Behöver korsordshjälp!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-04-20 15:01:45

Nu är jag nästan klar med en korsordstidning. Det blir alltid lite kvar på slutet som jag får fuskgoogla (personnamn och geografiska namn). Och några ord som jag bara inte kommer på.

Var grå öken:
SKI_LA_ ?

Minne av något övernaturligt:
M _ _ _ RAT ? (tre tomma rutor alltså)

Dess plats: i valfisken:
_IFAS ?


(Första bokstaven i _IFAS är samma som tredje bokstaven i M _ _ _ RAT.)
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Mats » 2020-04-20 15:34:29

Fick googla ...

"ök" kan betyda häst. Så "Var grå öken" kan betyda "Var grå hästarna". En grå häst kan man kanske kalla för skimmel (även om det egentligen betyder "häst med vit och inbakad mörk färg"). Plural av skimmel är SKIMLAR, och det tror jag att de grå öken var.

Googlar vidare ...
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Mats » 2020-04-20 15:55:15

"Minne av något övernaturligt" blir MEMORAT.

Då blir "Dess plats: i valfisken" MIFAS, men det fattar jag inte vad det är. Däremot är Mira en stjärna i stjärnbilden Valfisken.

Går det att fixa till så att F.et i _IFAS blir ett R i stället? I så fall blir "Dess plats: i valfisken" MIRAS.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-04-20 17:13:10

Mats skrev:"Minne av något övernaturligt" blir MEMORAT.

Då blir "Dess plats: i valfisken" MIFAS, men det fattar jag inte vad det är. Däremot är Mira en stjärna i stjärnbilden Valfisken.

Går det att fixa till så att F.et i _IFAS blir ett R i stället? I så fall blir "Dess plats: i valfisken" MIRAS.


Tack! :D Du kom på allt, till och med fast jag hade en bokstav fel.

Skimmel har jag aldrig sett plural av förr tror jag, det fick jag lära mig nu.
Stjärnbilden tänkte jag själv på men misslyckades med att googla fram nåt vettigt namn eftersom jag hade ordet lite fel. :oops:
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Mats » 2020-04-20 17:18:59

vanillin skrev:Tack! :D Du kom på allt, till och med fast jag hade en bokstav fel.

:-)005

Nu är jag bara lite nyfiken: Hur gick det till att ändra ett F till ett R? Vad var det för ord och vilken var ledtråden?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-04-20 17:26:32

Det ordet var en del av lösningen till bilden i korsordet (en häst).
Jag hade: De ges ofta fina öknamn.
Det skulle vara: De ges ofta rena öknamn.

Jag är inte bra på ök tydligen... :-)Happy
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav atoms » 2020-04-21 1:15:52

vanillin skrev:Nu är jag nästan klar med en korsordstidning. Det blir alltid lite kvar på slutet som jag får fuskgoogla (personnamn och geografiska namn). Och några ord som jag bara inte kommer på.


Vad är det för tidning?

Själv håller jag på med senaste Mästarkrysset.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Behöver korsordshjälp!

Inläggav notwoodstock » 2020-04-21 5:13:12

Jag håller mig till hörnen i PRO:s korsord. Inte behöver man klara allt?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-04-21 14:28:57

atoms skrev:Vad är det för tidning?

Själv håller jag på med senaste Mästarkrysset.


Det är från Lyckokryss nr 2.
Lyckokryss är egentligen lite för svårt för mig så det är en utmaning. Men hellre det än att det är för lätt. Så man får tänka lite.
Lyckokryss 3 finns ute sen länge. Men jag är fortfarande inte helt klar med nr 2 och jag har en del kvar i nr 1 också så jag kommer få hoppa över ett nr nu för att hinna ikapp.
Det finns en tidning som heter Mästarkryss tror jag, eller har funnits. Den verkar ännu svårare så den har jag inte gett mig på. Är det den du håller på med eller är det något enstaka kryss? Jag brukar inte läsa papperstidningar så jag har inte koll på deras kryss.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav atoms » 2020-04-21 19:24:31

vanillin skrev:
atoms skrev:Vad är det för tidning?

