Är finnar ett asiatiskt folk?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-04-01 0:44:56

Huggorm skrev:
slackern skrev:Jag läste någonstans att finnars och samers höga kindben kommer från att historiskt har dom ätit mycket kött och längre fram i tiden än sina grannfolk.
Det är väl i såna fall för att de har mer arv från jägare-samlare än från de jordbrukare som kom sedan och tog över större delen av Europa. Jag tror finnarna har bland europas minsta andel bonde-DNA, om jag inte minns fel.

Det är nåt sånt där ja. Bredare käke och djupare liggande ögon ska bero på samma sak, enl. nån dokumentär jag sett.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Alien » 2020-04-02 15:25:05

Marjatta skrev:Jag har sällan eller aldrig tänkt på att finnar skulle se särskilt asiatiska ut. Däremot samer. Tror mao att det draget finns med i generna sen mycket, mycket länge sen, innan samer och finnar blev olika folk.

Jag tycker samer ser ut som vanliga svenskar. Det kan ju bero på att de är rätt utblandade nu.

Finnar tycker jag ibland ser annorlunda ut med höga kindknotor, då har jag tänkt slaviskt (ryssarna). Men de allra flesta ser ut precis som svenskar. En del är blonda, en del är mörka ("zigenarblod"?). Dagens finnar är väl också rätt utblandade - med finlandssvenskar, ryssar, ester m m.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Marjatta » 2020-04-02 15:32:24

Det är stor variation inom gruppen samer. Och jo, visst är vi uppblandade allihop.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Alien » 2020-04-02 15:33:34

Kentarou skrev:Är finnar ett kinesfolk? De brukar säga sitt namn på fel sätt som kineser, en väldigt känd finne är Viktor Urban eller Urban Viktor som han kallas i Finland. Om man kollar på bilder på finnar så ser man att de har kinesiskt blod som denna:

https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0

Det finns olika kinesfolk som Han, jag tror att finnarna har flytt från Kina i en exodus lite som romerna kommer från Indien.

Det är inte alls samma uttalsfel som finnar och kineser gör. Finnar (åtminstone förr i tiden) brukade ha svårt att säga B, D, F, G - det blev P, T, V och K i stället. Bank blev pankki. Idag lär sig ju alla engelska så då är det annat.

Kineser brukar blanda ihop L, N och R. De har ett R-ljud i sitt språk, men det är annorlunda så de känner s a s inte igen det i vårt R-ljud.

En likhet är att de i talet har samma ord för "han" och "hon". På finska "hän", på kinesiska "ta". Men den likheten är säkert bara en slump.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-04-02 15:35:09

Alien skrev:
Marjatta skrev:Jag har sällan eller aldrig tänkt på att finnar skulle se särskilt asiatiska ut. Däremot samer. Tror mao att det draget finns med i generna sen mycket, mycket länge sen, innan samer och finnar blev olika folk.

Jag tycker samer ser ut som vanliga svenskar. Det kan ju bero på att de är rätt utblandade nu.

Finnar tycker jag ibland ser annorlunda ut med höga kindknotor, då har jag tänkt slaviskt (ryssarna). Men de allra flesta ser ut precis som svenskar. En del är blonda, en del är mörka ("zigenarblod"?). Dagens finnar är väl också rätt utblandade - med finlandssvenskar, ryssar, ester m m.


Klart att dom har blivit uppblandade med dom mongoliska horderna från Ryssland. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Huggorm » 2020-04-02 15:37:20

Finnar är som ryssar, de kan se ut på flera olika sätt. Som om de olika folkslag som de är hopblandade av kommer upp till ytan hos olika individer, snarare än att alla är samma blandning.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-04-02 15:41:23

Alien skrev:Det är inte alls samma uttalsfel som finnar och kineser gör.

