Vilken typ av hund vill ni ha?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Fabela » 2020-04-30 10:59:04

Maggi skrev:Ja jag tror också att många hundar får alldeles för lite stimulans och omtanke. Hundar som blir lämnade ensamma för länge och betraktade som en sak mer eller mindre. Brist på tillräcklig motion är rena misshandeln psykiskt och fysiskt.

Jo, jag instämmer nog också i det här. Förutom kanske att jag skulle lyfta stimulans i vidare mening: de behöver stimulans för skallen också, inte bara motion.
Men jag undrar hur mycket aveln spelar in också. I en del raser prioriterar man exteriören väldigt mycket, och tar för lite hänsyn till mentalitet och hälsa när man väljer avelsdjur. Har man avlat in mentala problem i nån ras/vissa linjer är det närmast omöjligt för ägaren att få ordning på hunden.
Med det sagt, man ska heller inte välja ras utifrån utseende, utan efter helt andra egenskaper. Där tror jag också många sätter sig i klistret, och tar på sig en ras som inte passar deras livsstil och intresse.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2020-04-30 11:01:58

här är en bild på min familjs hund jag brukade köpa godis till honom i affären. :-)154
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Fabela » 2020-04-30 11:27:22

yumxi skrev:Whippet eller någon annan mindre vinthund om jag måste välja ras, annars spelar det ingen roll då jag vill adoptera en hund :-)173

En till vinthundsintresserad. :D

Ett tips för alla som går i adoptionstankar och den typen av hund är att kika på de svenska föreningar som jobbar med irländska hundar. Där finns ungefär alla modeller man kan tänka sig och några till, i en aldrig sinande ström.

Skulle själv vilja ha typ alla, från liten till stor, gammal som ung, soffpotatis till duracellkanin, blyg till buffel.
Men som tur är sätter förnuftet, ekonomin och boendet (lägenhet) stopp för sån hoarding. :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-04-30 11:36:20

Fabela skrev:Men jättekul att du gillar borzoien, inte den ras jag hade tippat på skulle tilltala dig.
Bra smak du har.


Tack, men nu blir jag ju supernyfiken vad trodde du skulle tilltala mig? Men ligger det något i det du säger? Det självklara är såklart bor man i en by där 90% av innevånarna sysslar med någon typ av jakt så har de såklart jakthundar, och är det fåravel så blir det fårhundar, men övriga innevånare vad ser man som en potentiell taxägare eller typisk bulldogsfantast... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Fabela » 2020-04-30 11:44:33

antonius skrev:Tack, men nu blir jag ju supernyfiken vad trodde du skulle tilltala mig?

Jag får nog ta tillbaka det där, tänkte lite för snabbt tror jag.
Kommer nu att tänka på att du postat Queen i musiktråden och sånt du skrivit om bl.a. kläder - självklart gillar du den flotta borzoien. :D

Men ligger det något i det du säger?

Vilket av det jag skrev menar du?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-04-30 11:58:19

Fabela skrev:Vilket av det jag skrev menar du?


Man brukar säga sådan herre sådan hund, och det var typ det jag tänkte att du hade i åtanke, för det stämmer kanske in på mångas hundval, men ibland inte ett dyft... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Fabela » 2020-04-30 12:10:59

antonius skrev:Man brukar säga sådan herre sådan hund, och det var typ det jag tänkte att du hade i åtanke, för det stämmer kanske in på mångas hundval, men ibland inte ett dyft...

Ah, okej.

Ja som sagt, jag rättar mig ang. det jag först skrev.
Nu ser jag riktigt framför mig ekipaget Antonius i en gammal Citroen blåsande på grusvägarna, med Queen dånande i högtalarna och en borzoi med exeplariskt skötta, svallande lockar vackert draperad över baksätet, avnjutande gåslever från ett silverfat. :D
Senast redigerad av Fabela 2020-04-30 12:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-04-30 12:17:08

Fabela skrev:
antonius skrev:Man brukar säga sådan herre sådan hund, och det var typ det jag tänkte att du hade i åtanke, för det stämmer kanske in på mångas hundval, men ibland inte ett dyft...

Ah, okej.

Ja som sagt, jag rättar mig ang. det jag först skrev.
Nu ser jag riktigt framför mig ekipaget Antonius i en gammal Citroen blåsande på grusvägagarna, med Queen dånande i högtalarna och en borzoi med exeplariskt skötta, svallande lockar vackert draperad över baksätet, avnjutande gåslever från ett silverfat. :D


Fan, har du spionerat på moi... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Fabela » 2020-04-30 12:21:53

antonius skrev:Fan, har du spionerat på moi...

