Lite extra tänkvärda böcker

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-04-19 11:54:03

9789170282553_200x_innan-jag-somnar.jpeg


Innan jag somnar

av S J Watson

Debutromanen som har slagit världen med häpnad.

Föreställ dig att du förlorar minnet varje kväll när du går och lägger dig och att du vaknar upp nästa dag utan att minnas gårdagen eller något som hänt innan dess.

Du minns inte vad du heter, vem du är eller människorna omkring dig. Du minns inte vem mannen är som du vaknar upp bredvid varje morgon. Främlingen säger att han är din man. Talar han sanning? Och kan du lita på honom?

Välkommen till Christines värld.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-04-19 12:00:27

historielararen.jpg



Historieläraren
Författare: Matt Haig

Tom Hazard bär på en hemlighet. Av allt att döma är han en högst ordinär 41-åring, men han har i själva verket levt i århundraden. Från den elisabetanska eran genom 1920-talets jazzålder i Paris till dagens London. Han har sett världen förändras så många gånger, men det enda han längtar efter är ett vanligt liv. Tom är kvasi-odödlig. På 13, 14 år åldras han endast ett. Han har med åren blivit en outsider, en betraktare av världen utifrån, förundrad och kritisk. Han följer franska revolutionen, fascineras av Facebook och hänger med Zelda Fitzgerald och Josephine Baker. Det enda han inte får göra, det enda förbjuda, är att bli kär. Som historielärare på en grundskola i London har han hittat det perfekta jobbet: han kan lära barnen om häxjakten, världskrigen och andra stora historiska händelser. Han försöker på så sätt att tämja det förflutna, som alltid riskerar att komma ikapp honom, och komma över förlusten av sin sedan länge försvunna dotter. Det är en bitterljuv roman, om att förlora och samtidigt finna sig själv. Om tidens gång, kärlekens villkor, och om att det ibland kan ta minst en livstid att lära sig att leva. Boken är samtidigt fyndig med typiskt brittiskt bett i replikerna: Varför oroa dig för framtiden? Den händer alltid. Det är det som är grejen med framtiden. Boken ska filmatiseras med Benedict Cumberbatch i huvudrollen och som producent. Matt Haig (f. 1975) har tidigare skrivit Skäl att fortsätta leva och Människorna. Han har även skrivit barnböcker och är rikligt prisbelönad (The Blue Peter Book Award, the Smarties Book Prize). Hans böcker har översatts till 30 språk. "Matt Haig är fylld av empati för människan, han ser både ljuset och mörkret som ryms inom oss och han använder hela färgskalan I sina historier." /Neil Gaiman "Historieläraren är en vacker och nödvändig bok. Jag känner mig lyckligt lottad som har läst den. Den är magisk, fascinerande och bitvis väldigt sorglig." /Marian Keyes "Matt Haig är häpnadsväckande." /Stephen Fry
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-04-19 14:22:31

9789143510423.jpg


Mannen som föll i glömska
Mia Ajvide


När Jack, i all hemlighet och för andra gången på mindre än en vecka, betraktade sin hustru genom verandafönstret var han klar över att hon hade glömt bort honom. Och att hon aldrig skulle minnas honom igen.
En dag känner Jacks fru Aino inte längre igen honom. Han är bortsuddad ur hennes minne; som om deras liv tillsammans i stugan vid havet aldrig hade ägt rum. När han kommer till sitt jobb som guide på slottet Myntholm beter sig hans kollegor avvisande. Till och med hans gamla mor stirrar frågande och skrämt på honom. Ingen vet vem han är. Varför är det ingen som kommer ihåg Jack? Och varför kan ingen minnas hans ansikte mer än några sekunder? Hans efterforskningar leder honom till ett kollektiv med ”bortglömda” i Stockholmsförorten Rinkeby. men också bakåt i tiden, till Myntholm och en galen flickas tragiska öde. Kanske finns där ett svar och lösningen på hur han ska få Aino, och sitt liv, tillbaka.Mannen som föll i glömska är en historia om en man som slutar märkas. En brett upplagd roman som berör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Kahlokatt » 2020-04-19 15:48:40

Bok 1 och 3 har jag läst. Båda är jättebra.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-04-19 17:57:17

Kahlokatt skrev:Bok 1 och 3 har jag läst. Båda är jättebra.