Fast Kentarou skrev att vi säger våra namn fel. Jag tänkte på en annan sak där:
"Peltosen Matti, terve."
Skulle bli "Lindkvists Börje, tjena".
Man vänder alltså på platsen för för- och efternamn. Det är hyfsat vanligt att man gör så i Finland.
Däremot vet jag inte om man gör så i Kina?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-04-02 15:48:53

Huggorm skrev:Finnar är som ryssar, de kan se ut på flera olika sätt. Som om de olika folkslag som de är hopblandade av kommer upp till ytan hos olika individer, snarare än att alla är samma blandning.

Exakt.
Det är större variation på oss finnar, än på er svenskar.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Alien » 2020-04-02 15:50:01

Jovisst, familjenamnet sätts alltid först i Kina, men det gör man i Japan också. Och i Ungern?

F ö tycker jag det är fel att säga att det är fel, det är bara ett annat sätt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Alien » 2020-04-02 15:55:10

slackern skrev:Finlandssvenskar brukade ju kalla finnar för mongoli.

Brukar de? Har jag aldrig hört. Däremot har jag läst uttrycket "Asien börjar i Malmö". Måste vara danskar som ligger bakom det uttrycket. :-)051

Men förr ansåg man faktiskt att finnar var mongoler:

5 maj 2015 skrev:"Finska" kranier var eftertraktade på 1800-talet, eftersom finnarna enligt rasforskningen inte tillhörde den europeiska rasen. Kranierna behövdes alltså som forskningsmaterial i bl a Anders och Gustaf Retzius forskning om "långskallar" och "kortskallar".

Karolinska institutet KI i Solna har ännu i sin ägo 76 kranier märkta med ordet "finne" i den sk Retziuska samlingen. Majoriteten av de grävdes upp ur sina gravar under en resa till Finland sommaren 1873, som leddes av anatomen Gustaf Retzius. Många av de övriga kranierna fick Gustafs far, Anders Retzius, i utbyte mot andra skallar.
---
Redan tidigt blev det tydligt vilken av skalltyperna finnarna tillhörde:

– I Anders Retzius forskning var finnarna, tillsammans med samerna, typiska exempel på den kortskalliga typen, som skillde sig väsentligt från långskallarna.

Snart likställdes skalltyperna med raser:

– Långskallarna blev med tiden lika med den germanska eller nordliga rasen och kortskallarna blev mongoler, eller delar av det turanska urfolket eller en del av den alpinska rasen. Det fanns många olika rasbeteckningar och benämningar på finnar, men alla hade det gemensamt att finnarna tillhörde en annan ras, som skiljde sig från det nordliga germanska folket.
---
Gustaf Retzius publicerade år 1878 verket "Finska cranier jämte några natur- och litteraturstudier inom andra områden af finsk antropologi" .
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6157570
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-04-02 16:46:25

Alien skrev:
slackern skrev:Finlandssvenskar brukade ju kalla finnar för mongoli.

Brukar de? Har jag aldrig hört. Däremot har jag läst uttrycket "Asien börjar i Malmö". Måste vara danskar som ligger bakom det uttrycket. :-)051

Men förr ansåg man faktiskt att finnar var mongoler:

5 maj 2015 skrev:"Finska" kranier var eftertraktade på 1800-talet, eftersom finnarna enligt rasforskningen inte tillhörde den europeiska rasen. Kranierna behövdes alltså som forskningsmaterial i bl a Anders och Gustaf Retzius forskning om "långskallar" och "kortskallar".

Karolinska institutet KI i Solna har ännu i sin ägo 76 kranier märkta med ordet "finne" i den sk Retziuska samlingen. Majoriteten av de grävdes upp ur sina gravar under en resa till Finland sommaren 1873, som leddes av anatomen Gustaf Retzius. Många av de övriga kranierna fick Gustafs far, Anders Retzius, i utbyte mot andra skallar.
---
Redan tidigt blev det tydligt vilken av skalltyperna finnarna tillhörde:

– I Anders Retzius forskning var finnarna, tillsammans med samerna, typiska exempel på den kortskalliga typen, som skillde sig väsentligt från långskallarna.

