CSN-skuld och Sjukskriven

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-10 16:04:22

Hej! Jag har en fundering kring min CSN-skuld som jag inte blir klok på. :?
Spoiler: visa
Inte ens efter att ha sökt på Google och CSN:s hemsida eller ens när jag ringt upp CSN och frågat och när jag förra året överklagade förra (liknande) beslutet till förvaltningsrätten, utan önskvärt resultat.
Hoppas att någon här har erfarenheter av samma situation och kanske har en bra förklaring eller vet vart jag kan vända mig för en. :-)Happy

Jag är sjukskriven på 100%. Min inkomst är genom "hel sjukpenning i särskilda fall på fortsättningsnivå". Min sammanlagda inkomst för året är 57 600:- före skatt. (3649:-/mån utbetalt).

Kortfattat: Är det verkligen meningen att jag ska betala tillbaka på lånet med denna lilla inkomst? :-)003
_____________________________________________________________

Långfattat: Efter att jag ansökt om nedsatt belopp så har CSN räknat ut mitt årsbelopp för återbetalning till 2880:- med motiveringen: "Du kan inte få ditt årsbelopp nedsatt ytterligare eftersom de skäl du beskriver inte är synnerliga skäl för att få nedsättning".
Spoiler: visa
Jag har tidigare fått nedskrivet årsbelopp till 0:- när jag hade aktivitetsersättning som inkomst.


Som synnerliga skäl för nedsatt belopp anger CSN:
Spoiler: visa
"om du är beroende av försörjningsstöd under minst tre månader i följd" eller "om du får hel aktivitetsersättning från Försäkringskassan".

För avskrivning av lån anger CSN bl.a:
Spoiler: visa
"Du har hel sjukersättning och din sammanlagda inkomst inte överstiger garantinivån."


Jag uppfyller inte något av dessa kriterier och verkar bli tvungen att betala denna summan trots att min ekonomi inte är bättre än tidigare när jag slapp betala. Är det såhär det ska vara? :-)004
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav slackern » 2020-03-10 16:30:32

Har du sjukersättning eller sjukpenning? Har du sjukersättning omfattas du utav reglerna kring sjukersättning har du sjukpenning så omfattas du inte utav reglerna kring sjukersättning.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav Flinta » 2020-03-10 20:35:59

Verbatim skriver ju att han har "hel sjukpenning i särskilda fall på fortsättningsnivå". Vet någon vad som gäller för honom?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav slackern » 2020-03-10 20:39:07

Flinta skrev:Verbatim skriver ju att han har "hel sjukpenning i särskilda fall på fortsättningsnivå". Vet någon vad som gäller för honom?


Borde väl finnas information hos FK eller CSN?

Om jag vore honom skulle jag ta kontakt med en kurator för att reda ut det hela.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-10 20:57:29

slackern skrev:Har du sjukersättning eller sjukpenning? Har du sjukersättning omfattas du utav reglerna kring sjukersättning har du sjukpenning så omfattas du inte utav reglerna kring sjukersättning.


Jag har precis som Flinta säger, "sjukpenning i särskilda fall på fortsättningsnivå". Jag hade tidigare aktivitetsersättning och har aldrig förvärvsarbetat, så jag har ingen sjukpenninggrundande inkomst (SGI).

Spoiler: visa
Sjukpenning i särskilda fall kan du ansöka om när du inte får aktivitetsersättning för att du har fyllt 30 år
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/aktivitetsersattning/sjukpenning-i-sarskilda-fall
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav slackern » 2020-03-10 21:01:53

verbatim skrev:
slackern skrev:Har du sjukersättning eller sjukpenning? Har du sjukersättning omfattas du utav reglerna kring sjukersättning har du sjukpenning så omfattas du inte utav reglerna kring sjukersättning.


Jag har precis som Flinta säger, "sjukpenning i särskilda fall på fortsättningsnivå". Jag hade tidigare aktivitetsersättning och har aldrig förvärvsarbetat, så jag har ingen sjukpenninggrundande inkomst (SGI).

