Får tjejer vara nördiga?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav tvilling99 » 2020-03-05 14:29:39

Ibland känns det som det är mer accepterat att killar är nördiga än att tjejer är det.
Vad tycker ni?
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Marjatta » 2020-03-05 14:42:23

Ja. Jag håller med.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Alyana » 2020-03-05 16:42:01

Kan nog vara både och.
Beror på vilken miljö man är i.
En nördig kille kan råka illa ut i en machomiljö...
Där en avvikande flicka/kvinna skulle låtas vara.
Men, kvinnor/tjejer kan vara elaka emot en "svag" annorlunda flicka/kvinna, oftast subtilt och diskret så ingen utanför märker det...
Är blickar, ansiktsuttryck, viskningar, skvaller, skratt, utstötande.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Huggorm » 2020-03-05 17:29:18

Alyana skrev:Kan nog vara både och.
Beror på vilken miljö man är i.
En nördig kille kan råka illa ut i en machomiljö...
Där en avvikande flicka/kvinna skulle låtas vara.
Men, kvinnor/tjejer kan vara elaka emot en "svag" annorlunda flicka/kvinna, oftast subtilt och diskret så ingen utanför märker det...
Är blickar, ansiktsuttryck, viskningar, skvaller, skratt, utstötande.
Ja, tror du kan ha en poäng där faktiskt, en nördig tjej kan nog i många fall ha det lättare bland män än bland "vanliga" kvinnor.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav CrystalHeart » 2020-03-05 17:40:50

Skulle tro att nördiga killar har lättare att hitta vänner dock.
Nördiga tjejer blir rätt så utfrysta...
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav ankhh » 2020-03-05 18:02:05

Allmänt tycker jag att det (fortfarande!) finns en förväntan på att flickor/kvinnor ska lägga energi på att vara (eller i alla fall verka) trevliga, le mycket, ge stöd/feedback till andra, se bra ut. Sånt som en nördig person kan tänkas nedprioritera, och som då blir extra oacceptabelt för flickor/kvinnor. Prio ett ska ju alltid vara hur man uppfattas av andra...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Solblomma » 2020-03-05 19:16:36

På högstadiet hade jag en klasskompis som var lika nördig som jag. Det var skönt att ha en kompis, men vi tillhörde nog inte "innegänget" precis. :-)005
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav slackern » 2020-03-05 19:38:53

Dom flesta tjejer är väl nördiga och håller på timtal med smink?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Fabela » 2020-03-05 20:00:05

Pratas det just tjejer bara? Alltså typ upp till övre tonåren?
Det kan jag isf inte säga nåt om.


Men om man pratar kvinnor, så skulle jag också säga att vi har snävare gränser.
Vi förväntas behaga, på ett helt annat sätt än män. Då ses nördighet lätt snett på.

Vill också gärna påstå att nördiga kvinnor nog oftare accepteras av män.
Men jag undrar om det verkligen stämmer..?
Finns ju en hel del män som anser att kvinnor ska vara traditionellt kvinnliga. De har inte mycket till övers för "könlösa" och/eller superfokuserade nördar.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Marjatta » 2020-03-05 20:00:54

Sen är ju frågan vad man menar med "nördig". Om taskig social kompetens avses, är kraven MYCKET högre på kvinnor.

Sen ser nog kvinnliga intressen mindre "nördiga" ut i omvärldens ögon, ofta. Stort hästintresse brukar inte ses som insnöat nördigt. Osv. (Det är väl ungefär det som slackern här ovanför är inne på.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav verbatim » 2020-03-05 20:01:56

tvilling99 skrev:Ibland känns det som det är mer accepterat att killar är nördiga än att tjejer är det.
Vad tycker ni?


Som "nördig" kille har jag aldrig känt att min "nördighet" har varit eller är accepterat av andra. (Undantaget andra "nördar" och någon enstaka familjemedlem).

Att beskriva något som är så mikroskopiskt litet mera än noll, med ordet "mer" känns lite missvisande. En (enligt mig) bättre formulering av samma fundering skulle vara: "...är mindre accepterat att tjejer är nördiga än..."

