Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-13 23:25:49

Hej! Är det någon här som kan intyga om det kan vara så att tex filmer eller serier kan finnas på ett ställe tex Netflix eller SVT play osv, vi säger att filmen/serien fanns på någon utav dem 2014 och sen dyker de upp som nytt igen nu 2020... har ni varit med om sådana händelser? För de mest logiska är ju att de kommit tillbaka igen. Det är som att någon jättekänd film eller serie skulle komma upp nu och vara helt ny.. den är ju jättegammal så de där är ju jätte missvisande tycker jag. Är de en speciell lockar tittare teknik?

Min hjärna blir ju förvirrad eftersom jag vet inte om jag har sett något då eller om de bara är falska minnen, dejavu eller något liknande. Vissa vet jag ju att jag har sett men de är en del jag tror jag sett tidigare och nu dyker de upp igen och är nya. Man bara what the?

Kanske lite återupprepningar men ville bara förtydliga så man förstår hur jag menar.

Kanske fel forum men någon borde ju kunna bara ” ja men jag har sett den serien typ 2014 och sen såg jag att den dök upp igen nu”

Vill ni veta vilka serier jag menar så får ni fråga!

En annan sak, kan någon hjälpa mig med att finna några låtar? Jag vet vilka låtar det är men jag kan inte hitta dem någonstans så vill jätte gärna hitta dem igen och de vore schysst om några/någon kunde hjälpa mig!
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Kotten » 2020-04-14 11:00:44

Jossie94 skrev:En annan sak, kan någon hjälpa mig med att finna några låtar? Jag vet vilka låtar det är men jag kan inte hitta dem någonstans så vill jätte gärna hitta dem igen och de vore schysst om några/någon kunde hjälpa mig!

Och vilka låtar gäller det?
Kotten
 
Inlägg: 821
Anslöt: 2010-11-22

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav alixha » 2020-04-14 12:49:02

Streamingtjänsterna köper in gamla populära serier för att locka fler tittare, det är inte så konstigt. Missvisande blir det inte direkt då årtalet när serien gjordes brukar stå i informationen.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-14 12:53:33

Du har skrivit massor om detta. Netflix kan givetvis ta tillbaka serier som funnits förut men dina serier var ju inte ens gjorda när du tror att du sett dom. Kommer de tillbaka efter flera år så kan de givetvis markeras som "nytt hos oss". Vissa filmer som jag ser verkar bara finnas vid jul.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav slackern » 2020-04-14 13:29:40

ShakeItOut skrev:Du har skrivit massor om detta. Netflix kan givetvis ta tillbaka serier som funnits förut men dina serier var ju inte ens gjorda när du tror att du sett dom. Kommer de tillbaka efter flera år så kan de givetvis markeras som "nytt hos oss". Vissa filmer som jag ser verkar bara finnas vid jul.


Följ Alixahs råd och titta på Netflix när seriens eller filmen gavs ut, om inte det fungerar kolla upp på IMDb när filmen serien släpptes och vilka år TV-serien sändes, svårare än så behöver det inte vara för att få sinnesfrid.

https://www.imdb.com/
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-20 23:54:46

Jag hörde av mig till svt för att de va mest serier där jag kände igen, och hon jag pratade med, sa det att de kanske hade fått rättigheterna till dem serierna igen och därför kan de visas igen hos dem. Därför är de nog "nya". Men eftersom de har gått på svt play tidigare så blir de ju inte nya, eftersom de är gamla serier bara visas igen. Därför tycker jag pga det att de blir konstigt eftersom att det blir ett glapp emellan, det är som att tex Ronja rövardotter skulle vara helt ny, den är ju jättegammal....

Men jag fattar ju ändå varför det blir på det sättet.

Men kan man dubbelkolla på ngt sätt när de visades allra första gången? För det kan inte stå fel osv, för i min värld så såg jag vissa serier 2012 och runt 2014-2016 eller något sådant. Alltså det jobbigaste är ju att jag inte minns exakt årtal men jag har så tydliga minnen av att jag har sett dem, men det är verkligen inte nu när de sägs vara nya, alltså 2019/2020... Jag vet att jag har dålig tidsuppfattning pga min diagnos (antar jag) och ni har sagt att det kan vara dejavu, men jag tror faktiskt inte det. Jag tror mer på att jag har sett de någonstans runt de årtalen jag skrev och sedan har de bara kommit tillbaka igen.