Båda är fina på sitt sätt! Jag blev enormt förvånad när jag insåg att bok nr 1 var skriven av en man. Den är skriven i kvinnoperspektiv, och var inläst av en kvinna.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-04-21 9:57:49

9789174292008_200x_tidsresenarens-hustru_pocket.jpeg


Bok nr4.

Tidsresenärens hustru

Audrey Niffenegger

Henry, en bohemisk bibliotekarie, och konstnären Clare är gifta och lever i en tät kärleksrelation. Men Henry lider av en genetisk åkomma som får honom att ofrivilligt resa i tiden. För Clare innebär hans ständiga försvinnanden ett liv i ständig oro, men de svetsas samman av svårigheterna och lär sig att ta vara på varje skört ögonblick. Välskriven roman om saknad och separation men också om närvaro och stark livslust.



Idag är jag lite wild and crazy och tipsar om en bok, enbart baserat på vad jag har läst andra människor skriva om den. Har någon av er andra läst den? Jag påbörjar den idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav KranzFafka » 2020-04-26 18:31:31

Måsen : berättelsen om Jonathan Livingston Seagull
av
Richard Bach.


Måsen, eller Jonathan Livingston Seagull, vill till varje pris fullända konsten att flyga, även om hans flock ständigt påminner honom om att måsar ska koncentrera sig på det nödvändiga: att skaffa mat. Men trots att Jonathan verkligen har försökt att vara som alla andra, lyckas han inte kuva sin längtan. Han kan inte låta bli att tro att livet, om det verkligen levs, har något mer att erbjuda.

Priset han får betala är högt - ensamhet, smärta och ond bråd död - men resan som den fria fågeln Jonathan Livingston Seagull tar läsaren med på visar sig leda längre än någon kunnat tro - upp i skyn och in i hjärtat.

https://www.adlibris.com/se/bok/masen-berattelsen-om-jonathan-livingston-seagull-9789113017259

Mannen som planterade träd
av
Jean Giono.


Mannen som planterade träd, ursprungligen skriven 1953 på beställning av Reader's Digest under rubriken »Den märkvärdigaste människa jag någonsin mött», ägnar en ensam herde sitt liv åt att systematiskt plantera träd på Provences högslätter. Så kommer hela trakten att leva upp igen, med grönskande skogar, porlande bäckar och nya bosättare i de övergivna byarna.

https://www.adlibris.com/se/bok/mannen-som-planterade-trad-9789186497262

Två böcker som ger mig hopp i stunder av mörker.
Biblioterapi när det är som bäst.
KranzFafka
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2019-12-29
Ort: Västmanland

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav elle » 2020-04-26 18:41:36

Tack för en fantastisk tråd. Ska definitivt följa den och läsa.

Har någon läst boken "En gentleman i Moskva" av Amor Towles?

" I juni 1922 eskorteras greve Alexander Rostov från en rättegångssal i Moskva till det fashionabla Hotell Metropol – beläget mittemot Kreml – där han under flera år bott i en lyxsvit. Han har stått åtalad för en dikt han skrivit och med nöd och näppe undgått dödsstraff; istället döms han till husarrest på obestämd tid och tvingas flytta till ett litet vindsrum på hotellet. Medan Sovjetunionen genomgår decennier av våldsamma omvälvningar försöker Rostov skapa en ny mening och ett annat slags rikedom i sitt liv. Han lär i berättelsens början känna Nina, en nioårig flicka, som blir hans ledsagare in i hotellets sällsamma värld.

Amor Towles förenar den sovjetiska historiens allvar med stor berättarglädje och livsbejakande humor."

https://www.adlibris.com/se/bok/en-gent ... V8QAvD_BwE
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav BellaBelle » 2020-04-26 19:54:57

reridev819 skrev:
9789170282553_200x_innan-jag-somnar.jpeg


Innan jag somnar

av S J Watson

Debutromanen som har slagit världen med häpnad.

