Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Alien » 2008-10-18 13:31:05

Sabina skrev:Vore kul att se någon/några "alternativa" listor på vad lyckan kan bestå i. Om någon känner sig manad. :)

Idag t ex blir jag glad eller rentav lycklig över att det är sol ute och så vackert med alla höstlöv. Och jag tror inte att detta riktigt passar in nånstans på listan. Eller ska njuta av naturen kanske räknas in i aktiviteter...


Att leva i nuet och kunna uppskatta små vardagsglädjeämnen. T ex att gå ut med hunden när himlen är blå och träden lyser i rött och gult kan vara härligt utan att det är någon himlastormande lycka. Eller bara att gå upp i en film med hull och hår.

Likaså att inte gräma sig över det förflutna el oroa sig över det kommande utan njuta här och nu. Mindfulness kallas det visst. Det har jag lite svårt för tyvärr.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Lycka är att gilla läget - och sig själv

Inläggav Alien » 2008-10-22 1:18:11

Tidigare postat: 2008-10-12 18:47:55

Ganesh gav en länk till en artikel om lyckoforskaren Brülde i SvD:
Lycka är att kunna gilla läget - och sig själv

Att leva i nuet är en svår konst. Många av oss lever med tankarna på hur det ska bli sedan, då vi ska börja leva på riktigt. När vi har skaffat den där drömlägenheten i innerstan, köpt en platt tv-skärm och träffat en riktigt snygg partner. Då kan allt börja, då först kommer vi att bli lyckliga.
- När vi tänker på hur bra vårt liv ska bli sedan, så finns det inget smolk i bägaren. Vi tänker inte på att den nya lägenheten vi vill ha behöver städas. Eller att det kan regna och vara myggigt på den dyra semesterresan. Vi har en idealiserad bild av "sedan", säger Bengt Brülde.


Vi jagar efter vad vi hjärntvättats tro är lyckan:

Det finns en perfektionism som målar upp en bild av vad lycka är. De bilderna är svåra att göra sig kvitt. Mycket kommer från reklamens värld. Där är alla vackra, har platta magar och lever i perfekta hem. Vi får för oss att vi behöver allt det där för att duga.
Vi försöker fixa världen runt omkring oss - bostaden, prylarna, kroppen eller arbetet - så att den passar vår bild av lycka. Men perfektionismen är ett hinder som ger falska föreställningar om att vi skulle bli mer lyckliga om vi lyckas hitta det perfekta, säger han.
- Traditionella vishetsläror lär ut att det gäller att lära sig att gilla läget och sig själv. I stället för att försöka ändra på världen ska man ändra sin inställning till världen.


Han nämnder också "flow":

Det är viktigt att lära sig att bli varse vad man mår bra av och vad man inte mår bra av. Vi kanske kommer fram till att vi mår bättre på arbetet än hemma, eller att vi inte trivs så bra med vissa människor eller aktiviteter.
- Det tog mig flera år att komma fram till att jag inte tycker så mycket om att leva partyliv, därför att bilden av att det ska vara kul var så stark.

Bengt Brülde nämner en annan stark bild av lycka i vårt samhälle - utlandssemestern.
- Det finns en föreställning om att det är väldigt skönt att sitta på ett varmt ställe och göra ingenting. De här bilderna av lyckan är spridda av turistindustrin. Att vara passiv och lata sig är åtråvärt, vi jobbar hårt för det målet, men få uppskattar det när vi väl nått det.
Han tar upp psykologiprofessorn Csíkszentmihályis forskning, mannen som myntade begreppet "flow" (flyt). Flow är en känsla man har när allting fungerar som det ska, när allt stämmer. Känslan uppnår man när man ägnar sig åt utmaningar som ligger nära gränsen till vad man klarar av. Uppgiften ska vara så krävande att den tar ens fulla uppmärksamhet. När vi ser tillbaka på en sådan stund säger vi ofta "då var jag lycklig".
- Den största lärdomen av hans forskning är att vi är gjorda för aktivitet. Det är ett misstag att tro att lycka kommer när man sitter och gör ingenting, säger Bengt Brülde.


Det där om att upptäcka att han egentligen inte gillar partyliv (förmodligen gillar han bättre att arbeta) tycker jag låter aspigt. :wink:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav Alien » 2012-06-10 15:00:53

Ännu en lyckoundersökning som visar att arbete är viktigare än barn för lyckan:

Det allra viktigaste för vår lycka är hälsan och en stabil privatekonomi. Hur vi mår på jobbet hänger också tätt ihop med lyckan, men om man har barn eller inte gör ingen skillnad alls, visar en ny svensk lyckoundersökning.
17 procent av svenskarna är mycket lyckliga. 60 procent ganska lyckliga. Hälsan är viktigast, och väldigt mycket viktigare än nästa punkt, att vara nöjd med hushållets finansiella situation, det behöver inte betyda att man har mycket pengar men att man kan leva ungefär som man vill. Därefter visar sig en rad jobbfaktorer hänga tätt ihop med den upplevda lyckonivån.
http://www.svd.se/naringsliv/karriar/ro ... 258789.svd

Undrar om det är typiskt svenskt, att arbetet är så viktigt för lyckan.

