Problem att sova.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Problem att sova.

Inläggav Morre » 2016-03-16 20:58:27

Hur gör ni för att sova när ni inte kan?
Jag syftar då på när det inte går att sluta tänka på saker. Hur gör ni för att sluta och somna?
Helst praktiska tips och ingen medicin.
Morre
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-03-16

Problem att sova.

Inläggav elle » 2016-03-16 21:06:38

Har inga sådana tips. Jag fick stå ut med sömnlöshet i flera veckor. Nummera sover jag hela natten och vaknar på morgonen.

Har läst om att man ska dricka en kopp varm mjölk med honung men jag vet inte om det hjälper.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Problem att sova.

Inläggav Morre » 2016-03-16 21:14:38

Jag tänkte testa det idag, fick tipset att promenera, kolla film, ta en varm dusch, försöka meditera och dricka en kopp varm mjölk. Honung får min mage att bli konstig och det verkar fungera som socker på mig.

Tack!
Morre
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-03-16

Problem att sova.

Inläggav Zima33 » 2016-03-16 21:31:45

Jag tar flera mediciner men lyssnar oftast även på musik hela natten, har en in-ears i ena örat och lyssnar på någon spellista som hjärnan lärt sig uppfatta som "sovdags". (I början låg jag vaken hela nätterna med musik i örat men nu somnar jag oftast innan 4e låten är slut)
Har några lugna spellistor att välja mellan. Detta gör att hjärnan följer musiken i stället för att tankarna maler runt.
Man kan ju annars lyssna på ljudbok.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Problem att sova.

Inläggav Richard » 2016-03-16 21:36:37

Jag var hos min psykiater igår, o sa att jag ville ha mer sömnmedel. Men eftersom jag redan har så många mediciner, o höga doser, så kunde jag inte få mer.

Så vi började prata om min sömn. Jag sover till typ 11 på förmiddagen, så vi kom fram till att jag måste börja gå upp tidigare, så att jag är mer trött på kvällen. Nu lägger jag mig runt 22-tiden, men somnar inte för än runt 02.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Problem att sova.

Inläggav vofff » 2016-03-16 21:39:33

Ha en aktivitetsband på er när ni sover under kvällen, då mäter den exakt när kroppen sover eller ej. Bra grej för ibland vet man inte själv om man sover eller kroppen vilar.

Testa massage, specifik mot sömnproblem, det brukar hjälpa dom flesta.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Problem att sova.

Inläggav Morre » 2016-03-16 21:44:23

Tack för tipsen.

@Voff jag minns att massage funkade bra när jag var liten. Eller iallafall när jag blev kliad på ryggen. Minns det än idag trots att det var på dagis :P
Men tror inte det skulle fungera på mig idag tyvärr.
Morre
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-03-16

Problem att sova.

Inläggav Marjatta » 2020-03-06 5:54:33

Zima33 skrev:Jag tar flera mediciner men lyssnar oftast även på musik hela natten, har en in-ears i ena örat och lyssnar på någon spellista som hjärnan lärt sig uppfatta som "sovdags". (I början låg jag vaken hela nätterna med musik i örat men nu somnar jag oftast innan 4e låten är slut)
Har några lugna spellistor att välja mellan. Detta gör att hjärnan följer musiken i stället för att tankarna maler runt.
Man kan ju annars lyssna på ljudbok.


Hm.

I perioder vaknar jag på natten. Har en nersparad radiodokumentär som jag använder att somna till. Tänk om den gick att sätta på repeat. Någon som vet någon app som grejar det?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem att sova.

Inläggav Ignatius » 2020-03-14 22:52:35

Man kan ladda ner gratis ljudböcker (på engelska) med de tråkigaste och meningslösaste texter man kan tänka sig:
https://librivox.org/search?q=insomnia& ... m=advanced
Får säkert de flesta att somna, men kan också väcka ens inre nörd (jag menar, vad kan vara mer intressant än en föreläsning om jäst från 1800-talet?).
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Problem att sova.

Inläggav Solblomma » 2020-03-15 9:53:51

Jag tar väldigt lång tid på mig att somna på kvällen, men det är bara när jag är stressad som jag vaknar på nätterna. Min 15-åring tar också lång tid på sig att somna på kvällen och han kan dessutom vara vaken en hel natt om vi missar något av följande:

Gå upp samma tid varje morgon, oavsett om det är vardag eller helg.
Lägga sig samma tid varje kväll.
Vara utomhus minst 30 minuter varje dag.
Röra på sig minst 30 minuter varje dag.
Alla skärmar släcks minst två timmar före läggdags.
Äta kvällsmat ca två timmar före läggdags.

Dessutom behöver både han och jag sömntabletter, men det hjälper inte med bara sömntabletter, allt det andra måste också följas.

