och nämna mer om sig själv, utan att bli för personlig... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nytt jobb

Inläggav LordNelson » 2020-05-26 17:01:15

lisenz89 skrev:Gör det bara sluta berätta det stör mig att behöva lyssna, på sant här onödigt babbel.

Du kanske inte har umgåtts med andra människor eller så tolkar jag dig fel men att lyssna på onödigt babbel är nog något man oftast får stå ut med. Jag har jobbat med en del aspergare och att vissa av dom tydligt gjorde klart att man inte vill lyssna när någon pratar, inte vill göra vissa arbetsuppgifter eller ditten och datten bara för man inte kände för det eller tyckte det var onödigt... det var ju antagligen sånt som gjorde dom fick sparken eller inte fick fortsatt anställning.

Att tex inte vilja lyssna när någon pratar om sin helg men sen förvänta sig att alla vill höra på monologer om nåt omodernt och för längesen utrangerat vapen från kalla kriget... Och tycka det är helt okej att göra så.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Nytt jobb

Inläggav lisenz89 » 2020-05-26 23:08:32

Det exemplet jag tänker mest på är när en tjej började prata om sin lön och hur missnöjd hon var med höjningen. Jag har fått lära mig att man inte pratar lön så öppet och kritisera så öppet är ännu värre! Sen skulle hon fråga om hon skulle få mycket mera I lön om hon gjorde extrajobb. Det är vad jag tycker iallafall
lisenz89
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2020-05-05

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in