Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav Jossie94 » 2020-04-28 15:51:41

Jag undrar, hur bevisar man något som man själv minns men som ingen annan minns?

Kan man använda något knep som gör det lättare att minnas fler detaljer i de händelserna eller finns det någon som är kunning inom området som kanske kan berätta vad det hela kan bero på? Eller ska man bara utgå från att allt man minns är dejavu? Det måste ju finnas någon förklaring till varför man minns saker jätte väl medan andra bara, du upplever dejavu eller så. Jag har ju ändå drag av asperger och därför tänker jag att det är logiskt att jag faktiskt minns saker, då jag har väldigt bra minne enligt mig själv och andra.


Tex så kan man ju dra ett exempel, sk creepy pasta. Det började med att man hitta på läskiga storys och så spred de sig och blev rykten, olika versioner osv. Då finns det en historia om ett barn program som ska heta Candle Cove. Alla sa att det mindes den, men problemet är ju att det inte existerar någon serie som heter så. Youtube har massa exempel på att serien inte finns och de finns även på creepy pasta podden, en bok och på nätet, om dessa storys. Man kan då i dessa storys få en logisk förklaring till varför dessa saker hände. Candle Cove var bara påhittade fantasier i huvudet som barn kommer ihåg när det har sett något läskigt på tv, och då blev tex den här läskiga karaktären, verklig för att barn är ju mer mottagliga för att det inte är helt färdigutvecklade ännu, de lär sig fortfarande och växer osv. Ett litet barn kan inte dra slutsatsen om vad som är verkligt eller inte, för den har inte lärt sig att resonera på det sättet. En vuxen kan ju säga om något är verkligt eller inte.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav LordNelson » 2020-04-28 17:04:44

”Drag av”?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav slackern » 2020-04-28 19:01:18

Man ber att bli hypnotiserad för att kolla ens undermedvetna.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav alixha » 2020-04-28 20:01:03

Jossie94 skrev:En vuxen kan ju säga om något är verkligt eller inte.


Tveksamt.
Men nu ska vi inte dra in religion i det hela :wink:

_____________________________________________________________

Är det något särskilt du minns som ingen annan minns?

Creepy pasta är ju inget annat än en kort skräckhistoria.
Har inte så mycket med minnet att göra så det var ett lite knepigt exempel.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav nallen » 2020-04-28 22:48:50

*undrar stillsamt vad det var för fel på de 17 andra trådarna om samma sak* :roll:
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav Jossie94 » 2020-04-29 0:45:32

Inget fel alls, men jag ville bara förtydliga min fråga lite mer, då jag kände att jag inte fick fram det jag ville säga så tydligt och att folk bara antog att det jag sa inte kunde stämma, visst det kanske inte är så som jag trodde, men eftersom jag ändå minns vissa saker innan jag har sett dem och då inser att jag har sett dem tidigare, så ville jag ha något mer som bevisade, det kan vara att skriva upp något och sen efter några år så har man glömt bort det hela och då har man ju bevisat att man har sett det tidigare. Kanske lite svårt men tänkte någpt sådant.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav RapeRegs » 2020-04-29 1:02:43

Ett enkelt sätt att bevisa att du sett- eller känner till något sedan tidigare är att göra en förutsägelse och vad som följer eller händer sedan.

Skriv ned på vad som kommer hända härnäst, var noga med detaljer.

Berätta för en vän om dina förutsägelser. Visa dina anteckningar och diskutera möjliga tolkningsutrymmen. Försök eliminera möjligheter till olika tolkningar. Var specifik.

Titta tillsammans med din vän på nästa avsnitt eller vad du nu gjort en förutsägelse om. Jämför det som faktiskt hände med era anteckningar.

Kontrollera att de exakta detaljerna i dina förutsägelser stämmer.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav Jossie94 » 2020-05-01 14:54:12

Tack för tipset! Ska absolut testa.

Men som sagt så är det väldigt många serier jag känner igen och det enda jag är osäker på är ju årtalen. Jag är sämst på årtal, jag kommer oftast ihåg att jag har sett saker och så och väldigt mycket detaljer, men just när jag såg något, det minns jag oftast inte.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav Tulson74 » 2020-05-16 12:14:39

Med Argument som går att bevisa, jag har samma problem själv mitt långtidsminne lagrar en massa information som ingen annan minns. Sedan förändras minnen. Jag minns händelser och människors uttalanden från fem års åldern och framåt. Numera skriver jag ibland ner minnen eftersom andra människors bild av dem helt förändras över tid. ( Sedan vet jag ju inte vad jag själv förändrat, alla har sin bild). I den mån det är möjligt vill jag belägga minnen med samtida skriftliga källor t ex psykjournaler.
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav slackern » 2020-05-16 14:32:00

Jossie94 skrev:Tack för tipset! Ska absolut testa.

