Nordkorea

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nordkorea

Inläggav slackern » 2020-04-27 22:42:04

Huggorm skrev:Frågan är bara vad som kommer istället, det kan bli en ännu värre ledare eller så kan hela landet falla ner i kaos och inbördeskrig. Men nu ser det ju ut som om han ändå är i livet fortfarande.


Syrran verkar vara en tippat favorit tillfälligt i varje fall tills hans knoddar har vuxit upp, hon är ju dessutom trevligare att titta på en Rocketman.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/i-br ... im-yong-un
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nordkorea

Inläggav alixha » 2020-04-27 23:20:14

Jag var tvungen att nörda ner mig lite i namnen.
Jag tror jag har rätt! :lol:

Efternamn består vanligen av en stavelse. Endast ungefär 250 efternamn används i Korea idag..


Exempel: Kim.

Förnamn består nästan alltid av två stavelser som men kan även skrivas ihop.


Exempel: Jong, Yo eller Il.

Varje stavelse i ett koreanskt namn symboliseras med ett kinesiskt tecken som i sin tur har en betydelse. Betydelsen kan även vara olika beroende på var i namnet det står.


Exempel:
Jong: behaglig
Jung: rättfärdig, ärlig
Sung: prestation, innerlig, jade-färgad (ljusgrön)
_________________________________________________________________________________

Nuvarande: Kim Jong-Un (Efternamn, behaglig, förnamn)
Syster: Kim Yo-Jung (Efternamn, förnamn, rättfärdig, ärlig)
Farfar: Kim Il-Sung (Efternamn, förnamn, prestation, innerlig)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nordkorea

Inläggav slackern » 2020-04-27 23:45:27

alixha skrev:Jag var tvungen att nörda ner mig lite i namnen.
Jag tror jag har rätt! :lol:

Efternamn består vanligen av en stavelse. Endast ungefär 250 efternamn används i Korea idag..


Exempel: Kim.

Förnamn består nästan alltid av två stavelser som men kan även skrivas ihop.


Exempel: Jong, Yo eller Il.

Varje stavelse i ett koreanskt namn symboliseras med ett kinesiskt tecken som i sin tur har en betydelse. Betydelsen kan även vara olika beroende på var i namnet det står.


Exempel:
Jong: behaglig
Jung: rättfärdig, ärlig
Sung: prestation, innerlig, jade-färgad (ljusgrön)
_________________________________________________________________________________

Nuvarande: Kim Jong-Un (Efternamn, behaglig, förnamn)
Syster: Kim Yo-Jung (Efternamn, förnamn, rättfärdig, ärlig)
Farfar: Kim Il-Sung (Efternamn, förnamn, prestation, innerlig)


Gäller det både Nord och Sydkorea?

Efternamnen är det något slags klannamn?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nordkorea

Inläggav alixha » 2020-04-28 12:32:46

Det stod bara Korea så jag antar att det innefattar båda.

Efternamn räknas som efternamn eller släktnamn/familjenamn (tydligen).

De 250 vanligaste familjenamnen täcker in nära nog alla koreaner och något av de tre vanligaste, Kim, Lee och Park/Pak bärs av omkring 45 procent av alla koreaner.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nordkorea

Inläggav Alien » 2020-04-28 13:18:24

Det verkar vara samma system för namn i Korea som i Kina, Japan m fl länder. Familjenamnet står alltid först.

Det personliga namnet bestod förr i Kina av två delar. Generationsnamnet (gemensamt för alla syskon el alla syskon av samma kön) och en helt personlig del. Exempel Mao Tse-tung (senare Mao Zedong) där alla hans syskon också hade personnamn som började på Tse/Ze. Personnamnet ska förstås ha en bra betydelse också. Maos personnamn betyder ungefär "gagna östern". Det var så bra att han aldrig tog sig något nytt namn, som annars många politiker gjorde.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nordkorea

Inläggav Kahlokatt » 2020-04-28 14:07:22

Vill ni läsa gripande berättelser om att växa upp i Nordkorea, så rekommenderar jag "Nordkorea - nio år på flykt från helvetet" av Eunsun Kim och "För att kunna leva" av Yeonmi Park.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nordkorea

Inläggav tvilling99 » 2020-05-13 23:31:45

Jag såg utrikesbyrån ikväll om det märkliga landet Nordkorea,väldigt intressant program och skrämmande med egna kärnvapen.
tvilling99
 
Inlägg: 8396
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Nordkorea

Inläggav inlandtaipan » 2020-05-13 23:48:58

chiriah skrev:Mitt stora specialintresse just nu är Nordkorea :D Kanske inte det mest upplyftande intresset egentligen men tycker mest att samhällen och folk som på något sätt är "annorlunda" från det vanliga är väldigt spännande, som tillexempel olika sekter (i mitt fall då främst mormoner).

Har även ett stort intresse för Alaska, östra Ryssland, Area 51 samt Norrsken.

Någon som har liknande intressen? :D


Jag har faktist också intresse för specifikt Nordkorea, anmärkningsvärt är att trots all ideologisk hjärntvätt så flyr många människor från landet till det rikare Sydkorea eller Kina. Det visar att alla medborgare inte går på den ensidiga propagandan. Jag har även intresse för Kinas,Rysslands och Östeuropas historia.
inlandtaipan
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2020-03-01

Nordkorea

Inläggav Alien » 2020-05-14 2:26:29

Det var intressant att den enda släkting som var engagerad i politiken var Kims syster. (Andra släktingar som verkade intresserade av att engagera sig i politik har han låtit döda.) Kommer hon att efterträda honom när han dör? En kvinna? Nordkorea är inget jämställt samhälle. Hans son är bara ett litet barn.

