Skillnaden på AS och NT

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 0:50:57

Jossie94 skrev:Vad har du för diagnos ? Alltså jag ser lite som antingen har man en diagnos eller inte, men jag har ju ett mellanting, men jag känner mig mer som en NT. För jag kopplar diagnos med de som har just grövre diagnoser, som syns. De som har adhd men ser ut som NT skulle jag aldrig fatta hade adhd, just för att de ser ut som vanliga personer/normlaa /NT. Men jag skulle fatta direkt om någon med tex jätte grav diagnos eller down syndrom, för det syns utåt. Jag kanske har språkliga fel men det säger väl ingenting om att jag har en diagnos, eller? Tex om någon stammar, det kan ju vara en NT som stammar, eller är det typiskt diagnos aktigt?


Jag har fått aspergerdiagnos nu men det var för att jag tjatade till mig den. Första läkaren skrattade ut mig när jag berättade jag har upptäckt jag har asperger. Men den andra läkaren förstod mig. Men jag var NT tills för några år sen. Jag hade den psykiatriska diagnosen RSD sen tidigare men det är en sjukdom, jag var NT men psykiskt sjuk.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-12 0:55:35

Jag själv som inte har jätteallvarliga diagnoser anser att jag inte är NT. Jag har AS och ADD. Däremot kan jag ibland funka bättre med NT än vissa med AS, kan förstå dem på sätt och vis. För jag har jobbat hårt med att förstå. Försöker förstå de med AS också.

Men även om jag inte är mindblind för NT så känner jag att jag är inte som dem. Jag är en annan sort. Och jag känner att jag inte är skolboksaspien heller. För jag kan använda min intelligens bra för att kompensera och dessutom är jag kreativ. Jag är min egen typ av aspie. Så jag känner inte igen mig bland "vanliga" aspergare och inte bland NT heller.

Det gör att jag gärna umgås med folk som är lite som jag själv. Vare sig de har diagnos eller inte. De måste vara smarta, kreativa eller fria tänkare. Ibland alla (ovanligt).
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Liljan » 2020-02-12 1:02:59

Kidzi skrev:
Jossie94 skrev:Men vem har inte hört talas om pepsi max 2020 liksom ?


Folk som inte dricker läsk? Dricker du kaffe? Vet du vad för olika rostningar och märken det finns? Vet du vad det ska vara för temperatur på stektermometern i en stek? Kan du kolla oljan i bilen? Vilket håll skruvar man i en normal skruv? Hur långt är det till solen?

Folk anser att olika saker är ren allmänbildning. Alla är inte 14-18 år.

Pepsi Max är inte allmänbildning, alla har varit i en mataffär åtminstone någon gång i sitt liv och även om man handlar precis allt på nätet springer man på det där också. Pepsi är ett av världens största läskmärken man vet vad det är även om man inte är 14-18.

Jag kan svaret på alla dina frågor utom avståndet till solen och då har jag inte körkort, dricker inte kaffe och gör inte stek men jag tittar på TV, har vänner och familj, handlar mat varje vecka etc De flesta känner t.ex någon som dricker kaffe.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Alien » 2020-02-12 1:37:02

Jossie94 skrev:Och det där med sociala biten, jag kanske inte fattar alla signaler, men jag fattar ju hur man pratar. Jag är ju väldigt social och trevlig, så jag har inge problem att babbla på. Och det är väl då jag tycker det blir konstigt om någon anser att jag tar kontakt /försöker lära känna någon vart man nu är, skulle vara något fel.

Kanske just dessa personer inte gillar folk som bara "babblar på". Eller så är det bara ok inom gänget, nykomlingar ska hålla tyst.

Jossie94 skrev:Som min sambo sa när jag pratade om detta. Jag sa '"Vad ska en person göra som du tycker är konstigt i sociala sammanhang" Då sa han att han tyckte det var konstigt om personen var kortfattad, tråkig och inte tog initiativ till att umgås med andra. Då sa jag "hur ska den då få kompisar/lära känna nya personer då?" Hans svar var då. Precis!

Varken du el din sambo tycks ha fattat att det finns folk som inte är på jakt efter nya kompisar. De har redan sina kompisar och när de går ut el går på fest så vill de bara dricka, dansa och snacka med folk de redan känner. Alt är de mycket noggranna och känns det fel så vill de inte umgås med den personen.

Du kanske ska försöka umgås mer med killar, eftersom tjejerna tycks vara så knepiga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 1:38:36

Liljan skrev:
Jossie94 skrev:Jag försöker bara komma förbi den där muren. Jag vill ju att folk ska bara jaha du menar så, varför sa du inte det från början? jag upprepar ju saker för att det någon gång ska bli rätt. Jag läser, men vill som sagt bara att folk ska förstå mig och inte bara ja vi fattar och sen visa motsatsen. Jag kanske inte fattar heller, men jag kan säga tex jag har köpt en tröja, folk verkar ju inte ens fatta det.

