TV-serien Kalifat (TV1)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Alien » 2020-02-11 1:34:23

Är det någon annan som ser den?

Den utspelar sig år 2015 dels i Raqqa i "kalifatet", dels i Sverige. I Raqqa bor Pervin med sin man och sin lilla dotter. Det är oklart varför hon hamnade där, känns inte som hon är särskilt religiös. Kanske för att hon som förälskad kvinna följde med sin man. Nu vill hon iaf därifrån och ringer med en hemlig mobil Fatima på Säpo. Men Fatima säger att hon måste visa att hon inte är en bluff och ge Säpo information, annars får hon ingen hjälp. Pervin berättar alltså om ett kommande teorrorattentat i Sverige.

Fatima har tydligen gjort bort sig på Säpo och vill därför visa framfötterna. Men hon röker på med sin pojkvän (också på Säpo) och åker dit på en kontroll med provtagning. Pojkvännen behöver dock inte ta några prov.

Den tredje och mest intressanta delen är en assistent i skolan Ibbe (Ibrahim) som till det yttre är en trevlig kille. Men han s a s groomar unga flickor att bli islamister. Bland dem Suleika (Sulle) och hennes lillasyster. Pappan är inte alls religiös och blir rasande när Sulle dyker upp med hijab en dag. Han förbjuder henne att bära den utomhus. Såväl Sulle som hennes syster och mor ger då pappan "the silent treatment" tills han ger upp. Sulle är som en vanlig fjortis med noll respekt för sina föräldrar, hon kallar dem "kuffar".

https://www.svtplay.se/video/25113006/k ... start=auto
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-11 2:32:25

nallen har nämnt tidigare. Just en dam, där. Som är vacker. (Hårt snygg typ)

Bra gjord För att va Sverige
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Toblerone » 2020-02-11 9:47:59

Väldigt spännande serie, jag har precis sett klart den. Jag kan bara rekommendera den. Den belyser också frågan hur vanliga ungdomar kan övertalas till att åka dit och ansluta sig till IS. Och det är något jag alltid har undrat över. Serien kan inte svara på alla funderingar kanske, men en del.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Alyana » 2020-02-11 10:26:43

Jag mår illa av det.
Så många mördade, torterade, kidnappade, våldtagna, hotade! :(
Och så gör man en j-a mysserie om det med "förståelse" för dessa j-a mördare!!!
Jag klarar det bara inte.
Inte f-n hade man gjort samma med/om nazisterna efter kriget!
Det är sjukt.
Jag vet hur människor är förstörda efter IS fruktansvärda vidrigheter och så ska det göras film om dessa vidriga terrorister.
Jag mår fysiskt illa och vill gråta.
Orkar inte.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Toblerone » 2020-02-11 10:31:14

Alyana skrev:Jag mår illa av det.
Så många mördade, torterade, kidnappade, våldtagna, hotade! :(
Och så gör man en j-a mysserie om det med "förståelse" för dessa j-a mördare!!!
Jag klarar det bara inte.
Inte f-n hade man gjort samma med/om nazisterna efter kriget!
Det är sjukt.
Jag vet hur människor är förstörda efter IS fruktansvärda vidrigheter och så ska det göras film om dessa vidriga terrorister.
Jag mår fysiskt illa och vill gråta.
Orkar inte.


Ähh... ingen är ju tvungen att se den. Men om du inte har sett den - hur kan du döma den?
Det är allt annat än en "mysserie", den är realistisk. Just det - jag kanske borde ha sagt, att
man INTE ska se den om man är känslig av sig. Men den är allt annat än mysig. Så du dömer helt fel här.

Och självklart fanns det hundratals, om inte tusentals filmer och serier om nazisterna. Precis såna. Har du aldrig sett nån?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Toblerone » 2020-02-11 11:01:21

nomemorytoday skrev:nallen har nämnt tidigare. Just en dam, där. Som är vacker. (Hårt snygg typ)

Bra gjord För att va Sverige


Du menar hon som spelar Fatima? Hon var ju Ida i "Sandor slash Ida". Jag tycker "Sulle" är en klassisk skönhet. Pervin är hårt, men jag tycker inte hon är egentligen särskilt snygg.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-11 14:39:58

Toblerone skrev:
nomemorytoday skrev:nallen har nämnt tidigare. Just en dam, där. Som är vacker. (Hårt snygg typ)

Bra gjord För att va Sverige


Du menar hon som spelar Fatima? Hon var ju Ida i "Sandor slash Ida". Jag tycker "Sulle" är en klassisk skönhet. Pervin är hårt, men jag tycker inte hon är egentligen särskilt snygg.