Undersökningen är gjord bland 5 000 svenskar på uppdrag av hr-koncernen Wise group. Att hur man mår på jobbet påverkar lyckan kanske inte överaskar, men Stefan Rossi, vd på Wise är förvånad över att till exempel utveckling och att ha kul på jobbet hängde mer ihop med lyckokänslan än om man har familj.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav Alien » 2012-06-11 17:17:01

Här är lyckofaktorerna, vad som gör folk lyckliga:

LYCKOFAKTORER
Faktorerna som, enligt undersökningen, hänger mest ihop med hur lycklig man upplever sig vara:
1) Hälsan
2) Hushållets finansiella situation
3) Möjlighet att utvecklas i arbetet
4) Stolt över att jobba på företaget/ organisationen
5) Nöjd med sin arbetsinsats
6) Upplever har meningsfullt arbete
7) Har kul på jobbet
8) Tycker att lönen reflekterar prestandan
9) Får regelbundet veta hur det går i arbetet (feedback)
10) Känner sig utmanad i arbetet
11) Respekterad av kollegor
12) Balans mellan arbete och fritid
13) Familjesituation
14) Trivs med arbetet
15) Civilstånd
16) Hushållsinkomst
17) Egen inkomst
http://www.svd.se/naringsliv/karriar/ro ... 258789.svd

Vad som får anställda att må bra på jobbet har det gjorts flera undersökningar om, men det verkar gå trögt med att implementera resultaten i praktiken.

Flera undersökningar under våren har visat på att andelen som inte trivs på jobbet och som vill byta jobb ökar, liksom att en stor andel tjänstemän och chefer känner psykologisk stress på jobbet. Samtidigt har det skrivits en del om hur lycka bidrar till engagemanget på jobbet. Management-tidningen Harvard Business Reviews marsnummer handlade om ”Värdet av lycka – hur de anställdas välbefinnande driver vinsten”.

Wise ville göra en undersökning med positiv utgångspunkt och få eget underlag gentemot kunderna om vilka jobbfaktorer som faktiskt driver lycka. Trots att en önskan om utveckling, feedback och meningsfullhet är saker som återkommer i medarbetarundersökningar gång på gång, samtidigt som det råder kompetensbrist på många håll, tycker Stefan Rossi att många arbetsgivare måste bli mycket bättre på de här parametrarna.


Människor behöver först och främst känna att de utvecklas i arbetet, men att få vara stolt över sitt jobb och känna att det är meningsfullt är också viktigt.
Det verkar inte spela så stor roll om man är undersköterska, sitter i ledningsgruppen på ett företag eller jobbar på fabrik – känner man att man får utveckling, är stolt över sitt företag och känner meningsfullhet, då är chansen också mycket större att man är lycklig
.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav sugrövmanövern » 2012-06-11 17:29:18

LYCKOFAKTORER
Faktorerna som, enligt undersökningen, hänger mest ihop med hur lycklig man upplever sig vara:
1) Hälsan FUCKED
2) Hushållets finansiella situation FUCKED
3) Möjlighet att utvecklas i arbetet EJ AKTUELLT
4) Stolt över att jobba på företaget/ organisationen EJ AKTUELLT
5) Nöjd med sin arbetsinsats EJ AKTUELLT
6) Upplever har meningsfullt arbete EJ AKTUELLT
7) Har kul på jobbet EJ AKTUELLT
8) Tycker att lönen reflekterar prestandan EJ AKTUELLT
9) Får regelbundet veta hur det går i arbetet (feedback)EJ AKTUELLT
10) Känner sig utmanad i arbetet EJ AKTUELLT
11) Respekterad av kollegor EJ AKTUELLT
12) Balans mellan arbete och fritid EJ AKTUELLT
13) Familjesituation FUCKED
14) Trivs med arbetet EJ AKTUELLT
15) Civilstånd SINGEL
16) Hushållsinkomst VA?
17) Egen inkomst FUCKED
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav wuwei » 2012-06-11 17:37:01

Det där med feedback gör mig fundersam. För jag har pratat med många som fullkomligen hatar utvecklingssamtal på jobbet, vilket är ett tillfälle då man får feedback, men ofta både negativ och positiv. Folk blir lyckliga av positiv feedback, men den som får mestadels negativ lär inte bli särskilt lycklig. Jag ställer mig undrande till hur denna undersökning är utformad. Hur har de ställt frågorna? Många arbetsrelaterade frågor?

