'Jag vill ha ett barn med Downs syndrom'

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav DIProgan » 2008-10-16 19:24:11

alfapetsmamma skrev:
earlydayminer skrev:Nej, det är dags för folket att sluta knulla så jäkla mycket nu. Vi måste tänka på planetens bästa, låt de knattarna som finns skutta runt men någon måtta får det vara.


Preventivmedel, är det bekant? ;)


Ja sluta knulla blir jag ju lite motsträvig till ;P
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav earlydayminer » 2008-10-16 19:33:36

jonsch skrev:Men hallå, jag har ju inte ens börjat än!


Det är ingenting att börja med, bara någonting att fylla ut sin "to-do-list" med. Är det inte barn är det sjukdomar, är det varken sjukdomar eller barn är det tankar och känslor. Det är ett gift, håll dig undan.

alfapetsmamma skrev:Preventivmedel, är det bekant? ;)


Javisst. Men "så kan det gå".
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-16 19:39:16

earlydayminer skrev:
Javisst. Men "så kan det gå".


Jag vet jag vet... Ville bara poängtera att knulla kan folk väl ägna sig åt utan att befolka jorden med fler ungar, bokstavsberikade eller ej.

Skulle det inte ske "olyckor" skulle jorden vara ganska glesfolkad, för övrigt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav jonsch » 2008-10-16 19:39:49

earlydayminer skrev:
jonsch skrev:Men hallå, jag har ju inte ens börjat än!


Det är ingenting att börja med, bara någonting att fylla ut sin "to-do-list" med. Är det inte barn är det sjukdomar, är det varken sjukdomar eller barn är det tankar och känslor. Det är ett gift, håll dig undan.

Min vishetslärare jättehjärnan hade faktiskt inte alls några varningar mot knullande. Håhåjaja. Vem i hela världen kan man lita på? (om earlydayminer och jättehjärnor säger emot varandra)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-16 19:46:12

edm, Nu kan jag inte låte bli att skratta: "Inget att börja med"
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Charley? » 2008-10-16 20:00:55

jonsch skrev:Charley?, du borde läsa en sci-fi-bok som heter något i stil med "Schizm", där en "sympatisk" jättehjärna håller ett tal för sin fånge på temat

"Intelligens är jävligt överskattat".

Har läst, tror jag.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav DC » 2008-10-18 14:08:00

Jag tycker det är lika dumt vilket som, vare sig man "vill ha" ett barn med funktionshinder eller om man absolut inte vill det.

Man får det barn man får och det borde man vara oändligt tacksam för.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Flawed » 2008-10-18 14:13:15

Jag skiter i vad ni diskuterar i den här tråden egentligen.
Men är personer med Downssyndrom verkligen människor?
De har ju ett annat antal kromosomer.
Det kanske är en annan art?
Är det inte så här som nya arter uppstår ibland?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Parvlon » 2008-10-18 14:50:52

Flawed skrev:Men är personer med Downssyndrom verkligen människor?
Definitivt. Människor delas inte upp i arter vad jag vet, så svaret på nästa fråga är Nej! Har en bror som de sade att han hade downs, men efter ett tag gick det upp för en att det handlade om "FAS"- en alkoholrelaterad skada.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Charley? » 2008-10-18 17:12:56

Flawed skrev:Jag skiter i vad ni diskuterar i den här tråden egentligen.
Men är personer med Downssyndrom verkligen människor?
De har ju ett annat antal kromosomer.
Det kanske är en annan art?
Är det inte så här som nya arter uppstår ibland?

Är du ironisk? Givetvis är personer med Downs Syndrom också människor. Men att önska sig att ens barn får Downs Syndrom känns ungefär lika snällt och vettigt som att önska sig att ens barn föds utan armar.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav geocache » 2008-10-18 17:14:29

Jag skickar medhåll till Parvlon och Charley?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav DIProgan » 2008-10-18 18:00:14

DC skrev:Man får det barn man får och det borde man vara oändligt tacksam för.


Det brukade vara så ja men nu börjar ju alternativen hagla in och de kommer fortsätta göra så, så det kan vara på sin plats att fundera på hur man vill att det ska vara.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav DIProgan » 2008-10-18 18:05:43

Charley? skrev:Givetvis är personer med Downs Syndrom också människor.