Vänta
känsla.JPG

Edit: Tjockt fin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Toblerone » 2020-02-11 15:17:30

nomemorytoday skrev:
Toblerone skrev:
nomemorytoday skrev:nallen har nämnt tidigare. Just en dam, där. Som är vacker. (Hårt snygg typ)

Bra gjord För att va Sverige


Du menar hon som spelar Fatima? Hon var ju Ida i "Sandor slash Ida". Jag tycker "Sulle" är en klassisk skönhet. Pervin är hårt, men jag tycker inte hon är egentligen särskilt snygg.

Vänta
känsla.JPG

Edit: Tjockt fin


Ja, det är hon som spelar Fatima.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Toblerone » 2020-02-11 16:03:04

En kollega sa att det kommer att komma en säsong 2. Hoppas det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-11 16:41:53

Toblerone skrev:En kollega sa att det kommer att komma en säsong 2. Hoppas det.

Ok, den va bra typ. Asså jag snöa på damerna såklart, samtidigt som jag blev jobbigt "påverkad" av snubbarna.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-11 16:50:17

nomemorytoday skrev:
Toblerone skrev:En kollega sa att det kommer att komma en säsong 2. Hoppas det.

Ok, den va bra typ. Asså jag snöa på damerna såklart, samtidigt som jag blev jobbigt "påverkad" av snubbarna.
För lite musik, fall man skall kritika. Tvärtom: gillar att hon "stog upp" på slutet.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Toblerone » 2020-02-11 19:48:54

nomemorytoday skrev:
nomemorytoday skrev:
Toblerone skrev:En kollega sa att det kommer att komma en säsong 2. Hoppas det.

Ok, den va bra typ. Asså jag snöa på damerna såklart, samtidigt som jag blev jobbigt "påverkad" av snubbarna.
För lite musik, fall man skall kritika. Tvärtom: gillar att hon "stog upp" på slutet.


Pervin, eller? Jag tycker egentligen hon gjorde hela tiden det som gick att göra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Alien » 2020-02-12 2:06:04

Alyana skrev:Jag mår illa av det.
Så många mördade, torterade, kidnappade, våldtagna, hotade! :(
Och så gör man en j-a mysserie om det med "förståelse" för dessa j-a mördare!!!
Jag klarar det bara inte.


Du har alltså inte sett ett enda avsnitt av serien och så dömer du ut den som "mysserie"! :roll:

Skulle man inte få göra serier om allvarliga ämnen? Det pågår förresten en serie som heter Tsunami nu också.

Så "förståelse" är något negativt? Det handlar inte om att man ska ursäkta IS. Snarare att fatta varför folk vill resa ner till "Kalifatet".

Fjortisar är fjortisar, vare sig de riskerar sin hälsa med alkohol och droger el blir fanatiskt religiösa. Föräldrar är lika hjälplösa och tafatta i bägge fallen. Och lika lätta att lura.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Alien » 2020-02-24 2:14:30

I förra avsnittet så led jag med de stackars föräldrarna som trodde att Sulle skulle spela med i en basketmatch medan hon flydde till kalifatet. Vilken skräck när sanningen gick upp för dem.

Den här gången oroade jag mig för 13-åriga Lisha som skulle giftas bort med en vitskäggig gubbe i kalifatet.

Sedan funderade jag på om Säpo verkligen skulle vara så inkompetent som i serien.

Spoiler: visa
De har en hemlig jihadist bland sig som t ex stoppar efterlysning av två blivande terrorister/martyrer. Fatima är alltså tvungen att göra sina efterforskningar privat och på egen hand och bryter mot många regler. Eller den säpoanställda som aningslöst lånar ut sin mobil till en av tjejerna som givetvis varnar Ibbe.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Alien » 2020-02-27 3:13:23

Jag läste en insändare om att serien kunde leda till fördomar mot muslimer, den visade bara osympatiska muslimer.