Spoiler: visa
När jag ser listan så här inser jag att vi skulle ha sluppit sömnproblem om vi hade levt på landet för 200 år sen!
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Problem att sova.

Inläggav Mammaspojke » 2020-03-15 10:16:54

Vangelis. Specifikt i filmen "Bitter Moon". Brukar se/lyssna på första 30min
av den filmen på mobilen ganska ofta i sängen. (innan filmen börjar ta en lite mörkare vändning.)
Det är nånting med Vangelis musik, havet, kryssningsfartyg, Paris, kvinnlig skönhet, passion m.m.
som i kombination är så känslomässigt tillfredsställande att jag blir avslappnad och somnar lättare.

Musiken.

Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Problem att sova.

Inläggav Alyana » 2020-03-15 12:03:08

Melatonin 3 mg.
Bästa som hänt mig för sömn.

Men annars, släcka ner tidigt, varva ner tidigt, samma rutiner varje kväll och tid, lyssnar på ljudböcker och sömnljudböcker, lägger mig samma tid varje kväll oavsett vardag eller helgdag, öronproppar, ibland sovmask om det är för ljust.
Gå ut varje dag i dagsljus är bra för rätt dygnsrytm och mående, att vara fysiskt aktiv på dagen, undviker alltid otäcka filmer eller böcker.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Problem att sova.

Inläggav red_pill » 2020-03-16 8:54:55

Alyana skrev:Melatonin 3 mg.
Bästa som hänt mig för sömn.

Men annars, släcka ner tidigt, varva ner tidigt, samma rutiner varje kväll och tid, lyssnar på ljudböcker och sömnljudböcker, lägger mig samma tid varje kväll oavsett vardag eller helgdag, öronproppar, ibland sovmask om det är för ljust.
Gå ut varje dag i dagsljus är bra för rätt dygnsrytm och mående, att vara fysiskt aktiv på dagen, undviker alltid otäcka filmer eller böcker.


Samma här, det enda som faktiskt biter i längden är Melatonin, köper dock 5mg på Ebay för ca 1kr/st.
Men ibland är det för mycket och då får man ta till starkare medel, detta händer väl i snitt varannan vecka när man sovit dåligt ett par nätter i rad och behöver en omstart, undviker det i högsta möjliga mån.

Ett tips är att skaffa hund, bästa jag har gjort, han drar ut mig 1h om dagen och vaknar varje dag mellan 05-07 beroende på årstid, jag kommer alltid upp innan kl 8, det händer ju att han också försover sig.
Plus att det är otroligt trevlig med sällskap, och de är alltid glada och lyfter upp oss speciellt de dagarna vi mår pekka!
red_pill
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-06-14

Problem att sova.

Inläggav Marjatta » 2020-03-17 19:41:01

Marjatta skrev:
Zima33 skrev:Jag tar flera mediciner men lyssnar oftast även på musik hela natten, har en in-ears i ena örat och lyssnar på någon spellista som hjärnan lärt sig uppfatta som "sovdags". (I början låg jag vaken hela nätterna med musik i örat men nu somnar jag oftast innan 4e låten är slut)
Har några lugna spellistor att välja mellan. Detta gör att hjärnan följer musiken i stället för att tankarna maler runt.
Man kan ju annars lyssna på ljudbok.


Hm.

I perioder vaknar jag på natten. Har en nersparad radiodokumentär som jag använder att somna till. Tänk om den gick att sätta på repeat. Någon som vet någon app som grejar det?


Det gick fint med Spotify. Dokumentären är eg. lite för rörig för att vara optimal, med både prat och musik, men iom att jag hört den ett antal gånger och vant mig funkar det.

Testade "white noise" (syntetiskt ljud av vågor, regn, spinnande katt osv.) men tyckte efter ett tag att det var väl syntetiskt. Har återgått till dokun. Den ska på direkt jag lagt mig i sängen, och jag ska inte börja fippla med nåt annat. Om jag vaknar och vill somna om petar jag lite så jag kommer till dokuns början, den jag brukar somna till.

Väldigt bra idé att ha den rullande hela natten. Hade nog inte kommit på det själv.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem att sova.

Inläggav slackern » 2020-03-17 20:17:17

En jag känner får tydligen GHB utskriven för sina sömnsvårigheter.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Problem att sova.

Inläggav Richard » 2020-03-28 13:13:56

slackern skrev:En jag känner får tydligen GHB utskriven för sina sömnsvårigheter.

Xyrem finns en medicin som innehåller GHB. Tror den mest är avsedd för patienter med narkolepsi, då man måste styra sömnen helt med mycket tunga sömnmediciner o typ amfetamin eller annat uppiggande på dagen.

Men min sömn börjar funka bättre, även jag har börjat med melatonin (köper det billigt från Polen). Men tar även Haldol, Iktorivil, Theralen o Imovane på kvällen
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in