CSN-skuld och Sjukskriven

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 13:03:44

Bjäbbmonstret skrev:
verbatim skrev:Jag får boendetillägg på 7 000:- utöver sjukpenningen. (räknas inte som inkomst i CSN:s kalkyl). Den hjälper mig att klara av hyran och vanliga räkningar.


Jag är inte säker på de nya lånen men jag tycker det låter helt rimligt. Jag har gamla lån (fast inte så gamla som nescio har) och i mitt fall drar de bara 4 % av min inkomst. När de nya lånen infördes höjde de som jag minns det procenten till 6 % och avskaffade samtidigt den automatiska avskrivningen av resterande lån vid pension. För att man inte skulle ha kvar några lån vid pensionen höjde man i stället återbetalningstakten. Hur detta går ihop med den påstådda begränsningen på 6 % vet jag inte. Men faktum är att det är en väldigt låg avgift och att du redan verkar har fått den nedsatt så det är nog bara att betala och se glad ut. Att du fick med nedsättning vid aktivitetsstöd beror antagligen på att aktivitetsersättning i sig räknas som synnerliga skäl medan sjukpenning inte gör det.


”Missförstå mig rätt” nu, för ingen vill väl egentligen vara sjuk/sjukskriven osv. Själv skulle jag hellre levt ett ”normalt” liv och yrkesarbetat. Men: aktivitetsersättning plus bostadstillägg fanns inte ”förr”, utan då var människor med ”oförklarliga svårigheter” med att klara sig i yrkeslivet hänvisade till soc. Nu får många unga människor en relativt rejäl summa - jämfört med försörjningsstöd - direkt i samband med aktivitetsersättningens införande.
Det kan vara på gott och ont.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 13:09:18

Är det obegränsat i tid hur länge man kan få denna förmån?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... kilda-fall
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-12 15:47:42

BellaBelle skrev:Oj, jag kände inte till detta med boendetillägg. 7000 kr var ju ändå en rejäl summa i sammanhanget. Då borde du nog klara 300-kronors-utgiften. Hoppas jag inte låter okänslig, men jag och många andra har haft betydligt värre situationer än så.


Jodå, klarar mig, det gör jag. En hög grad av isolering är en pengasparare. :wink:
Däremot känns det märkligt att de med aktivitetsersättning med bättre ekonomi än mig, blir undantagna från att betala tillbaka på CSN-skuld. Försörjningsstödet (existensminimum) ligger väl på ca 4000:-/mån (?) för ensamstående och då betalar socialen även Hyra, El, Hemförsäkring utöver det. Även dessa är undantagna från att betala tillbaka till CSN och har en likvärdig ekonomi som mig.

BellaBelle skrev: Vad är det för regler för att få sjukpenning i särskilda fall? Är detta en ny sjukpenningsvariant?


Jag får och har fått det nu, från månaden efter att jag fyllt 30 år. Så på födelsemånaden fick jag varken pengar från aktivitetsersättningen (som jag hade tidigare) eller sjukpenning (som jag får nu). Den månaden blev det socialbidrag. Jag har aldrig haft ett riktigt arbete, inte ens på deltid.

BellaBelle skrev:Är det obegränsat i tid hur länge man kan få denna förmån?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... kilda-fall


Jag har haft det i snart 2 år. Vet inte alls hur länge det får fortsätta. Svävar mellan att bli "sjukpensionerad" eller utförsäkrad, ett beslut ingen verkar vilja ta. Sjukpenning i särskilda fall är i det "limbo" jag levt, i väntan på slutgiltig dom.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav slackern » 2020-03-12 15:51:19

verbatim skrev:
Försörjningsstödet (existensminimum) ligger väl på ca 4000:-/mån (?) för ensamstående och då betalar socialen även Hyra, El, Hemförsäkring utöver det. Även dessa är undantagna från att betala tillbaka till CSN och har en likvärdig ekonomi som mig.



Jag har för mig att försörjningsstöd är 3190 kr + dom utgifter du skrev.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 15:59:48

verbatim skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Med de inkomsterna så borde du uppfylla kriterierna för att få försörjningsstöd. Så länge du går på försörjningsstöd behöver du inte betala.

BellaBelle skrev:Men de pengarna räcker väl inte till mat och hyra m m. Hur klarar du dig?

Liljan skrev:Ja, du måste betala tillbaka så länge du inte behöver ansöka om försörjningsstöd (socialbidrag) vilket du lär behöva göra om du inte bor hos dina föräldrar.


Jag får boendetillägg på 7 000:- utöver sjukpenningen. (räknas inte som inkomst i CSN:s kalkyl). Den hjälper mig att klara av hyran och vanliga räkningar.

