Begränsat internet - DNS-servern svarar inte

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Begränsat internet - DNS-servern svarar inte

Inläggav Alien » 2020-04-11 14:27:22

Inget internet. Kollade och det stod att flygplansläget var på. Ändrade detta, det stod att wi-fi var på. Men sen stod det "Begränsat". Det betyder inget fungerande internet alls. Felsökning och då blev resultatet "DNS-servern svarar inte". Ingen av oss förstår vad det betyder.

Gick till min dator för att se om det fanns något om driftstörningar i området. Men då kräver de att man lämnar sitt telefonnummer. Skrev in det och fick meddelandet att de inte hade någon sådan abonnent. WTF? Vi är ju kunder både för telefon och bredband. Skrev in personnummer och fick frågan om andra enheter fungerar. Ja, skrev jag och fick det hånfulla svaret: "Då internet fungerar på andra enheter är det inget fel i din internettjänst. Felsökning av din dator/enhet täcks inte av vår kostnadsfria support."

Men varför i h-e kan de inte svara på om det finns driftsstörningar i området utan att jag måste uppge telefonnummer el personnummer?

Det går inte att kontakta dem via telefon (stängt under helger), bara via brev! Någon epostadress har de inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Begränsat internet - DNS-servern svarar inte

Inläggav Alien » 2020-04-11 14:45:31

Jag hittade detta på internet (namnet låter olycksbådande): https://killsteal.se/dns-servern-svarar-inte/

Där står det att man först ska kolla driftstörningar, som jag alltså inte kunde. Sedan att man kan byta DNS.

Vad tror ni datorkunniga om det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Begränsat internet - DNS-servern svarar inte

Inläggav johan88 » 2020-04-11 14:57:15

När de frågar om internet fungerar på andra enheter menar de andra enheter som delar samma internetuppkoppling, eftersom du svarade ja så har du därmed bekräftat för internetleverantören att det inte är problem med deras tjänst.

Telefonnummer och/eller personnummer behövs för att de ska kunna kolla upp exakt hur din tjänst levereras, det är flera led som kan fallera i en internetuppkoppling och det kan vara så lokalt som ett fåtal grannhus.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Begränsat internet - DNS-servern svarar inte

Inläggav Alien » 2020-04-11 15:16:11

Man ska alltså inte svara sanningsenligt.

Jag vet aldrig vad jag ska svara på om vi har router el inte? Finns ju en vit låda fast i väggen för fiberuppkoppling. Men kallas den router el nåt annat?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Begränsat internet - DNS-servern svarar inte

Inläggav HGJ » 2020-04-11 16:32:57

Alien skrev:Finns ju en vit låda fast i väggen för fiberuppkoppling. Men kallas den router el nåt annat?

Hos mig kallas den bredbandsskåp och sitter i hallen uppe vid proppskåpet. Min router ställs på ett bord och ansluts via kabel till ett av de uttag som finns nere vid golvet på ett par ställen i bostaden. Det går ledningar från bredbandsskåpet till uttagen.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5313
Anslöt: 2007-06-02

Begränsat internet - DNS-servern svarar inte

Inläggav Leibniz » 2020-04-11 16:35:01

DNS-servern översätter "hemside-adresserna" t.ex. aspergerforum.se till IP-nummer för att man ska kunna surfa in på olika sidor. Leverantören tillhandahåller en sådan server, men den är separat från själva uppkopplingen så därför kan uppkopplingen fungera men inte DNS-servern och då kan du inte surfa om du inte råkar kunna IP-nummer utantill. Hur som helst så kan man lägga in Googles DNS eller någon annan som reserv om bredbandsleverantörens slutar fungera.

https://www.howtogeek.com/164981/how-to ... -browsing/


Alien skrev:Jag vet aldrig vad jag ska svara på om vi har router el inte? Finns ju en vit låda fast i väggen för fiberuppkoppling. Men kallas den router el nåt annat?


Det är förmodligen modemet. Har man fiber så finns det en fiberkonverter -> modem och eventuellt en router eller så har modemet en routerfunktion.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Begränsat internet - DNS-servern svarar inte

Inläggav Marjatta » 2020-04-11 16:55:48

Alien skrev:Man ska alltså inte svara sanningsenligt.


Man ska svara på det de försöker fråga om. Att prata med tekniker (särskilt tekniker som inte själva har jättemycket koll) är ofta svårt. Här utelämnade de om du har flera enheter som använder samma internet ... Jag försöker komma ihåg att be om förtydligande vad de menar men tyvärr leder det ofta till att de dumförklarar en. Internetsupport eller damfrisörskor, jag vet inte vilken sort som är svårare att kommunicera med ... ganska jämnt skägg.

Alien skrev:Jag vet aldrig vad jag ska svara på om vi har router el inte? Finns ju en vit låda fast i väggen för fiberuppkoppling. Men kallas den router el nåt annat?


Nog inte router. En sån brukar man vilja ha om man ansluter flera enheter på samma internetlina. Ett eget litet trådlöst nätverk i hemmet går via routern.

Frågan om du har router ställs kanske för att lista ut om du har flera enheter som använder samma internetlina? Vet inte. Förklaringen du fått om varför de frågar om adress eller personnummer var iaf bra.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Begränsat internet - DNS-servern svarar inte

Inläggav Alien » 2020-04-11 17:26:23

Ja, men varför känner de inte igen mitt telefonnummer? När det gäller personnummer kommer jag inte ihåg om det är mitt eget el min mans jag ska uppge.

Frågorna ställs på hemsidan så man kan inte ställa motfrågor el förklara något.

Och eftersom de inte har någon epostadress kan jag inte klaga heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in