För just mig känns indelningen i art etc. inte speciellt viktig. Alla är individer av olika utformning (om man inte vill gå djupare) pga. diverse. En s.k hund kan bli viktigare för en än en s.k människa osv. osv.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-18 21:05:26

Flawed skrev:Jag skiter i vad ni diskuterar i den här tråden egentligen.
Men är personer med Downssyndrom verkligen människor?
De har ju ett annat antal kromosomer.
Det kanske är en annan art?
Är det inte så här som nya arter uppstår ibland?


Det är som att säga att aspisar kanske inte är människor, för att de som det verkar tycks ha annorlunda genuppsättning. Vill vi verkligen gå åt det hållet? Är det inte tillräckligt uppdelat som det är i VI och dom, bra och dåliga, snälla elaka, smarta dumma, vackra fula, värdiga ovärdiga osv?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-18 22:51:22

Anastasia skrev:Jag tycker det är ganska naivt att romantisera Downs syndrom så som hon verkar göra. Alla "downies" är inte alls glada och charmiga hela tiden, utan både fysiska och psykiska problem som hjärtfel och depressioner är vanligt inom gruppen.

Jag kan förstå om man väljer att behålla ett barn som man får reda på har Downs syndrom, men att önska sig ett utvecklingsstört barn bara för att man själv tycker de är söta tycker jag bara är barnsligt. Det är en sak att de flesta föräldrar nog älskar ett handikappat barn lika mycket som ett "friskt", men jag kan inte förstå varför man från början vill ha ett barn med låg intelligens och en massa andra problem.
Håller helt med. Ekelund vill bara ha en liten acessoar.

Samma människor brukar ju säga att tänk vad hemskt det vore om det inte fanns några med [sätt in valfritt medfött syndrom], då så skulle det inte finnas någon individualitet. Tja, jag har aldrig umgåtts med de som har downs syndrom och kommer heller aldrig att göra det och konstigt nog så har jag funnit indivduella skillnader hos alla dom personerna som bara har 46 kromosomer.

Om Ekelund menar allvar med att det annorlunda automatiskt är fint så kan hon ju ta något intressant fultjack så att hon kommer i stämning för att låtsas raka sig med en glasskärva. Men det kommer hon ju aldrig medvetet att göra, för då så skulle ju folk titta på *henne*.

EDIT: I Ayn Rands Urkällan finns det en hejdlös och nattsvart scen där Roarks tempel desavoueras. De låter bygga om det till ett hem för efterblivna barn. Men man nöjer sig inte med att låta ett redan existerande hem flytta in där, utan man finkammar hela USA i jakt på de mest hopplösa fallen. Sedan så kan de fina människorna kokettera med vilka stora filantroper de är.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav DIProgan » 2008-10-18 22:57:30

Proffe Slimp skrev:
Anastasia skrev:Jag tycker det är ganska naivt att romantisera Downs syndrom så som hon verkar göra. Alla "downies" är inte alls glada och charmiga hela tiden, utan både fysiska och psykiska problem som hjärtfel och depressioner är vanligt inom gruppen.

Jag kan förstå om man väljer att behålla ett barn som man får reda på har Downs syndrom, men att önska sig ett utvecklingsstört barn bara för att man själv tycker de är söta tycker jag bara är barnsligt. Det är en sak att de flesta föräldrar nog älskar ett handikappat barn lika mycket som ett "friskt", men jag kan inte förstå varför man från början vill ha ett barn med låg intelligens och en massa andra problem.
Håller helt med. Ekelund vill bara ha en liten acessoar.

Samma människor brukar ju säga att tänk vad hemskt det vore om det inte fanns några med [sätt in valfritt medfött syndrom], då så skulle det inte finnas någon individualitet. Tja, jag har aldrig umgåtts med de som har downs syndrom och kommer heller aldrig att göra det och konstigt nog så har jag funnit indivduella skillnader hos alla dom personerna som bara har 46 kromosomer.

Om Ekelund menar allvar med att det annorlunda automatiskt är fint så kan hon ju ta något intressant fultjack så att hon kommer i stämning för att låtsas raka sig med en glasskärva. Men det kommer hon ju aldrig medvetet att göra, för då så skulle ju folk titta på *henne*.


Tycker bara du dummar ner det. Klart hon inte tycker allt annorlunda är automatiskt fint. Alla får väl bestämma vilket annorlunda de tycker om men att ha mer intelligens är inte alltid det finaste som finns det har vi sett många exempel på. Målen och intentionerna skiftar.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-18 23:12:20

DIProgan skrev:
Proffe Slimp skrev:
Anastasia skrev:Jag tycker det är ganska naivt att romantisera Downs syndrom så som hon verkar göra. Alla "downies" är inte alls glada och charmiga hela tiden, utan både fysiska och psykiska problem som hjärtfel och depressioner är vanligt inom gruppen.