Totalt får jag nu utbetalt 10 849:-/mån (med sjukpenning i särskilda fall + boendetillägg).

När jag hade aktivitetsersättning (9 100:-) och bostadstillägg (4 637:-) fick jag utbetalt på bankkontot 11 627:-/mån

Så nu jag får nästan 800:- mindre varje månad, men ska dessutom numera betala CSN 303:-/mån. Vilket blir ca 1 100:- lägre disponibel inkomst bara för att jag fyllt år. :?

(Ska ringa Hab imorgon, då jag inte kunde ringa idag, hoppas kunna uppdatering då).


Det där med boendetillägg, är det behovsprövat mot faktisk hyra? Så som bostadsbidrag och bostadstillägg är? För du får väl inte boendetillägg i någon sorts klumpsumma utan behovsprövning? Bostadsbidrag etc får man ju för att få hjälp med just boendekostnad, inte för att täcka andra kostnader/räkningar.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 16:04:33

slackern skrev:
verbatim skrev:
Försörjningsstödet (existensminimum) ligger väl på ca 4000:-/mån (?) för ensamstående och då betalar socialen även Hyra, El, Hemförsäkring utöver det. Även dessa är undantagna från att betala tillbaka till CSN och har en likvärdig ekonomi som mig.



Jag har för mig att försörjningsstöd är 3190 kr + dom utgifter du skrev.


3150 OM jag fattat det rätt. Sedan får man pengar till den faktiska hyran. Vet inte om det brukar bli 7000 ”extra” då?

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... d-2020.pdf
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 16:07:38

verbatim skrev:
BellaBelle skrev:Oj, jag kände inte till detta med boendetillägg. 7000 kr var ju ändå en rejäl summa i sammanhanget. Då borde du nog klara 300-kronors-utgiften. Hoppas jag inte låter okänslig, men jag och många andra har haft betydligt värre situationer än så.


Jodå, klarar mig, det gör jag. En hög grad av isolering är en pengasparare. :wink:
Däremot känns det märkligt att de med aktivitetsersättning med bättre ekonomi än mig, blir undantagna från att betala tillbaka på CSN-skuld. Försörjningsstödet (existensminimum) ligger väl på ca 4000:-/mån (?) för ensamstående och då betalar socialen även Hyra, El, Hemförsäkring utöver det. Även dessa är undantagna från att betala tillbaka till CSN och har en likvärdig ekonomi som mig.

BellaBelle skrev: Vad är det för regler för att få sjukpenning i särskilda fall? Är detta en ny sjukpenningsvariant?


Jag får och har fått det nu, från månaden efter att jag fyllt 30 år. Så på födelsemånaden fick jag varken pengar från aktivitetsersättningen (som jag hade tidigare) eller sjukpenning (som jag får nu). Den månaden blev det socialbidrag. Jag har aldrig haft ett riktigt arbete, inte ens på deltid.

BellaBelle skrev:Är det obegränsat i tid hur länge man kan få denna förmån?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... kilda-fall


Jag har haft det i snart 2 år. Vet inte alls hur länge det får fortsätta. Svävar mellan att bli "sjukpensionerad" eller utförsäkrad, ett beslut ingen verkar vilja ta. Sjukpenning i särskilda fall är i det "limbo" jag levt, i väntan på slutgiltig dom.


Det är väl så att även de som har CSN-lån OCH sjukersättning som är något över lägsta-nivån också får betala på CSN. Det finns många faktorer som kan göra att det blir ”orättvist”. Dvs att det i sådana fall ibland blir lägre inkomst än de CSN-befriade. CSN är ju dock ett lån, det bör man vara medveten om när man tar det.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 16:25:43

”...Det är max 7000 kr om du är ensamstående och det spelar ingen roll vad din hyra är.”

Enligt denna info, som inte är myndighetsinfo iofs.

https://www.familjeliv.se/forum/thread/ ... k/76456868

Väldigt udda förmån, då det inte spelar roll hur hög/låg hyra man har? Låter mer förmånligt än soc för en ensamstående i alla fall.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 16:49:05

verbatim skrev:
BellaBelle skrev:Oj, jag kände inte till detta med boendetillägg. 7000 kr var ju ändå en rejäl summa i sammanhanget. Då borde du nog klara 300-kronors-utgiften. Hoppas jag inte låter okänslig, men jag och många andra har haft betydligt värre situationer än så.


