Fördelar med sjukpension

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-02-25 21:52:59

Kidzi skrev:Du får 1000-2000 mer i grundbelopp inklusive bostadstillägg (måste många söka) mer än på soc. Tänk dig att du sparar undan 1000 kr i månaden, det blir 12 000 per år. Det räcker till en riktigt rolig resa. Varje år!


Jag har jobbat på kyrkogård. Ett låglönejobb och då fick jag ut 16 000 efter skatt så man får helt klart mer om man jobbar.

Men som sagt alla kan inte jobba och då är det bra att sjukpension finns!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-04-13 6:29:31

Jag vet att flera här kan bli provocerande när jag skriver detta men jag tror ett jobb har andra funktioner än att man bara får en lön.

Man kan ju t. ex. Få rutiner som är oerhört viktigt och det har jag hört flera psykologer och läkare säga.
De flesta anser jag är rastlösa och vill göra saker man vill inte bara gå hemma.
Därför är ju träning bra men man kan ju träna och jobba samtidigt man kanske inte behöver jobba heltid dock dvs 40 timmar i veckan.

Man kan ju också få låg självkänsla och värdelöshetskänslor när man bara går hemma. Nu finns det iof dv till personer som står utanför arbetsmarknaden men jag anser är man inte väldigt sjuk så bör man ta sig ifrån en dv efter ett tag så att det inte blir en återvändsgränd.

Jag tror till och med att man kan bli ganska djupt deprimerad om man går utan sysselsättning för länge.

Det är bara mina erfarenheter av min sjukskrivning och dv.

Dv är ju bra på sitt sätt men man vill inte fastna där.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Fördelar med sjukpension

Inläggav Kidzi » 2020-04-13 20:53:30

Det är nog ingen som har valt att bli sjuk och få sjukskrivning.

Men du är ung och frisk och har inte lärt dig att relatera till folk som är kraftigt utbrända där arbete inte är ett alternativ. Klart de skulle må bättre av att vara lyckliga, unga och friska, men dessa saker är inte ett val!

Ursäkta men du har inte valt själv att vara ung och frisk.

Men eftersom du är det så ska du självklart inte gå hemma. Du ska ut och ta ett jobb som alla andra unga och friska. Du har ju arbetat innan och det gick bra.

Många som är sjukskrivna har inte lekt något år på arbetsmarknaden och haft lite kravlös DV. De har haft jobbiga och ansvarsfulla jobb, jobbat i många år och sedan rasat ihop. Kanske hamnat på sjukhus för att de inte ens klarat av att äta eller ta hand om sig.

Jag förstår att du har aspergers och dålig empati, men med lite tankekraft kanske kanske du kan fatta att alla lever olika liv. Du anser att de är rastlösa och har dålig självkänsla. LÅT DEM TALA FÖR SIG SJÄLVA! Och sitt inte och hitta på vad de känner.

Har du själv ens haft ett ansträngande jobb med mycket ansvar? I många år.

Om inte... håll käft om vad ANDRA ska göra!

Fixa ditt eget liv och terrorisera inte andra. Tack.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fördelar med sjukpension

Inläggav Zariss » 2020-04-13 23:14:56

Ganska stark reaktion på det inlägget
Zariss
Bannad
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2019-10-05

Fördelar med sjukpension

Inläggav Kidzi » 2020-04-14 0:15:31

Zariss skrev:Ganska stark reaktion på det inlägget


Finns folk härinne som har jobbat men inte kan längre, som nekas ersättning. Som får leva på svältgränsen. Som inte kan ha några hobbyer. Som lever i osäkerhet när de små bidrag de får kan dras in.

Så sitter någon och gnäller på att han är välförsörjd, påstår att det är för lite pengar. Säger inte att HAN SJÄLV vill jobba utan vill tvinga ut andra i arbetslivet FÖR DE SKULLE MÅ SÅ MKT BÄTTRE SÅÅÅ! De kanske har hört till leda fråm AF att de ska rycka upp sig, sluta vara utbrända och bara "ta ett jobb"?

Fretshi borde skämmas att dra in andra i detta resonemang på detta sättet.

Hur skulle det se ut om jag gjorde det omvända? Sa att Nej du Fretshi, det är MYCKET BÄTTRE för dig att ha sjukpension för jag BARA VET DET för jag vet hur MENTALT SJUK du är och att du verkligen BEHÖVER detta!

Det skulle se illa ut.

