Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Teagirl » 2020-03-06 22:22:57

Det rör inte riktigt tråden om intressen man har eftersom jag inte vill berätta om mina intressen i detalj utan mer är intresserad av hur mycket tid ni lägger på era specialintressen och vad det är för något.

Jag läste mycket förr och fastnade i olika genrer i långa perioder ,t.ex. bara 1800-tals romaner eller om gettot i Lodz eller Harry Potter tusen gånger om. Sen har det alltid varit mina djur, där har jag lagt i princip all min tid, både fysiskt där och läst och läst i mängder.

Nu har jag ett nytt intresse, en keyboard/piano och jag spenderar ca 6 timmar per dag med att spela och jag kan ligga och läsa notteori mitt i natten.

Vad har ni för intresse och framförallt, hur mycket tid lägger ni på era intressen?
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav kuj kuj » 2020-03-06 23:56:03

jag lägger så mycket tid jag bara kan på mina intresse!
skulle vilja lägga all min tid på dom. men det går ju inte när man har ett jobb.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Micke » 2020-03-07 0:48:46

Jag lägger mycket tid på mina intressen. Spel av olika slag har varit ett intresse så länge jag kan minnas och det är vad jag lagt klart mest tid på. Jag nöjde mig inte med att enbart spela spel när jag var liten utan tillverkade även egna så gott jag förmådde både före och efter att jag hade dator att programmera på.

Jag programmerade främst spel av "manager"-typen, men minns att jag även gjorde ett par av "idle"-typen, alltså spel som spelar sig själva mer eller mindre vilket kanske var lite ovanligt på 80-talet. Numera är ju sådana ganska poppis.

Jag älskade den kreativa aspekten i att programmera efter eget huvud och att se vad det blev av det. Men oj vad tidskrävande det var. Ett enda spel kunde ju ta månader att färdigställa även med den klena dator jag hade på den tiden (64kb minne), och då kunde jag ändå ofta sitta från morgon till kväll med det.

Men så tenderar jag också att vara noggrann av mig här i livet snarare än snabb och effektiv. Inte för att det förhindrade buggar dock, och det var väl att fixa till sådana som tog mest tid tror jag. Numera nöjer jag mig med att spela andras spel, och vissa spel har slukat en skrämmande massa tid när man tänker efter.

Sen har jag ju haft andra starka intressen också genom livet, såsom dart och "andlighet", men spel tycks vara något jag alltid kommer tillbaka till.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Sylviidae » 2020-03-07 21:31:36

Jag arbetar med ett av mina specialintressen, forskning, och har några andra jag håller på med vid sidan av jobbet, så jag kan lägga större delen av min vakna tid på dem. Tyvärr orkar jag inte alls så mycket som jag skulle vilja, har varit sjukskriven för utmattning länge och kämpar med att orka 50% men när jag går upp i arbetet eller ett av mina fritidsintressen så tror jag att jag orkar för det är så roligt och så håller jag på för länge och tröttar ut mig igen.
Sylviidae
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2019-08-31
Ort: Göteborg

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Teagirl » 2020-03-08 14:02:35

Jag har ju sjukersättning så jag har tid att ägna mig åt mina intressen. Tyvärr kommer måendet ofta i vägen för min ork och vilja men just nu är det så bra att mitt intresse för att spela piano och att bli bättre och bättre på notsystemet som är som ett helt eget språk och att bemästra att spela med båda händerna olika saker samtidigt får mig att kunna fly ett tag från ångesten.

Kan komma på mig själv och undra varför jag börjar bli trött för att inse att jag spelat i två timmar eller så tar jag en paus och går ut med hundarna och fortsätter igen. Ett av mina andra stora intressen är serier, jag följer många slaviskt och för bok om vilka jag sett precis som jag gör med alla böcker jag lyssnar eller läser där jag sen 2014 betygsatt alla böcker. Men när jag spelar finns ju ingen tid till TV eller serier. Men ibland får jag tvinga mig att vila från spelandet. Boendestödet tyckte jag ska sätta en gräns på 2 timmar i sträck för att inte missa andra saker som att äta osv för det kan jag glömma bort och för att energi ska finnas till annat, han tycker att mitt specialintresse tar för stor plats men för mig är det ju underbart. Har försökt följa hans schema men inget har fungerat och pianot tar mer tid än 2 timmar per dag om man säger så.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Tulson74 » 2020-03-09 1:13:34

Hej

mitt stora specialintresse är släktforskning, i Västergötland,Halland Bohuslän, Skåbe och Gotland. Jag har ägnat timmar åt detta varje jag speciellt de senaste tio åren. Jag blir mer och mer fokuserad på min forskning vilket skänker stor glädje men också är ångestdämpande: Tycker det är väldigt tråkigt att jag själv aldrig fått möjligheten och äran att föra släkten och arten vidare är väldigt barnkär. Det har tilltagit på senare år. :-)Happy
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Fretshi » 2020-03-10 18:20:46

Jag har en del intressen som har exploderat det senaste året!
Lägger en hel del tid på mina intressen då de ger mig glädje och mening i tillvaron!