Jodå, klarar mig, det gör jag. En hög grad av isolering är en pengasparare. :wink:
Däremot känns det märkligt att de med aktivitetsersättning med bättre ekonomi än mig, blir undantagna från att betala tillbaka på CSN-skuld. Försörjningsstödet (existensminimum) ligger väl på ca 4000:-/mån (?) för ensamstående och då betalar socialen även Hyra, El, Hemförsäkring utöver det. Även dessa är undantagna från att betala tillbaka till CSN och har en likvärdig ekonomi som mig.

BellaBelle skrev: Vad är det för regler för att få sjukpenning i särskilda fall? Är detta en ny sjukpenningsvariant?


Jag får och har fått det nu, från månaden efter att jag fyllt 30 år. Så på födelsemånaden fick jag varken pengar från aktivitetsersättningen (som jag hade tidigare) eller sjukpenning (som jag får nu). Den månaden blev det socialbidrag. Jag har aldrig haft ett riktigt arbete, inte ens på deltid.

BellaBelle skrev:Är det obegränsat i tid hur länge man kan få denna förmån?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... kilda-fall


Jag har haft det i snart 2 år. Vet inte alls hur länge det får fortsätta. Svävar mellan att bli "sjukpensionerad" eller utförsäkrad, ett beslut ingen verkar vilja ta. Sjukpenning i särskilda fall är i det "limbo" jag levt, i väntan på slutgiltig dom.


Kanske en klen tröst, men du har ändå haft tur-i-oturen som inte behövt leva på försörjningsstöd mer än en månad.

Sedan låter det som lite mysko det här med ”sjukpenning i särskilda fall”. Verkar som en ny variant av ”tillfällig sjukersättning” som fanns tidigare. När man gick över - eller ”tvingades gå med på” - tillfällig sjukersättning så förlorade man sin SGI, och många fick därmed betydligt lägre inkomst än tidigare. När tillfällig sjukersättning försvann hamnade många hos socialen.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 16:54:26

Hm, MEN vad har du för hyreskostnad? Om du har så mycket som sjutusen blir ju inget ”över”.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav ankhh » 2020-03-12 17:21:43

BellaBelle skrev:Det är väl så att även de som har CSN-lån OCH sjukersättning som är något över lägsta-nivån också får betala på CSN. Det finns många faktorer som kan göra att det blir ”orättvist”. Dvs att det i sådana fall ibland blir lägre inkomst än de CSN-befriade. CSN är ju dock ett lån, det bör man vara medveten om när man tar det.

Håller med om att man ska komma ihåg att det är ett lån, och alltså räkna med att man får betala tillbaka.

Anledningen till att det ändå kan kännas orättvist är ju just det du tar upp, och det beror i grunden på att CSN bara räknar skattepliktiga inkomster när de ska avgöra om man är för fattig för att betala tillbaka eller ej. Försörjningsstöd och bostadstillägg räknas inte, så går man på helt försörjningsstöd en längre tid kan man få anstånd med att betala, och har man sjukersättning på garantinivå kan man rentav få lånet avskrivet, trots att man med fullt bostadstillägg har ungefär lika mycket i plånboken som den med högsta möjliga inkomstrelatedare sjukersättningen (som får lågt eller inget bostadstillägg).

Så, det skulle ju i den meningen upplevas mer rättvist om nedsatt avgift, anstånd och avskrivning utgick från vad den betalningsskyldiga får utbetalt varje månad, oavsett om han/hon sedan skattar för pengarna eller ej.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 17:37:24

Jag kände inte till detta med tillfällig sjukpenning. Men det verkar från början ha varit något som infördes när ”tillfällig sjukersättning” togs bort.

https://myndighetshandboken.wordpress.c ... detillagg/
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-12 17:52:01

slackern skrev:Jag har för mig att försörjningsstöd är 3190 kr + dom utgifter du skrev.

BellaBelle skrev:3150 OM jag fattat det rätt. Sedan får man pengar till den faktiska hyran. Vet inte om det brukar bli 7000 ”extra” då?

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... d-2020.pdf


Normen är 4000:- i mina papper från 2018 när jag tvingades söka socialbidrag senast. Utöver normen, fick jag även pengar för hyra, el och hemförsäkring. Minus 2372:- som jag hade som inkomst (sjukpenning) den månaden.

Normen för ensamstående (2018):
Personliga kostnader: 3 030:-
Gemensamma hushållskostnader: 970:-
Totalt: 4 000:-

Jag tror att ni bara räknat personliga kostnader, men missat fältet om gemensamma kostnader på 970:- (2018) eller 1 010:- (2020).
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 18:03:38

verbatim skrev:
slackern skrev:Jag har för mig att försörjningsstöd är 3190 kr + dom utgifter du skrev.

