Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-03-03 12:07:54

Okej, har tagit Elvanse i en vecka nu. Inte jag som föreslog medicinen.
De 3 första dagarna märkte jag en liten skillnad. Väldigt liten dock. Orkade ta tag i plantering av frön, men inte för att diska eller tvätta.

Ska tillbaka den 13e, och tänker då fråga om att prova höja.
Egentligen vill jag prova höja redan nu då det känns som sockerpiller. Blir så trött på mig själv för att jag inte orkar göra pappersarbete som jag släpat med i månader. :(

När jag läser om andra som provar ut ADHD - mediciner verkar det som de får en liten frihet att prova höja/sänka dosen efter hur de känner. Jag ska fråga om det när jag ska tillbaka. Vågar varken prova eller tjata eftersom de ser mig som en knarkare.

Står på 20mg, fast det verkar som ingångsdosen brukar lika på 30mg. Antar det har att göra med att de tror jag kommer knarka på medicinen.

Har inte haft några biverkningar som stört direkt. Bara huvudvärk som kommit och gått. Mardrömmarna, snustorra munnen, förstoppningen och svettningarna har slutat, vilket jag är otroligt tacksam över.
En effekt jag även är tacksam över är att mitt behov av godis har gått ner mycket.

Är det någon mer som börjat på 20mg som märkt någon positiv skillnad? Vilken dos märkte ni en markant skillnad?
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2020-03-03 15:06:38

CrystalHeart skrev:Okej, har tagit Elvanse i en vecka nu. Inte jag som föreslog medicinen.
De 3 första dagarna märkte jag en liten skillnad. Väldigt liten dock. Orkade ta tag i plantering av frön, men inte för att diska eller tvätta.

Ska tillbaka den 13e, och tänker då fråga om att prova höja.
Egentligen vill jag prova höja redan nu då det känns som sockerpiller. Blir så trött på mig själv för att jag inte orkar göra pappersarbete som jag släpat med i månader. :(

När jag läser om andra som provar ut ADHD - mediciner verkar det som de får en liten frihet att prova höja/sänka dosen efter hur de känner. Jag ska fråga om det när jag ska tillbaka. Vågar varken prova eller tjata eftersom de ser mig som en knarkare.

Står på 20mg, fast det verkar som ingångsdosen brukar lika på 30mg. Antar det har att göra med att de tror jag kommer knarka på medicinen.

Har inte haft några biverkningar som stört direkt. Bara huvudvärk som kommit och gått. Mardrömmarna, snustorra munnen, förstoppningen och svettningarna har slutat, vilket jag är otroligt tacksam över.
En effekt jag även är tacksam över är att mitt behov av godis har gått ner mycket.

Är det någon mer som börjat på 20mg som märkt någon positiv skillnad? Vilken dos märkte ni en markant skillnad?


Enligt min egen erfarenhet så börjar man alltid med en låg dos när man börjar att medicinera, fast när jag började med Elvase efter att ha haft Metmina fick jag relativt frihänder. Men varför dom sätter i medicinen långsamt i början är för att kolla biverkningarna för du kan få rätt hög puls och blodtryck utav medicinen med rätt alvarliga konsekvenser som följd.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-03-03 23:39:24

slackern skrev:Enligt min egen erfarenhet så börjar man alltid med en låg dos när man börjar att medicinera, fast när jag började med Elvase efter att ha haft Metmina fick jag relativt frihänder. Men varför dom sätter i medicinen långsamt i början är för att kolla biverkningarna för du kan få rätt hög puls och blodtryck utav medicinen med rätt alvarliga konsekvenser som följd.

Jo, förstår att de vill man ska börja med en liten dos. Men av vad jag kunnat läsa mig till så är dosen jag har mindre än vad vuxna brukar börja med.
Kan inte låta bli än att undra varför? Kan bara gissa...

