Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav KarinE » 2020-05-04 13:57:50

Hej,
En anhörig till mig har en tonårstjej med misstänkt asperger, hennes bror fick nyligen diagnosen men hon har inte blivit utredd än. Hon lever idag ett väldigt isolerat liv med få sociala kontakter, hon går i skolan men hon har hög frånvaro. Jag skulle tro att hon spenderar den mesta tiden inne på sitt rum.

Nu fyller hon år snart och jag skulle vilja köpa någonting till henne som hon kan sysselsätta sig med. Då tänkte jag på att köpa en bok om att teckna och sen en del grundläggande material till det. Kan det vara någonting som kan intressera henne? Jag skulle så gärna vilja att hon fick någonting att engagera sig i.

Vilken typ av tecknande skulle kunna passa någon som lever så isolerat? En vanlig steg-för-steg bok känns inte rätt, den bygger ofta på att du ska gå ut för att tex teckna människor och byggnader.

Jag har även hittat böcker med steg-för-steg hur man tecknar tex fantasy och manga, kan det passa bättre? Det är ju en form av teckning som man kan hitta motiv till i sin fantasi, tänker jag.

Är det här en bra idé?
KarinE
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-05-04

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav ankhh » 2020-05-04 14:40:23

Hej,

Jag tycker att det är rart av dig att vilja hitta något som passar den här tjejen.

Men sanningen är att i alla fall jag känner att jag knappast kan ge råd "bara" för att tjejen sannolikt har asperger. Man behöver känna människor personligen för att veta vad som passar dem, oavsett om det gäller aspergare eller "normala". :-)Happy

Med det sagt tycker jag själv att lärobok i att teckna fantasy låter kul - jag tecknade och målade rätt mycket i ungdomsåren. Men det är ju jag det.

Förresten, gillar hon att läsa fantasy? I så fall är det ju större chans att hon skulle gilla att teckna fantasy också.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav ShakeItOut » 2020-05-04 16:32:32

Hej! Det är fint att du bryr dig men känns som att du övertänker det hela med att t.om bli medlem här. Du ger i princip ingenting att gå på, vi har ingen aning om hennes intressen :/ Kan du fråga mamman eller hennes bror om vad hon gillar?

Jag skulle inte uppskattat en bok om hur man lär sig att teckna i den åldern. Däremot finns det en hel del målarböcker för vuxna numera som är lite mer lättsamma. Men om hon gillar manga så kan givetvis en steg för steg-bok fungera. :-)Happy
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav KarinE » 2020-05-04 18:33:13

ankhh skrev:Hej,

Jag tycker att det är rart av dig att vilja hitta något som passar den här tjejen.

Men sanningen är att i alla fall jag känner att jag knappast kan ge råd "bara" för att tjejen sannolikt har asperger. Man behöver känna människor personligen för att veta vad som passar dem, oavsett om det gäller aspergare eller "normala". :-)Happy

Med det sagt tycker jag själv att lärobok i att teckna fantasy låter kul - jag tecknade och målade rätt mycket i ungdomsåren. Men det är ju jag det.

Förresten, gillar hon att läsa fantasy? I så fall är det ju större chans att hon skulle gilla att teckna fantasy också.


Hej, tack för ditt svar. Jag gick inte med här enkom för att fråga om presenten utan för att försöka skaffa mig lite mer kunskap om asperger över lag.

Självklart förstår jag att man inte kan ge råd utifrån att hon (eventuellt) asperger utan att alla är unika. Utan jag tänkte mer om det kan uppskattas att "överraskas" med en hobby i present eller om det istället blir fel.

Det är mycket svårt att veta vad hon gillar för hon pratar nästan inte. Hon svarar på tilltal men väldigt kortfattat.

Men jag får testa och se. Går det inte hem får det bli pengar igen i nästa present :)
KarinE
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-05-04

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav KarinE » 2020-05-04 18:38:20

ShakeItOut skrev:Hej! Det är fint att du bryr dig men känns som att du övertänker det hela med att t.om bli medlem här. Du ger i princip ingenting att gå på, vi har ingen aning om hennes intressen :/ Kan du fråga mamman eller hennes bror om vad hon gillar?

Jag skulle inte uppskattat en bok om hur man lär sig att teckna i den åldern. Däremot finns det en hel del målarböcker för vuxna numera som är lite mer lättsamma. Men om hon gillar manga så kan givetvis en steg för steg-bok fungera. :-)Happy


Nu blev jag medlem här för att kunna få lite mer kunskap runt denna diagnos, så inte bara för att fråga om presenten.

