Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2019-10-29 13:50:40

Andra sköna gårdsnamn:
Pung
Död
Jösses
Fräs
Annika
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Furienna » 2019-10-29 15:09:42

Huggorm skrev:
Furienna skrev:
Kahlokatt skrev:Fatima är en vallfartsort i Portugal, så namnet förekommer en del i katolska länder.

Kanske det, men jag tror inte att mina förfäder var katoliker heller.
Jodå, om vi går tillbaka ett tjugotal generationer

Fast de här förfäderna levde "bara" på 1800-talet.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2019-11-30 23:16:04

Jeppe Kofod, Danmarks utrikesminister.
Låter som en yrkestjuv och kåkfarare, Jeppe Kofot. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Selma » 2019-11-30 23:29:07

Namnet i sig är väl inte så konstigt men det ser konstigt ut mtp sammanhanget men ännu konstigare om han varit t ex vapenexpert.
Hittills i år har 14 personer skjutits ihjäl i Stockholms län. Enligt kriminologen Sven Granath visar trenden ...

(Expressen)
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav slackern » 2020-02-13 16:51:21

Gaylord kanske inte är ett fult namn men föräldrar som ger sitt barn det namnet kan ju inte vara särskilt snälla och omtänksamma utav sig i och med barnet lär ju bli mobbat genom hela sin skolgång.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaylord_(given_name)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav antonius » 2020-02-13 19:23:57

slackern skrev:Gaylord kanske inte är ett fult namn men föräldrar som ger sitt barn det namnet kan ju inte vara särskilt snälla och omtänksamma utav sig i och med barnet lär ju bli mobbat genom hela sin skolgång.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaylord_(given_name)


Är ju inte så säkert, när jag var liten hette en kille Valter, han fick stryk varje dag, men nu heter ju var och varannan snorvalp det. Med tiden kan namn förändras... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2020-02-13 21:13:46

När jag var yngre tyckte jag att det var konstigt att min pappas farfar och morfar båda hette Verner, men nu när jag har Dödboken till hands har jag förstått att Verner var ett jättevanligt pojknamn för drygt hundra år sedan.
(Och nej, ingen av Verner och Verner var kock. :mrgreen: En var åkare och en var länsman.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav slackern » 2020-02-13 21:24:39

Kahlokatt skrev:När jag var yngre tyckte jag att det var konstigt att min pappas farfar och morfar båda hette Verner, men nu när jag har Dödboken till hands har jag förstått att Verner var ett jättevanligt pojknamn för drygt hundra år sedan.
(Och nej, ingen av Verner och Verner var kock. :mrgreen: En var åkare och en var länsman.)


Om det var stavat med w skulle man kunna tro att du var släkt med Lars Werner. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2020-02-13 21:28:45

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:När jag var yngre tyckte jag att det var konstigt att min pappas farfar och morfar båda hette Verner, men nu när jag har Dödboken till hands har jag förstått att Verner var ett jättevanligt pojknamn för drygt hundra år sedan.
(Och nej, ingen av Verner och Verner var kock. :mrgreen: En var åkare och en var länsman.)


Om det var stavat med w skulle man kunna tro att du var släkt med Lars Werner. :lol:


Ha, nej, det är jag inte, vad jag vet. :-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Curlygirly » 2020-02-16 2:32:34

Ryser närhelst jag hör:

Agneta
Britta
Conny
Eskil
Fatima
Fritiof
Hans
Jeanette
Jörgen
Katarina
Måns
Olof
Otto
Petra
Solveig
Suzette
Sylvia
Sören
Torkel
Torsten
Ulrik
Ulrika
Urban
Ursula
Curlygirly
Inaktiv
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2020-02-15

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav yumxi » 2020-02-16 10:00:01

Jag tycker mitt namn är fult. :-)002
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2020-02-16 10:06:30

Curlygirly skrev:Ryser närhelst jag hör:

Agneta
Britta
Conny
Eskil
Fatima
Fritiof
Hans
Jeanette
Jörgen
Katarina
Måns
Olof
Otto
Petra
Solveig
Suzette
Sylvia
Sören
Torkel
Torsten
Ulrik
Ulrika
Urban
Ursula
Nu blir man nyfiken på vad du själv heter. (nej, mitt namn var inte med i listan.)
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav RSD555 » 2020-02-16 11:02:14

Mitt namn var inte med men en granne heter Ursula. Och hon är jättesöt person.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Curlygirly » 2020-02-16 12:57:20

RSD555 skrev:Mitt namn var inte med men en granne heter Ursula. Och hon är jättesöt person.