Svårare än så är det väl inte att bara bekfräkta om serien/filmern har funnits tidigare och när den fanns för första gången? Tyvärr var det ingenting som jag fick svar på, vilket också var det jag ville ha svar på.. Hon sa bara att de kunde vara så att de fått rättigheterna igen. Hon hade inte så mycket koll, för hon ta emot andra samtal.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Thilius » 2020-04-21 3:23:53

Skriv namnet på dem så kan jag leta reda på lanseringsdatum.
Thilius
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-09-03

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-21 23:24:49

Tack, super schysst!

Eagles, finns på svt play

the dark crystal - age of resistans (serie) finns på netflix . Finns även en film, men känner igen serien mer, trots att den kom ut typ nyss.

Likaså med Locke & key, finns en film men känner mer igen serien som också kom ut nyss.

Många säger att det är dejavu, men det känns för bekant för att vara det. Sedan vet jag inget som är likt heller.

Finns mer men är iaf mer säker på att jag har sett dem tidigare fast för nåra år sedan, osäker på årtal men typ 2012 - 2015 eller något sådant. Det värsta är ju att ingen tror på mig. Jag menar, jag såg en detalj i en film i gymnasiet och ingen förutom jag såg den detaljen, så min lärare var tvungen att kolla igenom filmen igen, för att ingen annan hade ju sett detaljen.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-21 23:42:30

Tex eagles serien sägs vara från 2019-2020 står det, men hur kan jag då ha sett vissa avsnitt i säsong 2 om de nu kom ut 2020? Säsong 1 2019 och säsong 2, 2020. Jag känner igen avsnitten och titlarna, därför är dem inte nya för de kom inte ut de årtalen. Om jag har rätt, så tror jag att de gick typ i samband med idol då molly Linden var med i serien så då känns det ju som att de var efter att hon var med i idol. Hon var med i idol 2014, så då borde serien ha gått första gången 2015 eller något, om man ska tänka logiskt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav slackern » 2020-04-21 23:57:20

Jossie94 skrev:Tex eagles serien sägs vara från 2019-2020 står det, men hur kan jag då ha sett vissa avsnitt i säsong 2 om de nu kom ut 2020? Säsong 1 2019 och säsong 2, 2020. Jag känner igen avsnitten och titlarna, därför är dem inte nya för de kom inte ut de årtalen. Om jag har rätt, så tror jag att de gick typ i samband med idol då molly Linden var med i serien så då känns det ju som att de var efter att hon var med i idol. Hon var med i idol 2014, så då borde serien ha gått första gången 2015 eller något, om man ska tänka logiskt.


Men hur svårt kan det vara att söka på IMDb?

https://www.imdb.com/title/tt8422802/?ref_=nv_sr_srsg_2

Där har du alla svaren kring dina frågor om när filmer och TV-serier släpptes och vem som har skrivit och vart dom har fått manus och idéerna och om det finns någon föregångare, som T.ex TV-serien Westworld från 2016-2020 har ett par filmer från 70-talet som förlagor.

https://www.imdb.com/title/tt0475784/?ref_=nv_sr_srsg_0

Dessutom om du har sett ett gäng filmer och TV-serier så är det rätt lätt att förutse vad som kommer att hända om man är någotsånär normalbegåvad. Så det kan nog uppfattas som "deja vu".
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-22 3:45:56

Som jag sa så har jag sett dem innan de sägs ha kommit, och det har ju fått rättigheterna till andra serier och så, så det är mycket möjligt att jG har sett massa serier innan och så kommer de upp som nya. Det är som att sagan om ringen eller Harry Potter skulle vara nya. Harry Potter den sista filmen var klar 2011. Då är den jätte gammal, de är 8-9 år sedan. Den är inte ny då. Så därför tycker jag att det är bättre om de bara lägger upp filmer serier och sådant och inte skriver att de är nya, för jag blir ju osäker på vad jag har sett då eller inte.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-22 12:45:45

De kommer inte upp som nya på imdb... Där du får tag i alla datum på iaf engelsktalande serier.

Eagles är en svenskproducerad serie och det står tydligt på Wikipedia exakt när den visades för första gången och under vilka perioder. Samma med The Dark Crystal. Alla datum finns att hitta enkelt. Vilket vi skrivit i flera trådar.

Självklart måste de få markera serier som nya då de läggs in i playtjänsten annars skulle folk missa denna.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-22 14:11:41

Men jag kommer ju ihåg att jag har sett dessa serier för flera år sedan, då mollie Lindén /mollie minott var med i serien och de måste vara efter hennes medverkan i idol. De är som att typ portkod 1321 skulle vara ny igen men den serien är ju gammal.