Spoiler: visa
Sjukpenning i särskilda fall kan du ansöka om när du inte får aktivitetsersättning för att du har fyllt 30 år
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/aktivitetsersattning/sjukpenning-i-sarskilda-fall


Det var det här jag reagerade på.

"Du har hel sjukersättning och din sammanlagda inkomst inte överstiger garantinivån."


Det har inget med dig att göra.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-10 21:12:56

slackern skrev:
Borde väl finnas information hos FK eller CSN?

Om jag vore honom skulle jag ta kontakt med en kurator för att reda ut det hela.


Ber om ursäkt att trådstarten kanske blev lite otydligt när jag kortade ner inlägget med "spoilers" den information som du nu frågar efter.

Jag har läst ögonen ur mig på FK och CSN utan att hitta direkta svar på min specifika situation.:-)006 Har även talat med min samtalsterapeut inom vården och min arbetsterapeut, båda utan större kunskaper i ämnet.

Då jag inte blev hänvisad till någon kurator av min sjukvårdskontakt, vet jag inte riktigt vem/hur/vad det är. :-)063
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav slackern » 2020-03-10 21:15:31

verbatim skrev:
slackern skrev:
Borde väl finnas information hos FK eller CSN?

Om jag vore honom skulle jag ta kontakt med en kurator för att reda ut det hela.


Ber om ursäkt att trådstarten kanske blev lite otydligt när jag kortade ner inlägget med "spoilers" den information som du nu frågar efter.

Jag har läst ögonen ur mig på FK och CSN utan att hitta direkta svar på min specifika situation. :-)006 Har även talat med min samtalsterapeut inom vården och min arbetsterapeut, båda utan större kunskaper i ämnet.

Då jag inte blev hänvisad till någon kurator av min sjukvårdskontakt, vet jag inte riktigt vem/hur/vad det är. :-)063


En kurator är en socionom som hjälper till med att ta reda på dom här sakerna och hjälpa dig med det. Kontakta psykiatrin eller Habliteringen för att komma i kontakt med en kurator.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav Flinta » 2020-03-10 21:20:54

Det finns en frågetjänst. Aldrig använt den själv dock.

http://habilitering.se/fragetjanst
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-10 21:29:00

slackern skrev:
Det var det här jag reagerade på.

"Du har hel sjukersättning och din sammanlagda inkomst inte överstiger garantinivån."


Det har inget med dig att göra.

verbatim skrev:Jag uppfyller inte något av dessa kriterier och verkar bli tvungen att betala...


Så långt hänger jag med redan. Att få avskrivet har jag inga större förhoppningar om. Men att plötsligt bli tvungen att betala nära 3000kr/år istället för 0kr, bara för att jag råkat fylla 30 år verkar fel.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-10 21:35:25

slackern skrev:En kurator är en socionom som hjälper till med att ta reda på dom här sakerna och hjälpa dig med det. Kontakta psykiatrin eller Habiliteringen för att komma i kontakt med en kurator.


Flinta skrev:Det finns en frågetjänst. Aldrig använt den själv dock.
http://habilitering.se/fragetjanst


Detta får jag prova. Tackar :)
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav slackern » 2020-03-10 21:48:57

verbatim skrev:
slackern skrev:En kurator är en socionom som hjälper till med att ta reda på dom här sakerna och hjälpa dig med det. Kontakta psykiatrin eller Habiliteringen för att komma i kontakt med en kurator.