Själv har jag svårt att se att nördar i allmänhet skulle accepteras i olika grader baserat på deras kön. Men då utgår jag från mina egna subjektiva tankar och min fördomsfrihet.
Senast redigerad av verbatim 2020-03-05 20:08:15, redigerad totalt 1 gång.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Fabela » 2020-03-05 20:06:32

slackern skrev:Dom flesta tjejer är väl nördiga och håller på timtal med smink?

Absolut.
Men hur accepterat är det då? Finns inte mycket som hånas mer, än tjejers/kvinnors utseendefixering.

Marjatta skrev:Sen är ju frågan vad man menar med "nördig".

/.../

Sen ser nog kvinnliga intressen mindre "nördiga" ut i omvärldens ögon, ofta. Stort hästintresse brukar inte ses som insnöat nördigt. Osv. (Det är väl ungefär det som slackern här ovanför är inne på.)

Precis.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav verbatim » 2020-03-05 20:13:53

Fabela skrev:
slackern skrev:Dom flesta tjejer är väl nördiga och håller på timtal med smink?

Absolut.
Men hur accepterat är det då? Finns inte mycket som hånas mer, än tjejers/kvinnors utseendefixering.


Killars/mäns utseendefixering? (förvisso mindre vanligt) :P

Hånar tjejer/kvinnor varandra kring utseendefixering?
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav ankhh » 2020-03-05 20:14:10

Fabela skrev:Men hur accepterat är det då? Finns inte mycket som hånas mer, än tjejers/kvinnors utseendefixering.

Som samtidigt alltså förväntas. Ve den flicka/tjej/kvinna som inte prioriterar utseendet... :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav CrystalHeart » 2020-03-05 20:44:58

Marjatta skrev:Sen är ju frågan vad man menar med "nördig". Om taskig social kompetens avses, är kraven MYCKET högre på kvinnor.

Sen ser nog kvinnliga intressen mindre "nördiga" ut i omvärldens ögon, ofta. Stort hästintresse brukar inte ses som insnöat nördigt. Osv. (Det är väl ungefär det som slackern här ovanför är inne på.)

Jag tyckte att linjen mellan coolt och nördigt var ganska konstig.
Det var som att töntiga/nördiga intressen helt plötsligt blev häftigt om du tillhörde "den inre cirkeln".

De mobbade mig för att jag spelade tvspel. Men det var skitcoolt när en av de populära tjejerna berättade att hon minsann lirade Goldeneye med kusinen sin ibland :roll:
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Fabela » 2020-03-05 20:46:51

ankhh skrev:
Fabela skrev:Men hur accepterat är det då? Finns inte mycket som hånas mer, än tjejers/kvinnors utseendefixering.

Som samtidigt alltså förväntas. Ve den flicka/tjej/kvinna som inte prioriterar utseendet... :wink:

Jo precis, den dubbelheten också, till råga på allt. :-)008

Men det finns ju gradskillnad också, tänkte jag. Intresse som i att bara vilja bara se vardagshyfsad ut, t.ex. Det är ju accepterat.
Fixering som i att operera sig, lägga hutlösa pengar på smink, kläder, pryttlar, plugga allt det nämnda och mer, inte kunna/vilja göra saker för att man då inte kan se snygg ut... och förstås lägga upp sig på nätet för beröm. Inte lika accepterat.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Fabela » 2020-03-05 20:52:12

verbatim skrev:
Fabela skrev:
slackern skrev:Dom flesta tjejer är väl nördiga och håller på timtal med smink?

Absolut.
Men hur accepterat är det då? Finns inte mycket som hånas mer, än tjejers/kvinnors utseendefixering.


Killars/mäns utseendefixering? (förvisso mindre vanligt) :P

Poäng, iofs.
Men beror nog på vad man räknar som utseende också. Kroppsbyggande t.ex. är ju en rätt vanlig form av utseendefokusering hos män, och det är rätt accepterat idag, tror jag? Smink t.ex. - inte lika mycket.

Hånar tjejer/kvinnor varandra kring utseendefixering?