Nädå, bara mina häxtendenser som slår till nu och då. :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav LordNelson » 2020-04-30 13:41:27

En kelpie. Har jag ju redan sagt. Varför fortsätter ni fråga?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2020-04-30 13:45:53

LordNelson skrev:En kelpie. Har jag ju redan sagt. Varför fortsätter ni fråga?


https://www.youtube.com/watch?v=DDaBJOMdOsY

jag förstår varför. :wink:

https://www.google.se/search?q=kelpie&s ... qrkYSdWxWM

https://www.google.se/search?q=kelpie&s ... YfVf4wYOwM
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav LordNelson » 2020-04-30 13:53:07

Precis.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav alixha » 2020-04-30 13:56:44

Har haft Labrador Retriever och Chesapeake Bay Retriever och båda raserna har varit väldigt trevliga. Med åren har jag dock blivit mer lat så kanske en Fransk Bulldog som inte kräver riktigt lika mycket. Dom är inte lika stimulanskrävande i form av motion eller hjärngympa då dom generellt inte är supersmarta.

Skulle absolut inte ha energi eller tålamod att ha en Kelpie som LordNelson vill ha.
Dom är väldigt intelligenta och kräver jättemycket, phu säger jag bara! :lol:

Tur att det finns hundar för alla olika slags människor! Inklusive oss latmaskar 8)

Annars är jag rätt nöjd med bara katt just nu.

Om jag åsidosätter allt praktiskt så skulle jag vilja ha en Bernen Sennen eller en Grand Danois, jag gillar stora hundar :-)Happy )
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav slackern » 2020-04-30 14:00:01

alixha skrev:Har haft Labrador Retriever och Chesapeake Bay Retriever och båda raserna har varit väldigt trevliga. Med åren har jag dock blivit mer lat så kanske en Fransk Bulldog som inte kräver riktigt lika mycket. Dom är inte lika stimulanskrävande i form av motion eller hjärngympa då dom generellt inte är supersmarta.

Skulle absolut inte ha energi eller tålamod att ha en Kelpie som LordNelson vill ha.
Dom är väldigt intelligenta och kräver jättemycket, phu säger jag bara! :lol:

Tur att det finns hundar för alla olika slags människor! Inklusive oss latmaskar 8)

Annars är jag rätt nöjd med bara katt just nu.


ST:Bernand har jag hört är rätt softa hundar, dom gillar att slacka i trädgården. I och för sig har dom ju päls för ett helt kompani kinesiska nakenhundar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav alixha » 2020-04-30 14:10:14

slackern skrev:I och för sig har dom ju päls för ett helt kompani kinesiska nakenhundar.


:lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Maggi » 2020-05-01 8:40:48

Fabela skrev:
Maggi skrev:Ja jag tror också att många hundar får alldeles för lite stimulans och omtanke. Hundar som blir lämnade ensamma för länge och betraktade som en sak mer eller mindre. Brist på tillräcklig motion är rena misshandeln psykiskt och fysiskt.

Jo, jag instämmer nog också i det här. Förutom kanske att jag skulle lyfta stimulans i vidare mening: de behöver stimulans för skallen också, inte bara motion.
Men jag undrar hur mycket aveln spelar in också. I en del raser prioriterar man exteriören väldigt mycket, och tar för lite hänsyn till mentalitet och hälsa när man väljer avelsdjur. Har man avlat in mentala problem i nån ras/vissa linjer är det närmast omöjligt för ägaren att få ordning på hunden.
Med det sagt, man ska heller inte välja ras utifrån utseende, utan efter helt andra egenskaper. Där tror jag också många sätter sig i klistret, och tar på sig en ras som inte passar deras livsstil och intresse.
Ja i stimulans räknar jag även in den mentala biten.
Detta med aveln som du beskriver gör mig rätt olycklig av att tänka på ens... Tror vi är helt överens i det mesta när det gäller hundar :-)Happy
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Fabela » 2020-05-01 10:55:31

Maggi: förlåt, jag citerade klantigt. Skulle haft med inlägget du svarade på också, alltså det här:
slackern skrev:Man måste ju sköta om hunden å låta den gå i skogen å träffa andra vargar, finns bara dåliga matte som inte tar hand om sina jyckar å traskar runt i spenaten.


Men ja, jag tror också att vi har ung. samma syn på saken. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Zia1985 » 2020-05-01 12:33:36

Jag hade en chihuahua i 13 år innan hon blev sjuk. Var väldigt naiv när jag köpte henne som present till mig själv på min 20 årsdag. Det var en fantastisk hund och hon va inte alls så där bjäbbig och ettrig som dom kan bli om man inte börjar träna dom tidigt. Men det är en ras som är hårt avlad och hon fick ju "anfall" där det lät som om hon häll på att kvävas. Brachycephalic Obstructive AirwaySyndrome (Boas) är något som drabbar trubbnosiga hundar, ett resultat av att hård avel stöpt om den yttre fysiken för snabbt. Min hunds mjukgom var alltså för stor för hennes lilla kroppshydda vilket ledde till dessa attacker.
Så även om jag älskar rasen så skulle jag kanske inte köpa en chihuahua igen för jag vill inte stödja aveln. Möjligtvis att jag skulle adoptera en från ett hundstall.