Flinta skrev:Det finns en frågetjänst. Aldrig använt den själv dock.
http://habilitering.se/fragetjanst


Detta får jag prova. Tackar :)


Varsågod och lycka till.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-03-10 22:07:51

Med de inkomsterna så borde du uppfylla kriterierna för att få försörjningsstöd. Så länge du går på försörjningsstöd behöver du inte betala.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-11 0:24:37

verbatim skrev:Hej! Jag har en fundering kring min CSN-skuld som jag inte blir klok på. :?
Spoiler: visa
Inte ens efter att ha sökt på Google och CSN:s hemsida eller ens när jag ringt upp CSN och frågat och när jag förra året överklagade förra (liknande) beslutet till förvaltningsrätten, utan önskvärt resultat.
Hoppas att någon här har erfarenheter av samma situation och kanske har en bra förklaring eller vet vart jag kan vända mig för en. :-)Happy

Jag är sjukskriven på 100%. Min inkomst är genom "hel sjukpenning i särskilda fall på fortsättningsnivå". Min sammanlagda inkomst för året är 57 600:- före skatt. (3649:-/mån utbetalt).

Kortfattat: Är det verkligen meningen att jag ska betala tillbaka på lånet med denna lilla inkomst? :-)003
_____________________________________________________________

Långfattat: Efter att jag ansökt om nedsatt belopp så har CSN räknat ut mitt årsbelopp för återbetalning till 2880:- med motiveringen: "Du kan inte få ditt årsbelopp nedsatt ytterligare eftersom de skäl du beskriver inte är synnerliga skäl för att få nedsättning".
Spoiler: visa
Jag har tidigare fått nedskrivet årsbelopp till 0:- när jag hade aktivitetsersättning som inkomst.


Som synnerliga skäl för nedsatt belopp anger CSN:
Spoiler: visa
"om du är beroende av försörjningsstöd under minst tre månader i följd" eller "om du får hel aktivitetsersättning från Försäkringskassan".

För avskrivning av lån anger CSN bl.a:
Spoiler: visa
"Du har hel sjukersättning och din sammanlagda inkomst inte överstiger garantinivån."


Jag uppfyller inte något av dessa kriterier och verkar bli tvungen att betala denna summan trots att min ekonomi inte är bättre än tidigare när jag slapp betala. Är det såhär det ska vara? :-)004


Men de pengarna räcker väl inte till mat och hyra m m. Hur klarar du dig?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav Liljan » 2020-03-11 20:57:50

Ja, du måste betala tillbaka så länge du inte behöver ansöka om försörjningsstöd (socialbidrag) vilket du lär behöva göra om du inte bor hos dina föräldrar.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-11 23:00:05

Bjäbbmonstret skrev:Med de inkomsterna så borde du uppfylla kriterierna för att få försörjningsstöd. Så länge du går på försörjningsstöd behöver du inte betala.

BellaBelle skrev:Men de pengarna räcker väl inte till mat och hyra m m. Hur klarar du dig?

Liljan skrev:Ja, du måste betala tillbaka så länge du inte behöver ansöka om försörjningsstöd (socialbidrag) vilket du lär behöva göra om du inte bor hos dina föräldrar.


Jag får boendetillägg på 7 000:- utöver sjukpenningen. (räknas inte som inkomst i CSN:s kalkyl). Den hjälper mig att klara av hyran och vanliga räkningar.

Totalt får jag nu utbetalt 10 849:-/mån (med sjukpenning i särskilda fall + boendetillägg).

När jag hade aktivitetsersättning (9 100:-) och bostadstillägg (4 637:-) fick jag utbetalt på bankkontot 11 627:-/mån

Så nu jag får nästan 800:- mindre varje månad, men ska dessutom numera betala CSN 303:-/mån. Vilket blir ca 1 100:- lägre disponibel inkomst bara för att jag fyllt år. :?

(Ska ringa Hab imorgon, då jag inte kunde ringa idag, hoppas kunna uppdatering då).
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav nescio » 2020-03-11 23:08:26

Jag har inte betalat av på mitt studielån på 20 år. Jag räknar med att det kommer att avskrivas.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav verbatim » 2020-03-12 0:05:36

nescio skrev:Jag har inte betalat av på mitt studielån på 20 år. Jag räknar med att det kommer att avskrivas.


