Minnes-test

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tror du att du klarar minnes-testet?

Absolut
3
16%
Jag tror det
3
16%
Möjligen
4
21%
Det tror jag inte
8
42%
Inte en chans
1
5%
 
Antal röster : 19

Minnes-test

Inläggav Karl » 2007-03-20 23:40:52

Vet inte om detta handlar om just asperger men någon moderator får gärna flytta tråden till lämpligare plats.
Jag spelar ibland spelet Brain Booster och har nu lyckats ta mig till High School. :?
Jag kommer inte längre p g a ett minnes-test där man får titta på en bild med nio figurer i tio sekunder för att sedan återskapa figurerna på rätt plats.
Jag har insett att jag aldrig kommer att klara detta, så frågan är om det är mitt minne som är kasst och om ni tror att ni skulle ha klarat det?

Titta alltså på bilden i tio sekunder och håll sedan för den och rita figurerna på rätt plats och med rätt färg.
Kanske är svårt att svara på men jag testar och kommentarer är välkomna.

En exempel-bild:

http://goto.glocalnet.net/karl/bilder/minne2.gif
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Karl » 2007-03-21 22:17:06

Det var nog inte så lätt att svara på frågan men tack ni som har svarat.
Det känns som jag har fått bekräftat att mitt minne inte är så kasst som jag befarade och har bestämt att det är ett sk*t-spel som jag nu avinstallerar.

Det var dock en som svarade "Absolut", fotografiskt minne kanske?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Pan S » 2007-03-22 4:10:14

Inom psykologin brukar man tala om "7±2", när arbetsminnet kommer på tal. Var människa har alltså ett värde på 7±2, vilket står för antalet olika objekt som går att hålla samtidigt i minnet utan att något går förlorat (detta tal kan man finna genom enkla övningar).

För bilden ovan skulle man alltså kunna räkna ut hur många olika objekt det rör sig om. Men saken är att detta värde varierar för olika individer, eftersom objekt inte nödvändigtvis behöver vara endast "en färg", eller "en form", utan också kan gå sammansatta till större enskilda objekt som innefattar mycket mer. Ett exempel: blått kan sammanfogas med skarpa kanter i positionerna 2, 3 och 9, till att bli "skarpBlå239" och därmed ta mindre plats. Rött + ring + rektangel i positioner 1 och 8 blir "finger-i-rödRing18" -> "rödRing18" (fingret, dvs. rektangeln minns du genom association, då positionerna är två och då ett rektangulärt finger är absurdt). Då får du liksom ett antal variabler ungefär; skarpBlå239 och rödRing18, osv. Mycket lättare att minnas. Svårt för en otränad på 10 sekunder givetvis, men övning ger färdighet.

Att sammanföra olika objekt, är i vilket fall det som gäller om man vill förbättra sitt arbetsminne.
Ett exempel: en man med tävlingscykling som fritidsintresse förbättrade sin förmåga att minnas sifferkombinationer rejält, genom att föra över block på 6 st siffror vardera till fält för tider (hh:mm:ss). Därigenom kunde han förstora sin kapacitet från 7 siffror (= hans arbetsminnes förmåga) till 42 (7*6 = 42). Skulle han fortsätta med att dela in olika tider i olika dagar (måndag till söndag), kan det öka ännu mer, dvs. 42*7 = 294. Ja, du förstår principen. Tänk dig mappsystem.

Jag svarade alltså "det tror jag inte", men vill här lägga till ", i nuläget". Med lite övning klarar du det utan tvekan.

(Notis: är ingen psykolog, så jag förbehåller mig rätten att ha fel).
Senast redigerad av Pan S 2011-05-04 10:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Pan S
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-07

Inläggav Pan S » 2007-03-22 4:31:56

Pan Stranou skrev:Ett exempel: blått kan sammanfogas med skarpa kanter i positionerna 2, 3 och 9, till att bli "skarpBlå239" och därmed ta mindre plats. Rött + ring + rektangel i positioner 1 och 8 blir "finger-i-rödRing18" -> "rödRing18" (fingret, dvs. rektangeln minns du genom association, då positionerna är två och då ett rektangulärt finger är absurdt). Då får du liksom ett antal variabler ungefär; skarpBlå239 och rödRing18, osv. Mycket lättare att minnas. Svårt för en otränad på 10 sekunder givetvis, men övning ger färdighet.


Jag får lägga till att det nog är rätt viktigt att du får upp separata bilder för varje enskilt objekt. Ju mer bisarr bilden blir i sin utformning, desto lättare är det att minnas den. Anknyt så många känslor du kan. Siffrorna minns man ju också givetvis bäst om man kan associera dem med något. 239 är lite knepigt kanske, om man inte har en ren förtjusning för tal (2 & 13*3) - 18 desto lättare.

Pan Stranou skrev:Jag svarade alltså "det tror jag inte", men vill här lägga till ", i nuläget". Med lite övning klarar du det utan tvekan.


Oj, frågan gällde mig och inte dig... Är lite trött nu antar jag. Om jag skulle klarat av det, i nuläget? Nej, antagligen inte.
Senast redigerad av Pan S 2011-05-04 10:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Pan S
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-07

Inläggav Karl » 2007-03-22 19:27:26

Pan Stranou, jag förstår ditt resonemang och det är intressant.

Jag har själv testat lite olika strategier.

Eftersom jag har gott siffer-minne så omvandlade jag de geometriska figurerna till tal så att figurens antal hörn blev talet. Det finns dock tre stycken fyr-hörningar så rektangeln fick representera 2, "diamanten" 8 och kvadraten 4. Det finns också en ring, en fylld cirkel och en halvmåne(som inte syns på just denna bild). Ring = 0, fylld cirkel = 9 och halvmåne = 7. Det finns dessutom en vågform som fick representera 1.

Jag snirklar mig nedåt via ruta 1,2,3,6,5,4,7,8,9 och min sifferföljd blir:
0 2 8 5 8 9 0 2 4.
Jag parade ihop dessa tre och tre vilket då ger 028,589,024.
Det var så långt jag mäktade med och sedan försökte jag fånga färgerna i en "helhetsbild" men misslyckades.

Nåväl, jag väntar med att avinstallera spelet och försöker hitta nya strategier. :)
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Pan S » 2007-03-22 20:30:09

Det låter som en bra metod. Går nog bra mycket snabbare än mitt exempel också, om man då har ett gott sifferminne. Men som sagt tar det nog tid att få sådana processer att komma naturligt - tror jag; har inte försökt förbättra mitt arbetsminne själv (annat än genom decimaler av pi).

Karl skrev:Nåväl, jag väntar med att avinstallera spelet och försöker hitta nya strategier. Smile


Lycka till!
Förklara gärna hur du gick tillväga, om du senare lyckas.
Pan S
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in