Det är det han gör mot andra.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fördelar med sjukpension

Inläggav Zariss » 2020-04-14 0:30:45

Jag tolkade det som att han berättar hur han själv fungerar och vad som skulle kunna fungera för andra som är som honom. Han har ju tidigare skrivit att det inte gäller i alla fall.

Fretshi skrev:Såklart pensionärer inte är losers.
Men jag tycker man får så dåligt med pengar när man är pensionär.

Men finns det inget annat val så vad gör man?

Man kanske kan hitta mening på andra sätt?

Men det är ju också arbete att ta hand om en lägenhet med all städning etc.


Alltså, det var en ganska överdriven reaktion.
Zariss
Bannad
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2019-10-05

Fördelar med sjukpension

Inläggav ankhh » 2020-04-14 0:50:44

Det finns väl en historik här.

Jag håller med Kidzi i sak, men skulle inte uttryckt mig så starkt. Jag gör sällan det... :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav Kidzi » 2020-04-14 0:57:05

ankhh skrev:Jag håller med Kidzi i sak, men skulle inte uttryckt mig så starkt. Jag gör sällan det...


Och jag som t o m nästan börjar bli mig själv efter medicinen som ger depression... fast är nog en bit kvar.

Jag skulle nog reagerat i vanliga fall med, fast med lite andra ord.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fördelar med sjukpension

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-14 12:38:09

Ett DV är inte heller menat som en arbetsträning plats utan sysselsättning för folk som är utanför arbetslivet. Några städer har väl samma plats för båda sakerna men oftast inte. Personer som har DV ska inte "gå vidare" förutom om de vill byta DV eller helt enkelt inte gå på en. Med några få undantag.

Jag förstår ilskan i denna diskussion då Fretshi ofta försöker komma med sina sanningar som mer trycker ner folk... I princip ingen väljer att vara sjukskriven utan vill faktiskt bidra till samhället med jobb. Många får helt enkelt inse att det inte går pga deras funktionsnedsättningar som inte går att trolla bort. Det spelar ingen roll hur anpassat man gör det för alla kan inte. Vilket kan vara en stor sorg i sig. Klart att ett jobb har många funktioner och det är ingen som förnekar det. Men vad hjälper det... Jag vill jättegärna kunna jobba 100% eller åtminstone 75% men ärligt talat så börjar jag bli osäker på det faktiskt bara blir 50%. Då har jag inte varit utbränd men rätt trasig numera. Att hitta anställningar på få procent är också väldigt svårt och speciellt när man behöver anpassning.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Fördelar med sjukpension

Inläggav Zariss » 2020-04-14 13:03:03

Jamen man måste ju inte bry sig om allt. Passar det inte är det ju bara att läsa vidare. Läste tidigare i en tråd om att pusselbits-loggan, gällande autism, tydligen retade upp många. Jag tyckte att Fretshis inlägg var intressant att läsa, hur han ser på saker o dom råd hen gav. Och jag lever ändå på sjukersättning. Man väljer ju om man vill bli kränkt eller inte, men antar att man nu kanske retat upp någon :oops:.
Zariss
Bannad
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2019-10-05

Fördelar med sjukpension

Inläggav ankhh » 2020-04-14 14:43:09

Sorry att det här nu går än mer OT. Men...

Nja. Jag är inte så lättretad. Men jag tycker att du har fel, Zariss.

Det här är ett diskussionsforum. Då bör det vara OK att säga ifrån när man tycker folk skriver något tokigt.

Att "välja om man blir kränkt" är ett råd som ofta missbrukas av de som skaffar sig ego-boostar genom att kränka andra (sexism, rasism...). Det är ett sätt att inte ta ansvar för vad man säger och gör mot andra.

Man väljer inte att bli kränkt. Det är OK att säga ifrån. I en del fall också att få den som kränker att sluta med det, som när det handlar om uppenbara trakasserier. Det är det ju dock inte fråga om här. Fretshi får skriva vad han vill. De som vill ge mothugg får göra det.

Vad gäller att "bara läsa vidare". Det vore en dålig allmän regel om alla skulle bara hålla tyst när de ser eller blir utsatta för trakasserier, fördomar, påhopp, faktaförfalskningar, etc.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav Teldorei » 2020-04-14 15:08:40

Jag förstår inte hur ni här inne har fått sjukersättning. Ni verkar leva rätt normala liv där ni rör er ute bland folk. Det är en massa träning, gym, springa runt med hundar, träffar andra för att spela musik, osv.