Men som sagt så är det väldigt många serier jag känner igen och det enda jag är osäker på är ju årtalen. Jag är sämst på årtal, jag kommer oftast ihåg att jag har sett saker och så och väldigt mycket detaljer, men just när jag såg något, det minns jag oftast inte.


Med största sannolikhet har du blandat ihop vad du har sett och sett så otroligt mycket att du kan förutse vad som kommer att hända, när min son var yngre var han helt farsinnerad när jag kunde förutse vad som skulle hända, nu när han har fyllt 17 har han själv blivit en fena på att kunna förutse vad som kommer att hända på en purfärsk serie som precis har släppts. Han har fattat hela grejen, han har dessutom "mild AS" enligt psykologen som utredde honom.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav Jossie94 » 2020-05-21 0:07:58

Alltså jag har ju inte riktigt förutsett serierna jag syftat på, utan det är mer att jag känner igen avsnitten, vissa sekvenser och vissa serier vet jag att jag har sett tidigare då de kan vara så att de fått rättigheterna till dem och så, så för mig blir det " varför dyker denna upp 2020, när jag såg den för några år sedan?" Sedan är jag sämst på årtal, så jag kan möjligtvis ha bandat ihop saker, men det är ju så jobbigt när man känner igen något men man kan inte säga exakt när man såg det, för man kan ju ha blandat ihop det också, så jag är ju osäker på den delen, men jag är mer säker på att jag känner igen/har sett något. Hur vet jag inte och jag tänker mycket logiska teorier men i många fall är det ingenting som är snarlikt, därför utgår jag då att jag har sett det någonstans, för hade det varit likt något annat, så är det ju förmodligen hämtat därifrån.

Jag trodde ju en scen var med i en musikvideo men den där scenen jag trodde fanns, existerade inte ens i den och så kom jag på att den scenen jag tänkte på var från en annan musikvideo, men då hade personerna i min version bara förändrats, eftersom jag har glömt bort detaljer osv genom åren. I min version var det en kille som hade en klänning som var rosa och höll på med en ballong. Jag kom på sedan att jag tänkte på scenen där två flickor har klänningar och det där med ballonger vet jag inte om det tillkom i mitt huvud, för i den musikvideon så sminkar de sig och så. Tjejerna är ju små. Denna gick också på svt. Videon heter Lite snälla.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav Jossie94 » 2020-05-21 0:21:48

Det jag menar med drag av är att jag inte har asperger till 100 procent utan jag har alltså drag av det, alltså vissa typiska asperger kännetecken, tex att jag är intresserad av ett specifikt ämne, väldigt duktig på just det ämnet, svårigheter med kommunikation alltså mer vissa uttryck och skämt och ironi mm. Sådana saker har jag ju, men jag har inte just diagnosen asperger. Jag har Atypisk autism. Sedan kan jag ha drag av andra diagnoser också. Min diagnos är ju en egen diagnos av andra diagnoser, dvs autism och asperger men jag har inte dem diagnoserna till 100 procent.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav Jossie94 » 2020-05-21 0:23:32

Jag menar att pga av att jag bara har drag av autism och asperger så blir det en egen diagnnos vilket då blir Atypisk autism.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav Jossie94 » 2020-05-21 0:25:03

Atypisk autism skiljer sig från autism antingen genom en senare debut eller genom att personen inte uppfyller alla kriterier för autism. Citerat från habiltering.se när man söker på google atypisk autism.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav slackern » 2020-05-21 14:10:57

Har du prövat med att kika på IMDb och verkligen kollat vilket är serien släpptes och vilka år dom olika säsongerna släpptes? Tyvärr kommer du inte att hitta vilka år dom olika streaming tjänsterna hade rättigheterna att visa serierna och om du har en VPN-tjänst kan du ju dessutom geoblockera för att få tillgång till det amerikanska utbudet.

https://www.imdb.com/

Men som sagt kika igenom IMDb och titta vilka år dom olika säsongerna hade premiär och tänk logiskt, det ända tror att du kan får rätsida på det, skaffa en liten anteckningsbok och skriv ner dom olika serierna vilket år dom släpptes och dom olika säsongerna.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur bevisar man något som ingen annan minns?

Inläggav Jossie94 » 2020-05-23 11:01:14

Det jag kan tänka mig pga min dåliga tidsuppfattning är att jag såg dem 2019 och nu kommer de upp igen för jag tycker ju det är konstigt att jag känner igen avsnitt i säsong 2 och jag har ett minne av att jag väntade på det sista avsnittet där karaktärerna blir tsm igen men samtidigt känner jag igen det avsnittet också så jag kanske såg det ändå. Jag känner iallafall igen hur det går till. Känner också igen flera liknande serier som nu går samtidigt och allting känns som att jag har sett förut,för att de måste ha legat på SVT play innan.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in