BellaBelle skrev:3150 OM jag fattat det rätt. Sedan får man pengar till den faktiska hyran. Vet inte om det brukar bli 7000 ”extra” då?

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... d-2020.pdf


Normen är 4000:- i mina papper från 2018 när jag tvingades söka socialbidrag senast. Utöver normen, fick jag även pengar för hyra, el och hemförsäkring. Minus 2372:- som jag hade som inkomst (sjukpenning) den månaden.

Normen för ensamstående (2018):
Personliga kostnader: 3 030:-
Gemensamma hushållskostnader: 970:-
Totalt: 4 000:-

Jag tror att ni bara räknat personliga kostnader, men missat fältet om gemensamma kostnader på 970:- (2018) eller 1 010:- (2020).


Gemensamma hushållskostnader? Du bor alltså inte själv?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-12 18:26:38

BellaBelle skrev:Det där med boendetillägg, är det behovsprövat mot faktisk hyra? Så som bostadsbidrag och bostadstillägg är? För du får väl inte boendetillägg i någon sorts klumpsumma utan behovsprövning? Bostadsbidrag etc får man ju för att få hjälp med just boendekostnad, inte för att täcka andra kostnader/räkningar.


https://hjarnatillsammans.se/forsakringskassan/

Boendetillägg
Vissa som är sjuka men inte kan söka bostadstillägg kan i stället söka en annan ersättning: boendetillägg. Det gäller bara om du haft aktivitetsersättning, men sedan förlorade den när du fyllde 30. Då kan du i vissa fall få boendetillägg.

Boendetillägg har du rätt att söka om du:
1. tidigare fått aktivitetsersättning men blivit av med den för att du fyllt 30, och
2. nu har antingen sjukpenning eller rehabiliteringspenning, och
3. inte har någon sjukersättning beviljad.

Boendetillägg är ett bidrag bara för dig som haft och sedan förlorat rätten att söka bostadstillägg.

Jämfört med bostadstillägg fungerar boendetillägg annorlunda. För boendetillägg spelar din boendekostnad ingen roll. Hur mycket du kan få beror på hur mycket sjukpenning/rehabiliteringspenning (och eventuell livränta) du får. Om du får bostadsbidrag minskas boendetillägget.

Gifta och sambor får mindre boendetillägg än ensamstående.

BellaBelle skrev:Gemensamma hushållskostnader? Du bor alltså inte själv?

Jag bor själv. Detta foto på socialtjänstens beräkning säger inte mycket, men jag är inte bekväm med att lägga ut alla detaljer. Längre ner på pappret (inte i bild) finns en sammanställning där "Norm" räknas till 4 000:-
:https://imgur.com/a/JmSYkm0

Notera rubriken "Familj", under den raden (redigerat i svart) finns Hushållets medlemmar, där endast jag återfinns med personnummer och namn. På nästa rad poängteras detta med utskriften "Ensam".
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-12 18:38:07

ankhh skrev:
Spoiler: visa
BellaBelle skrev:Det är väl så att även de som har CSN-lån OCH sjukersättning som är något över lägsta-nivån också får betala på CSN. Det finns många faktorer som kan göra att det blir ”orättvist”. Dvs att det i sådana fall ibland blir lägre inkomst än de CSN-befriade. CSN är ju dock ett lån, det bör man vara medveten om när man tar det.

Håller med om att man ska komma ihåg att det är ett lån, och alltså räkna med att man får betala tillbaka.

Anledningen till att det ändå kan kännas orättvist är ju just det du tar upp, och det beror i grunden på att CSN bara räknar skattepliktiga inkomster när de ska avgöra om man är för fattig för att betala tillbaka eller ej. Försörjningsstöd och bostadstillägg räknas inte, så går man på helt försörjningsstöd en längre tid kan man få anstånd med att betala, och har man sjukersättning på garantinivå kan man rentav få lånet avskrivet, trots att man med fullt bostadstillägg har ungefär lika mycket i plånboken som den med högsta möjliga inkomstrelaterade sjukersättningen (som får lågt eller inget bostadstillägg).

Så, det skulle ju i den meningen upplevas mer rättvist om nedsatt avgift, anstånd och avskrivning utgick från vad den betalningsskyldiga får utbetalt varje månad, oavsett om han/hon sedan skattar för pengarna eller ej.