Fick du prova dig fram själv till vilken dos som kändes bäst? Utan att behöva vänta 2-3 veckor till nästa besök och fråga om lov? Eller kunde du ringa sköterskan innan och säga till?
Höjde du med 20mg åt gången? Hur tätt då?

Finns det ens 10mg kapslar?

Biverkningarna är ingenting jämfört med Strattera. Bara huvudvärk som sagt.
Kollade även vilopulsen nu och jag ligger på 84. Vilket är en förbättring från 106 på Strattera.
Innan ADHD-medicin sattes in hade jag 66.

Är lite orolig över att blodtryck kan ställa till problem i framtiden. Min far låg som högst på 285 i övertryck och var en tickande bomb.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2020-03-04 1:33:11

CrystalHeart skrev:
slackern skrev:Enligt min egen erfarenhet så börjar man alltid med en låg dos när man börjar att medicinera, fast när jag började med Elvase efter att ha haft Metmina fick jag relativt frihänder. Men varför dom sätter i medicinen långsamt i början är för att kolla biverkningarna för du kan få rätt hög puls och blodtryck utav medicinen med rätt alvarliga konsekvenser som följd.

Jo, förstår att de vill man ska börja med en liten dos. Men av vad jag kunnat läsa mig till så är dosen jag har mindre än vad vuxna brukar börja med.
Kan inte låta bli än att undra varför? Kan bara gissa...

Fick du prova dig fram själv till vilken dos som kändes bäst? Utan att behöva vänta 2-3 veckor till nästa besök och fråga om lov? Eller kunde du ringa sköterskan innan och säga till?
Höjde du med 20mg åt gången? Hur tätt då?

Finns det ens 10mg kapslar?

Biverkningarna är ingenting jämfört med Strattera. Bara huvudvärk som sagt.
Kollade även vilopulsen nu och jag ligger på 84. Vilket är en förbättring från 106 på Strattera.
Innan ADHD-medicin sattes in hade jag 66.

Är lite orolig över att blodtryck kan ställa till problem i framtiden. Min far låg som högst på 285 i övertryck och var en tickande bomb.


Jag började med 30 mg så sa psykiatrikern att jag kunde höja till 60 mg nästa gång jag träffade vederbörande sa jag att jag hade tagit 60 mg + 30 mg om jag skulle göra något på kvällen, det gick bra och det slutade med att jag fick ta högst 90 mg/dag.

När jag sedan började med Atentin fick jag börja med samma dos som jag hade med Metamina 35 mg/dag nu mera har jag 40 mg/dag.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-03-04 10:11:22

slackern skrev:Jag började med 30 mg så sa psykiatrikern att jag kunde höja till 60 mg nästa gång jag träffade vederbörande sa jag att jag hade tagit 60 mg + 30 mg om jag skulle göra något på kvällen, det gick bra och det slutade med att jag fick ta högst 90 mg/dag.
När jag sedan började med Atentin fick jag börja med samma dos som jag hade med Metamina 35 mg/dag nu mera har jag 40 mg/dag.

Menar du att du höjde själv från 30mg till 60mg + 30mg utan att fråga om lov?
Den friheten får nog inte jag :-)006

Tog du + 30mg på eftermiddagen pga effekten gick ur?

Märkte de första dagarna att den lilla effekt jag fick gick ur vid 15:00-tiden och då blev jag rätt trött och tog till och med en tupplur på andra dagen.

Men nu märker jag ingen positiv effekt alls som sagt.
Funderar på att ringa imorgon och åtminstone fråga om det vore okej att ta 20mg x 2 på morgonen. Det värsta som kan hända är ju att få ett nej och då får jag finna mig i det.
Tålamod är ju inte bokstavsdiagnosernas starka sida direkt :-)018

Upplevde du Elvanse som trögstartad och det var därför du bytte till Attentin?
Måste man inte ta den flera gånger under dagen?
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Solblomma » 2020-03-04 14:15:08