Snart likställdes skalltyperna med raser:

– Långskallarna blev med tiden lika med den germanska eller nordliga rasen och kortskallarna blev mongoler, eller delar av det turanska urfolket eller en del av den alpinska rasen. Det fanns många olika rasbeteckningar och benämningar på finnar, men alla hade det gemensamt att finnarna tillhörde en annan ras, som skiljde sig från det nordliga germanska folket.
---
Gustaf Retzius publicerade år 1878 verket "Finska cranier jämte några natur- och litteraturstudier inom andra områden af finsk antropologi" .
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6157570


Fast dom hade ju rätt har ju bevisats i moderna tider med DNA, finnarna särskiljer sig från övriga européer. Inte för att jag tror att skallmätningar fungerade men dom är helt klart annorlunda. Inte heller tror jag på deras rasideal att finnar eller samer skulle vara sämre än några andra folkgrupper.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav reridev819 » 2020-04-02 18:40:56

Kineser är ett finnfolk.

Bild
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Kahlokatt » 2020-04-02 20:16:03

Alien skrev:Jovisst, familjenamnet sätts alltid först i Kina, men det gör man i Japan också. Och i Ungern?

F ö tycker jag det är fel att säga att det är fel, det är bara ett annat sätt.


Så gör man i många asiatiska kulturer. I vissa kulturer har man dock inte efternamn på samma sort som vi.
I Japan använder även yngre personer efternamn på jämnåriga de inte känner så väl. Sedan lägger du på olika suffix beroende på din och deras ställning.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Kahlokatt » 2020-04-02 20:17:34

Marjatta skrev:
Kahlokatt skrev:Vi är också pra på att använta kniiiven. :wink:
(Jag är inte finne, men har tornedalsfinskt påbrå.)


Här ville jag länka in JP Nyströms Födelsedagsfesten som ett litet bevis på hur tornedalingarna gärna påtalar sin finskhet, inkl. de negativa stereotyperna. Men si det gick inte för den ligger inte öppet på Youtube.

Här var den med Triakel. Men det är ju inte som riktigt samma.

https://youtube.com/watch?v=USixwUvh9UQ


Vad jag vet så är vi inte samma folk som finnarna, vi tillhör en annan finsk-ugrisk grupp som kallas kväner.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav LordNelson » 2020-04-02 20:39:43

Fabela skrev:
Huggorm skrev:Finnar är som ryssar, de kan se ut på flera olika sätt. Som om de olika folkslag som de är hopblandade av kommer upp till ytan hos olika individer, snarare än att alla är samma blandning.

Exakt.
Det är större variation på oss finnar, än på er svenskar.

Finnar är väl en av världens mer snävt avlade folkgrupper där man på manssidan har sitt ursprung från en person.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-04-02 20:44:33

Alien skrev:Jovisst, familjenamnet sätts alltid först i Kina, men det gör man i Japan också. Och i Ungern?

F ö tycker jag det är fel att säga att det är fel, det är bara ett annat sätt.

Klart det inte är fel. :-)056 :-)Happy

Förresten använder man bara efternamnet också en del. Mest på män, men även på kvinnor, som motsvarande Pettersonskan i svenskan.
Fast då är det mer antingen gammaldags eller tufft/hippt, beroende på vem som gör det.
Så gör man ju i Sverige också, men jag skulle säga att det görs mer i Finland.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-04-02 21:35:29

LordNelson skrev:Finnar är väl en av världens mer snävt avlade folkgrupper där man på manssidan har sitt ursprung från en person.

:-)Crying
Är det bara jag som är tröttdum, eller..?

Det har väl precis konstaterats att forskning visar att vi finnar är en blandning av folk från olika håll.
Hur skulle vi rimligtvis kunna stamma från en enda man då..?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Marjatta » 2020-04-02 22:42:30

Kahlokatt skrev:
Marjatta skrev:
Kahlokatt skrev:Vi är också pra på att använta kniiiven. :wink:
(Jag är inte finne, men har tornedalsfinskt påbrå.)


Här ville jag länka in JP Nyströms Födelsedagsfesten som ett litet bevis på hur tornedalingarna gärna påtalar sin finskhet, inkl. de negativa stereotyperna. Men si det gick inte för den ligger inte öppet på Youtube.

