Någon som sökt Bilstöd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tahlia » 2008-10-20 10:34:23

rhodochrosite skrev:
Nu kanske din platsinformation inte stämmer, men jag kollade var Söråker ligger, och blev förvånad när jag såg att det är en tätort bara dryga milen norr om en ganska stor stad, Sundsvall. Om det nu inte finns fler orter med samma namn, förstås - det vet jag inget om.


Söråker centrum är en sak. Söråker en annan. Det är inte ett litet område. Själv bor jag mitt ute i skogen närmare 2 mil från Söråkers centrum och dryga 5 mil från Sundsvall.
(Det är 3 mil in till Sundsvall från Söråker centrum. Hur du fick det till dryga milen har jag ingen aning om.)

rhodochrosite skrev:Du verkar ha förväxlat "bilpool" med "samåka".


Mycket möjligt. Jag drog en parallell till engelskans "carpool" vilket oftast betyder samåkning.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2008-10-20 10:36:17

rhodochrosite skrev: De flesta andra HAR möjlighet att utnyttja andra transportmedel väldigt ofta.

Jag är övertygad om att även du skulle kunna göra det oftare än du förmodligen tror själv.


Ja jag skulle säkert kunna göra det. Men nu är det dottern det handlar om i första hand och hon kan inte göra det.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-20 11:06:11

tahlia, önskar som du att en del kunde förstå att bil i vissa fall gör oss mer kapabla att fungera i samhället. Jag känner en stor lättnad i stress att helt bestämma själv och med detta ger det sig att jag orkar med och klarar helt andra saker.

Störst skillnad känner jag att det tar kortare tid att genomföra olika saker och på så sätt sparar jag hjärnans påfrestning att processa information.

rhodochrosite, jag får för mig att du är lite yngre och när jag var det så klarade jag massor, total överbelastning, men idag är det kört med vissa saker och bilen gör det möjligt att göra vissa saker som annars skulle vara omöjligt.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-20 16:49:30

Än en gång, så pratar jag i generella termer. Jag menar inte att ALLA kan vara utan bil i ALLA situationer, men de allra flesta kan vara utan bilen i väldigt många situationer. Ett litet antal kan inte vara utan bilen i nån situation.

Söråker ligger inte tre mil från Sundsvall på Eniros karta, men vägarna gick visst så att det blev längre. Men Timrå har fler invånare än hela min hemkommun, och dit är det bara dryga milen från centrala Söråker. Men visst, jag läste att du hade så långt in till centrum. Jag är inte van vid att folk skriver att de bor på en plats de inte bor på bara.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav Charley? » 2008-10-20 17:28:06

Kollektivtrafik är stressande för alla, NT/AS/DID/vad som helst. Personligen anser jag att enbart de som har såpass kraftiga handikapp att de på intet sätt klarar av att begagna sig av kollektivtrafik, och som på detta under inga omständigheter har råd att ha bil, ska vara berättigade till "bilstöd", färdtjänst och liknande.

Även personer med AS kan lära sig anpassa sig till olika situationer, och ibland så måste man.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Zombie » 2008-10-20 18:40:36

Aspkvinna skrev:[...]
rhodochrosite, jag får för mig att du är lite yngre och när jag var det så klarade jag massor, total överbelastning, men idag är det kört med vissa saker och bilen gör det möjligt att göra vissa saker som annars skulle vara omöjligt.

Har inte bil men instämmer likväl. Om jag själv talar i generella termer så kan jag hur ofta som helst konstatera att ni yngre (och/eller lösa och lediga) inte kan ana vad åren (och/eller ansvar för andra) gör med folk. Långt innan man börjar se (last-)gammal ut.

rhodochrosite skrev:[...]
Men visst, jag läste att du hade så långt in till centrum. Jag är inte van vid att folk skriver att de bor på en plats de inte bor på bara.

... eller att rena stadsbor inte har en aning om hur stora orter på landet kan vara. Man bor i socknar på många kvadratmil, eller också använder man namnet på närmaste samhälle eftersom namnet på den by man bor i inte säger en utböling någonting och inte finns på vanliga kartor.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-20 19:05:53

Zombie skrev:Har inte bil men instämmer likväl. Om jag själv talar i generella termer så kan jag hur ofta som helst konstatera att ni yngre (och/eller lösa och lediga) inte kan ana vad åren (och/eller ansvar för andra) gör med folk. Långt innan man börjar se (last-)gammal ut.


Det beror också på vad man gör med sitt liv under tiden. Kör man bara bil och inte motionerar går det garanterat utför snabbare...
I min bekantskapskrets har jag folk som motionerat aktivt i alla år, och som vid 65-70 års ålder är friskare än många i min ålder.