Du fattar inte heller saker som är tydliga och enkla, både jag och andra har t.ex sagt att tro på spöken inte behöver ha med en diagnos att göra men du lyssnar inte utan tror fortfarande att tror man på spöken så har man en diagnos. Det blir väldigt förnedrande för oss som faktiskt tror på spöken när du gör så.


Jossie har skrivit att tro på spöken inte behöver ha med diagnos att göra. Och förklarat vad hon menar mer än en gång. Hon pratar om dom på sin DV. Har hon förklarat upprepade gånger.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Liljan » 2020-02-12 1:57:19

RSD555 skrev: Jossie har skrivit att tro på spöken inte behöver ha med diagnos att göra. Och förklarat vad hon menar mer än en gång. Hon pratar om dom på sin DV. Har hon förklarat upprepade gånger.

Det verkar ändå inte gå in eftersom hon fortsätter att använda det som exempel gång på gång.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-12 2:01:38

Det var ett exempel där jag upplevde att de berodde på deras diagnoser. Jag vet personer som vad jag vet inte har några diagnoser och de är väldigt andliga av sig.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 2:15:52

Liljan skrev:
RSD555 skrev: Jossie har skrivit att tro på spöken inte behöver ha med diagnos att göra. Och förklarat vad hon menar mer än en gång. Hon pratar om dom på sin DV. Har hon förklarat upprepade gånger.

Det verkar ändå inte gå in eftersom hon fortsätter att använda det som exempel gång på gång.


Ja, precis. Det VERKAR. FÖR DIG.

För MIG gick det in vad hon menade första gången hon förklarade. Har du något tips på vilket uttryck hon ska använda så att även du förstår?
Senast redigerad av RSD555 2020-02-12 2:22:08, redigerad totalt 1 gång.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-12 2:18:20

En liten tanke. Om NT anser sig förmer för att umgås med en mild NPF, vad har då den milda NPF för anledning att dissa umgänge med den lite gravare NPF? De är väl rent hycklande.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 2:42:25

Kidzi skrev:En liten tanke. Om NT anser sig förmer för att umgås med en mild NPF, vad har då den milda NPF för anledning att dissa umgänge med den lite gravare NPF? De är väl rent hycklande.


Jag förstår nu vad Jossie menar.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-12 6:55:00

Nu ser jag att många har sagt att det förstår mig. Och då menar jag att det känns. Innan var jag osäker på om ni förstod för det kändes som att ni ändå ifrågasatte mig när jag bara sa olika exempel på situationer. Ingen nog deal. För mig var de mer som att säga det är fint väder, jag trodde inte att det skulle bli så stor sak av det hela. Jag har ju aldrig sagt att någon är dålig.

Men hur skulle ni sammanfatta det jag menade?
Kan man förklara det enklare än det jag gjorde? För jag tycker ju ändå det tar lång tid att få saker förklarade så att folk fattar. Hade någon visat Tydligt att den förstod mig om jag sa något normalt då hade jag inte behövt gå så långt med förklarandet. Då hade jag sluppit bli frustrerad för att ingen förstår. Det blir ju jobbigt när det man själv säger är tydligt och självklart men flera bara vad menar du? Någon borde ju kunna se sammanhang eller på ett ungefär vad man menar om man säger så. Jag säger ju barra teorier om allting jag säger. Jag ser ju sammanhang i allting eller åtminstone försöker. Jag försöker förstå helheten. Men jag missar ju signaler men jag trodde att om jag sa tex vet ni vad pepsi Max är så skulle majoriteten fatta det, för det är ju något normalt i dagens samhälle, folk vet vad det är. Sedan är de ju skillnad om man inte är intresserad av att veta men jag tror ju mer på att folk kan saker än att de inte kan. Tex jag vet att folk i rullstol klarar av att jobba precis som en utan diagnos eller vad man nu har. Däremot har den behov av hjälp och stöd för att kunna jobba och göra saker.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Toblerone » 2020-02-12 10:37:59

Jossie94 skrev:
Men hur skulle ni sammanfatta det jag menade?


Har gjort det tidigare i tråden. Flera gånger, tror jag.

Gör det en gång till - läs den här gången!

Huvudgrejen var ju att du inte förstod varför folk inte är sociala
med dig om du när du ändå försöker göra helt rätt och försöker prata med dig.
Och du tror att de inte förstår

Och du har fått samma svar många gånger: Folk väljer vem de vill prata med. De
förstår visst, men de kanske låtsas att inte göra det för att slippa prata.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Toblerone » 2020-02-12 10:56:29

Jossie94 skrev: Hade någon visat Tydligt att den förstod mig om jag sa något normalt då hade jag inte behövt gå så långt med förklarandet. Då hade jag sluppit bli frustrerad för att ingen förstår.