Jag tycker de blir missvisande för att man blir lite mind fucked och för att jag kommer ihåg mer och mer när jag tänker efter. Jag har ju knappast drömt om dem. Och dejavu är de inte heller för jag kommer ju ihåg de så tydligt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-22 16:04:59

Det är inte missvisande att lägga in under nytt/nytt hos oss... Lägger någon upp Svensson Svensson eller en gammal såpopera är det fortfarande nytt på just den playtjänsten. Inte ett dugg missvisande då det ofta står vilket år serien/filmen är ifrån och är man intresserad finns IMDB/wiki.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-22 18:55:00

Jag har ju kollat på imbd och allt möjligt, men jag tror inte de är från de åren som står, för om jag tänker logiskt så eftersom de fått in rättigheterna igen så borde de ha funnits tidigare. De måste ju ha funnits tidigare då på svt play eller netflix fast 2014 eller något sådant, jag känner ju igen serierna väldigt tydligt. Sedan kan de ha gått på tv också, jag vet bara att jag har sett dem någonstans fast det är inte 2019-2020 som de står. Och om de är så att de får in rättigheterna igen som hon på svt sa, så litar jag på att det är så.

Jag ville mest bara höra någon säga att ja denna serie har funnits tidigare, detta åratal.

Som sagt så har jag väldigt bra minne (Asperger brukar ha det,ett kännetecken för asperger bland annat)
Jag har bara drag av diagnosen.

Det var väl själva meningen med min tråd, rån början, att bara få det mer bekräftat, men de skriver ju bara att det är nya 2019-2020 för att de är "nya" alltså kommit tillbaka till svt play, men de är inte gjorda dem årtalen, för mollie linden som medverkade i serien och var känd från idol 2014, var ju känd efter idol, därför är det mer logiskt att hon var med i serien efter idol, för att jag visste ju inte ens vem hon var innan idol.

Jag tänker mest logiskt, och det logiska är ju att jag har sett serierna innan. Jag tror bara man har glömt bort dem lite eftersom de gick tex 2014 och sen var de ett glapp där eftersom man väntande på att de skulle bli nya säsonger och nu är de tydligen flera nya säsonger på dem serierna som ska komma, och då när de köpt in dem igen, så ska de locka tittarna med att det är nytt. Men det är inte nytt. De serierna är från 2012-2015 något sådant.

jag har dålig tidsuppfattning men det är ju inte så att jag har så dålig, utan jag känner ju igen just dessa serierna.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-22 19:32:35

Det står tydligt när serien är PRODUCERAD. Du kan inte ha sett serierna före det. Omöjligt. Då hade det stått helt andra datum. IMDB är legit och har t.om inspelningsdatum för pågående serier/filmer.

Sen fattar jag inte om du menar att denna Mollie var med i en serie för det kommer inte upp alls.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav alixha » 2020-04-22 20:31:21

När streamingtjänsterna skriver nytt så betyder det vanligtvis inte att det är en helt ny säsong, en helt ny serie eller en helt ny film. Det betyder att det är nytt hos den streamingtjänsten.
Oavsett om serien/filmen är från 2005 eller 2020 så är serien/filmen ny på tjänsten.

Men ja visst, det kan vara så att en serie som har gått på tv innan eller som funnits på en streamingstjänst kommer igen och då blir den markerad som ny. (Ny, nytt, nyheter på tjänsten).

Är serien från 2014 är sannolikheten dock ganska stor att det inte är en ny säsong som kommit utan att dom har köpt in serien (igen).

MEN, du kan alltid kolla vilket år en serie eller film är producerad eller kolla en avsnittsguide.
Har du glömt bort att du har sett det är det ju bara att kolla igen 8)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav slackern » 2020-04-22 20:37:52

Jossie94 skrev:Jag har ju kollat på imbd och allt möjligt, men jag tror inte de är från de åren som står, för om jag tänker logiskt så eftersom de fått in rättigheterna igen så borde de ha funnits tidigare. De måste ju ha funnits tidigare då på svt play eller netflix fast 2014 eller något sådant, jag känner ju igen serierna väldigt tydligt. Sedan kan de ha gått på tv också, jag vet bara att jag har sett dem någonstans fast det är inte 2019-2020 som de står. Och om de är så att de får in rättigheterna igen som hon på svt sa, så litar jag på att det är så.

Jag ville mest bara höra någon säga att ja denna serie har funnits tidigare, detta åratal.

Som sagt så har jag väldigt bra minne (Asperger brukar ha det,ett kännetecken för asperger bland annat)
Jag har bara drag av diagnosen.

Det var väl själva meningen med min tråd, rån början, att bara få det mer bekräftat, men de skriver ju bara att det är nya 2019-2020 för att de är "nya" alltså kommit tillbaka till svt play, men de är inte gjorda dem årtalen, för mollie linden som medverkade i serien och var känd från idol 2014, var ju känd efter idol, därför är det mer logiskt att hon var med i serien efter idol, för att jag visste ju inte ens vem hon var innan idol.

