Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Fabela » 2020-02-24 1:54:33

Två olika summor alltså: 200:- och 360:-.

Då är ju frågan vad det betyder.
Man kan få en full matkasse för båda de beloppen, så det säger ingenting.

360:- ordinarie pris, 200:- uppskattat kort-datum-pris?

Eller 200:- när de startade flera år sen, 360:- idag?

Eller vad?
Orkar inte leta, det kanske står nånstans.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Kidzi » 2020-02-24 18:27:37

Vill heller inte ha en situation där det allmänna avsäger sig sista ansvaret. Tycker det är skitbra att kyrkan finns för de behövs verkligen. Men det får inte vara sista utvägen. Räcker så bra att det är sista utvägen för hemlösa där kyrkan ofta ordnar härbärge.

Och ja, vad gäller sk bedrägerier så utser soc gärna folk som de vill statuera exempel med. En sådan människa vill man inte bli. Jag skulle aldrig våga förutsätta att soc var OK med vissa saker. När jag gick på soc så höll man hemligt om man fick något extra. Man medger ju att de får dubbelkolla allting, och vissa saker kollar de ju alltid. De sitter inte och bara betalar ut per slentrian.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Fabela » 2020-02-24 19:53:57

Det där med det privata och det allmänna: jag tycker att båda behövs. De kan komplettera varandra på olika sätt.
De privata kan vara mycket kvickare i rörelserna, de behöver inte vänta på beslut från femtielva instanser och utredningar, för att kunna förverkliga en idé.
Det allmänna är å sin sida mer stabilt, och det går att ställa andra krav iom att det SKA ta sitt ansvar för medborgarnas väl och ve.

F.ö. har det hänt mer än en gång, att det allmänna tagit efter sånt som privata kommit på och utvecklat.


Så jag tycker att de där matkassarna är en jäkligt bra grej.
Mer sånt, säger jag.

(Just de där kassarna är dock inget för mig personligen, eftersom man inte kan välja innehåll; är för petig, vego och har för många allergier. Är ändå glad att det tipsades om dem.)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Fabela » 2020-03-02 16:12:59

RapeRegs skrev:Självklart måste man redogöra för allt som påverkar förmågan att uppnå skälig levnadsnivå. Dessutom påstår du att det inte är en gåva, vilket gör det meningslöst för dig att försöka införa specialregler för just gåvor.

Jag skrev till min socialsekreterare och frågade, fick svar idag.

Gav länkarna till Food for change och Matmissionen, och frågade:

Nån påstod att de ska redovisas till er som gåva = inkomst, och att ni gör avdrag på försörjningsstödet på det man sparar på den maten.

Stämmer det?



Svaret jag fick:

Att handla mat billigare räknas inte som inkomst.
Om man blir beviljad riksnorm ingår mat under posten livsmedel och det är upp till personen att hushålla med pengarna. Om man hittar billigare sätt att handla mat på är det positivt.



För mig är saken därmed solklar.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav RapeRegs » 2020-03-02 17:13:12

Fabela skrev:För mig är saken därmed solklar.


Grattis. Det är bra att du har en snäll soctant. Nu har åtminstone du ryggen fri.

Men eftersom detta inte är prövat rättsligt kan det hända att svaret skiljer sig åt mellan kommuner och att det kan förändras efter rättslig prövning.

Mitt råd till andra kvarstår därför. Gör som Fabela, kolla med din soctant innan du börjar ta emot matkassar. Du har inget att förlora på det.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Fabela » 2020-03-02 18:10:26

Min socialsekreterare är varken snäll eller elak. Hon gör sitt jobb efter det regelverk som finns.

Man ska vara försiktig, det håller jag med om.

Men man ska inte svartmåla folk som det gjorts i den här tråden.
Det har både insinuerats och sagts rakt ut att folk gör sig skyldiga till lagbrott, både avsiktligt och omedvetet.
De påståendena håller inte faktamässigt.