Precis min åsikt. :-)049 Jag hade en lite större möjlighet att betala på CSN-skulden tidigare än nu. Min livssituation har inte ändrats annat än att jag blivit något äldre och nu har en lägre inkomst.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 18:39:10

verbatim skrev:
BellaBelle skrev:Det där med boendetillägg, är det behovsprövat mot faktisk hyra? Så som bostadsbidrag och bostadstillägg är? För du får väl inte boendetillägg i någon sorts klumpsumma utan behovsprövning? Bostadsbidrag etc får man ju för att få hjälp med just boendekostnad, inte för att täcka andra kostnader/räkningar.


https://hjarnatillsammans.se/forsakringskassan/

Boendetillägg
Vissa som är sjuka men inte kan söka bostadstillägg kan i stället söka en annan ersättning: boendetillägg. Det gäller bara om du haft aktivitetsersättning, men sedan förlorade den när du fyllde 30. Då kan du i vissa fall få boendetillägg.

Boendetillägg har du rätt att söka om du:
1. tidigare fått aktivitetsersättning men blivit av med den för att du fyllt 30, och
2. nu har antingen sjukpenning eller rehabiliteringspenning, och
3. inte har någon sjukersättning beviljad.

Boendetillägg är ett bidrag bara för dig som haft och sedan förlorat rätten att söka bostadstillägg.

Jämfört med bostadstillägg fungerar boendetillägg annorlunda. För boendetillägg spelar din boendekostnad ingen roll. Hur mycket du kan få beror på hur mycket sjukpenning/rehabiliteringspenning (och eventuell livränta) du får. Om du får bostadsbidrag minskas boendetillägget.

Gifta och sambor får mindre boendetillägg än ensamstående.

BellaBelle skrev:Gemensamma hushållskostnader? Du bor alltså inte själv?

Jag bor själv. Detta foto på socialtjänstens beräkning säger inte mycket, men jag är inte bekväm med att lägga ut alla detaljer. Längre ner på pappret (inte i bild) finns en sammanställning där "Norm" räknas till 4 000:-
:https://imgur.com/a/JmSYkm0

Notera rubriken "Familj", under den raden (redigerat i svart) finns Hushållets medlemmar, där endast jag återfinns med personnummer och namn. På nästa rad poängteras detta med utskriften "Ensam".


Aha, ja du har nog rätt här. I tabellen ( i min länk) trodde jag tabellen det står gemensamma hushållskostnader på menades just att man har gemensamt hushåll med någon/några. Men man räknas in i gemensam-tabellen även som ensamstående. Byråkraterna har varit kreativa...

Men det låter ju som att det är meningen att det här är en tillfällig lösning. Får du istället sjukersättning - eller försörjningsstöd - så behöver du inte betala CSN-lånet? Så du kan kanske stå ut med detta för ett tag.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 18:41:02

verbatim skrev:
ankhh skrev:
Spoiler: visa
BellaBelle skrev:Det är väl så att även de som har CSN-lån OCH sjukersättning som är något över lägsta-nivån också får betala på CSN. Det finns många faktorer som kan göra att det blir ”orättvist”. Dvs att det i sådana fall ibland blir lägre inkomst än de CSN-befriade. CSN är ju dock ett lån, det bör man vara medveten om när man tar det.

Håller med om att man ska komma ihåg att det är ett lån, och alltså räkna med att man får betala tillbaka.

Anledningen till att det ändå kan kännas orättvist är ju just det du tar upp, och det beror i grunden på att CSN bara räknar skattepliktiga inkomster när de ska avgöra om man är för fattig för att betala tillbaka eller ej. Försörjningsstöd och bostadstillägg räknas inte, så går man på helt försörjningsstöd en längre tid kan man få anstånd med att betala, och har man sjukersättning på garantinivå kan man rentav få lånet avskrivet, trots att man med fullt bostadstillägg har ungefär lika mycket i plånboken som den med högsta möjliga inkomstrelaterade sjukersättningen (som får lågt eller inget bostadstillägg).

Så, det skulle ju i den meningen upplevas mer rättvist om nedsatt avgift, anstånd och avskrivning utgick från vad den betalningsskyldiga får utbetalt varje månad, oavsett om han/hon sedan skattar för pengarna eller ej.


Precis min åsikt. :-)049 Jag hade en lite större möjlighet att betala på CSN-skulden tidigare än nu. Min livssituation har inte ändrats annat än att jag blivit något äldre och nu har en lägre inkomst.


Men även om du måste betala CSN har du väl en bättre ekonomi nu än med enbart försörjningsstöd??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 18:49:18

BellaBelle skrev:
verbatim skrev:
BellaBelle skrev:Det där med boendetillägg, är det behovsprövat mot faktisk hyra? Så som bostadsbidrag och bostadstillägg är? För du får väl inte boendetillägg i någon sorts klumpsumma utan behovsprövning? Bostadsbidrag etc får man ju för att få hjälp med just boendekostnad, inte för att täcka andra kostnader/räkningar.


https://hjarnatillsammans.se/forsakringskassan/

Boendetillägg
Vissa som är sjuka men inte kan söka bostadstillägg kan i stället söka en annan ersättning: boendetillägg. Det gäller bara om du haft aktivitetsersättning, men sedan förlorade den när du fyllde 30. Då kan du i vissa fall få boendetillägg.