I övrigt så är min lista rätt lik den Sugis gjorde. Ekonomin är åt helvete och allt som berör arbete är inte aktuellt. Men min familjesituation är faktiskt bra, barnen och jag har det trevligt ihop :)
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav Krake » 2012-06-11 18:16:31

Angående arbetstider så kan det vara så att minskad status innebär minskad lycka vilket innebär att minskad arbetstid för enskilda inte bidrar till lycka medan minskad arbetstid för alla bidrar till lyckan. Dock har jag framfört till släktingar att människor kanske inte vill arbeta mindre pga minskad känsla av meningsfullhet i livet, vilket de inte trodde på. Om man tar i beaktande att effektiviteten ökar så måste vi trots allt lägga om vårt arbete till kortare dagar, mer ledighet och arbete av annan karaktär såvida vi inte vill nå arbetslöshetssiffror närmare 50% inom 20-30 år.

För min del har jag följande kommentarer på lyckofaktorerna (observera att jag inte har något jobb för närvarande).

LYCKOFAKTORER
Faktorerna som, enligt undersökningen, hänger mest ihop med hur lycklig man upplever sig vara:
1) Hälsan - naturligtvis
2) Hushållets finansiella situation
3) Möjlighet att utvecklas i arbetet - utvecklas hur?
4) Stolt över att jobba på företaget/ organisationen - Jag är inte där jag jobbar. Förstår inte detta.
5) Nöjd med sin arbetsinsats - Inget jag skulle bekymra mig över.
6) Upplever har meningsfullt arbete - Förstår inte vad detta betyder. Jag är en naturlig filosof och saknar känslan av meningsfullhet tillika meningslöshet.
7) Har kul på jobbet - i min värld är detta betydligt högre upp än plats 7.
8) Tycker att lönen reflekterar prestandan - inte så intresserad av pengar.
9) Får regelbundet veta hur det går i arbetet (feedback) - Beror på vad det gäller.
10) Känner sig utmanad i arbetet - Men inte stressad.
11) Respekterad av kollegor - Jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker
12) Balans mellan arbete och fritid - Förstår inte detta. Det borde vara möjlighet att göra det man önskar och mår bra av.
13) Familjesituation
14) Trivs med arbetet - Hur skiljer sig detta från 7? Dessa är kanske olika men de direktpåverkar varandra.
15) Civilstånd
16) Hushållsinkomst - Jag behöver inte så mycket. Jag är inte intresserad av pengar.
17) Egen inkomst


För egen del kräver jag inte mycket. Förutom det grundläggande (hälsa och bostad (bara någonstans där man kan vara ifred, inget märkvärdigt)) så vill jag ha möjlighet att tänka och möjlighet att diskutera mina tankar. Det första är inget problem (naturligtvis) men det andra kräver att man hittar rätt personer och det är svårt. Har jag det så är allt annat oviktigt (i princip).

Jag tror att man mår bra av att minska ner lyckofaktorerna så mycket som möjligt. Min åsikt är att lyckofaktorer snarare är olyckofaktorer på så sätt att man blir olycklig om de inte är uppfyllda. Om man har mindre att vara olycklig eller bekymrad över så blir man lyckligare. Med rätt inställning kan man (enligt mig) nå mycket långt.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav Alien » 2012-06-11 18:36:05

wuwei skrev:Det där med feedback gör mig fundersam. För jag har pratat med många som fullkomligen hatar utvecklingssamtal på jobbet, vilket är ett tillfälle då man får feedback, men ofta både negativ och positiv. Folk blir lyckliga av positiv feedback, men den som får mestadels negativ lär inte bli särskilt lycklig. Jag ställer mig undrande till hur denna undersökning är utformad. Hur har de ställt frågorna? Många arbetsrelaterade frågor?


Feedback behöver ju inte betyda "utvecklingssamtal". För min del tycker jag det är bättre om man direkt får veta när man gjort något bra. Ännu bättre när man gjort något dåligt (el iaf något som chefen är missnöjd med). Det behöver man veta direkt, både vad man gjort för fel och vad man skulle gjort i stället. Jag har erfarenhet av att jag inte får veta något alls förrän jag får höra "du passar inte här, du är inte tillräckligt serviceinriktad". På vilket sätt var jag inte serviceinriktad? När gjorde jag fel? Nej, det fick jag inte veta. Dessutom kan orsaken till att det blir fel vara utom min kontroll men diskutera det ett halvår efteråt går inte, man verkar bara som man skyller ifrån sig.