Igår bytte jag Ritalin mot Elavanse eftersom jag mådde dåligt när Ritalinet gick ur kroppen. Jag startar med 30 mg Elvanse. Hittills, efter bara två dagar, tycker jag att effekten av Elvanse inte är lika bra som av Ritalin. Dessutom får jag en del tics. Men jag slipper i alla fall må dåligt på eftermiddagarna, så jag tror att jag vill försöka ett tag till med Elvanse och se om effekten blir bättre om man höjer dosen. Och om ticsen försvinner efter ett tag.
Solblomma
 
Inlägg: 1237
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav CrystalHeart » 2020-03-05 0:15:03

Solblomma skrev:Igår bytte jag Ritalin mot Elavanse eftersom jag mådde dåligt när Ritalinet gick ur kroppen. Jag startar med 30 mg Elvanse. Hittills, efter bara två dagar, tycker jag att effekten av Elvanse inte är lika bra som av Ritalin. Dessutom får jag en del tics. Men jag slipper i alla fall må dåligt på eftermiddagarna, så jag tror att jag vill försöka ett tag till med Elvanse och se om effekten blir bättre om man höjer dosen. Och om ticsen försvinner efter ett tag.


Tråkigt att Ritalin inte funkade så bra för dig :-)003

Kan du ha blivit besviken på Elvanse för att effekten smyger sig på snarare än kickar igång som Ritalin?
Märker du någon positiv effekt alls?
Vad för slags tics får du?

Hoppas vi båda får höja snart så vi kan utvärdera effekten lite bättre. :-)Happy
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav DaXiong » 2020-03-05 18:04:13

CrystalHeart skrev:Tråkigt att Ritalin inte funkade så bra för dig :-)003

Kan du ha blivit besviken på Elvanse för att effekten smyger sig på snarare än kickar igång som Ritalin?
Märker du någon positiv effekt alls?
Vad för slags tics får du?

Hoppas vi båda får höja snart så vi kan utvärdera effekten lite bättre. :-)Happy

Jag får stor positiv effekt från Elvanse 30mg och hade troligtvis fått effekt av 20mg också (jag märkte även tydlig effekt av lägsta dosen av Concerta).

Dock har jag haft problem med att det varierat stort hur lång tid jag fått effekt (allt mellan 5 timmar och 11 timmar) och dessutom flera gånger fått värsta avtändningen när den gått ur (blir helt förstörd, jag orkar inget och är helt okoncentrerad).

Gav upp Elvanse en gång redan men gör ett nytt försök nu med höjd dos, tar den med frukost och kompletterar med Attentin. Är inte omöjligt att jag snarare borde sänkt dosen till just 20mg men läkaren ville höja så får testa...

Enda biverkningarna från Elvanse förutom avtändningen har varit sämre aptit och att jag blivit kall om händer och fötter.

Har även nästan helt slutat med kaffe då CS+kaffe verkar göra att blodtryck och puls sticker iväg. Dock har behovet att självmedicinera med kaffe ganska mycket försvunnit med CS-mediciner.
DaXiong
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2020-02-08

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Solblomma » 2020-03-05 19:24:06

CrystalHeart skrev:Tråkigt att Ritalin inte funkade så bra för dig :-)003

Kan du ha blivit besviken på Elvanse för att effekten smyger sig på snarare än kickar igång som Ritalin?
Märker du någon positiv effekt alls?
Vad för slags tics får du?

Hoppas vi båda får höja snart så vi kan utvärdera effekten lite bättre. :-)Happy


Jag får effekt av Elvanse, men inte lika mycket som av Ritalin. Klarar i alla fall av att ta tag i saker lite bättre, så jag får lite saker gjorda.
Jag får olika tics i ansiktet, det "kliar" i näsan, och så känner jag att jag måste tryckutjämna (trumhinnorna) hela tiden. Ticsen fortsätter även på kvällen då medicinen borde ha gått ur kroppen.
Solblomma
 
Inlägg: 1237
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in