Här var den med Triakel. Men det är ju inte som riktigt samma.

https://youtube.com/watch?v=USixwUvh9UQ


Vad jag vet så är vi inte samma folk som finnarna, vi tillhör en annan finsk-ugrisk grupp som kallas kväner.


Isåf borde det vara kväner även på finska sidan av Torne älv? Språket är då finskt. I princip samma dialekt på båda sidor om gränsälven. Sen har det ju kommit till svenska element på ena sidan älven då, av lättförklarliga skäl.

Jag har hört det där ordet kväner definieras på så många olika sätt att mitt huvud börjar snurra nästan direkt när jag hör det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav mondo beyondo » 2020-04-03 12:39:19

Fabela skrev:
LordNelson skrev:Finnar är väl en av världens mer snävt avlade folkgrupper där man på manssidan har sitt ursprung från en person.

:-)Crying
Är det bara jag som är tröttdum, eller..?

Det har väl precis konstaterats att forskning visar att vi finnar är en blandning av folk från olika håll.
Hur skulle vi rimligtvis kunna stamma från en enda man då..?


Flaskhals i genpopulationen i Finland för 3900 år sen sänker diversiteten än i dag. För 10 000 år sen var hela Finland täckt av is och det ger en viss tidsram, även om de som kom till markerna som senare blev Finland då, självklart hade en egen bakgrund och historia redan.

LordNelson har du en länk till 'ursprunget från en person'? Skulle vara intressant att läsa mer om det.

"Suomalaisten geeniperimä on kehittynyt erillään muusta maailmasta ja se on verrattain yhteneväinen." Finländarna unika med sina gener, enligt länken här https://www.uef.fi/-/suomalaisten-ainutlaatuinen-geeniperima-auttaa-ymmartamaan-sairauksia

Få personer kom till det som skulle bli Finland och få kom senare, så ganska litet och isolerat folk.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Fabela » 2020-04-03 15:04:02

Tack Mondo! :-)Happy

Vi pratar om olika saker, bara.
Huggorm pratade om utseende, vilket var vad jag svarade på.
Svenskar är utseendemässigt mer homogena, än finnar.
Har ingen fakta eller källa på det, utan grundar det på erfarenhet IRL.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Alien » 2020-04-03 15:47:38

Just det här med finnarnas ev mongoliska ursprung tycks vara en känslig fråga. Det har lett till rasism. Men jag tycker det är helt ok med undersökningar om blodgrupper, t o m kort- el långskallighet, om det gäller att ta reda på hur folkvandringarna gått. Felet med dessa mätningar av skallar är att man utgick från att "långskallarna" (med germanskt ursprung) skulle vara bättre (intelligentare, laglydigare, friskare whatever) än "kortskallarna" (med ryskt/asiatiskt ursprung). Det är ju bara ovetenskapligt nonsens.

Edward Dutton skrev:Most people are surprised when they discover that until as recently as the 1960s it was widely accepted that the Finns originally came from Mongolia. But the Mongolian ‘Origins of the Finns’ is a controversial topic in Finland. The Western-looking academic elite have done all that they can to suppress it and academics that still contend that Finns have ‘Mongoloid origins’ are cast into the wilderness in a ferocious dispute.

Until very recently, Finns were encouraged to see themselves either as ‘eastern’ or at least ‘between east and west.’ It was in the 1790, when Sweden ruled Finland, that German anthropologist J. F. Blumenbach compared Finnish, Sami (the Arctic reindeer herders) and Mongolian skulls and concluded that the Finns were ‘mongoloid’ and not ‘white’ like the Swedes or Finland’s Swedish-speaking aristocracy. This was widely accepted and led to the Turanian theory – that both the Finns and Sami had originally come from the East – as well as strengthening the view, according to Finland-Swede sociologist Nina af Enehjelm, that Finns were somehow ‘other’ and even ‘inferior.’
https://web.archive.org/web/20090208191 ... /2084/154/

Ja, detta stämmer säkert betr hur man ansåg förr. Men hur tillförlitlig är denne Edward Dutton annars? Rick Kittles ha skrivit en avhandling om "flaskhalsteorin", The Finnish Population Bottlenecks: Exploiting the Evolutionary History of Genes for Population and Genetic Disease Studies (1998).

