Rederiet-tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Rederiet-tråden

Inläggav Trampe » 2014-01-08 6:51:41

Såvitt jag kan se finns hela serien 15 säsonger upplagda på SVT:s öppna arkiv.

http://www.oppetarkiv.se/sok/?q=Rederie ... d_stigande
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Rederiet-tråden

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 8:15:08

Det st
Trampe skrev:Såvitt jag kan se finns hela serien 15 säsonger upplagda på SVT:s öppna arkiv.

Det stämmer Trampe det gör den.
Har själv tittat dit emellanåt.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Rederiet-tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-08 8:33:12

Dagobert skrev:Kollar just igenom Gudfadern-filmerna. Tony i Rederiet måste ha Vincent i Gudfadern 3 som förebild. Samma utseende, samma stil.
Gudfadern 3 kom 1990, Rederiet 1992.

BildBild

Nja, Vincent är en betydligt brutalare natur. Han biter av örat av en han kommer ihop sig med i en inledande scen, sånt gör aldrig Tony.
Men visst, den arroganta stilen är kanske liknande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rederiet-tråden

Inläggav slackern » 2014-01-08 9:13:51

KrigarSjäl skrev:
Dagobert skrev:Kollar just igenom Gudfadern-filmerna. Tony i Rederiet måste ha Vincent i Gudfadern 3 som förebild. Samma utseende, samma stil.
Gudfadern 3 kom 1990, Rederiet 1992.

BildBild

Nja, Vincent är en betydligt brutalare natur. Han biter av örat av en han kommer ihop sig med i en inledande scen, sånt gör aldrig Tony.
Men visst, den arroganta stilen är kanske liknande.


Jag kommer ihåg att jag inte alls gillade Gudfadern 3. Inte alls lika höga kvalitet som ettan och tvåan. Kanske ska se om den någon dag och se om jag uppskattar den mer på äldre dagar.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rederiet-tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-08 9:18:15

Jag tycker den är helt ok.
Problemet är inte själva filmen utan mer att den råkar vara uppföljare till två filmiska mästerverk.
Inte helt lätt att leva upp till den nivån, dessutom saknas både Robert De Niro och Marlon Brando.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rederiet-tråden

Inläggav slackern » 2014-01-08 9:26:47

KrigarSjäl skrev:Jag tycker den är helt ok.
Problemet är inte själva filmen utan mer att den råkar vara uppföljare till två filmiska mästerverk.
Inte helt lätt att leva upp till den nivån, dessutom saknas både Robert De Niro och Marlon Brando.


Du som gillar att läsa. Har du läst en bok som heter Pimp: The Story of My Life utav Iceberg Slim? Om inte kan jag rekommendera den. Det är en självbiografisk bok där han beskriver sitt liv som hallick inget förskönande eller glorifierande utan beskriver misären i USA rätt bra och realistiskt antar jag.

Finns även utgivet på svenska om du föredrar att läsa på svenska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iceberg_Slim
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rederiet-tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-08 9:28:40

Nej, det var nåt nytt. Fast om det är en massa övergrepp och unga mänskor som råkar illa ut vete fan om jag orkar med att läsa det.
Jag är inte gjord av sten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rederiet-tråden

Inläggav alixha » 2014-01-08 9:47:44

Jag kommer ihåg att jag tittade mycket på Rederiet (och Tre Kronor) när jag var yngre.

Kommer också ihåg när jag först fick se Per Moberg laga mat, då tänkte jag, ni kan väl inte låta Viggo laga mat, han är ju ond, han kommer förgifta alla! :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Rederiet-tråden

Inläggav slackern » 2014-01-08 9:58:57

alixha skrev:Jag kommer ihåg att jag tittade mycket på Rederiet (och Tre Kronor) när jag var yngre.

Kommer också ihåg när jag först fick se Per Moberg laga mat, då tänkte jag, ni kan väl inte låta Viggo laga mat, han är ju ond, han kommer förgifta alla! :lol:


Men du det gör han ju. Han har ju giftet i håret.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rederiet-tråden

Inläggav alixha » 2014-01-09 9:28:21

slackern skrev:Men du det gör han ju. Han har ju giftet i håret.


:lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Rederiet-tråden

Inläggav caroline81 » 2014-01-14 21:16:02

Nitor skrev:Vem e största/bästa bitchen av de två damerna Katarina Remmer och Elisabet Lerwacht? :D Många tycks ogilla dom båda men jag tyckte dom var roliga. Katarina känns mest falsk och lurig av dom två.


Jag skulle säga Katarina, lätt! :) Elisabeth är nog min favoritkaraktär faktiskt. Jag tycker de två har väldigt mycket gemensamt, men Elisabeth har gränser och hon har mer integritet som gör att jag föredrar henne, dessutom är hon en yngre o coolare generation än Katarinas "old money".

Kostymhippie skrev:Lätt att Katarina var roligast, så klockrena kommentarer emellanåt och samtidigt det där falska lurendrejandet. Elisabeth var mest en bitchig gapmaja.


Haha, så roligt! :P Jo hon är nog rätt gapig, känns som en typisk modern karriärkvinna med höga ambitioner utan tålamod för de som inte är lika snabbtänkta/begåvade som sig själv.

AustenAnnie skrev:Katarina och Elisabeth var ju en av de som enligt mig "gjorde" serien, det blev i alla fall mer spännande och intriger.


Håller helt med dig! Men vem av dem gillade du mest då? :)
caroline81
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-01-14

Rederiet-tråden

Inläggav Kostymhippie » 2017-11-16 12:00:27

Bump!

Kanske dags för en "15 år senare".
Detta är min version.

Beatrice Dahlén avled 2014 i sitt hem i Spanien av ålder, på sista tiden hade hon varit mycket trött och inte orkat ägna sig åt sin konst, vilket gjorde henne nedstämd.
Victor Remmer (Eva Remmers son) går sista året på IB-programmet på gymnasiet. Efter studenten planerar han att först volontärarbeta i Afrika i något år för att sedan studera ekonomi vid Handels och därefter kunna göra karriär inom familjeföretaget (Dahléns).
Jesper Haglund är professor i teknisk fysik vid Umeå universitet. Förutom sin forskning är han även aktiv i undervisningen och drivande i arbetet mot diskriminering på universitetet. Han är gift och har två barn, familjen har god kontakt med såväl Jespers biologiska mamma som hans adoptivföräldrar.
Uno Kronkvist fick en inoperabel hjärntumör och avled 2015. Hans fru Vera flyttade i samma veva upp till Umeå för att komma närmare Jesper. Hon lever idag ett stilla liv som förtidspensionär med hund.
Gustav Sjögren är vid det här laget ganska dålig och bor på ett särskilt boende i Stockholms skärgård.
Björn Lindman tvingades återvända till Sverige 2016 p.g.a. hälsoskäl. Han har till idag inte blivit anmäld för något brottsligt och lever ett anonymt pensionärsliv i Sthlm-området.

De andra lever väl typ som de gjorde 2012, för fem år sen, då "tio år senare" utspelar sig.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Rederiet-tråden

Inläggav Kristofer » 2020-04-18 23:01:18

Någon borde kolla igenom samtliga avsnitt av Rederiet och räkna hur många gånger som Bert-Åke Varg säger hörrudu. En hörruduometer.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Rederiet-tråden

Inläggav Kristofer » 2020-04-19 11:06:34

Nu i veckan har jag varit hemma med skadat knä. Passade på att samtidigt plöja lite Rederiet på SVT-play för att få lite valuta för skattepeningarna.

Ett par reflektioner:

Vem plockade undan frukosten? Det var alltid en massa frukostfrallor, juicer och den där jävla hushållsosten på frukostbordet. Men ingen tycks någonsin ha plockat undan, utan de skulle bara ha en snabb kopp kaffe.

Hur i helvete fick någon någonsin någonting gjort på den där båten? Det enda man ser är folk som ska påbörja en arbetsuppgift men blir avbrutna av någon som kommer och pratar. I vissa fall befinner de sig enbart på arbetsplatsen utan att ens göra ansats till att påbörja någon arbetsuppgift.

Varför var det alltid passageraren i hytt nummer 263 som skulle kontakta receptionen? I varje avsnitt. (osäker på hyttnumret men det var alltid samma utrop)

Fyll gärna på min lista.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in