Jag känner också en person med det namnet, har absolut inget emot henne (eller någon annan med namnet heller för den delen). Nu handlade det ju bara om hur själva namnet låter, och det låter inte så bra i mina öron. :-|
Curlygirly
Inaktiv
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2020-02-15

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Curlygirly » 2020-02-16 13:03:31

Nu blir man nyfiken på vad du själv heter. (nej, mitt namn var inte med i listan.)


Jag har inte ett så fint namn om jag ska vara ärlig (dock inte så illa att det är på listan), men jag antar att man vänjer sig. Bytte faktiskt ut ett av mina förnamn när jag fyllde 18, så mycket irriterade det mig fastän det var ett helt vanligt namn. Tilltalsnamnet bytte jag dock inte, det är ju liksom jag .. :-)005
Curlygirly
Inaktiv
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2020-02-15

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav RSD555 » 2020-02-16 15:22:27

Curlygirly skrev:
RSD555 skrev:Mitt namn var inte med men en granne heter Ursula. Och hon är jättesöt person.

Jag känner också en person med det namnet, har absolut inget emot henne (eller någon annan med namnet heller för den delen). Nu handlade det ju bara om hur själva namnet låter, och det låter inte så bra i mina öron. :-|


Ja, jag vet. Förlåt om jag sa emot dig, det var inte min mening. Gillar dig

Ursula låter lite som ur sula. Och jag har löst min konstiga aspergergång med sulor. Går helt rakt nu och rygg och leder mår bra. Stället hade något med asperger att göra. Typ aspiekullen. Var på röda linjen söder om stan.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Furienna » 2020-03-16 21:56:54

Kahlokatt skrev:När jag var yngre tyckte jag att det var konstigt att min pappas farfar och morfar båda hette Verner, men nu när jag har Dödboken till hands har jag förstått att Verner var ett jättevanligt pojknamn för drygt hundra år sedan.
(Och nej, ingen av Verner och Verner var kock. :mrgreen: En var åkare och en var länsman.)

Både min pappas morfar och min mammas morfar hette August. Det var nog ett ännu vanligare namn förr i tiden än Verner. Men jag tycker ändå att det är lite dråpligt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2020-03-16 22:17:51

Jerker och Sverker är inte så vackra namn, inte heller Fridolf och Fritz.

Nu kom jag att tänka på när min högstadieklass skulle vara med i ett pedagogiskt projekt och en av pedagogerna på klingande finlandssvenska presenterade sig som Fritiof. Min bästis och jag höll på att krevera av återhållet fniss.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2020-04-01 0:29:54

antonius skrev:
slackern skrev:Gaylord kanske inte är ett fult namn men föräldrar som ger sitt barn det namnet kan ju inte vara särskilt snälla och omtänksamma utav sig i och med barnet lär ju bli mobbat genom hela sin skolgång.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaylord_(given_name)


Är ju inte så säkert, när jag var liten hette en kille Valter, han fick stryk varje dag, men nu heter ju var och varannan snorvalp det. Med tiden kan namn förändras... :-)063


Fick han stryk bara för namnets skull? :shock:

Valter är ju ett gammalt namn, det var kanske fel generation på din tid? Egentligen är ju själva inställningen att vissa namn är fula och/el skrattretande upprinnelsen till mobbning.

Jag stötte på ett namn i släktforskningen som jag tyckte lät konstigt och mycket ovanligt. Sabastina Albertina. Hon föddes på 1700-talet. En syster hette Margaretha Elisabeth så de gillade tydligen långa och ståtliga namn. Men var fick de Sabastina ifrån, hittade de på det själv? Kanske skulle det vara Sebastina (en kvinnlig form av Sebastian) och blev felskrivet i kyrkoboken. Undrar om hon kallades för Stina kort och gott. Hennes syster kallades troligen för Greta Lisa men Sabastina Albertina skulle ju bli Stina Tina. Eller vad var kortformen för Albertina, Berta?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2020-04-01 9:11:44