Zombie skrev:... eller att rena stadsbor inte har en aning om hur stora orter på landet kan vara. Man bor i socknar på många kvadratmil, eller också använder man namnet på närmaste samhälle eftersom namnet på den by man bor i inte säger en utböling någonting och inte finns på vanliga kartor.


Jag är ingen ren stadsbo. Jag kommer från en liten ort, ca 1900 invånare, i en kommun med knappt 10 000. Närmaste stora ort var nästan sex mil bort, och Göteborg var 14-15 mil bort.

Men bor man flera mil utanför en liten ort, då bor man inte på orten, så enkelt är det bara. Vägskyltarna som talar om ortens namn är en ganska bra markör för var orten börjar eller tar slut.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-20 19:25:20

Jag ska tillägga att jag inte alls är så aggressiv och anklagande som det kanske verkar. Jag vill bara motverka slentriantänket som finns kring bilen. Jag har, som sagt, all förståelse för att det finns specialfall där bilen tyvärr är oumbärlig.

Jag körde bil senast i dag, och jag körde bil dagligen i jobbet under sommaren. Inte så anti som folk kanske tror.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav Zombie » 2008-10-20 19:25:31

rhodochrosite, två inläggen ovan:

Det första: tyvärr, det är mycket mer komplicerat än så.

Det andra: dito.

Andra inlägget, svarar för mig själv: det har jag förstått. Men du kanske kan spara på krutet mer än du tror? Åtminstone jag är en som själv brukar dra i härnad mot slentrianmässiga bilismförespråkare! Onödigt att få folk mot sig som står närmare det man tycker än så.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2008-10-20 20:14:06

Det är ju inget fel på bilen! Underbar uppfinning som som givit dem som har råd en enorm frihet i snabb och bekväm förflyttning över längre sträckor. Jag skulle inte klara mig utan min.

Problemet är bränslet och där kan ju knappast konsumenten lastas för att industrin valde att satsa på just bensinmotorn. Elmotorer fanns redan på Fords och Edisons tid och hade kunnat bli standard från början om inte somliga ville tjäna pengar på den då så billiga oljan.

Men nu när vi vet vad utsläpp gör med planeten så borde vi ställa hårdare krav på miljövänligare alternativ omedelbums och uppsnabbad utfasning av oljeanvändning. Inte skrota bilen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav tahlia » 2008-10-20 20:28:15

rhodochrosite skrev:Söråker ligger inte tre mil från Sundsvall på Eniros karta, men vägarna gick visst så att det blev längre. Men Timrå har fler invånare än hela min hemkommun, och dit är det bara dryga milen från centrala Söråker. Men visst, jag läste att du hade så långt in till centrum. Jag är inte van vid att folk skriver att de bor på en plats de inte bor på bara.


Du framstår som inte så lite självgod just nu.

Till att börja med undrar hur sjutton du läser en karta? Det är drygt 1,7 km från Söråkers centrum till Timrå centrum.
För det andra så undrar jag när sjutton jag påstod att jag inte bodde i Söråker? Min postadress är iaf 86035 Söråker.
Söråker är, som jag sagt tidigare, inte bara ett centrum, det är ett större område. Så jo, jag bor i Söråker (tror att jag har liiiiite mer koll på vars sjutton mitt hus står än du har).

F.ö så är du välkommen att dividera vitt och brett om det här själv framöver, jag har bättre saker att lägga energi på.
Faktum kvarstår - buss, taxi och mopedbil fungerar inte som min situation ser ut.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2008-10-20 20:34:27

Charley? skrev:Kollektivtrafik är stressande för alla, NT/AS/DID/vad som helst. Personligen anser jag att enbart de som har såpass kraftiga handikapp att de på intet sätt klarar av att begagna sig av kollektivtrafik, och som på detta under inga omständigheter har råd att ha bil, ska vara berättigade till "bilstöd", färdtjänst och liknande.


Vilket kvalificerar mig, eller rättare sagt, min dotter.
Och ja, jag instämmer. Om det inte är en fullständig omöjlighet att åka kollektivt så tycker jag inte man har rätt till bidraget.

Charley? skrev:Även personer med AS kan lära sig anpassa sig till olika situationer, och ibland så måste man.


Jag vet inte hur du fungerar, men det skulle inte förvåna mig om fler på forumet förstod vad jag menade när jag säger att vissa saker, i vissa situtationer, under vissa omständigheter är omöjliga.
Det finns saker som (beroende på hur man mår) bara inte går. I ett sådant läge skulle en annan människas liv kunna hänga på om jag gör (whatever) eller inte, och jag skulle ändå inte kunna göra det för att rädda livet på personen.