Föreställ dig att du förlorar minnet varje kväll när du går och lägger dig och att du vaknar upp nästa dag utan att minnas gårdagen eller något som hänt innan dess.

Du minns inte vad du heter, vem du är eller människorna omkring dig. Du minns inte vem mannen är som du vaknar upp bredvid varje morgon. Främlingen säger att han är din man. Talar han sanning? Och kan du lita på honom?

Välkommen till Christines värld.


Tack för tipset. Jag har sett filmatiseringen:

https://youtu.be/tQdnOYpyBCo
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav BellaBelle » 2020-04-26 19:58:11

elle skrev:Tack för en fantastisk tråd. Ska definitivt följa den och läsa.

Har någon läst boken "En gentleman i Moskva" av Amor Towles?

" I juni 1922 eskorteras greve Alexander Rostov från en rättegångssal i Moskva till det fashionabla Hotell Metropol – beläget mittemot Kreml – där han under flera år bott i en lyxsvit. Han har stått åtalad för en dikt han skrivit och med nöd och näppe undgått dödsstraff; istället döms han till husarrest på obestämd tid och tvingas flytta till ett litet vindsrum på hotellet. Medan Sovjetunionen genomgår decennier av våldsamma omvälvningar försöker Rostov skapa en ny mening och ett annat slags rikedom i sitt liv. Han lär i berättelsens början känna Nina, en nioårig flicka, som blir hans ledsagare in i hotellets sällsamma värld.

Amor Towles förenar den sovjetiska historiens allvar med stor berättarglädje och livsbejakande humor."

https://www.adlibris.com/se/bok/en-gent ... V8QAvD_BwE


Tack för tipset! :D

Jag kollade lite på länk om ”Geiger” tidigare. Ska ha DDR-tema.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-04-27 11:34:26

KranzFafka skrev:Måsen : berättelsen om Jonathan Livingston Seagull
av
Richard Bach.


Måsen, eller Jonathan Livingston Seagull, vill till varje pris fullända konsten att flyga, även om hans flock ständigt påminner honom om att måsar ska koncentrera sig på det nödvändiga: att skaffa mat. Men trots att Jonathan verkligen har försökt att vara som alla andra, lyckas han inte kuva sin längtan. Han kan inte låta bli att tro att livet, om det verkligen levs, har något mer att erbjuda.


Tack för tipset om Måsen, jag hörde talas om den första gången häromdagn.

Jag känner igen ditt nick!

"Kranz Fafka: Fängelset är en parodi på den store Franz Kafkas romaner. Eller kanske inte riktigt en parodi, snarare en pastisch, ett arbete i samma stil, i samma anda, en hyllning, en imitation, en efterhärmning. En bok som skulle ha kunnat vara skriven av Kafka. Man börjar läsa och märker genast att berättartonen är precis Kafkas, samma stämning, samma kafkaeska verklighetsfärg, samma underliga samtalston mellan personerna...".

6063065_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav BellaBelle » 2020-04-27 16:51:50

reridev819 skrev:
KranzFafka skrev:Måsen : berättelsen om Jonathan Livingston Seagull
av
Richard Bach.


Måsen, eller Jonathan Livingston Seagull, vill till varje pris fullända konsten att flyga, även om hans flock ständigt påminner honom om att måsar ska koncentrera sig på det nödvändiga: att skaffa mat. Men trots att Jonathan verkligen har försökt att vara som alla andra, lyckas han inte kuva sin längtan. Han kan inte låta bli att tro att livet, om det verkligen levs, har något mer att erbjuda.


Tack för tipset om Måsen, jag hörde talas om den första gången häromdagn.

Jag känner igen ditt nick!

"Kranz Fafka: Fängelset är en parodi på den store Franz Kafkas romaner. Eller kanske inte riktigt en parodi, snarare en pastisch, ett arbete i samma stil, i samma anda, en hyllning, en imitation, en efterhärmning. En bok som skulle ha kunnat vara skriven av Kafka. Man börjar läsa och märker genast att berättartonen är precis Kafkas, samma stämning, samma kafkaeska verklighetsfärg, samma underliga samtalston mellan personerna...".