Jag tänker mest logiskt, och det logiska är ju att jag har sett serierna innan. Jag tror bara man har glömt bort dem lite eftersom de gick tex 2014 och sen var de ett glapp där eftersom man väntande på att de skulle bli nya säsonger och nu är de tydligen flera nya säsonger på dem serierna som ska komma, och då när de köpt in dem igen, så ska de locka tittarna med att det är nytt. Men det är inte nytt. De serierna är från 2012-2015 något sådant.

jag har dålig tidsuppfattning men det är ju inte så att jag har så dålig, utan jag känner ju igen just dessa serierna.


Så du hädar att SVT ljuger om när TV-serien har premiär?

Nya tv-serien Eagles premiärvisad: ”Jättebra avsnitt!”
Uppdaterad 26 mars 2019Publicerad 8 mars 2019
I tre fullsatta biosalonger förhandsvisades tv-serien Eagles under torsdagskvällen i Oskarshamn. ”Den var jättebra och man vill se mer”, sa 15-åriga Linnea Slättås, som var en av besökarna.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... iarvisades
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav slackern » 2020-04-22 21:03:24

OM TS däremot menar att musiken i TV-serien är från 2014-2015 så kan det mycket väl stämma men inga streaming tjänster för film skriver om låtarna på soundtracket är nytt eller gammalt för musik i filmer och TV-serier kan ju vara rätt gammal.

Så slutsatsen vi kan komma fram till att TV-serien Eagels hade premiär våren 2019 låtarna på soundtracket kan mycket möjligt ha blivit inspelade under åren 2014-2015.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-22 23:09:06

Jag syftade på att hon mollie som var med i säsong 1 och sjöng i serien blev känd under idol och därför tänkte jag att de måste ha varit efter idol 2014 då som hon var med i serien. Då borde serien blivit inspelad efter 2014 då. Jag hävdar inte att SVT ljuger men serien har ju funnits tidigare då jag har sett den men jag har inte sett den nu 2019-2020 utan jag har sett den innan också. Jag har sett den nu med men jag reagerade på avsnitt på säsong 2 som jag bara detta har jag sett tidigare. Då tänkte jag att hur kan jag då ha sett dem när de sägs ha släppts 2020 ? Då är ju de logiska att den har funnits innan på SVT play eller gått på tv för jag minns första gången jag såg serien säsong 2 att de slutade som de gjorde och att han Ludde i serien går och anmäler sig själv. De är lite små detaljer som jag känner igen att jag har sett. Och de är just den serien, inte någon liknande eller så. För det händer ju exakt så som jag minns den och jag kan knappast ha drömt om det för då är det ju verkligen creepy.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-22 23:25:40

Mollie är inte med i serien men en av hennes låtar är: https://www.barometern.se/article/ny-mu ... in-olsson/
En låt som släpps efter Skin som kom 2019.

Du hakar upp dig rejält på detta. Du har fel hela tiden. En serie som är producerad ett år har inte funnits flera år tidigare. Nu börjar du ju om igen maniskt skrivandes om&om igen samma saker. Vi kan inte förklara varför du "känner igen saker" men du har inte sett dessa serier före de var producerade...
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-23 23:33:17

Mollie är visst med i serien, hon är ju med i ett avsnitt där hon sjunger,visserligen sjunger hon bara men hon är ju ändå med i serien, hon har ju en roll att vara en artist i serien. Eller räknas inte hennes medverkan eller vadå?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav Jossie94 » 2020-04-23 23:38:11

Hur vet du vad jag har sett eller inte? Jag vet att jag har sett dem tidigare, annars så skulle jag inte ens ha känt igen dem från första början. Hur känner man igen något som man inte har sett? logiska är ju att jag har sett dessa serier tidigare. Jag vet inte hur jag ska bevisa det heller, man kan ju inte gå tillbaka i tiden.

Gör inte alla det på detta forumet? Hakar upp sig på grejer? vi har ju ändå diagnoser...Men förlåt då, jag upplever väl dejavu då, på alt jag ser. Vi kör på det!
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Är detta möjligt? Samt hjälp med några låtar

Inläggav slackern » 2020-04-23 23:45:03

Jossie94 skrev:Mollie är visst med i serien, hon är ju med i ett avsnitt där hon sjunger,visserligen sjunger hon bara men hon är ju ändå med i serien, hon har ju en roll att vara en artist i serien. Eller räknas inte hennes medverkan eller vadå?


Det kallas nog att vara statist inte skådespelare.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in