Jag kan förstå om man väljer att behålla ett barn som man får reda på har Downs syndrom, men att önska sig ett utvecklingsstört barn bara för att man själv tycker de är söta tycker jag bara är barnsligt. Det är en sak att de flesta föräldrar nog älskar ett handikappat barn lika mycket som ett "friskt", men jag kan inte förstå varför man från början vill ha ett barn med låg intelligens och en massa andra problem.
Håller helt med. Ekelund vill bara ha en liten acessoar.

Samma människor brukar ju säga att tänk vad hemskt det vore om det inte fanns några med [sätt in valfritt medfött syndrom], då så skulle det inte finnas någon individualitet. Tja, jag har aldrig umgåtts med de som har downs syndrom och kommer heller aldrig att göra det och konstigt nog så har jag funnit indivduella skillnader hos alla dom personerna som bara har 46 kromosomer.

Om Ekelund menar allvar med att det annorlunda automatiskt är fint så kan hon ju ta något intressant fultjack så att hon kommer i stämning för att låtsas raka sig med en glasskärva. Men det kommer hon ju aldrig medvetet att göra, för då så skulle ju folk titta på *henne*.


Tycker bara du dummar ner det. Klart hon inte tycker allt annorlunda är automatiskt fint. Alla får väl bestämma vilket annorlunda de tycker om men att ha mer intelligens är inte alltid det finaste som finns det har vi sett många exempel på. Målen och intentionerna skiftar.
Ibland är det smart att vara dum. Vad var det nu hon skrev?
Jag önskar mig ett barn med Downs syndrom. En liten pojke eller flicka med knubbiga små fingrar, sneda pliriga ögon, spikrakt hår och stor rund tunga som vill slicka på allt.
Om detta inte är glorifierande så vet jag inte vad glorifierande är.

Och här slår hon fullständigt knut på sig själv i sitt kulturrelativistiska självhat:
Att värdera pojkar högre än flickor är för oss gammalmodigt.

Vi upprörs, startar kampanjer, ber makthavare när tillfälle ges att klandra Kina och Indien för att de aborterar flickfoster. Vi klär upp vårt förakt i en självgod västerländsk humanistkofta.

För vad säger att barn med Downs syndrom skulle lida mer än en kinesisk eller indisk flicka? Är inte svenska skäl att inte föda lika lumpet irrationella som de kinesiska?
Och här är hon farlig och spännande:
Vad är det som gör oss så räddhågsna och kontrollerande att vi inte tål några som helst överraskningar?
Undrar hur hon skulle reagera om hon nu på måndag får sparken och en propp?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:18:36, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Ganesh » 2008-10-18 23:21:07

I en del av det hon skriver är hon djupt okunnig/fattar ingenting. Tex det om förhållanden i Indien.

Frågan är om hon begripit någonting, av det hon skriver om.

Det är extrem feghet att gömma sig bakom "jag (hon) har rätt att säga/tycka vad jag (hon) vad hon vill". Att någon tycker något gör det inte intellektuellt högstående.

"Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllene dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor. "
Gustaf Fröding

Och Ekelunds text har inget med rosor att göra.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Ganesh » 2008-10-18 23:34:59

För övrigt undrar jag om det är fler saker Ekelund önskar sina (eventuella?) barn? CP-skada? MS? ALS?

Har hon tänkt igenom detta?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-18 23:46:28

Ja, för hur man än vrider och vänder på det så är det fullständigt normalt att vara kvinna. Men att sannolikheten ökar med stigande ålder att en kvinna föder ett barn med downs syndrom är en fingervisning ingen ärlig och intelligent person kan blunda för. (Kvinnans mest fruktsamma ålder är för övrigt 17-23, dvs långt innan +35-strecket.)

Vidare så har barnbegränsningskampanjerna i Kina och Indien bara förvärrat problemen. Om man bara får ha ett begränsat antal barn så gäller det att de är rätt. Alltså så kan man inte skaffa barn tills dess att man får "rätt" barn, utan är mer eller mindre tvungen att abortera flickfostrena.