Så "måste" är ett ord jag sällan släpper in i mitt liv. "Försöker" och "anstränger mig till det yttersta" är orden som fått ersätta "måste".
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-20 20:35:00

Inger skrev:Problemet är bränslet och där kan ju knappast konsumenten lastas för att industrin valde att satsa på just bensinmotorn.


Bränslet är bara en liten del av bilens alla problem. Men jag tror att tahlias tålamod tog slut för länge sen. Känsligt ämne detta, så för att inte krossa fler ömtåliga tår, så avslutar jag debatten.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav tahlia » 2008-10-20 20:42:59

rhodochrosite skrev: Men jag tror att tahlias tålamod tog slut för länge sen.


Ya think?! :lol:

Det är vanligtvis inget fel på mitt tålamod. Problemet uppstår när någon inte tycks "lyssna" till det jag "säger" och samtidigt uttalar sig som om allt de säger är en absolut sanning.
Du ska se att vi kan diskutera saker lite längre fram, när jag lärt mig mer om hur du tänker/fungerar och således hur jag ska tolka dina inlägg utan att blodtrycket slår i taket.
Såvida du nu inte faktiskt är så vrångtjurig som du verkar.

Men du har rätt. Tålamodet svek mig den här gången och jag är tacksam för att du är villig att lägga ned just den här diskussionen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Zombie » 2008-10-20 20:55:10

tahlia skrev:[...] det skulle inte förvåna mig om fler på forumet förstod vad jag menade när jag säger att vissa saker, i vissa situtationer, under vissa omständigheter är omöjliga.
Det finns saker som (beroende på hur man mår) bara inte går. I ett sådant läge skulle en annan människas liv kunna hänga på om jag gör (whatever) eller inte, och jag skulle ändå inte kunna göra det för att rädda livet på personen.

Så "måste" är ett ord jag sällan släpper in i mitt liv. "Försöker" och "anstränger mig till det yttersta" är orden som fått ersätta "måste".

Ja, här är en som förstår vad du menar. Så starkt :cry: så jag liksom inte kunde lämna det oskrivet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-20 21:09:33

tahlia skrev:Du ska se att vi kan diskutera saker lite längre fram, när jag lärt mig mer om hur du tänker/fungerar och således hur jag ska tolka dina inlägg utan att blodtrycket slår i taket.


Jag är nog inte kvar så länge. Ju mer jag är här, desto mer inser jag att jag är mer NT än jag först trodde... Passar inte in här alls.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav tahlia » 2008-10-20 21:14:25

rhodochrosite skrev:Jag är nog inte kvar så länge. Ju mer jag är här, desto mer inser jag att jag är mer NT än jag först trodde... Passar inte in här alls.


Synd att se dig gå. Förmågan att gå folk (i detta fall mig) på nerverna är inte uteslutande negativt.

Men jag förstår att du inte trivs om känner att du inte passar in. Hoppas i sådana fall att du hittar ett forum (en grupp, en plats etc.) som passar dig.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Inger » 2008-10-20 21:18:00

Jag tycker du passar in, rosa stenen. Att vara sådär enveten i sin övertygelse är väl aspigt om nåt?!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-10-20 21:20:44

rhodochrosite

Du gör som du vill förstås.
Men med det sagt: jag tycker om det jag har sett av dig; envetenheten här ändrar inte på det. Jag upplever dig som en förnuftig människa och en god kraft här.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-20 21:29:02

Ju mer jag läser här, desto mer ser jag hur man bara vältrar sig i bekymmer och besvär. Det är behov av ensamhet på det ena hållet, och problem med mediciner och psykvården på andra hållet. Myndighetskonflikter på det tredje. Där känner inte jag igen mig ett endaste dugg, och jag tror inte det är så värst nyttigt att bara gegga runt sig i andras problem hela tiden.

Det finns en väldigt påtaglig offermentalitet här som jag inte tycker om. Jag har svårt att föreställa mig att folk verkligen, innerst inne, har så stora problem som det framstår här. Det är möjligt att det verkligen är så jobbigt för vissa, och då är det sannerligen djupt tragiskt, men det är inget jag orkar med att läsa om hela tiden.

Eftersom jag märker, som blev ganska tydligt i den här tråden, att jag stör mig på folk som ältar hur svårt de har det och att jag också börjar hugga till på sånt, så är det nog bäst att jag söker mig bort. Kanske tittar in nån enstaka gång bara.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav Corpset » 2008-10-21 15:29:54

rhodochrosite:
Kolla in på IRC. :)

Jag håller med dig i dina tankegångar.
Senast redigerad av Corpset 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Corpset
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2005-10-14

Inläggav tahlia » 2008-10-21 15:33:38

Corpset skrev:rhodochrosite:
Kolla in på IRC. :)

Jag håller med dig i dina tankegångar.