Utvecklingssamtal har jag heller ingen god erfarenhet av. Det verkade bra i teorin. Chefen berättar vad jag bör jobba mer på och jag berättar hur jag vill utvecklas. Men resultatet blev bara att jag slet för att uppfylla chefens önskemål (men aldrig lyckades), och chefen struntade totalt i mina önskemål.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav Alien » 2012-06-11 18:40:42

7) Har kul på jobbet
14) Trivs med arbetet

låter lika behöver men inte vara samma sak. 14) kan betyda att man trivs med arbetsuppgifterna. 7) kan betyda att arbetet i sig är pest och pina, men man har jättekul med arbetskamraterna, skojar och tramsar.

När jag tyckte att min arbetssituation sög så försökte jag trösta mig med att jag hade trevliga arbetskamrater. Men i praktiken kunde de inte uppväga allt det negativa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav earlydayminer » 2012-06-12 15:23:59

Kan rekommendera en hyfsat intressant bok skriven av en man vid namn Alain de Botton. "The Pleasures and Sorrows of Work"

earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav barracuber » 2012-06-12 15:50:47

Alien skrev:När jag tyckte att min arbetssituation sög så försökte jag trösta mig med att jag hade trevliga arbetskamrater. Men i praktiken kunde de inte uppväga allt det negativa.


Där ser man skillnaden mellan oss och entisar. Genomgående alla kollegor jag har haft genom åren (med förbehåll att jag bara varit inom en bransch - it) har sagt "arbetsuppgifter är ungefär likadana överallt var man än är, det som betyder något är gemenskapen med arbetskamraterna. När man slutar på ett jobb saknar man arbetskamraterna men inte arbetsuppgifterna". Jag höll med på ytan men undrade inombords hur pass seriöst de egentligen såg på jobbet.

Jag hade aldrig några illusioner om att min "karriär" någonsin skulle bli särskilt framgångsrik, det hade jag (och har fortfarande) alltför dålig självkänsla för (ett av mig till stor del ignorerat eller snarare olöst grundproblem). Jag tog också illa åt mig när mina entiekollegor vantrivdes på jobbet. Dessutom gick jag i väggen några gånger vilket försvagade mitt rykte både bland chefer, kunder och kollegor.

Mitt första jobb landade jag på sent åttiotal när arbetslivet började bli tuffare med mer förändringar (omorganisationer, sammanslagningar, externa konsulter, internationalisering, globalisering...). När alla dessa förändringar bara accelererade trivdes jag sämre och sämre. Och inte bara jag (som aspie) utan även mina NT-kollegor mådde sämre även om de klarade sig bättre än jag. För mig gick det bara sämre och sämre för att slutligen mynna i långtidsarbetslöshet.

Sorry ifall OT...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav barracuber » 2012-06-12 15:52:40

earlydayminer skrev:Kan rekommendera en hyfsat intressant bok skriven av en man vid namn Alain de Botton. "The Pleasures and Sorrows of Work"


Han är väldigt hörvärd som föreläsare. Han har också skrivit flera böcker varav jag tror jag läst bl a "Statusstress".
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav Alien » 2012-06-12 15:57:11

The Pleasures and Sorrows of Work finns också översatt till svenska som Arbetets lust och leda. Så även vi som inte orkar/hinner läsa på engelska kan läsa de Bottens bok.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav segdeg » 2012-06-12 16:18:59

barracuber skrev:(...)"Statusstress".
Bild-114.png
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav Debbido » 2012-06-12 22:14:07

Bild

Jag känner mig lyckligast när jag är med vänner eller fina människor. Dessvärre kan vänner gå upp i rök helt plötsligt...
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav Debbido » 2012-06-12 22:20:07

Bild

Men JOBB som enda vägen till lycka tror jag inte på! (Däremot specialintressen)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Så blir man lycklig - enligt lyckoforskaren

Inläggav Carla1 » 2012-06-28 16:42:09

Lycka upplever jag bla när jag kommer in i det som kallas "flow". Slog upp det i Wikipedia:

Flow kännetecknas av: Att koncentrationen intensifieras, att medvetenheten ökar och att känslan av passerande tid upphör. Efteråt upplever man en känsla av tillfredsställelse inombords.
Olika sorters flow är:
Kroppens (till exempel yoga, kampsport, erotik)
Tankens (schack, korsord och mental träning)
Arbetets (arbetet som hobby)

Jag kan komma in i det när jag sjunger eller skriver. Har vid några enstaka gånger också upplevt det sexuellt (är det kanske det man försöker nå vid Tantrasex?)
Det är en märklig känsla av att någonting annat tar över. Som om jag inte styr längre. Det är absolut inte som om man tappar kontrollen, det känns ju otäckt, utan det känns väldigt bra. Efteråt bubblar det lyckohormoner i kroppen och jag är avslappnad och skärpt samtidigt.
Men för att komma in i det tillståndet krävs det stark koncentration och hängivenhet inför det man håller på med.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in