Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav alpacka » 2020-02-18 19:59:03

Hur ser dina erfarenheter ut med lönebidrag (bra eller dåligt? Varför var det så?) och hur funkar det i praktiken? Tex om min vanliga lön är 30 000 före skatt, men jag klarar bara av att jobba 50% tex, vad får jag då ut i lön?

Jag har läst på Arbetsförmedlingens hemsida men tycker mest att det verkar vända sig till arbetsgivare. Det är också knivigt för mig att förstå den typen av information så om någon vill förklara enkelt är det ett stort plus.

Moderator: Tråden flyttad från Aspergare och vården.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Liljan » 2020-02-19 1:40:50

Du får 15 000. Lönebidrag gör ingen skillnad för dig alls det är arbetsgivaren som får bidrag för dig du behöver inte ha koll på hur det fungerar om du inte vill.

Arbetsgivaren får en viss procent av din lön i bidrag, hur stor procenten är beror på hur mycket din funktionsnedsättning och eventuella sjukdomar påverkar din arbetsförmåga. Beslut om lönebidrag gäller bara ett år därefter behövs ett nytt beslut. Arbetsgivaren kan inte få bidrag för en lön som överstiger 20 000 per månad för en heltidstjänst (alltså 10 000 för 50%). Naturligtvis kan arbetsgivaren ge mer lön men han/hon får inte bidrag för mer.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav verbatim » 2020-02-19 1:55:21

Lönebidrag är ett incitament och till för arbetsgivaren, så att den blir mer benägen att anställa folk som t.ex har svårare att få jobb.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Leibniz » 2020-02-19 2:28:21

Verkar mest användas för att det ska se ut som om samhället gör något för personer med funktionsnedsättningar. I praktiken verkar det vara ytterst få som har denna typ av anställning, eller?
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Kentarou » 2020-02-20 22:22:50

Leibniz skrev:Verkar mest användas för att det ska se ut som om samhället gör något för personer med funktionsnedsättningar. I praktiken verkar det vara ytterst få som har denna typ av anställning, eller?


Det är väl bara tidsbegränsat?
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav antor » 2020-02-21 3:18:06

Kentarou skrev:
Leibniz skrev:Verkar mest användas för att det ska se ut som om samhället gör något för personer med funktionsnedsättningar. I praktiken verkar det vara ytterst få som har denna typ av anställning, eller?


Det är väl bara tidsbegränsat?

Jag har lönebidrag 75% och det ser ut som att det kommer fortsätta.
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Zirre » 2020-02-21 9:35:52

Kentarou skrev:
Leibniz skrev:Verkar mest användas för att det ska se ut som om samhället gör något för personer med funktionsnedsättningar. I praktiken verkar det vara ytterst få som har denna typ av anställning, eller?


Det är väl bara tidsbegränsat?
Ja det är tidsbegränsat men det kan förlängas och man får vara på samma arbetsplats.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Julianus » 2020-02-21 11:36:22

Jag skulle inte vilja ha det så. Dessutom så betalas bidraget ut av Arbetsförnedringen.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav alpacka » 2020-02-21 14:37:47

antor skrev:
Kentarou skrev:
Leibniz skrev:Verkar mest användas för att det ska se ut som om samhället gör något för personer med funktionsnedsättningar. I praktiken verkar det vara ytterst få som har denna typ av anställning, eller?


Det är väl bara tidsbegränsat?

Jag har lönebidrag 75% och det ser ut som att det kommer fortsätta.


Hur tycker du att det funkar för dig?
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav ShakeItOut » 2020-02-21 16:02:00

Julianus skrev:Jag skulle inte vilja ha det så. Dessutom så betalas bidraget ut av Arbetsförnedringen.
Varför inte? Hellre anställd med lönebidrag än inte anställd alls tänker jag. Hellre anställd än försörjningstöd.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Re: Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Julianus » 2020-02-21 16:20:25

ShakeItOut skrev:
Julianus skrev:Jag skulle inte vilja ha det så. Dessutom så betalas bidraget ut av Arbetsförnedringen.
Varför inte? Hellre anställd med lönebidrag än inte anställd alls tänker jag. Hellre anställd än försörjningstöd.
Även om man är anställd, så kan mycket hända.
Nedskärningar, varsel, sämre ekonomi osv. Kan till och med gå så långt att företaget går i konkurs!

Och så stressmomentet att hitta nytt jobb!

Som sagt, jag skulle inte vilja ha det så.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Toblerone » 2020-02-21 18:25:25

Julianus skrev:
ShakeItOut skrev:
Julianus skrev:Jag skulle inte vilja ha det så. Dessutom så betalas bidraget ut av Arbetsförnedringen.
Varför inte? Hellre anställd med lönebidrag än inte anställd alls tänker jag. Hellre anställd än försörjningstöd.
Även om man är anställd, så kan mycket hända.
Nedskärningar, varsel, sämre ekonomi osv. Kan till och med gå så långt att företaget går i konkurs!