Själv tar jag mig aldrig utanför dörren(annat än för att handla sent på kvällen precis innan de stänger), men jag får inte sjukersättning?

Sjukvården och dess bedömningar i Sverige borde ske nationellt så att alla bedöms efter samma förutsättningar.
Teldorei
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2019-04-02

Fördelar med sjukpension

Inläggav ankhh » 2020-04-14 16:03:43

Teldorei skrev:Jag förstår inte hur ni här inne har fått sjukersättning. Ni verkar leva rätt normala liv där ni rör er ute bland folk. Det är en massa träning, gym, springa runt med hundar, träffar andra för att spela musik, osv.

Själv tar jag mig aldrig utanför dörren(annat än för att handla sent på kvällen precis innan de stänger), men jag får inte sjukersättning?

Sjukvården och dess bedömningar i Sverige borde ske nationellt så att alla bedöms efter samma förutsättningar.

Det är nog många här som fått sjukersättning före 2015, då det blev väldigt mycket svårare på grund av att det s.k. ohälsotalet skulle sänkas. (Fast FK menar ju att det nu är mer rättssäkert...) En del kan ha fått sjukersättning före 2008 rentav; då var reglerna annorlunda och det var lättare att få sjukersättning.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-14 16:04:59

Teldorei skrev:Jag förstår inte hur ni här inne har fått sjukersättning. Ni verkar leva rätt normala liv där ni rör er ute bland folk. Det är en massa träning, gym, springa runt med hundar, träffar andra för att spela musik, osv.

Själv tar jag mig aldrig utanför dörren(annat än för att handla sent på kvällen precis innan de stänger), men jag får inte sjukersättning?

Sjukvården och dess bedömningar i Sverige borde ske nationellt så att alla bedöms efter samma förutsättningar.

Fast det är ju rätt mycket berättelser här om varför folk fått sjukersättning. Att kunna vara ute dagtid, träna hundar, träffa folk säger inget om man fungerar i arbete. Det kanske var lite lättare för många år sedan men numera är det nog lika svårt överallt. Man ska ha ordentlig dokumentation om arbetsoförmåga och läkarintyg som styrker svårigheterna.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Fördelar med sjukpension

Inläggav ShakeItOut » 2020-04-14 16:10:09

Om någon hela tiden verkar tro att alla kan komma över sina funktionsnedsättningar och bara börja jobba/studera/laga mat/whatever. (har mer ord, får inte ut och orkar inte gå tillbaka i tidigare inlägg) Struntar i de flesta inläggen numera men för att man svara på något är man inte kränkt. Det är inte alltid kul när någon fortsätter att stövla in och sparka på folk. Vilket har kommenterats förut utan förändring. Trist men ja.

Man väljer inte att bli kränkt. Många här har haft sociala problem/mobbning/liknande och tycker sånt här är jobbigt. Jag kan inte alltid välja vad som triggar mig, det fungerar inte så. Men oftast går jag vidare men helt förklarligt att det ibland brister för folk. Att de blir arga.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Fördelar med sjukpension

Inläggav BellaBelle » 2020-04-14 16:12:08

Teldorei skrev:Jag förstår inte hur ni här inne har fått sjukersättning. Ni verkar leva rätt normala liv där ni rör er ute bland folk. Det är en massa träning, gym, springa runt med hundar, träffar andra för att spela musik, osv.

Själv tar jag mig aldrig utanför dörren(annat än för att handla sent på kvällen precis innan de stänger), men jag får inte sjukersättning?

Sjukvården och dess bedömningar i Sverige borde ske nationellt så att alla bedöms efter samma förutsättningar.


Nja, det är nog väldigt olika hur bra/dåligt folk mår. De som är unga nu verkar ju ha ”turen” att få aktivitetsersättning. Sådant fanns inte ”förr”. Vi är många som haft det väldigt tufft, då inte heller Asperger och adhd ”upptäckts” ännu.

Men att ”springa runt med hundar” etc är inte detsamma som att ha arbetsförmåga. Är man ”normalfungerande” klarar man i regel att sköta ett jobb OCH sköta hund(ar).

Bedömningar görs ju av enskilda handläggare, så vad skulle det göra för skillnad? Tyvärr är det ju många sjuka i Sverige som t o m nekas grundläggande skydd som sjukpenning. För mig var det inte lätt att få sjukersättning och jag skulle hellre varit ”fungerande” och kunnat arbeta än att vara i den här situationen. Men man får göra det bästa av det hela.