Mamman är ingen idé att fråga. Hon bara rycker på axlarna och säger att tjejen inte önskar sig nånting. Jag brukar ge pengar och godis men jag tänkte att jag skulle försöka med någonting annat denna gång. Om det inte går hem får det bli pengar igen nästa gång :)
KarinE
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-05-04

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav ankhh » 2020-05-04 19:17:20

KarinE skrev:Självklart förstår jag att man inte kan ge råd utifrån att hon (eventuellt) asperger utan att alla är unika. Utan jag tänkte mer om det kan uppskattas att "överraskas" med en hobby i present eller om det istället blir fel.

Spontansvar utifrån hur jag fungerar: det skulle inte vara fel, även om jag faktiskt inte hade lust att teckna fantasy (eller vad det nu skulle vara) förutsatt att det inte kändes som ett tvång.

Så, om jag som ung (och odiagnosticerad aspergare) fick en sådan "hobbygåva" skulle jag vilja ha den med tydlig och vänlig information att jag bara skulle se den som en kanske kul grej, och att det vore helt OK om jag inte hade lust att teckna alls. Då skulle jag bli värmd av den goda tanken, även om jag faktiskt inte ville teckna.

Som ung aspergare, diagnosticerad eller ej, har man ofta uppfattat att man ska vara tacksam även för gåvor man inte vill ha, och det kan medföra att en sån här gåva känns som ett tvång. Det är därför jag säger att det kan vara viktigt att ge gåvan i frihet.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav KarinE » 2020-05-04 19:59:33

ankhh skrev:
KarinE skrev:Självklart förstår jag att man inte kan ge råd utifrån att hon (eventuellt) asperger utan att alla är unika. Utan jag tänkte mer om det kan uppskattas att "överraskas" med en hobby i present eller om det istället blir fel.

Spontansvar utifrån hur jag fungerar: det skulle inte vara fel, även om jag faktiskt inte hade lust att teckna fantasy (eller vad det nu skulle vara) förutsatt att det inte kändes som ett tvång.

Så, om jag som ung (och odiagnosticerad aspergare) fick en sådan "hobbygåva" skulle jag vilja ha den med tydlig och vänlig information att jag bara skulle se den som en kanske kul grej, och att det vore helt OK om jag inte hade lust att teckna alls. Då skulle jag bli värmd av den goda tanken, även om jag faktiskt inte ville teckna.

Som ung aspergare, diagnosticerad eller ej, har man ofta uppfattat att man ska vara tacksam även för gåvor man inte vill ha, och det kan medföra att en sån här gåva känns som ett tvång. Det är därför jag säger att det kan vara viktigt att ge gåvan i frihet.


Tack för ditt svar, det var precis det här jag var ute efter. Att jag inte ville hon skulle känna sig pressad eller illa till mods av presenten.

Självklart kommer ingen att pressa henne utan hon får göra som hon vill. Jag tror inte att hon har något direkt annat intresse. Som jag skrev så sitter hon mest på sitt rum så jag tänkte att hon kanske kan ta fram ritgrejerna i lugn och ro ensam och kolla på dom.
KarinE
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-05-04

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav BellaBelle » 2020-05-04 19:59:59

Ge henne pengar så kan hon handla själv det hon vill ha. Pengar som ligger som kontanter i ett fint födelsedags-kort.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav Liljan » 2020-05-05 0:21:01

ankhh skrev:oavsett om det gäller aspergare eller "normala". :-)Happy

Neurotypisk är ett bättre ord än normal (oavsett om det är med citattecken eller ej) det är neutralt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav Liljan » 2020-05-05 0:26:07

Det är omöjligt att säga om man inte känner henne. Är hon kreativ? I så fall kan det vara en bra idé. Känner du henne skulle jag satsa på en upplevelse ni kan göra tillsammans istället.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav Flinta » 2020-05-11 1:19:05

KarinE :-)154 Så gulligt av dig att skriva inlägg här till oss för råd om en present :) Kan inte bidra med något ytterligare dock efter att ha läst det de andra skrivit ovan.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav KarinE » 2020-05-13 10:48:36

Tack för alla svar!
Nu är teckningsgrejen inköpta. Hon ska få parfym från rituals också för jag vet att hon gillar såna grejer.
Gillar hon inte teckning blir det pengar igen nästa gång, som hon brukar få.
KarinE
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-05-04

Present till tonårstjej med misstänkt Asperger

Inläggav Zariss » 2020-05-22 11:06:05

Flinta skrev:KarinE :-)154 Så gulligt av dig att skriva inlägg här till oss för råd om en present :) Kan inte bidra med något ytterligare dock efter att ha läst det de andra skrivit ovan.


Håller med
Zariss
Bannad
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2019-10-05

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in