6063065_1.jpg


Kafka-romaner tillhör de klassiker jag vill läsa. Kanske passar Kafka extra bra under Corona...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav KranzFafka » 2020-05-01 10:30:59

reridev819 skrev:
KranzFafka skrev:Måsen : berättelsen om Jonathan Livingston Seagull
av
Richard Bach.


Måsen, eller Jonathan Livingston Seagull, vill till varje pris fullända konsten att flyga, även om hans flock ständigt påminner honom om att måsar ska koncentrera sig på det nödvändiga: att skaffa mat. Men trots att Jonathan verkligen har försökt att vara som alla andra, lyckas han inte kuva sin längtan. Han kan inte låta bli att tro att livet, om det verkligen levs, har något mer att erbjuda.


Tack för tipset om Måsen, jag hörde talas om den första gången häromdagn.

Jag känner igen ditt nick!

"Kranz Fafka: Fängelset är en parodi på den store Franz Kafkas romaner. Eller kanske inte riktigt en parodi, snarare en pastisch, ett arbete i samma stil, i samma anda, en hyllning, en imitation, en efterhärmning. En bok som skulle ha kunnat vara skriven av Kafka. Man börjar läsa och märker genast att berättartonen är precis Kafkas, samma stämning, samma kafkaeska verklighetsfärg, samma underliga samtalston mellan personerna...".

6063065_1.jpg


Var så god :-)Happy
Spot on angående mitt nick.
Fängelset gavs ut 1992 av förlaget Bakhåll som i mitt tycke är Sveriges mest spännande förlag.
Alltid nya intressanta titlar och förmånliga priser genom kärntrupps medlemskap.
https://www.bakhall.com/
KranzFafka
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2019-12-29
Ort: Västmanland

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-05-01 14:17:59

Jag inser att mina boktips handlar mycket om tid och verklighetsuppfattning. Hmm.

Har ni några fler tips om där tiden och verkligheten inte är samma sak som de brukar?
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav KranzFafka » 2020-05-02 10:09:53

reridev819 skrev:Jag inser att mina boktips handlar mycket om tid och verklighetsuppfattning. Hmm.

Har ni några fler tips om där tiden och verkligheten inte är samma sak som de brukar?


Motursvärlden av Philip K Dick
https://www.bakhall.com/artikel/d/philip-k-dick/motursvarlden
Tiden började gå baklänges.
Detta innebar dock inte att folk började tänka och prata och röra sig baklänges, det blev alltså inte som att spela en film baklänges. Men människors biologiska förlopp började gå baklänges. De vaknar i gravarna ("igenföds") och måste grävas upp. De blir yngre och yngre. De äter inte utan "avbördar sig", det vill säga tar ut mat ur munnen och lägger på tallriken – mat som sedan ska lämnas till affären. Man oröker cigaretterna, börjar med en fimp och slutar med en hel cigarett som stoppas tillbaka i paketet. Och så vidare.
KranzFafka
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2019-12-29
Ort: Västmanland

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Kahlokatt » 2020-05-02 12:10:57

Einsteins drömmar av Alan Lightman är en bok jag aldrig glömmer. En bok om världar där tiden uppför sig helt annorlunda än här.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-05-02 13:41:10

Kahlokatt skrev:Einsteins drömmar av Alan Lightman är en bok jag aldrig glömmer. En bok om världar där tiden uppför sig helt annorlunda än här.


Den har jag, men jag har inte läst den. Tack för tipset!
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav BellaBelle » 2020-05-02 16:56:09

Klassiker... hm... hm...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Kahlokatt » 2020-05-02 17:24:42

reridev819 skrev:
Kahlokatt skrev:Einsteins drömmar av Alan Lightman är en bok jag aldrig glömmer. En bok om världar där tiden uppför sig helt annorlunda än här.


Den har jag, men jag har inte läst den. Tack för tipset!

