Att tänka på när man ansöker om sjukersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att tänka på när man ansöker om sjukersättning

Inläggav sarst » 2020-02-08 23:08:29

Hej,
på onsdag ska jag träffa en läkare som jag aldrig träffat förut och jag tänkte ta upp sjukersättning. Fick min AS-diagnos för tre månader sen. Psykologen som utredde mig (och även jag) tycker att det vore bra om jag kunde få sjukersättning på 50% eftersom jag har en del svårigheter. Förutom AS har jag även social fobi, GAD, PTSD.

Är det något särskilt jag ska tänka på när jag pratar med läkaren? Hur går det till, beskriver man sina besvär och så skriver läkaren ett utlåtande till FK? Måste man träffa läkaren flera gånger eller räcker det med en gång? Har aldrig behövt göra detta förut (och vill gärna veta = kontrollbehov).

Var det svårt för er att få sjukersättning? Hur lång tid tog det att få beslut?

Kollade på ansökningssidan. Man ska fylla i om man har annan inkomst. Jag söker ju jobb på 50% och vet inte om jag kommer få nåt och vet alltså inte om jag får nån inkomst. Vad gör jag då, skriver ingen inkomst och ändrar sen om jag får jobb?
Samt så ska man skriva från och med när man söker ersättning. Gäller det från dagen man fick diagnosen eller från den dagen man söker (t.ex. nu på onsdag då jag ska träffa läkaren)?

Ursäkta alla konstiga frågor. Tacksam för svar.
sarst
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2020-01-06

Att tänka på när man ansöker om sjukersättning

Inläggav Chilehead » 2020-02-09 4:10:05

Kommer inte ihåg hur länge det tog att bli godkänd för sjukersättning men tror att det var 4 månader eller så. Men det var då (2010-2011) Har 25% sjukersättning.

Inkomstuppgiften är till för att räkna hur mycket du får, den beräknas på din tidigare inkomst från arbete. Har du inte haft jobb (och nu killgissar jag) så blir det väl någon lägstanivå som gäller. Och jag tror inte heller att dom bryr sig om vad du eventuellt har för inkomst efteråt bara du inte arbetar mer än max tillåtna arbetstid ex. 20h/v vid 50%, den kommer ändå inte bli högre eller lägre oavsett lön.

Vad du ska ta upp med läkaren som ska skicka in beskrivningen till FK?
Kort svar: Allt och då menar jag ALLT som ställer till problem.
Lite längre (och mest en kort beskrivning vad jag tog upp) : Jag var runt 36-37 när jag sökte sjukersättning. Alltså lite efter att jag fick mina diagnoser på papper. Och visste väldigt väl hur jag fungerar.
Jag hade t ex jobbat heltid på papper men rent praktiskt sett blev det sällan mer än 30h/v (egen företagare i familjeföretag) jag gjorde alltså 8-9h arbete på c:a 5-6h.(så effektiv är jag)
Om jag var tvungen av någon anledning att vistas på en arbetsplats längre än så, så tog det flera dagar att återhämta sig både fysiskt men än mer mentalt.

Att vara där det finns andra människor tar mentalt på mig så även om arbetet i sig inte skulle vara utmattande så är det sociala det. (idag finns väldigt få jobb där man är själv om man inte jobbar hemifrån)

Jag har i mitt liv innan sjukersättningen jobbat riktigt mycket har haft 24h-arbetspass och har haft 70h-veckor så min arbetsförmåga är det inte egentligen fel på, men livet måste fungera utanför arbete också. Det fungerar inte om man bara jobbar och sover. Har man familj, barn och så behöver de också få tid OCH ork.

Egentligen vet jag inte vad jag ville säga med detta förutom att:
Tänk igenom noga hur du fungerar.
Vad är svårt, vad är rentav omöjligt.
Om möjligt beskriv i detalj varför du känner så.
Har du exempel från tidigare erfarenheter gärna upprepade sådana så är det ett plus.
Inga problem är för små att tas upp.
Det kan vara så att ett par tre småproblem tillsammans kan resultera i något värre.
Ju mer du får med och ju bättre du kan förklara desto större är chansen att bli godkänd för ersättning.
Till slut försök att rikta problemen mer mot Asperger och social fobi(en del av AS?) än mot GAD o PTSD för de senare så kommer FK kanske mena att det kommer gå över. Autism är ändå konstaterat livslångt även hos FK.
Vet inte om detta var till någon hjälp men lycka till
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Att tänka på när man ansöker om sjukersättning

Inläggav Zirre » 2020-02-10 15:22:36

Lycka till, Försäkringskassan vill man helst inte ha att göra med.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att tänka på när man ansöker om sjukersättning

Inläggav Solblomma » 2020-02-10 16:04:23

sarst skrev:Förutom AS har jag även social fobi, GAD, PTSD.

