Ska göra en utredning, kan det vara riskfyllt?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska göra en utredning, kan det vara riskfyllt?

Inläggav Karamell » 2020-05-15 11:15:25

Jag har egentligen aldrig gjort någon ordentlig utredning, men för 22 år sedan fick jag ändå nåt slags läkarutlåtande om att jag förmodligen har Aspergers syndrom.

Jag hade social fobi på den tiden och ville inte veta av några utredningar och var rätt anti inställd till det hela. Det var mina föräldrar som tog hem en läkare som ställde lite frågor bara. Men det gjorde att jag fick aktivitetsersättning så jag kunde flytta hemifrån.

Nu har jag bett om att få en kurator (har väntat i ett halvår), men då visar det sig att det finns nåt som heter 'LSS Råd och stöd' där man kan få stöd när det gäller ens autism. Då vill dom helst att man har en diagnos och jag ska få förtur till en sådan. (Kurrator/psykolog är bara till för att bearbeta trauman och liknande vilket jag också tänker göra.)

Men i alla fall, så tänkte jag lite senare... tänk om dom kommer fram till att jag inte har Aspergers. Jag är mycket starkare och oblygare än jag var då, och tiderna är ju hårdare nu. Tänk om dom tar ifrån mig min sjukersättning? Men det är väl ingen risk...? :shock: Jag tror dock att jag har Aspergers, men vem vet hur folk tänker. Det finns ju så mycket fördomar i samhället, i vården och bland myndigheter.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Ska göra en utredning, kan det vara riskfyllt?

Inläggav antonius » 2020-05-15 11:19:42

Ingen aning, men kan dom verkligen ta bort en diagnos som är "for life" lixom. Tror inte det... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ska göra en utredning, kan det vara riskfyllt?

Inläggav Karamell » 2020-05-15 11:27:44

antonius skrev:Ingen aning, men kan dom verkligen ta bort en diagnos som är "for life" lixom. Tror inte det... :-)063
Jag har ju egentligen ingen diagnos.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Ska göra en utredning, kan det vara riskfyllt?

Inläggav slackern » 2020-05-15 13:56:13

Du har väl redan blivit stämplad som autist enligt samhället? Stod det inte med i domen?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ska göra en utredning, kan det vara riskfyllt?

Inläggav Karamell » 2020-05-15 14:17:42

slackern skrev:Du har väl redan blivit stämplad som autist enligt samhället? Stod det inte med i domen?
Läs en gång till.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Ska göra en utredning, kan det vara riskfyllt?

Inläggav Zariss » 2020-05-15 14:32:41

Du behöver nog inte vara orolig, har man sjukersättning är man ganska funktionsnedsatt. Det är få tillstånd där man ytligt (face to face) kan passera som normal men ändå inte kunna arbeta.
Zariss
Bannad
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2019-10-05

Ska göra en utredning, kan det vara riskfyllt?

Inläggav ankhh » 2020-05-15 14:53:17

Om du fick sjukersättning före 1 juli 2008 kommer den inte att omprövas även om senare utredning skulle visa att du har (åter)fått arbetsförmåga, om du inte börjar förvärvsarbeta:
Grundprincipen är att bestämmelserna om omprövning av rätten till sjukersättning
i 36 kap. 19 § SFB inte gäller för försäkrade som omfattas av 37 kap. SFB så
länge de inte förvärvsarbetar. Rätten till sjukersättning påverkas alltså inte av att
den försäkrades hälsotillstånd eller arbetsförmåga förbättras.


OBS att det är datum för sjukersättning det handlar om. Att du fick aktivitetsersättning tidigare påverkar inte beslutsdatum för sjukersättning, så frågan är alltså om du fick just sjukersättning före 1 juli 2008.

Hämtat från FKs vägledning om sjukersättning, s. 97 https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... ERES&CVID=

Allmänt är det bra att gå till FKs vägledningssida och söka i deras PDFer när man vill ha detaljbesked om något de inte skriver om på webben. https://www.forsakringskassan.se/omfk/d ... gledningar

---
Det är väldigt olika villkor före och efter 2008...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Ska göra en utredning, kan det vara riskfyllt?

Inläggav Karamell » 2020-05-15 18:08:22

Jo jag fick innan 2008 och vet lite regler kring det, men inte detta. Tack.

Jag kan fortfarande inte jobba 100 procent, men tror jag kan börja jobba lite grann mer och mer, men då är det ju bara att man pausar så många procent man vill testa och funkar det inte kan man ju få tillbaka det. Vet inte om jag kan jobba 50 procent redan nu, tvivlar på det. Men får se...
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Aspergare och vården



Logga in