Och så stressmomentet att hitta nytt jobb!

Som sagt, jag skulle inte vilja ha det så.


Så är det ju även med vanliga jobb.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav StickaOspela » 2020-02-21 18:31:27

Julianus skrev:Jag skulle inte vilja ha det så. Dessutom så betalas bidraget ut av Arbetsförnedringen.


Det kan vara så att det är olika för olika personer eller typer av anställningar. Jag har lönebidrag, men det betalar AF till min arbetsgivare, vilken betalar ut full lön till mig.
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav ShakeItOut » 2020-02-21 18:35:41

Toblerone skrev:
Julianus skrev:
ShakeItOut skrev: Varför inte? Hellre anställd med lönebidrag än inte anställd alls tänker jag. Hellre anställd än försörjningstöd.
Även om man är anställd, så kan mycket hända.
Nedskärningar, varsel, sämre ekonomi osv. Kan till och med gå så långt att företaget går i konkurs!

Och så stressmomentet att hitta nytt jobb!

Som sagt, jag skulle inte vilja ha det så.


Så är det ju även med vanliga jobb.


Precis Toblerone, det kan hända med alla jobb. Snarare tryggare att ha en etablerad kontakt med AMS om något händer. Sjukersättning kan inte vara det enda trygga, om man faktiskt är arbetsför så ska man jobba.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Re: Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Julianus » 2020-02-21 18:50:01

Toblerone skrev:
Julianus skrev:
ShakeItOut skrev: Varför inte? Hellre anställd med lönebidrag än inte anställd alls tänker jag. Hellre anställd än försörjningstöd.
Även om man är anställd, så kan mycket hända.
Nedskärningar, varsel, sämre ekonomi osv. Kan till och med gå så långt att företaget går i konkurs!

Och så stressmomentet att hitta nytt jobb!

Som sagt, jag skulle inte vilja ha det så.


Så är det ju även med vanliga jobb.
Precis, så det finns ingen garanti.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav slackern » 2020-02-21 18:59:12

ShakeItOut skrev:
Toblerone skrev:
Julianus skrev:Även om man är anställd, så kan mycket hända.
Nedskärningar, varsel, sämre ekonomi osv. Kan till och med gå så långt att företaget går i konkurs!

Och så stressmomentet att hitta nytt jobb!

Som sagt, jag skulle inte vilja ha det så.


Så är det ju även med vanliga jobb.


Precis Toblerone, det kan hända med alla jobb. Snarare tryggare att ha en etablerad kontakt med AMS om något händer. Sjukersättning kan inte vara det enda trygga, om man faktiskt är arbetsför så ska man jobba.


Dessutom med sjukersättning med dom nya reglerna om man har fått sjukersättning efter 2010 så kollar dom ju upp ens arbetsförmåga vart 3 år så ingen trygghet där heller om folk tror det.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Julianus » 2020-02-21 19:34:59

slackern skrev:
ShakeItOut skrev:
Toblerone skrev:
Så är det ju även med vanliga jobb.


Precis Toblerone, det kan hända med alla jobb. Snarare tryggare att ha en etablerad kontakt med AMS om något händer. Sjukersättning kan inte vara det enda trygga, om man faktiskt är arbetsför så ska man jobba.


Dessutom med sjukersättning med dom nya reglerna om man har fått sjukersättning efter 2010 så kollar dom ju upp ens arbetsförmåga vart 3 år så ingen trygghet där heller om folk tror det.
De som fick före 2010 så är det de gamla reglerna som gäller.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav ankhh » 2020-02-21 20:33:08

2008 är det väl? Gränsen mellan olika villkor för sjukersättning?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav antor » 2020-02-21 20:51:29

alpacka skrev:
antor skrev:
Kentarou skrev:
Det är väl bara tidsbegränsat?

Jag har lönebidrag 75% och det ser ut som att det kommer fortsätta.


Hur tycker du att det funkar för dig?

Det funkar bra nu. Det liksom bara rullar på. Arbetsgivaren är nöjda med det jag gör och det finns efterfrågan på mitt yrke, så varför skulle de inte vilja ha lite rabatt. När jag sökte var det lite mer komplicerat. Normalt sa jag inget om sjukdom alls eller att jag hade nedsatt arbetsförmåga, förrän första intervjun eller kanske första telefonsamtalet. Sedan ligger det på dig själv att förklara processen att söka lönebidrag, att man kan börja med en praktikperiod och så. Min nuvarande jobb hade de redan en som jobbade med lönebidrag så det var lätt. Om du söker via rekryteringsbolag eller dylikt så är de ofta redan kunniga om hur det fungerar, det hör liksom till deras jobb lite. Men, det är absolut bra om du kan förklara det själv för då ser de att du är smart och påläst. Kan du inte förklara så ska AF förklara för dig det är liksom deras jobb.