Du verkar lida av svår depression eller något? Hoppas det blir bättre.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Fördelar med sjukpension

Inläggav BellaBelle » 2020-04-14 16:18:59

Fretshi skrev:Jag vet att flera här kan bli provocerande när jag skriver detta men jag tror ett jobb har andra funktioner än att man bara får en lön.

Man kan ju t. ex. Få rutiner som är oerhört viktigt och det har jag hört flera psykologer och läkare säga.
De flesta anser jag är rastlösa och vill göra saker man vill inte bara gå hemma.
Därför är ju träning bra men man kan ju träna och jobba samtidigt man kanske inte behöver jobba heltid dock dvs 40 timmar i veckan.

Man kan ju också få låg självkänsla och värdelöshetskänslor när man bara går hemma. Nu finns det iof dv till personer som står utanför arbetsmarknaden men jag anser är man inte väldigt sjuk så bör man ta sig ifrån en dv efter ett tag så att det inte blir en återvändsgränd.

Jag tror till och med att man kan bli ganska djupt deprimerad om man går utan sysselsättning för länge.

Det är bara mina erfarenheter av min sjukskrivning och dv.

Dv är ju bra på sitt sätt men man vill inte fastna där.


Det var ett väldigt ”aspigt” inlägg! :lol:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Fördelar med sjukpension

Inläggav BellaBelle » 2020-04-14 16:30:09

Zariss skrev:Ganska stark reaktion på det inlägget


Och? Får man inte reagera starkt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Fördelar med sjukpension

Inläggav Teldorei » 2020-04-14 16:53:50

BellaBelle skrev:
Teldorei skrev:Jag förstår inte hur ni här inne har fått sjukersättning. Ni verkar leva rätt normala liv där ni rör er ute bland folk. Det är en massa träning, gym, springa runt med hundar, träffar andra för att spela musik, osv.

Själv tar jag mig aldrig utanför dörren(annat än för att handla sent på kvällen precis innan de stänger), men jag får inte sjukersättning?

Sjukvården och dess bedömningar i Sverige borde ske nationellt så att alla bedöms efter samma förutsättningar.


Nja, det är nog väldigt olika hur bra/dåligt folk mår. De som är unga nu verkar ju ha ”turen” att få aktivitetsersättning. Sådant fanns inte ”förr”. Vi är många som haft det väldigt tufft, då inte heller Asperger och adhd ”upptäckts” ännu.

Men att ”springa runt med hundar” etc är inte detsamma som att ha arbetsförmåga. Är man ”normalfungerande” klarar man i regel att sköta ett jobb OCH sköta hund(ar).

Bedömningar görs ju av enskilda handläggare, så vad skulle det göra för skillnad? Tyvärr är det ju många sjuka i Sverige som t o m nekas grundläggande skydd som sjukpenning. För mig var det inte lätt att få sjukersättning och jag skulle hellre varit ”fungerande” och kunnat arbeta än att vara i den här situationen. Men man får göra det bästa av det hela.

Du verkar lida av svår depression eller något? Hoppas det blir bättre.


Jag fick aktivitetsersättning när jag var typ 20 år, och har haft det fram till nu då jag fyller 30 om en månad. Det har liksom gått från knappt några frågor från FK bortsett från att nya ansökningar med läkarintyg ska skickas in med några års mellanrum, till att nu behöva presentera belägg likt ett examensarbete på universitetet - och ändå bli nekad.

Jag har autism, social fobi, depression, OCD, BDD, IBS och fobisk personlighetsstörning. Jag går aldrig utanför dörren, har inget socialt liv(förutom min mamma när hon tvingar mig), klarar inte av att ringa samtal, men ändå tycker FK att jag kan arbeta.
Jag har aldrig arbetat, har inget körkort och har inte ens fullständigt gymnasiebetyg, och nu ska jag ställas mot alla andra som blivit arbetslösa pga corona. Jag har svårt att tro att jag skulle få jobb ens i vanliga fall.

Jag vet givetvis inte hur allt ser ut i verkligheten för de som beskriver sina problem här på forumet, men jag tycker inte att det är så konstigt att jag blir frågande då jag tycker att folk här inne verkar ha bra mycket mer normala liv än vad jag har, men ändå får sjukersättning.