Boendetillägg har du rätt att söka om du:
1. tidigare fått aktivitetsersättning men blivit av med den för att du fyllt 30, och
2. nu har antingen sjukpenning eller rehabiliteringspenning, och
3. inte har någon sjukersättning beviljad.

Boendetillägg är ett bidrag bara för dig som haft och sedan förlorat rätten att söka bostadstillägg.

Jämfört med bostadstillägg fungerar boendetillägg annorlunda. För boendetillägg spelar din boendekostnad ingen roll. Hur mycket du kan få beror på hur mycket sjukpenning/rehabiliteringspenning (och eventuell livränta) du får. Om du får bostadsbidrag minskas boendetillägget.

Gifta och sambor får mindre boendetillägg än ensamstående.

BellaBelle skrev:Gemensamma hushållskostnader? Du bor alltså inte själv?

Jag bor själv. Detta foto på socialtjänstens beräkning säger inte mycket, men jag är inte bekväm med att lägga ut alla detaljer. Längre ner på pappret (inte i bild) finns en sammanställning där "Norm" räknas till 4 000:-
:https://imgur.com/a/JmSYkm0

Notera rubriken "Familj", under den raden (redigerat i svart) finns Hushållets medlemmar, där endast jag återfinns med personnummer och namn. På nästa rad poängteras detta med utskriften "Ensam".


Aha, ja du har nog rätt här. I tabellen ( i min länk) trodde jag tabellen det står gemensamma hushållskostnader på menades just att man har gemensamt hushåll med någon/några. Men man räknas in i gemensam-tabellen även som ensamstående. Byråkraterna har varit kreativa...

Men det låter ju som att det är meningen att det här är en tillfällig lösning. Får du istället sjukersättning - eller försörjningsstöd - så behöver du inte betala CSN-lånet? Så du kan kanske stå ut med detta för ett tag.


Eller om det ”gemensamma” är detta:

”En person som bor i ett hushåll utan att vara
sammanboende
En vuxen person kan ingå i en hushållsgemenskap med en eller flera andra vuxna personer, utan att räknas som sammanboende. Denne person är ett eget ärende. För att räkna ut riksnormen för honom eller henne lägger man ihop personens del av de gemensamma hushållskostnaderna med personliga kostnader för ensamstående.
För en person som bor i ett hushåll med 5 personer, skulle uträkningen se ut så här: 1 850 kr/5 personer + 3 150 kr = 3 520 kr”

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... pdf#page18

Bodde du i ett hushåll med andra när du fick försörjningsstöd?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-12 20:49:50

BellaBelle skrev:Men även om du måste betala CSN har du väl en bättre ekonomi nu än med enbart försörjningsstöd??


Marginellt. Hundralappar, utan att redovisa närmare. Däremot mer än tusenlappen sämre gentemot när jag hade aktivitetsersättning. Men då var man undantagen från återbetalningskravet.

BellaBelle skrev:
Spoiler: visa
BellaBelle skrev:
verbatim skrev:
https://hjarnatillsammans.se/forsakringskassan/

Boendetillägg
Vissa som är sjuka men inte kan söka bostadstillägg kan i stället söka en annan ersättning: boendetillägg. Det gäller bara om du haft aktivitetsersättning, men sedan förlorade den när du fyllde 30. Då kan du i vissa fall få boendetillägg.

Boendetillägg har du rätt att söka om du:
1. tidigare fått aktivitetsersättning men blivit av med den för att du fyllt 30, och
2. nu har antingen sjukpenning eller rehabiliteringspenning, och
3. inte har någon sjukersättning beviljad.

Boendetillägg är ett bidrag bara för dig som haft och sedan förlorat rätten att söka bostadstillägg.

Jämfört med bostadstillägg fungerar boendetillägg annorlunda. För boendetillägg spelar din boendekostnad ingen roll. Hur mycket du kan få beror på hur mycket sjukpenning/rehabiliteringspenning (och eventuell livränta) du får. Om du får bostadsbidrag minskas boendetillägget.

Gifta och sambor får mindre boendetillägg än ensamstående.


