ID-dagarna

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

ID-dagarna

Inläggav pH » 2008-09-27 18:20:08

Är det någon här som har tänkt att gå på ID-dagarna?

Kan tänka mig att jag är relativt ensam i mitt specialintresse, men ställer ändå frågan.

http://www.hi.se/templates/Page____1425.aspx

ID-dagarna 2008

(Informations- och Demonstrationsdagarna) kommer äga rum den 8-10 oktober på Factory Nacka Strand, Stockholm.

[...]

Ett 60-tal svenska företag och organisationer kommer även i år att visa upp sina produkter och tjänster.

Ett flertal seminarier med 70-tal föreläsningar tar upp aktuella ämnen och nya projekt.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav pH » 2008-09-30 14:32:42

Hmm... som jag mistänkte, inga napp. Kanske borde jag ha nämnt att det handlar om teknik, tekniska hjälpmedel och olika företag och produkter kring detta? Men det hjälper nog inte, det lär ändå bara vara jag som går igång på det... :wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-09-30 18:19:47

Tråkigt att jag bor långt borta från Stockholm annars hade det varit spännande att gå och kolla.
Låter spännande att hjälpmedel är ditt specialintresse. Kommer också ihåg att du hade extra mycket koll på Handis 8)
Själv tycker jag det är intressant med Alternativt Kompletterande Kommunikation och kognitiva hjälpmedel. Kan dock inte påstå att jag har någon riktig bra koll på.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Ann » 2008-09-30 19:45:47

Jag ÄLSKAR sådant och hade gärna gått om jag bott nära Stockholm, men det gör jag inte.

Hoppas att du får trevligt om du går dit!
Senast redigerad av Ann 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
Ann
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Västsverige

Inläggav Zombie » 2008-09-30 22:39:48

pH skrev:Hmm... som jag mistänkte, inga napp. Kanske borde jag ha nämnt att det handlar om teknik, tekniska hjälpmedel och olika företag och produkter kring detta? Men det hjälper nog inte, det lär ändå bara vara jag som går igång på det... :wink:

Nja, går igång... dra nu inte för stora växlar på uteblivna svar ;)

Själv uppskattar jag både tekniska hjälpmedel och att folk får medel till dem och skulle väl ha bruk för ett gäng själv om det finns och så vidare.
Men jag har inte orkat sätta mig in i ämnet (och inte blivit mer intresserad efter några demonstrationer i vården som gav mig ett rätt tafatt intryck), har sällan koncentration att klicka på länkar och läsa dem, och har min löpande överlevnad att tänka på (drag av moment 22 med avseende på just hjälpmedel?).
Ska klicka på länken nu så får jag se...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav pH » 2008-10-01 18:43:32

Hoppas jag inte lät bitter eller klandrande, jag menade att vara självironisk. Det kan behövas när jag tjatar ner omgivningen om den lilla finessen på den lilla manicken och de gör sitt bästa för att åtminstone låtsas intresserade. Det blir nog nyttigt för mig att åka till en mässa proppad med folk som tycker att det här är lika viktigt och intressant som jag tycker! :D
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Sabina » 2008-10-19 6:10:18

Har du nåt bra/kul/intressant att berätta från ID-dagarna, PH? :)

Och råkar du (eller någon annan) känna till något om det här (som jag hämtade från samma sida om konferenser från Hjälpmedelsinstitutets hemsida):

"Fritt val av hjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar
Fritt val av hjälpmedel är en praktiskt utformad utredning. I de deltagande landstingen - Stockholm, Sörmland och Kronoberg - provas på försök olika lösningar för hur den enskilde brukaren kan få ökad möjlighet att själv välja hjälpmedel. "

Om man bor på någon av försöksorterna, innebär det att man nu kan ha chansen att "knorpa åt sig" ett boll-täcke. Jag har tidigare fått höra att det inte skrivs ut. Men jag har för mig att det var någon annan här som lyckades få ett? :)
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:06:57, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav pH » 2008-10-21 19:22:07

Jag är fortfarande dödstrött, men tror att jag hade roligt och lärde mig mycket.

