Brist på gruppboende för funktionshindrade

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Brist på gruppboende för funktionshindrade

Inläggav Alien » 2020-03-19 1:39:00

UNT skrev:I februari har Uppsala kommun i fem olika domar dömts att betala straffavgifter på sammanlagt 2,2 miljoner kronor. Orsaken är att kommunen inte ordnat insatser åt funktionsnedsatta i tid. Främst handlar det om plats i gruppboenden.

Böterna på 2,2 miljoner ska betalas av omsorgsnämnden. 2019 gick nämnden back med 59 miljoner och tvingades dra ner sina personalkostnader med 20 miljoner.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/reko ... 32781.aspx

Men vilka drabbar dessa böter? Jo, just de funktionshindrade.

Enligt omsorgsnämndens ordförande Angelique Prinz Blix (L) finns risk att verksamheten tvingas till ytterligare besparingar för att kunna betala straffavgifterna.


En person som fått beslut om vårdboende har fått vänta nästan två år.

När IVO ansökte hos domstolen om straffavgifter för kommunen hade personen väntat i 23 månader på vårdboende. Redan då var väntetiden så lång att maxgränsen för avgiften hade uppnåtts.

För närvarande finns 53 personer som beviljats plats i särskilt boende, vårdboende, utan att det verkställts av kommunen.


Varför lyckas inte kommunen få fram dessa gruppboenden?

Angelique Prinz Blix anger en rad orsaker, bland annat att personer med behov av vårdboende ökat.


De funktionshindrade har tydligen blivit för många. Eller så är är omsorgsnämden helt enkelt underfinansierad.

Tänk om ordförande och andra politiker i omsorgsnämnden fick böter i stället (dock inte miljonböter), då skulle inte de funktionshindrade själva bli mest lidande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Brist på gruppboende för funktionshindrade

Inläggav Huggorm » 2020-03-19 2:24:42

Vad vi ser är den extrema brist på resurser som kommunerna har numera. Som Reinfeldt sa 2014, vi måste öppna våra hjärtan. Det gäller även de funktionshindrade, nu får de också ställa upp och avstå det de egentligen har rätt till. De står inte högst i prioriteringsordningen.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Brist på gruppboende för funktionshindrade

Inläggav Kentarou » 2020-03-30 1:00:34

Huggorm skrev:Vad vi ser är den extrema brist på resurser som kommunerna har numera. Som Reinfeldt sa 2014, vi måste öppna våra hjärtan. Det gäller även de funktionshindrade, nu får de också ställa upp och avstå det de egentligen har rätt till. De står inte högst i prioriteringsordningen.


Han sa också att svenskarna var mentalt efterblivna och att välfärdsamhället skulle försvinna i framtiden.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Brist på gruppboende för funktionshindrade

Inläggav Gunshoot » 2020-03-30 17:09:18

Jag bor i en gruppbostad(mot min vilja, long story), och ser mig inte som funktionshindrad. Det enda som skiljer mig från normen är att jag har Aspergers syndrom(ja, jag vet att det klassas som en funktionsnedsättning). Min Asperger gör främst att jag är en ''mingelallergiker''.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Brist på gruppboende för funktionshindrade

Inläggav slackern » 2020-03-30 17:15:23

Gunshoot skrev:Jag bor i en gruppbostad(mot min vilja, long story), och ser mig inte som funktionshindrad. Det enda som skiljer mig från normen är att jag har Aspergers syndrom(ja, jag vet att det klassas som en funktionsnedsättning). Min Asperger gör främst att jag är en ''mingelallergiker''.


Jag tycker att du ska skaffa dig ett förstahandskontrakt och flytta därifrån så att du får friheten du förtjänar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Brist på gruppboende för funktionshindrade

Inläggav Gunshoot » 2020-04-03 14:21:01

slackern skrev:
Gunshoot skrev:Jag bor i en gruppbostad(mot min vilja, long story), och ser mig inte som funktionshindrad. Det enda som skiljer mig från normen är att jag har Aspergers syndrom(ja, jag vet att det klassas som en funktionsnedsättning). Min Asperger gör främst att jag är en ''mingelallergiker''.


Jag tycker att du ska skaffa dig ett förstahandskontrakt och flytta därifrån så att du får friheten du förtjänar.



Tack(för att du säger att jag förtjänar frihet).
Jag jobbar på det, jag står i många bostadsköer, eidar, stenungsundshem, kungälvsbostäder, förbo, uddevallahem, boplats, och abk.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Brist på gruppboende för funktionshindrade

Inläggav Huggorm » 2020-04-03 14:40:13

Gunshoot skrev:
slackern skrev:
Gunshoot skrev:Jag bor i en gruppbostad(mot min vilja, long story), och ser mig inte som funktionshindrad. Det enda som skiljer mig från normen är att jag har Aspergers syndrom(ja, jag vet att det klassas som en funktionsnedsättning). Min Asperger gör främst att jag är en ''mingelallergiker''.


Jag tycker att du ska skaffa dig ett förstahandskontrakt och flytta därifrån så att du får friheten du förtjänar.



Tack(för att du säger att jag förtjänar frihet).
Jag jobbar på det, jag står i många bostadsköer, eidar, stenungsundshem, kungälvsbostäder, förbo, uddevallahem, boplats, och abk.
Oj, du är ju nästan i mitt område. Inte lätt med bostäder här, det var svårt att få lägenhet i Uddevalla redan för 15 år sedan när jag bodde där. Utom i de dåliga områdena då. Nu är det förmodligen helt omöjligt. Du kan prova med Munkedal om du kan tänka dig så långt från Gbg, förr stod det tomma lägenheter och bara väntade på hyresgäster, så är det inte längre men köerna är åtminstone mycket kortare än i Uddevalla eller förorterna till Gbg, som jag räknar Stenungsund som. Och det är enkelt att ta sig till Gbg från Munkedal med buss eller tåg, om man skulle vilja.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Brist på gruppboende för funktionshindrade

Inläggav slackern » 2020-04-03 16:49:04

Gunshoot skrev:
slackern skrev:
Gunshoot skrev:Jag bor i en gruppbostad(mot min vilja, long story), och ser mig inte som funktionshindrad. Det enda som skiljer mig från normen är att jag har Aspergers syndrom(ja, jag vet att det klassas som en funktionsnedsättning). Min Asperger gör främst att jag är en ''mingelallergiker''.


Jag tycker att du ska skaffa dig ett förstahandskontrakt och flytta därifrån så att du får friheten du förtjänar.



Tack(för att du säger att jag förtjänar frihet).
Jag jobbar på det, jag står i många bostadsköer, eidar, stenungsundshem, kungälvsbostäder, förbo, uddevallahem, boplats, och abk.


Lycka till och jag håller fingrarna så att du hittar en lägenhet snabbt som du trivs i. Ge inte upp det löser sig till slut.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in