"Den store efterträdaren" lever inte hälsosamt, så han kan väl dö knall och fall.

Det var också ett roligt bevis på hur annorlunda man tänker som Jonas Wahlström berättade.

Spoiler: visa
Han ville ha exemplar av deras huggormar med till Sverige. Inga problem. Han ville ha två honor och hanar. Inga problem. De skulle levereras på flygplatsen. Då får han fyra flaskor starksprit med döda huggormar i! De visade vilka som var honor och vilka som var hannar.

Vi fick en gång en sådan flaska sprit med en död orm i. Skulle vara särskilt nyttigt? Det måste vara en östasiatisk grej.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nordkorea och kommunisterna

Inläggav manne » 2021-06-30 9:29:56

så någon mera än mig som inte tycker om kommunisterna.? :o :-)063 :?:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other ... vi-AALzQPg

Nordkorea är en sten hård diktatur och invånarna där behandlas som boskap och individens frihet och ett människor liv betyder inget alls i en kommunist stat.

https://www.imdb.com/title/tt2788710/

jävla sten hård diktatur och ett människors liv betyder inget alls där..

https://www.google.se/search?q=The+Interview+(2014)
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Nordkorea

Inläggav Alien » 2021-07-03 17:01:25

inlandtaipan skrev:
chiriah skrev:Mitt stora specialintresse just nu är Nordkorea :D Kanske inte det mest upplyftande intresset egentligen men tycker mest att samhällen och folk som på något sätt är "annorlunda" från det vanliga är väldigt spännande, som tillexempel olika sekter (i mitt fall då främst mormoner).

Har även ett stort intresse för Alaska, östra Ryssland, Area 51 samt Norrsken.

Någon som har liknande intressen? :D


Jag har faktist också intresse för specifikt Nordkorea, anmärkningsvärt är att trots all ideologisk hjärntvätt så flyr många människor från landet till det rikare Sydkorea eller Kina. Det visar att alla medborgare inte går på den ensidiga propagandan. Jag har även intresse för Kinas,Rysslands och Östeuropas historia.

De som har flytt har ofta gjort det pga av svälten. De har inte flytt av politiska skäl.

Men de har iaf insett att det finns mer mat i Kina (och Sydkorea). Visserligen blir de utnyttjade och lurade av både andra nordkoreaner och kineser, men de får iaf äta sig mätta. Det yttersta målet blir då att komma till Sydkorea.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nordkorea

Inläggav manne » 2021-07-03 17:26:11

I nord Korea eller så får man fängelse eller nackskott om man säger att ledaren är en korkad idiot .
då så blir det arbetsläger på livstid. :!: :-)063 :cry: :?

finns många bra doc om Nordkorea. :wink:
Den hemliga staten - inifrån Nordkorea.
https://www.youtube.com/watch?v=VccY9CMnY_M
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Nordkorea

Inläggav Alien » 2021-12-16 21:09:11

Man behöver inte säga att ledaren är en idiot för att bli avrättad. Det räcker att lyssna på K-pop, dvs sydkoreansk pop.

Expressen 16 dec 2021 skrev:Nordkorea slår ner på den ”elakartade cancern” K-Pop.

Minst sju personer har avrättats offentligt för att ha tittat på eller distribuerat filmklipp med sydkoreansk underhållning.

Brottet är det vanligaste bland de fall av offentliga avrättningar som människorättsgruppen Transitional Justice Working Group (TJWG) kunnat dokumentera.
---
Sedan Kim Jong-Un kom till makten har TJWG kunnat dokumentera 23 offentliga avrättningar, där lejonparten skett genom arkebusering. Sju av de avrättade anklagades för att ha tittat på eller distribuerat sydkoreansk underhållning, som K-Pop. Övriga domar gällde till exempel narkotika, mord och prostitution.

Kim Jong-Un har de senaste åren försökt stoppa utländsk – framför allt sydkoreansk – kulturell påverkan på Nordkoreas unga.
---
I november rapporterade Radio Free Asa att en man dömts till döden för att ha spridit den sydkoreanska Netflix-serien ”Squid Game”.
https://www.expressen.se/nyheter/sju-av ... -av-k-pop/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nordkorea

Inläggav Alien » 2024-01-22 3:04:07

Två nordkoreanska 16-åriga pojkar har dömts til 12 års straffarbete för att de tittat på sydkoreanska dramer. Så roligt får man inte ha det, man ska bara titta på nordkoreanska filmer och propaganda.

TT/UNT 19 januari 2024 skrev:Två 16-åriga pojkar står framför hundratals studenter på en utomhusarena iförda handbojor, och blir utskällda av män i uniform.

Brittiska BBC rapporterar om fallet efter att ha kommit över klippet, som smugglats ut ur Nordkorea. Filmen tros ha producerats för att varna nordkoreaner för att titta på "dekadent" underhållning.
https://unt.se/nyheter/utrikes/nordkore ... e/l6gv029j

Det är nog inte "dekadensen" myndigheterna oroar sig för utan att man ska kunna se vilket välstånd och vilken frihet de har i Sydkorea. Jämförelsen utfaller inte till Nordkoreas fördel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in