Jag bor själv. Detta foto på socialtjänstens beräkning säger inte mycket, men jag är inte bekväm med att lägga ut alla detaljer. Längre ner på pappret (inte i bild) finns en sammanställning där "Norm" räknas till 4 000:-
:https://imgur.com/a/JmSYkm0

Notera rubriken "Familj", under den raden (redigerat i svart) finns Hushållets medlemmar, där endast jag återfinns med personnummer och namn. På nästa rad poängteras detta med utskriften "Ensam".


Aha, ja du har nog rätt här. I tabellen ( i min länk) trodde jag tabellen det står gemensamma hushållskostnader på menades just att man har gemensamt hushåll med någon/några. Men man räknas in i gemensam-tabellen även som ensamstående. Byråkraterna har varit kreativa...

Men det låter ju som att det är meningen att det här är en tillfällig lösning. Får du istället sjukersättning - eller försörjningsstöd - så behöver du inte betala CSN-lånet? Så du kan kanske stå ut med detta för ett tag.


Eller om det ”gemensamma” är detta:

”En person som bor i ett hushåll utan att vara
sammanboende
En vuxen person kan ingå i en hushållsgemenskap med en eller flera andra vuxna personer, utan att räknas som sammanboende. Denne person är ett eget ärende. För att räkna ut riksnormen för honom eller henne lägger man ihop personens del av de gemensamma hushållskostnaderna med personliga kostnader för ensamstående.
För en person som bor i ett hushåll med 5 personer, skulle uträkningen se ut så här: 1 850 kr/5 personer + 3 150 kr = 3 520 kr”

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... pdf#page18


Bodde du i ett hushåll med andra när du fick försörjningsstöd?


Nej, bodde/bor själv i hyreslägenhet. Hur soc-tanten räknade med dessa 970:- i mitt fall vet jag inte närmare än så, att hon helt säkert visste att jag bodde helt själv och som ensamstående.

Notera tabellen om riksnormen för existensminimum (2006-2017): https://sv.wikipedia.org/wiki/Existensminimum_i_Sverige#:~:text=Riksnormen,f%C3%B6r%20barn%20beroende%20p%C3%A5%20%C3%A5lder.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav slackern » 2020-03-12 20:56:01

verbatim skrev:
BellaBelle skrev:Men även om du måste betala CSN har du väl en bättre ekonomi nu än med enbart försörjningsstöd??


Marginellt. Hundralappar, utan att redovisa närmare. Däremot mer än tusenlappen sämre gentemot när jag hade aktivitetsersättning. Men då var man undantagen från återbetalningskravet.

BellaBelle skrev:
Spoiler: visa
BellaBelle skrev:
Aha, ja du har nog rätt här. I tabellen ( i min länk) trodde jag tabellen det står gemensamma hushållskostnader på menades just att man har gemensamt hushåll med någon/några. Men man räknas in i gemensam-tabellen även som ensamstående. Byråkraterna har varit kreativa...

Men det låter ju som att det är meningen att det här är en tillfällig lösning. Får du istället sjukersättning - eller försörjningsstöd - så behöver du inte betala CSN-lånet? Så du kan kanske stå ut med detta för ett tag.


Eller om det ”gemensamma” är detta:

”En person som bor i ett hushåll utan att vara
sammanboende
En vuxen person kan ingå i en hushållsgemenskap med en eller flera andra vuxna personer, utan att räknas som sammanboende. Denne person är ett eget ärende. För att räkna ut riksnormen för honom eller henne lägger man ihop personens del av de gemensamma hushållskostnaderna med personliga kostnader för ensamstående.
För en person som bor i ett hushåll med 5 personer, skulle uträkningen se ut så här: 1 850 kr/5 personer + 3 150 kr = 3 520 kr”

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... pdf#page18


Bodde du i ett hushåll med andra när du fick försörjningsstöd?


Nej, bodde/bor själv i hyreslägenhet. Hur soc-tanten räknade med dessa 970:- i mitt fall vet jag inte närmare än så, att hon helt säkert visste att jag bodde helt själv och som ensamstående.

Notera tabellen om riksnormen för existensminimum (2006-2017): https://sv.wikipedia.org/wiki/Existensminimum_i_Sverige#:~:text=Riksnormen,f%C3%B6r%20barn%20beroende%20p%C3%A5%20%C3%A5lder.


Tack för information det var intressant med dom där extra 970kr, hade jag inte den blekaste om. I och för sig behöver jag inte oroa mig för det i nuläget i och med att jag har sjukersättning.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 21:28:12

Till TS: Har du ansökt om sjukersättning?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-13 3:05:07

slackern skrev:
Spoiler: visa
verbatim skrev:
BellaBelle skrev:Men även om du måste betala CSN har du väl en bättre ekonomi nu än med enbart försörjningsstöd??