ÄR det inte tydligt om man säger: Jag förstår vad du menar, jag har i princip samma problem? Det är jättevanligt att ha dessa problem om man har Asperger. HUr kan det inte vara tydligt?

Jag får snarare intrycket att du INTE TROR på vad folk säger. Och att du väntar på att kanske någon säger att det inte är så. Och det är synd i så fall. Jag har ju själv gått i MÅNGA år Och inte förstått vad jag gör för fel. Och det var sent i livet som jag märkte det. Jag fick diagnos när jag var 45. Jag är lite extra-engagerad i det här för att jag tycker det vore synd om du också gick i årtionden utan att förstå, eftersom det kan dra ner en ganska mycket att hela tiden misslyckas med att ta kontakt med folk. Sedan förstår jag också att det är jättesvårt att inse att vissa saker är svårare än vad man trodde.

Kan hända att det ändå finns nån ytterligare detalj som du inte har lyckats förklara så att vi förstår. Men då bör du utgå ifrån det som folk svarar. Om du istället börjar om med förklaringar, så utgår du ju ifrån ditt sätt att tänka. Ofta säger du exakt samma, eller lite omformulerad men ändå samma innehåll. Man måste liksom försöka ifrån en "annan vinkel" för att det kanske ska funka. Med det menar jag, att inte utgå ifrån det du redan har förklarat, utan utgå ifrån det som folk har svarat - om det finns något i deras svar som kan leda åt rätt håll. Jag vet, det är inte helt enkelt heller. Du kanske tycker att de inte har förstått helt rätt, att de ändå är inne på ett sidospår. Men om det är relativt nära, så kan det vara en bra idé att du tar upp det, säger att det inte exakt träffar rätt, men... försöker förklara ifall det ligger nära det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 12:37:27

Jossie94 skrev:Nu ser jag att många har sagt att det förstår mig. Och då menar jag att det känns. Innan var jag osäker på om ni förstod för det kändes som att ni ändå ifrågasatte mig när jag bara sa olika exempel på situationer. Ingen nog deal. För mig var de mer som att säga det är fint väder, jag trodde inte att det skulle bli så stor sak av det hela. Jag har ju aldrig sagt att någon är dålig.

Men hur skulle ni sammanfatta det jag menade?
Kan man förklara det enklare än det jag gjorde? För jag tycker ju ändå det tar lång tid att få saker förklarade så att folk fattar. Hade någon visat Tydligt att den förstod mig om jag sa något normalt då hade jag inte behövt gå så långt med förklarandet. Då hade jag sluppit bli frustrerad för att ingen förstår. Det blir ju jobbigt när det man själv säger är tydligt och självklart men flera bara vad menar du? Någon borde ju kunna se sammanhang eller på ett ungefär vad man menar om man säger så. Jag säger ju barra teorier om allting jag säger. Jag ser ju sammanhang i allting eller åtminstone försöker. Jag försöker förstå helheten. Men jag missar ju signaler men jag trodde att om jag sa tex vet ni vad pepsi Max är så skulle majoriteten fatta det, för det är ju något normalt i dagens samhälle, folk vet vad det är. Sedan är de ju skillnad om man inte är intresserad av att veta men jag tror ju mer på att folk kan saker än att de inte kan. Tex jag vet att folk i rullstol klarar av att jobba precis som en utan diagnos eller vad man nu har. Däremot har den behov av hjälp och stöd för att kunna jobba och göra saker.


Jag är dålig på att förklara, det jag skriver tolkas ofta tvärtom.

Jag provade förklara ett steg till Liljan eftersom jag vet att hon kan förstå om man förklarar bra. Hon har hjälpt mig förklara för läkare vad jag menar. Hon är expert.

Jag skrev till henne att det för henne ser ut som att du inte gillar dom som tror på spöken. Men att det för mig ser ut som att du inte tycker att det är något fel på alla som tror på spöken.

För mig ser det ut som om du menar att även nån utan diagnos kan
vara andlig. Du menar inte att du tycker att det är något fel på Liljan
och att hon borde ha grövre diagnos.

Förklarar jag rätt? Eller blir det helt knas?
Senast redigerad av RSD555 2020-02-12 12:44:09, redigerad totalt 1 gång.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-12 12:40:13

RSD555 skrev:Jag är dålig på att förklara, det jag skriver tolkas ofta tvärtom.

Varför är det dåligt?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 12:50:32

nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:Jag är dålig på att förklara, det jag skriver tolkas ofta tvärtom.

Varför är det dåligt?


