Kan man jobba med sin hobby?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav Fretshi » 2020-02-25 21:50:46

Ja vad säger ni?

Jag anser att man kan det och flera personer gör det som artister och idrottsstjärnor.

Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga jobbar man inte med sin hobby så är man fel ute!

Vad tycker ni?

Kommentera gärna och säg vad ni tycker!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav Huggorm » 2020-02-25 21:53:36

Det beror ju helt på vad man har för hobby. Vissa hobbys genererar intäkter, andra gör det inte. De flesta ger förmodligen för lite för att det skall gå runt och då får man ta ett vanligt jobb istället. Eller menar du att staten skall subventionera folk så alla kan hålla på med sin hobby?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav ankhh » 2020-02-25 21:57:07

Kan och kan, det kan man förstås om det är något som ger inkomster som man kan leva på.

Men sen finns komplikationen att hobbies ofta är roliga just för att de bygger på en inre frivillighet, är lustfyllda aktiviteter. Det kan bli mindre roligt när hobbyn blir ett tvång, ett arbete som måste utföras.

Så, nej, jag tror inte att man är fel ute om man inte har sin hobby som arbete. Det är viktigt att man trivs med det man jobbar med (kanske inte varje dag, men på det stora hela), ja, men hobbies kan faktiskt må bäst av att vara just hobbies.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav KranzFafka » 2020-02-25 23:37:04

ankhh skrev:Men sen finns komplikationen att hobbies ofta är roliga just för att de bygger på en inre frivillighet, är lustfyllda aktiviteter. Det kan bli mindre roligt när hobbyn blir ett tvång, ett arbete som måste utföras.


Tror det ligger en hel del i det.
Har en kompis som är otroligt duktig på allt som har med datorer att göra, men han jobbar som ekonom på ett statligt verk.
Minns att jag vid ett tillfälle frågade honom varför han inte startar upp något eget i databranschen varpå han svarade " är du inte klok, vill du jag ska förstöra min hobby" :D
KranzFafka
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2019-12-29
Ort: Västmanland

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav slackern » 2020-02-25 23:40:57

Tycker man om att spränga så kan man ju jobba med bergssprängning.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav Kidzi » 2020-02-26 0:54:15

Så de som jobbar med sophämtning och städning och trivs med det skulle kunna ha det som hobby utan att få betalt?

:-)005
Kidzi
 
Inlägg: 5485
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav Fretshi » 2020-02-26 6:57:04

Huggorm skrev:Det beror ju helt på vad man har för hobby. Vissa hobbys genererar intäkter, andra gör det inte. De flesta ger förmodligen för lite för att det skall gå runt och då får man ta ett vanligt jobb istället. Eller menar du att staten skall subventionera folk så alla kan hålla på med sin hobby?


Nej det menar jag inte!
Och jag håller med dig om att ett vanligt jobb är en bra inkomstkälla.
Men man kan nog ha som hobby att vara kreatör och tjäna lite pengar på det om man hittar sponsorer som är villiga att sponsra en och då är patreon en helt fantastisk tjänst som också är gratis att skaffa och varje prenumerant kan säga upp sin prenumeration närsomhelst så det gäller ju också att man matar sina prenumeranter med gott content :lol:
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-02-27 1:32:29

Jobbar man med sin hobby är det ingen hobby längre.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav yumxi » 2020-02-27 19:26:48

En behöver ju inte jobba med sin hobby men det går ju att arbeta med något en tycker är roligt eller åtminstone har intresse av.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-02-29 23:34:47

Risken är faktiskt att det blir betydligt mindre roligt när det blir ett jobb.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav Kidzi » 2020-02-29 23:37:18

Youtube känns ju spontant inte som ett riktigt jobb men kan man bara pumpa ur sig tillräckligt som folk verkligen kollar på, kan man leva på det. Men det låter som en karriär som är begränsad på ett visst antal år.
Kidzi
 
Inlägg: 5485
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav slackern » 2020-03-01 0:04:12

Kidzi skrev:Youtube känns ju spontant inte som ett riktigt jobb men kan man bara pumpa ur sig tillräckligt som folk verkligen kollar på, kan man leva på det. Men det låter som en karriär som är begränsad på ett visst antal år.


Finns ju flera unga svenska som har blivit mångmiljonärer redan som tonåringar på Youtube.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav Huggorm » 2020-03-01 0:23:15

slackern skrev:
Kidzi skrev:Youtube känns ju spontant inte som ett riktigt jobb men kan man bara pumpa ur sig tillräckligt som folk verkligen kollar på, kan man leva på det. Men det låter som en karriär som är begränsad på ett visst antal år.


Finns ju flera unga svenska som har blivit mångmiljonärer redan som tonåringar på Youtube.
Men det är inte många, och det är folk som antagligen hade kunnat fixa karriärer på annat sätt om youtube inte funnits.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kan man jobba med sin hobby?

Inläggav Richard » 2020-03-01 14:41:02

Jo, jag tycker om att göra webbsidor o har fått uppdraget att göra en hemsida till vårt konstprojekt på min dagliga verksamhet. Handledaren sa att jag kunde skriva upp antal timmar om jag jobbar hemifrån. Vi får ju 6 kr i timmen... :mrgreen:

Men jag hade gjort det gratis, jag tycker ju det är kul.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in