Så ja, jag är deprimerad för jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Teldorei
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2019-04-02

Fördelar med sjukpension

Inläggav Jazzu » 2020-04-14 18:04:59

Teldorei skrev:Jag förstår inte hur ni här inne har fått sjukersättning. Ni verkar leva rätt normala liv där ni rör er ute bland folk. Det är en massa träning, gym, springa runt med hundar, träffar andra för att spela musik, osv.

Själv tar jag mig aldrig utanför dörren(annat än för att handla sent på kvällen precis innan de stänger), men jag får inte sjukersättning?

Sjukvården och dess bedömningar i Sverige borde ske nationellt så att alla bedöms efter samma förutsättningar.


Det är ju just det som sjukersättningen gjort för mig, att jag kan leva ett ganska normalt liv. Kan bara tala för mig själv och mina första 45 levnads år var mer som du beskriver din tillvaro och de senaste dryga fem åren har varit bra. Det var de där första 45 åren som var anledningen till att jag fick sjukersättning till slut. Jag är glad att jag överlevde för det är ingen självklarhet, självmordsförsöken har varit många och många år på psyket.

Döm inte när du inte vet bakgrunden. Hoppas du kan få en bra tillvaro också :-)154
Jazzu
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2019-12-05
Ort: Stockholm

Fördelar med sjukpension

Inläggav Zariss » 2020-04-14 18:13:58

BellaBelle skrev:
Zariss skrev:Ganska stark reaktion på det inlägget


Och? Får man inte reagera starkt?


Absolut. Man får vara certifierad skrivbordskrigare hur mycket man vill, tråkigt sätt att spendera sitt liv på tkr jag.
Zariss
Bannad
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2019-10-05

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fabela » 2020-04-14 18:55:41

Zariss skrev:Absolut. Man får vara certifierad skrivbordskrigare hur mycket man vill, tråkigt sätt att spendera sitt liv på tkr jag.

Så om du följer din egen logik behöver du inte reagera på kiddies reaktion? Bara att läsa vidare.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-04-14 19:31:38

Kidzi skrev:Det är nog ingen som har valt att bli sjuka och få sjukskrivning.

Men du är ung och frisk och har inte lärt dig att relatera till folk som är kraftigt utbrända där arbete inte är ett alternativ. Klart de skulle må bättre av att vara lyckliga, unga och friska, men dessa saker är inte ett val!

Ursäkta men du har inte valt själv att vara ung och frisk.

Men eftersom du är det så ska du självklart inte gå hemma. Du ska ut och ta ett jobb som alla andra unga och friska. Du har ju arbetat innan och det gick bra.

Många som är sjukskrivna har inte lekt något år på arbetsmarknaden och haft lite kravlös DV. De har haft jobbiga och ansvarsfulla jobb, jobbat i många år och sedan rasat ihop. Kanske hamnat på sjukhus för att de inte ens klarat av att äta eller ta hand om sig.

Jag förstår att du har aspergers och dålig empati, men med lite tankekraft kanske kanske du kan fatta att alla lever olika liv. Du anser att de är rastlösa och har dålig självkänsla. LÅT DEM TALA FÖR SIG SJÄLVA! Och sitt inte och hitta på vad de känner.

Har du själv ens haft ett ansträngande jobb med mycket ansvar? I många år.

Om inte... håll käft om vad ANDRA ska göra!

Fixa ditt eget liv och terrorisera inte andra. Tack.


Detta var hårt sagt tycker jag!

Jag håller på att fixa mitt liv så gott det går och ja du har rätt jag har aldrig haft ett så krävande arbete så att jag blivit totalt utmattad.
Men psykiatrin anser att jag borde bli sjukpensionär och det är det jag sätter mig emot för tror inte att det kommer gynna mig, men visst kalla mig äcklig moderata som bara vill ha pengar!

Men det är inte så kul att leva på socialbidrag flera år i rad.

Jag vet jag kan inte hantera pengar för fem öre, men nu ska min pappa bli min förvaltare så då kommer de problemen lösa sig!

Vi tycker olika helt enkelt och egentligen har ingen av oss mera rätt!

Du kraschade och det gjorde inte jag.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Fördelar med sjukpension

Inläggav Kidzi » 2020-04-15 4:34:15

Du får tycka vad du vill om din situation. Folk kommer ju fatta din frustration att du inte får ha det som du vill.

Däremot är det inte OK att du drar in andra och talar om för dem vad de ska göra.

Det är DITT liv du ska fixa.

Ge fan i andra!
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in