O ja.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Huggorm » 2020-03-05 21:19:34

Fabela skrev:Fixering som i att operera sig, lägga hutlösa pengar på smink, kläder, pryttlar, plugga allt det nämnda och mer, inte kunna/vilja göra saker för att man då inte kan se snygg ut... och förstås lägga upp sig på nätet för beröm. Inte lika accepterat.
Och det av goda anledningar.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Kentarou » 2020-03-06 8:54:19

Det är inte accepterat att vara nörd om man är man. Många ser ner på dem.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Liljan » 2020-03-06 11:35:21

slackern skrev:Dom flesta tjejer är väl nördiga och håller på timtal med smink?

Jag tycker man ska vara försiktig med att skämta om sånt, det är allt för många idioter som tror så på riktigt och det ställer till stora problem för oss tjejer.
Senast redigerad av Liljan 2020-03-06 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Liljan » 2020-03-06 11:38:12

Jag tycker inte det är några problem att vara vuxen kvinna och nörd men det handlar nog om vilka sammanhang man är i och vad man har nördat ner sig inom. De flesta nördsammmangang jag varit i (lajv, rollspel, den japanska subkulturen Lolita) har det varit ungefär lika många av båda könen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Fabela » 2020-03-06 16:57:08

Huggorm skrev:
Fabela skrev:Fixering som i att operera sig, lägga hutlösa pengar på smink, kläder, pryttlar, plugga allt det nämnda och mer, inte kunna/vilja göra saker för att man då inte kan se snygg ut... och förstås lägga upp sig på nätet för beröm. Inte lika accepterat.
Och det av goda anledningar.

Jo det kan man tycka.

Men vad tänker du om utseendefixerade män då?
T.ex. varianten som rutar in tillvaron helt efter att pumpa upp sig på gymmet, särskild diet, vila osv.
Hårdpluggar in sig på allt sånt, håller sig uppdaterad kring alla nya "rön" och idéer.
Rakar sig (eller vad de nu gör) på hela kroppen, går på solarium, har ett helt arsenal med hudvårdsprodukter.
Käkar kanske anabola också.
Kan inte åka på semester nånstans där det inte finns rätt träningsmöjlighet.
Har förstås mängder med kläder och andra attiraljer som hör till.
Osv.

Jag tycker inte att det är nån skillnad.
Men jag skulle tro att det är kvinnor man mest ser ned på.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Huggorm » 2020-03-06 17:47:09

Fabela skrev:
Huggorm skrev:
Fabela skrev:Fixering som i att operera sig, lägga hutlösa pengar på smink, kläder, pryttlar, plugga allt det nämnda och mer, inte kunna/vilja göra saker för att man då inte kan se snygg ut... och förstås lägga upp sig på nätet för beröm. Inte lika accepterat.
Och det av goda anledningar.

Jo det kan man tycka.

Men vad tänker du om utseendefixerade män då?
T.ex. varianten som rutar in tillvaron helt efter att pumpa upp sig på gymmet, särskild diet, vila osv.
Hårdpluggar in sig på allt sånt, håller sig uppdaterad kring alla nya "rön" och idéer.
Rakar sig (eller vad de nu gör) på hela kroppen, går på solarium, har ett helt arsenal med hudvårdsprodukter.
Käkar kanske anabola också.
Kan inte åka på semester nånstans där det inte finns rätt träningsmöjlighet.
Har förstås mängder med kläder och andra attiraljer som hör till.
Osv.

Jag tycker inte att det är nån skillnad.
Men jag skulle tro att det är kvinnor man mest ser ned på.
Såna personer undviker jag som pesten. Jag hade oturen att jobba ihop med en för några år sedan och det var inte lätt. Han kunde inte äta ihop med oss andra för han var tvungen att hålla sig till en särskild diet och skulle äta exakt var tredje timme så han hade med sig matlådor ut på arbetsplatsen som han satt i något hörn och åt. Värdelös arbetare var han också, varken kunde eller ville göra något, det var bara träning som intresserade honom.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Får tjejer vara nördiga?

Inläggav Hettan » 2020-03-06 18:19:18

Nej tjejer får inte vara nördiga :-)056

Och killar får inte gråta, då är man inte en man.

Kvinnor får inte vara starka heller, dom ska vara lite svaga så mannen får sitt ego smörjt.

lol
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in