Asperger-diagnos för att komma in på arbetsmarknaden.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger-diagnos för att komma in på arbetsmarknaden.

Inläggav Zima33 » 2015-08-07 19:51:59

plåtmonster skrev:
Zima33 skrev:Yrkesmilitär, lokförare, busschaufför får jag nog inte heller bli. Det är ju säkerhetsklassade yrken.

Varför skulle diagnosen begränsa från att verka inom säkerhetsklassade yrken?

För att diagnosen kan medföra svårigheter som kan göra att andra människors hälsa och säkerhet äventyras.
På ett annat forum där jag brukar läsa finns några busschaufförer och det är tydligen hårda hälsokrav på dem.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Asperger-diagnos för att komma in på arbetsmarknaden.

Inläggav Zima33 » 2015-08-07 20:05:57

InfiniteDream skrev:
Zima33 skrev:Det beror på. Jag hade som yngre en del tankar om att bli polis. Det är ju uteslutet nu när jag fått både AST och ADHD-diagnos... Å andra sidan hade jag inte kunnat bli polis utan diagnoserna heller eftersom jag ändå hade/har symtom/begränsningar. Yrkesmilitär, lokförare, busschaufför får jag nog inte heller bli. Det är ju säkerhetsklassade yrken.


Beror på hur mycket symtom du har. Finns många välfungerande med diagnoser och man behöver väl inte berätta nått? Om man ska bli lokförare eller busschaufför så får dom väl inte kolla din journal?

De gör en yrkespsykologisk undersökning + hälsoundersökning. Då lär ens svårigheter komma fram.
Men visst kan man låta bli att berätta om sina diagnoser...och då riskera att bli skadeståndsskyldig om man orsakar något allvarligt...

http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2013_50.pdf
12
§
Det får inte förekomma sjukdomar som kan påverka medvetandet,
nedsätta vakenheten eller medföra ett försämrat omdöme.
De aktuella sjukdomar
na är:
1.
Hjärtsjukdom, obehandlat eller inte framgångsrikt behandlat högt
blodtryck eller symptomgivande lågt blodtryck eller kärlsjukdomar med risk
för medvetandestörningar.
2.
Diabetessjukdom som behandlas med läkemedel.
3.
Epilepsi
eller andra neurolog
iska tillstånd som kan leda till akuta
medvetandestörningar
.
4.
Yrselsjukdomar.
5.
Sömn
-
och vakenhetsstörningar.
6.
Psykiska störningar.
7.
Demens eller andra kognitiva störningar som påverkar
uppmärksamheten, koncentrationsförmågan eller minnet.
8.
ADHD,
autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd.

9.
Psykisk utvecklingsstörning.
10.
Övriga sjukdomar som kan nedsätta vakenheten eller medföra ett
försämrat omdöme.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Asperger-diagnos för att komma in på arbetsmarknaden.

Inläggav Julianus » 2015-08-07 20:12:35

Det är mycket svårare att komma in i arbetsmarknaden med diagnosen.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Asperger-diagnos för att komma in på arbetsmarknaden.

Inläggav plåtmonster » 2015-08-07 22:06:05

TSFS_2013_50.pdf skrev:8. ADHD, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd.

Står i sektionen som gäller järnvägen så det är rätt begränsat:
Järnvägsinspektionens föreskrifter och allmänna råd (BV-FS 2000:4) om hälsoundersökning och hälsotillstånd för personal med arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten;


Dock är ju Transportstyrelsens läkare koko i bollen så det blir ett moment-22 där.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bidrag om man har Asperger.

Inläggav glassstrut » 2016-04-02 23:57:53

Hallå hallå,

En kort fråga. Finns det något form av "bidrag" för vuxna med Asperger som kan öka på ens inkomst om man är arbetslös? Har redan a-kassa, eller nja. Försäkringskassa är nog den korrekta benämningen.

atoms -

Slog ihop två trådar. Det är knappast nödvändigt att starta en ny tråd om ett ämne som man redan har startat en tråd om.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
glassstrut
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-06-21

Bidrag om man har Asperger.

Inläggav slackern » 2016-04-02 23:59:59

Handikappersättning kanske fast då måste man nog ha extremt stora svårigheter nästan på muppnivå.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidrag om man har Asperger.