Enda sättet att få barnbegränsingskampanjena att gå ihop utan att skapa ett massivt kvinnounderskott hade varit att hålla plåtkoll på alla kvinnor. Men inte ens kommunisterna i Kina skulle klara av att ha sådan stor kontroll på sin befolking.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Lakrits » 2008-10-18 23:55:51

Flawed skrev:Jag skiter i vad ni diskuterar i den här tråden egentligen.
Men är personer med Downssyndrom verkligen människor?
De har ju ett annat antal kromosomer.
Det kanske är en annan art?
Är det inte så här som nya arter uppstår ibland?

Kort svar: Det finns en uppsjö av definitioner av artbegreppet, och de flesta organismgrupper brukar behöva särskilt anpassade definitioner för att en indelning i arter skall vara möjlig. Bakterier och virus, som i regel har mycket korta levnadslopp ändrar sin genetiska uppsättning snabbare än t.ex. däggdjur och växter. Hos exempelvis svampar brukar man i grova slängar säga att en skillnad i genomen mellan två arter skall vara åtminstone 3%, alltså högst en 97%-ig överensstämmelse. Samstämmighet över den gränsen innebär att man egentligen inte kan skilja dem båda åt. Går man på den linjen också när det gäller däggdjur, så skulle människan vara artfrände med t.ex. gorillor, och det håller väl du med om att så inte är fallet.

Rent genetiskt skiljer de sig inte personer med kromosomanomalier så mycket från andra människor att de bara på grund av det skulle utgöra nya arter. Artbildningen är en evolutionär process som verkar mycket långsammare än så. På sikt kan det nog bli så att förändringar i arvsmassan hos isolerade grupper av människor kommer att leda till en separationsprocess som i slutänden gör det befogat att tala om en ny art, men det kommer i sådana fall att röra andra genetiska uttryck än sjukdomstillstånd/diagnoser och kan nog inte väntas uppstå inom de närmaste tusentals åren. Dessutom gör den ökade globala rörligheten att människor från olika delar av världen skaffar barn, och därigenom minskar möjligheten för artseparation.

Långt svar: Läs mina kurser eller andras vid något av våra utmärkta universitet eller högskolor :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Ganesh » 2008-10-18 23:58:21

Proffe Slimp skrev:

Vidare så har barnbegränsningskampanjerna i Kina och Indien bara förvärrat problemen. Om man bara får ha ett begränsat antal barn så gäller det att de är rätt. Alltså så kan man inte skaffa barn tills dess att man får "rätt" barn, utan är mer eller mindre tvungen att abortera flickfostrena.



Du begriper heller ingenting om Indien.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-19 0:02:36

Ganesh skrev:
Proffe Slimp skrev:

Vidare så har barnbegränsningskampanjerna i Kina och Indien bara förvärrat problemen. Om man bara får ha ett begränsat antal barn så gäller det att de är rätt. Alltså så kan man inte skaffa barn tills dess att man får "rätt" barn, utan är mer eller mindre tvungen att abortera flickfostrena.



Du begriper heller ingenting om Indien.
Jag vet att dom hade en barnbegränsningskampanj och jag vet att flickor värderas lägre än pojkar. Jag vet även inom förökning så är kvantitet och kvalitet diametralt motsatta. Vissa livsformer kan lägga ofantliga mängder ägg, men det räcker med att bara någon promille överlever till fruktsam ålder för att artens framtid skall vara säkrad.

Jag säger inte att jag kan allt om Indien, men det borde väl räcka för att fatta att Ekelund är ute och cyklar?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Ganesh » 2008-10-19 0:21:29

Det finns flera bisarra företeelser i Indien som lett till att kvinnounderskottet är så stort på sina håll i Indien. (I vissa delstater neråt 700 flickor per 1000 pojkar.) Men det viktigaste är de hisnande summorna som familjerna måste (av sociala skäl, inte juridiska) betala för att få sina döttrar gifta. Vanliga familjer har helt enkelt råd att ha döttrar. Därför kan de med hjälp av fosterdiagnostik abortera flickor. Inte för att de vill, utan för att de måste. (Tycker de, för att de upplever att familjens existens står på spel. Ofta helt riktigt.)

Kastsystemet, medel- och överklassnormer, religiösa renhetsnormer, många faktorer samverkar till att skapa en så komplicerad situation att den är för komplicerad för att passa in i ett få-faktor-västerländskt tänkande.

För dig och Ekelund att förstå Indien är nog som för en okunnig obildad normal-NT att förstå en Aspie.

Dvs omöjligt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:18:40, redigerad totalt 2 gånger.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in