Har du sjukersättning då, antar jag?
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav nescio » 2020-03-12 1:14:10

verbatim skrev:
nescio skrev:Jag har inte betalat av på mitt studielån på 20 år. Jag räknar med att det kommer att avskrivas.
Har du sjukersättning då, antar jag?
Nej, det är lån tagna före 1989 och min inkomst är lägre än 165 500 kronor vilket ger mig en årsavgift på 0 kronor.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-03-12 4:54:50

verbatim skrev:Jag får boendetillägg på 7 000:- utöver sjukpenningen. (räknas inte som inkomst i CSN:s kalkyl). Den hjälper mig att klara av hyran och vanliga räkningar.


Jag är inte säker på de nya lånen men jag tycker det låter helt rimligt. Jag har gamla lån (fast inte så gamla som nescio har) och i mitt fall drar de bara 4 % av min inkomst. När de nya lånen infördes höjde de som jag minns det procenten till 6 % och avskaffade samtidigt den automatiska avskrivningen av resterande lån vid pension. För att man inte skulle ha kvar några lån vid pensionen höjde man i stället återbetalningstakten. Hur detta går ihop med den påstådda begränsningen på 6 % vet jag inte. Men faktum är att det är en väldigt låg avgift och att du redan verkar har fått den nedsatt så det är nog bara att betala och se glad ut. Att du fick med nedsättning vid aktivitetsstöd beror antagligen på att aktivitetsersättning i sig räknas som synnerliga skäl medan sjukpenning inte gör det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 12:48:16

verbatim skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Med de inkomsterna så borde du uppfylla kriterierna för att få försörjningsstöd. Så länge du går på försörjningsstöd behöver du inte betala.

BellaBelle skrev:Men de pengarna räcker väl inte till mat och hyra m m. Hur klarar du dig?

Liljan skrev:Ja, du måste betala tillbaka så länge du inte behöver ansöka om försörjningsstöd (socialbidrag) vilket du lär behöva göra om du inte bor hos dina föräldrar.


Jag får boendetillägg på 7 000:- utöver sjukpenningen. (räknas inte som inkomst i CSN:s kalkyl). Den hjälper mig att klara av hyran och vanliga räkningar.

Totalt får jag nu utbetalt 10 849:-/mån (med sjukpenning i särskilda fall + boendetillägg).

När jag hade aktivitetsersättning (9 100:-) och bostadstillägg (4 637:-) fick jag utbetalt på bankkontot 11 627:-/mån

Så nu jag får nästan 800:- mindre varje månad, men ska dessutom numera betala CSN 303:-/mån. Vilket blir ca 1 100:- lägre disponibel inkomst bara för att jag fyllt år. :?

(Ska ringa Hab imorgon, då jag inte kunde ringa idag, hoppas kunna uppdatering då).


Oj, jag kände inte till detta med boendetillägg. 7000 kr var ju ändå en rejäl summa i sammanhanget. Då borde du nog klara 300-kronors-utgiften. Hoppas jag inte låter okänslig, men jag och många andra har haft betydligt värre situationer än så.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 12:49:34

nescio skrev:
verbatim skrev:
nescio skrev:Jag har inte betalat av på mitt studielån på 20 år. Jag räknar med att det kommer att avskrivas.
Har du sjukersättning då, antar jag?
Nej, det är lån tagna före 1989 och min inkomst är lägre än 165 500 kronor vilket ger mig en årsavgift på 0 kronor.


Ja, äldre lån var det väl andra regler för?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 12:51:44

Hur länge kan man få ”sjukpenning av särskilda skäl”? Jag kände inte till detta öht.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

CSN-skuld och Sjukskriven

Inläggav BellaBelle » 2020-03-12 12:54:41

Flinta skrev:Verbatim skriver ju att han har "hel sjukpenning i särskilda fall på fortsättningsnivå". Vet någon vad som gäller för honom?


Vad är det för regler för att få sjukpenning i särskilda fall? Är detta en ny sjukpenningsvariant?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in