Inläggav glassstrut » 2016-04-03 0:04:58

Muppnivå har jag inte hamnat på ännu.. Eller kanske. Hmm :)
glassstrut
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-06-21

Bidrag om man har Asperger.

Inläggav slackern » 2016-04-03 0:11:24

Jag ser att du redan har ställt samma fråga i en annan tråd du har startat, du har ju fått ett gäng svar där redan, så kanske lika bra att flytta den här tråden dit?

post1294145.html#p1294145
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidrag om man har Asperger.

Inläggav glassstrut » 2016-04-03 0:18:56

Ojj. Ja det var en tid sedan. Glömt det. Beklagar.
Ni kan ta bort denna tråd om ni vill spara plats i databasen.
glassstrut
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-06-21

Bidrag om man har Asperger.

Inläggav marxisten » 2016-04-03 18:08:26

glassstrut skrev: Har redan a-kassa, eller nja. Försäkringskassa är nog den korrekta benämningen.


Va? Förstår inte vad du menar riktigt här.

A-kassa är en inkomstförsäkring du betalar för att kunna ha vid arbetslöshet.

Försäkringskassan är en myndighet som har hand om utbetalningar av diverse olika ersättningar såsom aktivitetsstöd, föräldrapenning, sjukpenning, assistansersättning, handikappersättning, sjukersättning, aktivitetsersättning mm. Man kan inte ha "Försäkringskassa"...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Bidrag om man har Asperger.

Inläggav glassstrut » 2016-04-04 2:36:28

Hmm. Det blev lite diffust från min sida. Beklagar.

Min ersättning från försäkringskassan baseras på den inkomst jag hade ifrån a-kassan. Är alltså utförsäkrad från a-kassan pga.. brist på lämpliga jobb. :-)063
glassstrut
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-06-21

Bidrag om man har Asperger.

Inläggav marxisten » 2016-04-04 14:30:46

glassstrut skrev:Hmm. Det blev lite diffust från min sida. Beklagar.

Min ersättning från försäkringskassan baseras på den inkomst jag hade ifrån a-kassan. Är alltså utförsäkrad från a-kassan pga.. brist på lämpliga jobb. :-)063


Aktivitetsstöd då?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Asperger-diagnos för att komma in på arbetsmarknaden.

Inläggav notwoodstock » 2020-05-13 16:21:13

Kan man söka s.k merkostnadserättning för hög hyra om man har Asperger?

Vill inte strula, men handläggningstiden är lång, så jag kanske borde göra något åt det i tid?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Asperger-diagnos för att komma in på arbetsmarknaden.

Inläggav johan88 » 2020-05-13 20:39:34

notwoodstock skrev:Kan man söka s.k merkostnadserättning för hög hyra om man har Asperger?

Det blir nog svårt att få beviljat, om du nu inte mot förmodan har högre hyra på grund av din Asperger.

Annars är det bostadstillägg, om du har aktivitets- eller sjukersättning, alternativt bostadsbidrag som kan täcka en del av bostadskostnaden.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Asperger-diagnos för att komma in på arbetsmarknaden.

Inläggav Flinta » 2020-05-13 20:49:02

johan88 skrev:
notwoodstock skrev:Kan man söka s.k merkostnadserättning för hög hyra om man har Asperger?

Det blir nog svårt att få beviljat, om du nu inte mot förmodan har högre hyra på grund av din Asperger.

Annars är det bostadstillägg, om du har aktivitets- eller sjukersättning, alternativt bostadsbidrag som kan täcka en del av bostadskostnaden.


Har du kollat upp din kommuns kommunala bostadstillägg (eller är det boendetillägg det heter?) som vissa som bor på LSS-boenden kan beviljas när ev sjuk- eller aktivitetsersättning +bostadsbidrag ej täcker hyran + nödvändiga levnadsomkostnader?

Tycker absolut du ska testa att söka. Du har ju hjälpbehov utöver hjälp pga din Asperger, så. Har du frågat andra på boendet och/eller deras anhöriga el ev gode män om hur de finansierar sitt LSS-boende? De kanske kan tipsa?
Sök samtidigt för ev övriga levnadsomkostnader du och/eller omgivningen kopplar till dina funktionsnedsättningar och/eller ev sjukdom du har.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in