Själv håller jag på med senaste Mästarkrysset.


Det är från Lyckokryss nr 2.
Lyckokryss är egentligen lite för svårt för mig så det är en utmaning. Men hellre det än att det är för lätt. Så man får tänka lite.
Lyckokryss 3 finns ute sen länge. Men jag är fortfarande inte helt klar med nr 2 och jag har en del kvar i nr 1 också så jag kommer få hoppa över ett nr nu för att hinna ikapp.


Den löser jag också, men jag är redan klar med nr 1 och 2, men eftersom jag strimlar tidningar innan de går i återvinningen kan jag inte kolla upp något. Höjdaren brukar jag ha problem med och Uarda-krysset kan vara kämpigt. Desto roligare när jag väl lyckas.

Det finns en tidning som heter Mästarkryss tror jag, eller har funnits. Den verkar ännu svårare så den har jag inte gett mig på. Är det den du håller på med eller är det något enstaka kryss? Jag brukar inte läsa papperstidningar så jag har inte koll på deras kryss.


Det är tidningen som heter så som jag håller på med, där finns det ett kryss som jag i regel aldrig lyckas lösa mer än en liten bit av men å andra sidan använder jag varken uppslagsböcker eller Google.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Dagobert » 2020-04-21 22:56:07

atoms skrev:jag strimlar tidningar innan de går i återvinningen

Till kattlådan?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Behöver korsordshjälp!

Inläggav atoms » 2020-04-21 23:59:37

Dagobert skrev:
atoms skrev:jag strimlar tidningar innan de går i återvinningen

Till kattlådan?


Nej, inte ens när jag hade katt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Dagobert » 2020-04-22 2:49:46

atoms skrev:
Dagobert skrev:
atoms skrev:jag strimlar tidningar innan de går i återvinningen

Till kattlådan?


Nej, inte ens när jag hade katt.

Måste jag fortsätta gissa? Papperstugg, sax eller riv? Dölja din tidningskonsumtion? Tvångsbeteende? För att inte avslöja dina lösningar så nån annan kan skicka in dem? För att du tycker det är kul? Andra stickar halsdukar ingen vill ha; du strimlar papper? Klipper du ut ord att klistra upp på utpressarbrev?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Behöver korsordshjälp!

Inläggav atoms » 2020-04-22 3:56:04

Dagobert skrev:
atoms skrev:
Dagobert skrev:Till kattlådan?


Nej, inte ens när jag hade katt.

Måste jag fortsätta gissa? Papperstugg, sax eller riv? Dölja din tidningskonsumtion? Tvångsbeteende? För att inte avslöja dina lösningar så nån annan kan skicka in dem? För att du tycker det är kul? Andra stickar halsdukar ingen vill ha; du strimlar papper? Klipper du ut ord att klistra upp på utpressarbrev?


Det känns som om det får plats mer i kassen innan jag måste gå och tömma den. Just korsordstidningarna är det väl mer ett sätt att sätta stopp för fortsatta försök.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-04-22 10:52:38

atoms skrev:
Den löser jag också, men jag är redan klar med nr 1 och 2, men eftersom jag strimlar tidningar innan de går i återvinningen kan jag inte kolla upp något. Höjdaren brukar jag ha problem med och Uarda-krysset kan vara kämpigt. Desto roligare när jag väl lyckas.

Det finns en tidning som heter Mästarkryss tror jag, eller har funnits. Den verkar ännu svårare så den har jag inte gett mig på. Är det den du håller på med eller är det något enstaka kryss? Jag brukar inte läsa papperstidningar så jag har inte koll på deras kryss.


Det är tidningen som heter så som jag håller på med, där finns det ett kryss som jag i regel aldrig lyckas lösa mer än en liten bit av men å andra sidan använder jag varken uppslagsböcker eller Google.