Jag tycker att det är hemskt att vilseleda någon och att dom blir ledsna.

Jag har diagnosen RSD och då känner man så. Man vill göra alla glada
men man vill det för mycket. Och när det blir fel så kan man bli helt
förstörd och handlingsförlamad lång tid framöver. Problem stiga upp
ur sängen.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Toblerone » 2020-02-12 13:00:11

RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:
RSD555 skrev:Jag är dålig på att förklara, det jag skriver tolkas ofta tvärtom.

Varför är det dåligt?


Jag tycker att det är hemskt att vilseleda någon och att dom blir ledsna.

Jag har diagnosen RSD och då känner man så. Man vill göra alla glada
men man vill det för mycket. Och när det blir fel så kan man bli helt
förstörd och handlingsförlamad lång tid framöver. Problem stiga upp
ur sängen.


Det finns flera sjukdomar som har förkortningen RSD, så jag undrar vilket det är?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 13:06:28

Toblerone skrev:
RSD555 skrev:
nomemorytoday skrev:Varför är det dåligt?


Jag tycker att det är hemskt att vilseleda någon och att dom blir ledsna.

Jag har diagnosen RSD och då känner man så. Man vill göra alla glada
men man vill det för mycket. Och när det blir fel så kan man bli helt
förstörd och handlingsförlamad lång tid framöver. Problem stiga upp
ur sängen.


Det finns flera sjukdomar som har förkortningen RSD, så jag undrar vilket det är?


Jag länkade till den nyligen i den här tråden och tänkte inte på att andra inte vet vad det är.

Rejection Sensitive Dysforia
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Toblerone » 2020-02-12 14:38:20

RSD555 skrev:
Toblerone skrev:
RSD555 skrev:
Jag tycker att det är hemskt att vilseleda någon och att dom blir ledsna.

Jag har diagnosen RSD och då känner man så. Man vill göra alla glada
men man vill det för mycket. Och när det blir fel så kan man bli helt
förstörd och handlingsförlamad lång tid framöver. Problem stiga upp
ur sängen.


Det finns flera sjukdomar som har förkortningen RSD, så jag undrar vilket det är?


Jag länkade till den nyligen i den här tråden och tänkte inte på att andra inte vet vad det är.

Rejection Sensitive Dysforia


Oki, tack.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 15:05:20

Toblerone skrev:
RSD555 skrev:
Toblerone skrev:
Det finns flera sjukdomar som har förkortningen RSD, så jag undrar vilket det är?


Jag länkade till den nyligen i den här tråden och tänkte inte på att andra inte vet vad det är.

Rejection Sensitive Dysforia


Oki, tack.


Gjorde testet på nätet och skrev sen ut det och tog med till läkaren.

Berättade till honom att RSD är jag och att jag är RSD. Bad honom notera det i journalen och det gjorde han.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Maggi » 2020-02-12 15:31:25

RSD555 skrev:
Toblerone skrev:
RSD555 skrev:
Jag länkade till den nyligen i den här tråden och tänkte inte på att andra inte vet vad det är.

Rejection Sensitive Dysforia


Oki, tack.


Gjorde testet på nätet och skrev sen ut det och tog med till läkaren.

Berättade till honom att RSD är jag och att jag är RSD. Bad honom notera det i journalen och det gjorde han.
Intressant! Har det något med HSP att göra?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 15:36:44

Maggi skrev:
RSD555 skrev:
Toblerone skrev:
Oki, tack.


Gjorde testet på nätet och skrev sen ut det och tog med till läkaren.

Berättade till honom att RSD är jag och att jag är RSD. Bad honom notera det i journalen och det gjorde han.
Intressant! Har det något med HSP att göra?


Tack!

Ja, det är ganska likt! HSP är en del i det kan man säga!

Kram
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav RSD555 » 2020-02-12 16:01:30

RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-12 19:24:43

Jag tycker det är okej att tro på spöken men i det exemplet jag utgick från så kändes det mer som att de hade och göra med dessa personers diagnoser. Det var bara min uppfattning. Jag är ju själv skeptiker och tror mer på saker som vi vet finns och kan se. Tex vi vet att en bil finns och kan se en bil.

Sedan vet jag ju såklart att man kan tro på spöken även utan diagnos men jag tror ändå att det kan ha med själva diagnosen att göra, det är ju något som gör att man tror på spöken. Jag vet ju inte exakt vad ett spöke är eftersom det är så olika. Några tjejer ju att de ser spöken andra säger att de är mer en kände att någon är närvarande. För mig är ett spöke typ det som vi har sett på filmer och så. För att just spöken andra säger de ser eller känner av, kan bara skuggor utav olika föremål. Det behöver inte vara en död person som hemsöker utan kan lika gärna vara en skugga av en stol eller liknande.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in