Men serien handlar ju inte om muslimer i allmänhet utan just om de som fanns i kalifatet och som rekryterade andra till kalifatet (el till självmordsdåd).

Förresten var ju Sulles och Lishas mamma troende muslim samtidigt som hon var en vanlig mamma. Därför hade hon heller inget emot när Sulle började bära huvudduk. Men hon hade inget att sätta emot när Sulle anklagade både henne och pappan för att vara "kuffar". Hon kunde bara hjälplöst säga att IS inte var riktiga muslimer, medan Sulle förstås kunde citera blodtörstiga citat ur Koranen som hon fått från rekryteraren Ibbe.

Spoiler: visa
Hamza i Raqqa var ingen sympatisk person. Han slog sin fru Perven. När hon berättade om att en bekant försökt våldta henne och att hon därför tvingades mörda honom var hans reaktioner totalt obegripliga. I stället för att visa sympati så hakade han dels upp sig på att hon dödat en muslim, vilket var en stor synd, dels på att hon som våldtagen nu var smutsig och att han inte kunde behålla henne, som om allt var hennes fel.

Men även Hamza hade vissa sympatiska drag, han mådde dåligt av att mörda fiender när de var kvinnor och barn. Men ledningen hade lösningen: Han skulle bli självmordsbombare och martyr.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Alyana » 2020-02-27 7:43:29

Toblerone skrev:
Alyana skrev:Jag mår illa av det.
Så många mördade, torterade, kidnappade, våldtagna, hotade! :(
Och så gör man en j-a mysserie om det med "förståelse" för dessa j-a mördare!!!
Jag klarar det bara inte.
Inte f-n hade man gjort samma med/om nazisterna efter kriget!
Det är sjukt.
Jag vet hur människor är förstörda efter IS fruktansvärda vidrigheter och så ska det göras film om dessa vidriga terrorister.
Jag mår fysiskt illa och vill gråta.
Orkar inte.


Ähh... ingen är ju tvungen att se den. Men om du inte har sett den - hur kan du döma den?
Det är allt annat än en "mysserie", den är realistisk. Just det - jag kanske borde ha sagt, att
man INTE ska se den om man är känslig av sig. Men den är allt annat än mysig. Så du dömer helt fel här.

Och självklart fanns det hundratals, om inte tusentals filmer och serier om nazisterna. Precis såna. Har du aldrig sett nån?

Nej jag klarar inte av att se det heller!
Jag är säkert känslig... men det känns bara såååå fel!
Hoppas verkligen att det görs på "rätt" sätt... men det har man svårt att lita på.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

TV-serien Kalifat (TV1)

Inläggav Alien » 2020-03-20 0:27:37

Ni som sett serien, vad tyckte ni om slutet?

Jag tyckte att för få dog i slutet och inte de som man ville skulle dö.

Spoiler: visa
Säpo var inte så dumma som man trodde, de hade full kontroll och en "IS-troende" var i själva verket infiltratör för Säpo. Men varför förde Säpo en av sina egna bakom ljuset, dvs Fatima, och dissade Perven som fejk.

Den hemska Lisha förrådde Hamza och Perven när de skulle fly. Borde hon inte varit tacksamma mot dem som räddade henne från att bli bortgift med en gubbe? Perven borde ha flytt med babyn när hon hade chansen istf att låta sig övertalas av Fatima att rädda Lisha (som inte förtjänade att räddas).

När Jakob och Emil lånade sin mors bil för att begå självmordsattentat så gick Jakob tillbaka "för att hämta något". Man såg inte vad han gjorde men jag trodde att han mördade sin mor med kniv. Men det sas det inget om sen så jag undrade varför den scenen var med.

Ibbe var den mest osympatiska personen som i slutet lurade Kerema att de alla tre (Kerema, Sulle och Ibbe) skulle begå ett självmordsdåd och komma till himlen. I slutet försökte hon förgäves få av sig västen när hon av Sulle förstått att hon var ensam.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46092
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in