Jag är inte förvånad. Och IRC är väl bra, såvida inte man vill höra att man är vriden, är ett pucko eller en idiot eller vill bli allmänt nedtryckt och illa behandlad.

Det ni så fint upplever som "gnäll" är människor som har det periodvis jävligt jobbigt, och som söker stöd hos varandra. De flesta av oss är mycket isolerade, speciellt från människor som har samma/liknande problem och det resulterar i att man tappar kämparglöden.

Det finns inget fel i att be om hjälp, fråga om råd eller söka stöd. Om du vill göra det till något fult så varsågod, men gör det gärna någon annanstans.

Om både du och stenen har klarat er från myndighetstrakasserier, svåra ekonomiska problem och skolpersonal som inget begriper, så är det bara att gratulera.
Men att se ner på människor för att deras liv inte är problemfritt och för att de söker hjälp hos andra människor, är fruktansvärt uppblåst.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Corpset » 2008-10-21 15:43:47

Okeeeej.
Senast redigerad av Corpset 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Corpset
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Charley? » 2008-10-21 15:49:47

Inger skrev:Det är ju inget fel på bilen! Underbar uppfinning som som givit dem som har råd en enorm frihet i snabb och bekväm förflyttning över längre sträckor. Jag skulle inte klara mig utan min.

Inget fel? Det fetmarkerade: Där har du felet.

tahlia skrev:Vilket kvalificerar mig, eller rättare sagt, min dotter.

Det kan jag inte uttala mig om, men jag tror att väldigt många känner att de är kvalificerade till olika förmåner. Det är därför det finns andra, mer objektiva, som avgör om så är fallet.

rhodochrosite skrev:Ju mer jag läser här, desto mer ser jag hur man bara vältrar sig i bekymmer och besvär. Det är behov av ensamhet på det ena hållet, och problem med mediciner och psykvården på andra hållet. Myndighetskonflikter på det tredje. Där känner inte jag igen mig ett endaste dugg, och jag tror inte det är så värst nyttigt att bara gegga runt sig i andras problem hela tiden.

Det finns en väldigt påtaglig offermentalitet här som jag inte tycker om. Jag har svårt att föreställa mig att folk verkligen, innerst inne, har så stora problem som det framstår här. Det är möjligt att det verkligen är så jobbigt för vissa, och då är det sannerligen djupt tragiskt, men det är inget jag orkar med att läsa om hela tiden.

Eftersom jag märker, som blev ganska tydligt i den här tråden, att jag stör mig på folk som ältar hur svårt de har det och att jag också börjar hugga till på sånt, så är det nog bäst att jag söker mig bort. Kanske tittar in nån enstaka gång bara.

Det finns sådana människor (personer med ofermentalitet, som ältar hur svårt just de har det osv) i varje grupp. Kanske är de överrepresenterade bland folk med AS. Men den andra typen behövs också, den typen som du är.

tahlia skrev:Jag är inte förvånad. Och IRC är väl bra, såvida inte man vill höra att man är vriden, är ett pucko eller en idiot eller vill bli allmänt nedtryckt och illa behandlad.

Det ni så fint upplever som "gnäll" är människor som har det periodvis jävligt jobbigt, och som söker stöd hos varandra. De flesta av oss är mycket isolerade, speciellt från människor som har samma/liknande problem och det resulterar i att man tappar kämparglöden.

Det finns inget fel i att be om hjälp, fråga om råd eller söka stöd. Om du vill göra det till något fult så varsågod, men gör det gärna någon annanstans.

Om både du och stenen har klarat er från myndighetstrakasserier, svåra ekonomiska problem och skolpersonal som inget begriper, så är det bara att gratulera.
Men att se ner på människor för att deras liv inte är problemfritt och för att de söker hjälp hos andra människor, är fruktansvärt uppblåst.

Du kanske inte märker av det, eftersom du inte tillhör den gruppen, men de som anser att AS inte givit dem så mycket problem verkar systematiskt frysas ut och i vissa fall rentav mobbas här. För att passa in på forumet så ska man vara en av de som har haft mycket problem på grund av sin AS, och man får absolut inte kommentera att man anser att vissa verkar gapa efter mer än de behöver, eller över huvud taget någonting negativt om andra.

Sedan kanske man borde tänka på att bara för att man har AS så betyder det inte att alla problem man har beror på AS.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in