Såklart kommer orken ibland att ta stryk och för det så löptränar jag (som också är ett intresse) och mediterar för att villa upp mig och ladda batterierna.




För att nämna de största intressena jag har så är väl det: clash of clans, youtube (har 2 kanaler; fredrik beckker och clash with fredrik), innebandy (spelar i ett lag på fritiden och på min dv!

Gillar även att läsa robin sharmas böcker och andra klassiker samt min stand up som jag tjänar 0 kronor på i dagsläget, men det går helt klart att tjäna pengar som komiker, men det är rätt svårt och man måste ligga i!

Har även en blogg: https://fredriksliv.blogg.se/

SÅ jag är rätt upptagen trts att jag är sjukskriven, kommer söka jobb för att bättra på ekonomin lite grann! Främt sommarjobb till att börja med!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav slackern » 2020-03-10 18:23:44

Det går i perioder men när jag precis har fastnat för något nytt eller om jag har fått någon nytändning i något intresse så blir jag helt "manisk" och blir helt uppslukad.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Jazzu » 2020-03-10 19:30:04

Så mycket jag orkar men exakt i tid vet jag inte :-)Happy Det beror lite på också, hur trött jag är. Men mitt stora intresse, musik i allmänhet och jazz i synnerhet, upptar nog större delen av min vakna tid :-)Happy

Jag spelar mycket gitarr, jag läser musikteori, jag skriver musik, arrar om andras musik, lyssnar på musik...

Lever av permanent sjukersättning så tiden finns men inte alltid orken tyvärr, önskar jag orkade mer. Men har lyckan att få gitarrlektioner och spela musik på min DV. Det som intresserar mig blir jag helt besatt av och musik har funnits som mitt stora intresse sen jag var barn även om jag under perioder drabbats av vad jag kallar "musikalisk förlamning" som berott på svåra depressioner. Men också medicinerna mot depression, ssri och snri, har gjort mig så avtrubbad att jag tappat lusten för allt kreativt under perioder :( Men nu är jag fri från sånt :-)Happy

Har även haft släktforskning och historia som stora intressen men musiken tar lätt över mitt liv :D
Jazzu
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2019-12-05
Ort: Stockholm

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Ericus » 2020-03-10 19:56:30

13562 sekunder/dag.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Manipura » 2020-03-14 6:21:07

Teagirl skrev:Jag har ju sjukersättning så jag har tid att ägna mig åt mina intressen. Tyvärr kommer måendet ofta i vägen för min ork och vilja men just nu är det så bra att mitt intresse för att spela piano och att bli bättre och bättre på notsystemet som är som ett helt eget språk och att bemästra att spela med båda händerna olika saker samtidigt får mig att kunna fly ett tag från ångesten.

Kan komma på mig själv och undra varför jag börjar bli trött för att inse att jag spelat i två timmar eller så tar jag en paus och går ut med hundarna och fortsätter igen. Ett av mina andra stora intressen är serier, jag följer många slaviskt och för bok om vilka jag sett precis som jag gör med alla böcker jag lyssnar eller läser där jag sen 2014 betygsatt alla böcker. Men när jag spelar finns ju ingen tid till TV eller serier. Men ibland får jag tvinga mig att vila från spelandet. Boendestödet tyckte jag ska sätta en gräns på 2 timmar i sträck för att inte missa andra saker som att äta osv för det kan jag glömma bort och för att energi ska finnas till annat, han tycker att mitt specialintresse tar för stor plats men för mig är det ju underbart. Har försökt följa hans schema men inget har fungerat och pianot tar mer tid än 2 timmar per dag om man säger så.


Hej, kan inte sova så läser inlägg på inlägg här. Ska inte vara ärlig och berätta varför jag fastnade för just det här. Skicka gärna pm om du undrar.
Manipura
Inaktiv
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2020-01-26

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Manipura » 2020-03-14 12:10:32

Förlåt, kunde inte sova som sagt. Sov lite i onsdags och somnade sen efter jag skrev det här. Eller tyvärr lite före kanske. Förlåt för OT :-)051
Manipura
Inaktiv
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2020-01-26

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Patarei » 2020-03-21 10:32:50

Under normala omständigheter lägger jag väldigt mycket tid på mina intressen.
Resa runt i världen och fotografera är mitt specialintresse. Främst porträttfoton i olika Afrikanska länder har det blivit väldigt mycket dom senaste åren.

Dock har ju Coronasituationen satt stopp för mina resor, så just nu blir det inte mycket tid alls.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Hur mycket tid lägger ni på era intressen?

Inläggav Fretshi » 2020-03-31 0:05:13

Patarei skrev:Under normala omständigheter lägger jag väldigt mycket tid på mina intressen.
Resa runt i världen och fotografera är mitt specialintresse. Främst porträttfoton i olika Afrikanska länder har det blivit väldigt mycket dom senaste åren.

Dock har ju Coronasituationen satt stopp för mina resor, så just nu blir det inte mycket tid alls.


Kan rekommendera dig att starta en yt-kanal eller nåt annat för att dela med dig om du vill!

Det är skitkul och man lär sig mycket!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in