Jag är ju väldigt intresserad av handdatorer som hjälpmedel, och därmed fokuserades mycket av min tid på Handi, HandiFon (spännande GPS-funktioner att vänta!) och MemoComai.

Såg också att Falck Igel är på gång med en ny produkt som nog kan vara mycket intressant för vissa, en digital version av den klassiska Sigvart. Namnet är förvirrande, eftersom den inte lanserats ännu verkar de inte helt klara själva över vad de skall kalla den. MemoTavlan och DigiSigvart var två namn jag hörde.

Jag har två invändningar som jag alltid får. Den ena är att det verkar svårt med veckoöversikt, det prioriteras inte. Det är enligt mig en nackdel. Att kunna se belastning över flera dagar samtidigt kan vara ett ovärderligt planeringshjälpmedel.

Den andra invändningen är att man inte verkar kunna skriva scheman till dem och variera administratörsrättigheter. Lite knepigt då det ju går på diverse kommersiella produkter. En lärare kan ju vilja skriva ett schema som är gemensamt för flera elever utan att vilja skriva in post för post i varje elevs handdator. En brukare kan ju också vilja ha hjälp att föra in möten, vårdaktiviteter och scheman i sin handdator utan att hjälparen för den skull skall ha möjlighet att se alla poster, som "hem till Kajsa och nuppa" eller "Supa med Sigge" eller, jaja, kassa exempel men ni kanske fattar vad jag menar.

Jag tycker att det borde gå att få automatgenererade SMS eller mail från myndigheter som bekräftar och påminner om möten och tider. Kan Svensk Fastighetsförmedling påminna sina kunder om visningar gratis via SMS så borde ju försäkringskassan och landstinget kunna göra det. Helst i ett format som direkt går att stoppa in i digitala kalendrar. Sparade pengar på papper och porton, och sparade pengar på möten som brukare missar borde kunna kompensera för kostnaden tycker jag.

Den mesta tiden gick som sagt till kognitiva minnes- och planeringshjälpmedel. Men jag var faktiskt i HI's monter och pratade med dem om just Fritt val hjälpmedel. Som jag förstod det är det inte alls så fritt som det låter, men om försöket slår väl ut kanske det kan bli friare med tiden. De fria hjälpmedlen är en möjlighet att välja direkt jämförbara alternativ till godkända hjälpmedel.

En vanlig rullstol kan bytas mot en annan vanlig rullstol utanför det ordinarie sortimentet. Merkostnad står brukaren för, sparad summa behåller landstinget. En tävlingsrullstol skulle inte gå att få som fritt val. Bolltäcke (underbar produkt!) skulle troligen inte räknas om det inte redan är ett godkännt hjälpmedel i det aktuella landstinget, och då blir det ju ändå inte aktuellt att skaffa det som fritt eftersom det bara finns en tillverkare.

Förhoppningsvis kan FVH leda till mer brukarinflytande så att det sätts press på pris och kvalitet från leverantörerna. Men det är fortfarande landstingen som i första rummet beslutar vasd som är ett hjälpmedel. Ytterst få landsting (tror det är tre) har godkännt handdator (vanlig) som hjälpmedel, betydligt fler har däremot Handi godkänd om man gillar den.

Jag tror att du har större chans att skaffa bolltäcke om Miltonutredningens förslag (är under beredning) på handikappersättning vid NPF går igenom, så att man får lite rörelseutrymme att själv bekosta de hjälpmedel man prioriterar. Hjälpmedel är ju trots allt en merkostnad man har just pga sin funktionsnedsättning.

Å andra sidan vettesjutton, när jag ansökte om handikappersättning nekade de bolltäcke som post just med motiveringen att det inte var ett goskänt hjälpmedel i vårt landsting. Men det är en annan fråga som är lång och byråkratisk och gör mig arg, så jag styrslar mig kring den.

Slutsats: Glad att jag åkte till ID-dagarna, tror att jag hade det bra.... :roll:
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in