Annars är jag väldigt förtjust i dvärgschnauzrar och malteser, lagom storlek.

Men som sagt, avel är många gånger grymt och jag vet inte om jag skulle köpa avelsdjur igen.

Det finns en väldigt bra dokumentär som BBC gjorde för kanske 5 år sen som heter Pedigree dogs exposed som visar avelns baksida (vad som hände när vi slutade avla hundar för funktion och började avla för utseende).

Den finns att se på vimeo och jag tycker alla som överväger att köpa rasrena hundar att se den, det är inte bara näsor som avlats bort som är problem. För korta ben, för långa ryggrader, för mycket hud m.m.
Här kan du se dokumentären: https://vimeo.com/33444270
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Alien » 2020-05-01 13:16:22

Jag har fallit för labradoodeln. Alltså inte en random korsning mellan labrador och pudel utan den "nya rasen". (Det är populärt att korsa pudlar med andra raser för att få hundar med päls som inte fäller.)

Detta efter att ha träffat en otroligt snäll och kelig labradoodle. Hon älskar att ligga med huvudet i ens knä. Om inte detta går (för att knäet är upptaget av en chihuahua), så placerar hon huvudet mot ens bröst el en tass i knäet. Bråkar aldrig med andra hundar. Nästan för snäll för sitt eget bästa, fräser inte ens ifrån till busiga valpen som biter i hennes öron.

Nu har jag bara träffat ett ex. Men det kan inte vara en slump att en hund av den rasen används som terapihund för barn på sjukhus.

–Livia var unik i sin förmåga att känna av omgivningen. Var ett barn lugnt så var hon lugn, var barnet spralligt så blev Livia full av energi. Hon gjorde underverk med sjuka barn, men även deras anhöriga, säger Livias matte, forskaren och barnläkaren, Ann Edner till SVT.
---
Men arbetet fortsätter med Livias ”barnbarn” Luna. Hon är Livias adept och tränas på samma sätt så att det är absolut riskfritt att ha hunden inne på sjukhuset.
https://www.harligahund.se/sjukhushunde ... gatt-bort/

Bild på en labradoodlevalp: https://secure.i.telegraph.co.uk/multim ... 16099k.jpg
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav slackern » 2020-05-01 14:19:48

Alien skrev:Bild på en labradoodlevalp: https://secure.i.telegraph.co.uk/multim ... 16099k.jpg


Den ser ju tusan exakt ut som min syras italienska tryffelhund.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm


Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-25 17:04:10

Har på allvar börjat överväga att skaffa hund. Men vad för en? Jag vill ha en som är lugn och tyst, snarare än en som springer runt som ett skållat skinn och hoppar och skäller. Skall tycka om att gå långa promenader. Lättskött för en nybörjare, och med lågt behov av borstning, kloklippning, badning osv. Förmodligen ganska korthårig alltså. Jag bor ju ute på landet, så den kommer ha mycket plats att röra sig på. Och sedan vill jag förstås att det skall vara en frisk sort, utan en massa medfödda problem och förmåga att dra på sig sjukdomar. Frisk, lättskött och tycker om att gå alltså, det är det viktigaste.

Min syster har en Nova Scotia duck tolling retriever och det är en ganska lagom storlek. Tex. en schäfer är för stor.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Maggi » 2020-10-25 18:22:31

Huggorm skrev:Har på allvar börjat överväga att skaffa hund. Men vad för en? Jag vill ha en som är lugn och tyst, snarare än en som springer runt som ett skållat skinn och hoppar och skäller. Skall tycka om att gå långa promenader. Lättskött för en nybörjare, och med lågt behov av borstning, kloklippning, badning osv. Förmodligen ganska korthårig alltså. Jag bor ju ute på landet, så den kommer ha mycket plats att röra sig på. Och sedan vill jag förstås att det skall vara en frisk sort, utan en massa medfödda problem och förmåga att dra på sig sjukdomar. Frisk, lättskött och tycker om att gå alltså, det är det viktigaste.

Min syster har en Nova Scotia duck tolling retriever och det är en ganska lagom storlek. Tex. en schäfer är för stor.

Klorna växer väl lika mycket på alla hundar! :) ....eller?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-25 18:30:18

Kanske det? Glöm det kriteriet i såna fall :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Intressanta intressen



Logga in