The more recent discovery of genetics has added further evidence to the ‘Mongol’ claim. Geneticist Richard Kittles found in 1998 that Finns have ‘Dual Origins’ between Germanic and Mongoloid as measured by their ‘Y Chromosome Haplotype Variation.’ Other geneticists estimated that Finns have between 10 percent and a quarter mongoloid genes, more than any other European nation. Twenty-seven percent of Finns carry the eastern ‘Tat C’ marker compared to only seven percent in Norway.

And in 2003, Slovenian geneticist Andrej Marusic observed that the Finnish propensity to alcoholism could be explained by the ADH22 gene ‘which is common in Eastern peoples but almost unheard of Europe.’


När jag läst om den finlandssvenska befolkningen på 1800-talet så verkar supandet utbrett där också. Så jag tror mer på kulturella orsaker (ett hårt och enformigt liv) än genetiska.
Spoiler: visa
(Har skrivit om det i den här tråden.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-04-03 16:10:22

mondo beyondo skrev:
Fabela skrev:
LordNelson skrev:Finnar är väl en av världens mer snävt avlade folkgrupper där man på manssidan har sitt ursprung från en person.

:-)Crying
Är det bara jag som är tröttdum, eller..?

Det har väl precis konstaterats att forskning visar att vi finnar är en blandning av folk från olika håll.
Hur skulle vi rimligtvis kunna stamma från en enda man då..?


Flaskhals i genpopulationen i Finland för 3900 år sen sänker diversiteten än i dag. För 10 000 år sen var hela Finland täckt av is och det ger en viss tidsram, även om de som kom till markerna som senare blev Finland då, självklart hade en egen bakgrund och historia redan.

LordNelson har du en länk till 'ursprunget från en person'? Skulle vara intressant att läsa mer om det.

"Suomalaisten geeniperimä on kehittynyt erillään muusta maailmasta ja se on verrattain yhteneväinen." Finländarna unika med sina gener, enligt länken här https://www.uef.fi/-/suomalaisten-ainutlaatuinen-geeniperima-auttaa-ymmartamaan-sairauksia

Få personer kom till det som skulle bli Finland och få kom senare, så ganska litet och isolerat folk.


Det hände tydligen även något runt 1500 e.Kr. med Finlands befolkning och deras sjukdomsarv.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav Alien » 2020-04-03 16:27:37

I början av 1900-talet kallades finnar nedsättande för "China Swedes" i vissa delar av USA. Man såg ner på kineser så öknamnet innebar att man såg ner på finnar också.

The prominent role of Finnish immigrants in the 1907 and 1916 Mesabi Range strikes in Minnesota led to blacklisting of Finns. It was the time of anti-Finnish sentiment in the area, and one could see signs "No Indians or Finns allowed."[8]

China Swede
China Swede was a derogatory term used for Finnish immigrants in the United States during the early 1900s,[9][10] particularly in northern Minnesota and Upper Michigan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Finn ... hina_Swede
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är finnar ett kinesfolk?

Inläggav slackern » 2020-04-03 16:28:58

Alien skrev:I början av 1900-talet kallades finnar nedsättande för "China Swedes" i vissa delar av USA. Man såg ner på kineser så öknamnet innebar att man såg ner på finnar också.

The prominent role of Finnish immigrants in the 1907 and 1916 Mesabi Range strikes in Minnesota led to blacklisting of Finns. It was the time of anti-Finnish sentiment in the area, and one could see signs "No Indians or Finns allowed."[8]

China Swede
China Swede was a derogatory term used for Finnish immigrants in the United States during the early 1900s,[9][10] particularly in northern Minnesota and Upper Michigan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Finn ... hina_Swede


Irländarna under samma tid ansågs inte vara vita enligt lagstiftningen i USA utan gick under färgade.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in