Jag såg nu att Mästarkryss är ju en av tidningarna det är reklam för i Lyckokryss. Jag ser inte så mycket av reklamen för jag brukar tejpa ihop pärmarna på tidningen. Mitt personliga udda beteende när det gäller korsord. (Jag gör inte färdigt ett kryss i taget utan går vidare till nästa så fort det börjar ta emot och då är det bekvämt att slippa hamna på uppslaget som bara är fram- och baksidan när jag bläddrar runt.)

Uarda-krysset har jag också haft problem med ibland. Fast det är olika, ibland klarar jag de svårare kryssen och fastnar istället på nån idiotgrej i ett lättare kryss.
Prenumererar du och löser varje tidning? Jag kan inte ha prenumeration eftersom jag inte hinner med då. Jag löser ungefär två tidningar på den tiden det kommer tre.
Jag googlar på slutet när jag har stirrat på något i flera veckor utan att komma vidare. Det känns som lite fusk men å andra sidan lär man sig ju kanske något och då kan man det nästa gång det dyker upp.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-04-23 14:54:41

Jag är fortfarande i googlingsfasen med Lyckokryss 2.

Det här är några av orden jag har lärt mig nu:
klys - de där hålen som rep eller kedjor ska igenom i en båtsida
sujett - deltagare i balett
varsna - bli varse (hade inte sett den formen förut)

Det här är några ord jag fått fram men fortfarande funderar på:

Tunn runt bullen: TRIPPEL ? (blev så av de andra orden)
Jag fattar inte. De enda betydelser jag vet av bulle är bakverket och taxi.
Om något är fel är det antagligen T:et. Men det hjälper inte, jag får ändå inte till något vettigt ord om jag ändrar bokstav där.

Skilja ädla åt: SKEDA
De enda betydelser jag visste var ösa med sked och "ligga sked".
När jag sökte på ordet hittade jag någonstans att det handlar om att skilja ädla metaller åt men det stod ingen förklaring. Så jag är bara nyfiken. Hur och i vilket sammanhang kan man skeda guld och silver?
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Mats » 2020-04-23 15:11:09

vanillin skrev:Tunn runt bullen: TRIPPEL ? (blev så av de andra orden)

Det lyckades jag faktiskt googla fram. Det har med dart att göra. Mitten på en darttavla kallas "bullen" och en träff i ett tunt cirkelområde runt mitten (fast en bit ifrån mitten) är en trippel. Man får tre gånger sektionens poäng när man träffar där.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dart
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-04-23 15:24:48

Mats skrev:Det lyckades jag faktiskt googla fram. Det har med dart att göra. Mitten på en darttavla kallas "bullen" och en träff i ett tunt cirkelområde runt mitten (fast en bit ifrån mitten) är en trippel. Man får tre gånger sektionens poäng när man träffar där.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dart


Oj, tack! :-)Happy Så det var rätt iallafall... Jag vet inget om dart. Har bara haft en (leksaks-)darttavla en gång men kunde inga termer.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Mats » 2020-04-23 15:50:59

Det här hittade jag om SKEDA:

"De gamla bergsmännen kallade salpetersyran skedvatten (av tyska ordet scheiden, skilja, särskilja) eftersom det i malm kunde skilja silver från guld. Skedvattnet löser nämligen silver, men inte guld."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salpetersyra
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-04-24 12:22:28

Mats skrev:Det här hittade jag om SKEDA:

"De gamla bergsmännen kallade salpetersyran skedvatten (av tyska ordet scheiden, skilja, särskilja) eftersom det i malm kunde skilja silver från guld. Skedvattnet löser nämligen silver, men inte guld."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salpetersyra


Tack! Du hittade det på några minuter, det som jag krånglat med i flera dagar utan att lyckas. :D
Jag var helt fel ute, jag började tänka på matsilver, guld- och silverskedar.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav atoms » 2020-04-24 16:25:23

vanillin skrev:Jag såg nu att Mästarkryss är ju en av tidningarna det är reklam för i Lyckokryss. Jag ser inte så mycket av reklamen för jag brukar tejpa ihop pärmarna på tidningen. Mitt personliga udda beteende när det gäller korsord. (Jag gör inte färdigt ett kryss i taget utan går vidare till nästa så fort det börjar ta emot och då är det bekvämt att slippa hamna på uppslaget som bara är fram- och baksidan när jag bläddrar runt.)