Marginellt. Hundralappar, utan att redovisa närmare. Däremot mer än tusenlappen sämre gentemot när jag hade aktivitetsersättning. Men då var man undantagen från återbetalningskravet.

BellaBelle skrev:
Eller om det ”gemensamma” är detta:

”En person som bor i ett hushåll utan att vara
sammanboende
En vuxen person kan ingå i en hushållsgemenskap med en eller flera andra vuxna personer, utan att räknas som sammanboende. Denne person är ett eget ärende. För att räkna ut riksnormen för honom eller henne lägger man ihop personens del av de gemensamma hushållskostnaderna med personliga kostnader för ensamstående.
För en person som bor i ett hushåll med 5 personer, skulle uträkningen se ut så här: 1 850 kr/5 personer + 3 150 kr = 3 520 kr”

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... pdf#page18

Bodde du i ett hushåll med andra när du fick försörjningsstöd?


Nej, bodde/bor själv i hyreslägenhet. Hur soc-tanten räknade med dessa 970:- i mitt fall vet jag inte närmare än så, att hon helt säkert visste att jag bodde helt själv och som ensamstående.

Notera tabellen om riksnormen för existensminimum (2006-2017): https://sv.wikipedia.org/wiki/Existensminimum_i_Sverige#:~:text=Riksnormen,f%C3%B6r%20barn%20beroende%20p%C3%A5%20%C3%A5lder.


Tack för information det var intressant med dom där extra 970kr, hade jag inte den blekaste om. I och för sig behöver jag inte oroa mig för det i nuläget i och med att jag har sjukersättning.


Numera (år 2020) är det nog 1 010:- som ingår i normen på totalt 4160:-

BellaBelle skrev:Till TS: Har du ansökt om sjukersättning?


Nej, vi försöker komma upp i 10 timmar/veckan genom arbetsträning. Har utökat från 2 timmar till nu 4 timmar. Ett och ett halvt år tog det, med diverse avbrott (personliga krascher).

Jag hoppas kunna ta upp ämnet på nästa möte i Maj.

Jag klarar 4 timmar/veckan med nöd och näppe, men bara när jag i övrigt isolerar mig totalt för att hinna vila upp mig till nästkommande vecka. 10 timmar/veckan i kombination med ett liv värt att leva har jag i nuläget väldigt liten tro på. :( (möjligen med någon helt annan sysselsättning, men jag har provat så många olika som erbjudits).
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav Grönt Äpple » 2020-08-07 15:10:56

Jag har också sjukpenning i särskilda fall, och har haft i knappt två år så det är det absolut lägsta beloppet man kan få då det sänks efter en tid. Knappt 3000 kronor mindre i månaden än på aktivitetsersättningen, som man ju slipper CSN-betalningar på. CSN ville ha ungefär samma summa som för dig, verbatim, så vi har nog en liknande situation.

Men jag gjorde som så att jag först och främst fyllde i någon blankett. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette - det finns två olika om nedsatt årsbelopp pga. särskilda skäl och det var en av dem.
Då fick jag beslutat att jag skulle betala mindre per månad men ändå över en tusenlapp, vilket är omöjligt på de 3300 kr/månad jag får in (boendetillägg är ju skattefritt).

Sedan fick jag hjälp av en familjemedlem att ringa upp CSN och förklara situationen och fylla i min beräknade skattepliktiga årsinkomst på Mina Sidor. Till sist blev det så att jag inte behövde betala alls förra året, detsamma detta år.

Jag chansade lite när jag fyllde i min årsinkomst då jag ju skulle få sänkt belopp, men sedan visade sig att min årsinkomst var ännu lägre än jag trodde, vet inte om det är något avdrag som görs någonstans (jag kan inte det här med skatt så bra).

Hursomhelst är CSN nöjda och jag har inte blivit återbetalningsskyldig. :)

Tillägg då en del tog upp detta: I min kommun ligger försörjningsstöd på en högre nivå än sjukpenningen, vilket jag tycker är fel. FK krånglade med utbetalningen en månad och jag hänvisades till Soc, och blev ytterst förvånad när jag fick ut nästan en tusenlapp mer på försörjningsstöd än sjukpenning + boendetillägg. Och då hade jag inga extra kostnader i form av läkarbesök eller medicin som jag fick extra för.
Sjukpenning i särskilda fall ligger under existensminimum (i alla fall i mitt fall, testade en kalkylator), förutsatt att man har utgifter för läkarbesök, hjälpmedel och mediciner (vilket man säkert har om man är sjuk), och det är deprimerande att politikerna tycker att detta är okej.
Grönt Äpple
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2019-06-29

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in