Var det svårt för er att få sjukersättning? Hur lång tid tog det att få beslut?

Förutom autism har jag adhd, utmattningssyndrom, recidiverande depression, sömnstörning, hetsätningsstörning och nästan konstant ångest (men ingen ångestdiagnos typ gad).

Läkaren jag pratade med har jag stort förtroende för. Hon har jobbat många år med patienter med autism/asperger. Hon sa till mig att det inte var någon idé att ens skriva en ansökan om sjukersättning eftersom försäkringskassan ändå kommer avslå.
Min erfarenhet av försäkringskassan när det gäller annat stöd (vårdbidrag t ex) är att det är lite som ett lotteri. Har man tur vinner man, men oftast inte.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att tänka på när man ansöker om sjukersättning

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-10 16:10:26

Solblomma skrev:
sarst skrev:Förutom AS har jag även social fobi, GAD, PTSD.

Var det svårt för er att få sjukersättning? Hur lång tid tog det att få beslut?

Förutom autism har jag adhd, utmattningssyndrom, recidiverande depression, sömnstörning, hetsätningsstörning och nästan konstant ångest (men ingen ångestdiagnos typ gad).

Läkaren jag pratade med har jag stort förtroende för. Hon har jobbat många år med patienter med autism/asperger. Hon sa till mig att det inte var någon idé att ens skriva en ansökan om sjukersättning eftersom försäkringskassan ändå kommer avslå.
Min erfarenhet av försäkringskassan när det gäller annat stöd (vårdbidrag t ex) är att det är lite som ett lotteri. Har man tur vinner man, men oftast inte.


Var bor ru
Kommun typ.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Att tänka på när man ansöker om sjukersättning

Inläggav Solblomma » 2020-02-10 16:26:27

nomemorytoday skrev:Var bor ru
Kommun typ.

Kungsbacka. Men försäkringskassan är väl inte kommunalt?
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att tänka på när man ansöker om sjukersättning

Inläggav Teagirl » 2020-02-11 15:39:15

Du får ingen ersättning från dagen du fick diagnosen för den i sig berättigar en inte till sjukersättning automatiskt. Men om du däremot har sjukpenning och samtidigt söker sjukersättning får du den tidens sjukersättning retroaktivt från det datumet dom fick in ansökan.

Det är viktigt med detaljer, få med så mycket du bara kan. Och se till att läkaren tar med allt ni pratat om. Jag har varit med på möten då jag och läkaren skrivit intyget tillsammas. FK hugger på alla ord och formuleringar. Man kan t.ex. inte skriva att den försäkrade troligtvis aldrig kommer få en chans att klara av att komma ut i arbetslivet då hennes funktionsnedsättning är så utbredd. Då hugger FK på ordet troligtvis och lyssnar sen inte på alla tusentals andra saker i texten som gott och väl visar att funktionsnedsättning gör att jag inte kommer att kunna jobba. Så andra gången jag sökte var jag med när läkaren skrev och formulerade meningarna åt henne. Jag uttrycker mig lättast i skrift så det kändes naturligt att det var jag som tog upp allt och hon skrev.

Så be antingen om att få vara med på mötet när det skrivs eller be att få se intyget innan det skickas in till FK.

Första gången jag sökte blev det avslag pga det otroligt undermåliga intyget, andra gången när jag var med och fick med allt blev det mycket bättre. Men jag tror att en annan viktig sak som var till hjälp var att jag skickades på utredning hos en konsulterande läkare som anlitas av FK MEN som inte tar parti varken för FK eller en själv. Den läkaren bedömde min nedsättning av arbetsförmåga till 0 och tack vare henne gick det igenom. Så om du inte får rätt resultat kan du kanske be om en sådan utredning.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in