Alien skrev:Jag stötte på ett namn i släktforskningen som jag tyckte lät konstigt och mycket ovanligt. Sabastina Albertina. Hon föddes på 1700-talet. En syster hette Margaretha Elisabeth så de gillade tydligen långa och ståtliga namn. Men var fick de Sabastina ifrån, hittade de på det själv? Kanske skulle det vara Sebastina (en kvinnlig form av Sebastian) och blev felskrivet i kyrkoboken. Undrar om hon kallades för Stina kort och gott. Hennes syster kallades troligen för Greta Lisa men Sabastina Albertina skulle ju bli Stina Tina. Eller vad var kortformen för Albertina, Berta?
Om dom fick de namnen på 1700-talet måste vi väl prata om något av de övre stånden? Dubbelnamn var ganska ovanligt bland de 90% som var bönder och varken Sebastina eller Albertina är vanliga de heller. Som Fredrik, vi var nog långt in på 1800-talet innan det blev vanligt i bondebefolkningen, innan dess såg man det nästan bara bland officerare, präster och adel. Men Margareta och Elisabet är ju ganska vanliga.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav antonius » 2020-04-01 9:40:15

Alien skrev:Fick han stryk bara för namnets skull?

Valter är ju ett gammalt namn, det var kanske fel generation på din tid? Egentligen är ju själva inställningen att vissa namn är fula och/el skrattretande upprinnelsen till mobbning.


Då var det nog de med "gamla" namn, som fick mest stryk, men även de med nya/udda/ovanliga namn, som kanske rimmade med något könsord eller liknade. Detta gjorde att det i vissa klasser fanns 3-4 stycken som hette Mikael eller Tomas som var neutrala namn, men mobbare kan såklart hitta "ammunition" överallt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2020-04-01 13:35:00

Huggorm skrev:
Alien skrev:Jag stötte på ett namn i släktforskningen som jag tyckte lät konstigt och mycket ovanligt. Sabastina Albertina. Hon föddes på 1700-talet. En syster hette Margaretha Elisabeth så de gillade tydligen långa och ståtliga namn. Men var fick de Sabastina ifrån, hittade de på det själv? Kanske skulle det vara Sebastina (en kvinnlig form av Sebastian) och blev felskrivet i kyrkoboken. Undrar om hon kallades för Stina kort och gott. Hennes syster kallades troligen för Greta Lisa men Sabastina Albertina skulle ju bli Stina Tina. Eller vad var kortformen för Albertina, Berta?
Om dom fick de namnen på 1700-talet måste vi väl prata om något av de övre stånden? Dubbelnamn var ganska ovanligt bland de 90% som var bönder och varken Sebastina eller Albertina är vanliga de heller. Som Fredrik, vi var nog långt in på 1800-talet innan det blev vanligt i bondebefolkningen, innan dess såg man det nästan bara bland officerare, präster och adel. Men Margareta och Elisabet är ju ganska vanliga.

Ja, fadern var handelsman i en stad. Inte mina släktingar, snarare "släkt till släkten".

I kyrkböckerna annars är det vanligt att namnet vid dopet skrivs Johannes, Matthias, Margareta, Elisabeth, Catharina, Christina etc, men i husförhörslängderna senare står det bara vad de kallas, dvs Johan, Matts, Greta (el Margeta), Lisa, Caisa och Stina. Var och varannan hade dessa namn.

Ja, i slutet av 1800-talet använde även vanligt folk namn som Albertina. Men Sabastina (el Sebastina) har jag aldrig råkat på mer än denna enda gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav slackern » 2020-04-01 14:35:03

Alien skrev:Jag stötte på ett namn i släktforskningen som jag tyckte lät konstigt och mycket ovanligt. Sabastina Albertina. Hon föddes på 1700-talet.


Har du judisk härkomst?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2020-04-01 14:40:07

Alien skrev:Ja, i slutet av 1800-talet använde även vanligt folk namn som Albertina. Men Sabastina (el Sebastina) har jag aldrig råkat på mer än denna enda gång.
Jag gick igenom databaserna för födda i Sjuhärad som jag råkar ha, och där fanns 0 Sebastina. Kanske ett tiotal Sebastian så det var inte många det heller.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Språket



Logga in