Tejpar du ihop fram- och baksida?

Jag brukar också hoppa vidare när det har kört fast. Vissa av korsorden brukar jag inte lägga ner så mycket tid på, de här som har nycklarna vid sidan av. Fast tre-i-ett löser jag.

Uarda-krysset har jag också haft problem med ibland. Fast det är olika, ibland klarar jag de svårare kryssen och fastnar istället på nån idiotgrej i ett lättare kryss.
Prenumererar du och löser varje tidning?
Har funderat på det men det har inte blivit av.

Jag kan inte ha prenumeration eftersom jag inte hinner med då. Jag löser ungefär två tidningar på den tiden det kommer tre.
Jag googlar på slutet när jag har stirrat på något i flera veckor utan att komma vidare. Det känns som lite fusk men å andra sidan lär man sig ju kanske något och då kan man det nästa gång det dyker upp.


Då är jag tvärtom, jag har f.n. sex olösta tidningar; Lyckokryss, Bra Korsord, Krysset, Krysset-Favoriter och Krysset-Special. Tycker att det är betryggande att ha många tidningar så att det inte riskerar att ta slut, även om jag då har några Aftonbladet-kryss att ta till.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Behöver korsordshjälp!

Inläggav Mats » 2020-04-24 20:22:06

vanillin skrev:Tack! Du hittade det på några minuter, det som jag krånglat med i flera dagar utan att lyckas. :D

Jag är tydligen bättre på att googla än på att känna igen amerikanska TV-program. :wink:
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-04-28 22:31:22

atoms skrev:
Tejpar du ihop fram- och baksida?

Jag brukar också hoppa vidare när det har kört fast. Vissa av korsorden brukar jag inte lägga ner så mycket tid på, de här som har nycklarna vid sidan av. Fast tre-i-ett löser jag.


Jag brukar inte heller göra de korsorden. Det är inte lika trevligt och avkopplande när man måste flytta blicken fram och tillbaka hela tiden mellan rutorna och en lista med ledtrådar. Sifferchiffer orkar jag inte heller. Allt sånt gör jag bara i sista hand, om jag får tid över innan nästa tidning kommer. Men det händer nästan aldrig.

(Ja jag tejpar alltså ihop fram- och baksidan och eventuellt några sidor till, de där onödiga sidorna på slutet där det inte är några korsord.)


Då är jag tvärtom, jag har f.n. sex olösta tidningar; Lyckokryss, Bra Korsord, Krysset, Krysset-Favoriter och Krysset-Special. Tycker att det är betryggande att ha många tidningar så att det inte riskerar att ta slut, även om jag då har några Aftonbladet-kryss att ta till.


:shock: Hur hinner du!? Du måste vara väldigt snabb på att lösa. Jag får tänka länge jag. Du har nog bättre allmänbildning än jag också. Det är min svaga sida har jag insett, det är ofta de orden jag fastnar på. Fast egentligen tycker jag inte det ska vara så mycket sånt, korsord ska vara ord man kan klura ut. Namn och sånt är ju bara antingen eller, man kan det eller ej. :-)Happy
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Behöver korsordshjälp!

Inläggav vanillin » 2020-07-30 15:08:05

Det här är två ord jag fått fram men inte förstår.


Stig: TRÄD

Varför?


Döljer sida: ANKLAR

Detta har jag haft möjlighet att kolla med facit att det stämmer, men varför? Kanske övertänker jag det bara. Fotknölarna kan kallas anklar och de sitter på sidorna av kroppen, kanske är det bara det som menas. Men det skaver lite ändå, det känns som det är något jag missar. Varför "döljer"? :?
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in