Ni som bara utnyttjar tråden för gnäll: ni är totala mongon som vill gnälla för sakens skull och ni döljer riktig fakta med det. Avskum.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstall-med-stod/lonebidrag


Alien
Det är ok att skriva att folk gnäller men inte att kalla dem för "mongon" och "avskum". Tänk på forumreglerna:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Detta är ett påpekande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav antor » 2020-02-21 20:53:30

Sjukersättning och lönebidrag har egeeentligen inte med varandra att göra. Jag har lönebidrag men ingen sjukersättning alls. Det vill säga AF och FK kan utan problem ha olika syn på din arbetsförmåga (!)
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav slackern » 2020-02-21 22:34:00

ankhh skrev:2008 är det väl? Gränsen mellan olika villkor för sjukersättning?

https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning


Ojäklar där ser man jag var hundra att det var 2010 men tydligen är det 2008, tack för att du rättade till det.

Då måste man med andra ord vara minst 42 år gammal för att dom gamla reglerna ska gälla?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav cirkusfreak » 2020-02-22 20:56:03

Hur positionerar man ens möjligheten till lönebidrag för en eventuell arbetsgivare? Känns JÄTTEKONSTIGT att säga det under en intervju att "du föresten, jag har också möjligheten till lönebidrag bara så att du vet".

Min arbetsförmedlare har ju bara kodat mig samt berättat att det är en av sakerna jag har rätt att få, men inte någon info om HUR det hela går till och NÄR man berättar det för en arbetsgivare.

Har testat lite olika varianter. Till exempel så var jag på en intervju som IT-tekniker på ett företag för inte så länge sedan och då frågade dom ju den klassiska frågan "har du något annat du vill få berättat om dig som vi inte har tagit upp?" varpå jag nämnde detta med lönebidrag. Typ två veckor senare fick jag det fantastiska mailet att dom har valt att gå vidare med andra kandidater :-)Raging
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav antor » 2020-02-22 23:14:47

cirkusfreak skrev:Hur positionerar man ens möjligheten till lönebidrag för en eventuell arbetsgivare? Känns JÄTTEKONSTIGT att säga det under en intervju att "du föresten, jag har också möjligheten till lönebidrag bara så att du vet".

Min arbetsförmedlare har ju bara kodat mig samt berättat att det är en av sakerna jag har rätt att få, men inte någon info om HUR det hela går till och NÄR man berättar det för en arbetsgivare.

Har testat lite olika varianter. Till exempel så var jag på en intervju som IT-tekniker på ett företag för inte så länge sedan och då frågade dom ju den klassiska frågan "har du något annat du vill få berättat om dig som vi inte har tagit upp?" varpå jag nämnde detta med lönebidrag. Typ två veckor senare fick jag det fantastiska mailet att dom har valt att gå vidare med andra kandidater :-)Raging


Det tråkiga svaret är att det finns inget rätt och fel, vilket det aldrig gör när man söker jobb annars heller. Jag vet inte hur du planerade inför den intervjun, om du tar upp liksom helt apropå bara för att de råkar fråga så låter det inte så bra för dem. Det framstår som att du har stora problem och något att dölja. Planera redan innan att du ska berätta om dina svårigheter och vad det betyder för din arbetsförmåga, bestäm själv hur och när du ska berätta, och sedan efter det tar du upp lönebidrag som "lösningen på problemet". Det blir ganska logiskt då, du har nåra brister men de kan få kompensation för det. Så enkelt är det. Gå inte in för mycket i detaljer det ska ta (kanske) liksom 2 minuter eller nåt från att du börjar snacka om sjukdom till att du har förklarat klart om lönebidraget i stora drag. Det ska inte låta så komplicerat för dem.

Att de inte gick vidare med dig behöver inte alls ha med saken att göra heller.

Och sedan, jag tänker så att jag att jag vill ha en arbetesgivare som förstår och respekterar mina svårigheter, då är det liksom ingen poäng alls med att smyga fram med det där. Men det är bara hur jag tänker. Jag vill inte heller känna efteråt att jag varit oärlig eller fuskat mig in eller nåt.
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Erfarenhet av lönebidrag? Hur funkar det?

Inläggav Alien » 2020-02-23 3:56:59

Just detta om man ska berätta för arbetsgivaren att den kan få lönebidrag för en diskuteras även i denna tråd: lonebidrag-eller-ej-namna-nar-man-soker-jobb-t14802.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in