Varsågod. :D
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-05-02 21:32:27

Kahlokatt skrev:
reridev819 skrev:
Kahlokatt skrev:Einsteins drömmar av Alan Lightman är en bok jag aldrig glömmer. En bok om världar där tiden uppför sig helt annorlunda än här.


Den har jag, men jag har inte läst den. Tack för tipset!

Varsågod. :D


Och ditt nick handlar om Frida Kahlo :)



stock-vector-frida-kahlo-vector-portrait-young-beautiful-mexican-woman-with-a-traditional-hairstyle-mexican-1219659406.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav slackern » 2020-05-02 21:45:50

reridev819 skrev:
Kahlokatt skrev:
reridev819 skrev:
Den har jag, men jag har inte läst den. Tack för tipset!

Varsågod. :D


Och ditt nick handlar om Frida Kahlo :)



stock-vector-frida-kahlo-vector-portrait-young-beautiful-mexican-woman-with-a-traditional-hairstyle-mexican-1219659406.jpg


Hade inte hon något skumt syndrom?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Kahlokatt » 2020-05-02 23:19:01

slackern skrev:
reridev819 skrev:
Kahlokatt skrev:Varsågod. :D


Och ditt nick handlar om Frida Kahlo :)



stock-vector-frida-kahlo-vector-portrait-young-beautiful-mexican-woman-with-a-traditional-hairstyle-mexican-1219659406.jpg


Hade inte hon något skumt syndrom?


Nej, inte vad jag vet. Hon hade skadats i en trafikolycka.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav Fretshi » 2020-05-10 7:04:31

Jag tycker Robin Sharmas böcker är väldigt bra och tänkvärda!
Har läst 5 Am Club och Ledaren utan titel och kan rekommendera båda om man är ute efter intressanta självhjälpsböcker!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Lite extra tänkvärda böcker

Inläggav reridev819 » 2020-05-11 13:01:13

skrattets rike.jpg


Skrattets rike
av Jonathan Carroll

Det här är en bok jag återkommer till. Den är lite svår att beskriva utan att spoila den, så jag tror att jag tar och stjäl en beskrivning från mösstanten:

"Thomas Abbey älskar sagoböckerna som författaren Marshall France har skrivit. Nu är Thomas Abbey vuxen och lärare på ett college. Sagoböckerna är så viktiga för honom att han kan lägga ner en stor summa pengar för att komma över en förstautgåva eller någon av Marshalls böcker som är svår att få tag i. Thomas Abbey arbetar som lärare på ett college men tar tjänstledigt för att skriva en biografi om Marshall, något som aldrig tidigare har gjorts.

Marshall France har levt i den lilla staden Galen i Missouri i ett stort viktorianskt hus där hans dotter fortfarande bor kvar. Thomas Abbey ger sig av dit tillsammans med Saxony, en flicka som han har träffat på ett antikvariat. Hon är också tokig i Marshall France.

Nu visar det sig efter hand att det är något konstigt med den lilla staden Galen. Det är något som inte stämmer. Mycket mer vill jag inte berätta om bokens handling eftersom det skulle störa läsningen. Skrattets rike är en mycket spännande bok där sagor och det övernaturliga tar stor plats. Thomas Abbey är son till en berömd filmskådespelare och minnen av faderns filmer kommer ofta upp. Film är också fiktivt och Thomas Abbey relaterar det han är med om både till sin far och hans filmer och till Marshall France sagoböcker.

Skrattets rike är bra skriven. En spännande, levande thriller som är mer än en thriller ofta är. Den är planterad i en verklighet men är overklig. Jag kommer att tänka på The Stepford Wives av Ira Levin. Tyvärr har jag bara sett filmen och den var så illa dålig. Men temat, en liten ort där något är fel, är detsamma. Skrattets rike är dock inte en satir. Den är skriven med gott humör och underhållande, och Thomas Abbey gestaltas som en människa med fel och brister. Att leva sig in i en sagovärld kan jag relatera till. Skrattets rike är rolig och otäck och spänningsskruven dras åt efter hand."
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in