Jag vill bara att alla ska vara medvetna om det.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Kidzi » 2020-03-02 23:59:24

Tror väl kanske det är där nyckeln är, att veta hur handläggaren man själv har resonerar. Hade lite olika, den sista jag hade var hjälpsam men de jag hade innan försökte bara sätta dit en. Iofs en som jag hade innan bröt väl mot en del lagar eftersom hon slarvade bort ens kvitton eller ibland hela ansökningen. Men det räcker inte att ha lagen på sin sida då, man måste ha bevisning med... Hon som jag hade sist skulle aldrig få för sig att göra saker som var fel eller medvetet elaka, men det kände man redan på sig från deras bemötande.

Jag upplevde den sista som snäll, men egentligen gjorde hon väl bara sitt jobb.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav slackern » 2020-03-03 1:14:07

Väldigt många i den här tråden verkar vara negativt inställda istället för att se det positiva i att få handla billig mat, gnällspikar helt enkelt.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Kidzi » 2020-03-03 1:32:09

slackern skrev:Väldigt många i den här tråden verkar vara negativt inställda istället för att se det positiva i att få handla billig mat, gnällspikar helt enkelt.


Jag har tyckt det var positivt. Men sedan blev jag skraj att någon skulle råka illa ut på liknande sätt som jag gjorde när jag hade soc. Tycker förövrigt att soc ska skita i vad man lyckas åstadkomma. Jag lyckades långsamt skapa ett möblemang av upphittade möbler. Tycker ändå jag hade rätt att söka extra till möbler t ex.

Fick lite flashbacks från när jag satt på handläggarens kontor och var i freeze mode medan hon bara gafflade på och sa elaka saker och ständiga hot om att man inte skulle få något alls.

Sedan om det räknas som att man blir helt försörjd med mat mot att maten bara blir billigare, kan ju också vara en skillnad.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Solblomma » 2020-03-03 9:05:23

Kidzi skrev:Jag har tyckt det var positivt. Men sedan blev jag skraj att någon skulle råka illa ut på liknande sätt som jag gjorde när jag hade soc. Tycker förövrigt att soc ska skita i vad man lyckas åstadkomma. Jag lyckades långsamt skapa ett möblemang av upphittade möbler. Tycker ändå jag hade rätt att söka extra till möbler t ex.

Fick lite flashbacks från när jag satt på handläggarens kontor och var i freeze mode medan hon bara gafflade på och sa elaka saker och ständiga hot om att man inte skulle få något alls.

Sedan om det räknas som att man blir helt försörjd med mat mot att maten bara blir billigare, kan ju också vara en skillnad.

Jag är inte särskilt insatt i hur systemet med försörjningsstöd fungerar, men det verkar som om passivitet belönas. Det hade varit bra om man kunde komma på ett sätt så att personer med försörjningsstöd uppmuntras att ta egna initiativ till försörjning. Kanske något liknande studiemedel, med ett tak för hur mycket man får tjäna och ändå behålla sitt studiestöd. Annars är ju risken att man blir så passiv att man förlorar förmågan att försöka klara sig själv.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Abbreviation » 2020-03-05 16:43:09

Men herregud, skärp er. Ni har en fullständigt offtopic diskussion som pågått i flera sidor.

Fabela skrev:Jag skrev till min socialsekreterare och frågade, fick svar idag.

Gav länkarna till Food for change och Matmissionen, och frågade:

Nån påstod att de ska redovisas till er som gåva = inkomst, och att ni gör avdrag på försörjningsstödet på det man sparar på den maten.

Stämmer det?



Svaret jag fick:

Att handla mat billigare räknas inte som inkomst.
Om man blir beviljad riksnorm ingår mat under posten livsmedel och det är upp till personen att hushålla med pengarna. Om man hittar billigare sätt att handla mat på är det positivt.



För mig är saken därmed solklar.

Tack Fabela!
slackern skrev:Väldigt många i den här tråden verkar vara negativt inställda istället för att se det positiva i att få handla billig mat, gnällspikar helt enkelt.

Ja, det är ta mig fan för jävla tröttsamt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Matsvinns-matkassar till personer med låg inkomst

Inläggav Alien » 2020-03-08 1:33:45

Moderator:

Den allmänna diskussionen om socialtjänstens regler har avdelats till en egen tråd: regler-nar-man-lever-pa-socialbidrag-forsorjningsstod-t56433.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in