Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tråden om träning

Inläggav Fabela » 2020-02-03 1:18:01

nomemorytoday skrev:
Fabela skrev:Är det nån som har lust att sätta mig på rätt spår, snälla?

En övergripande regel är att sömn, mat samt träning är lika viktiga. Vidare att "allas" olika råd behöver ej stämma in på just dig. Man måste egentligen prova sig fram med kost, träning och så för att få ett korrekt svar/resultat.

Den enligt mig absolut viktigaste "regeln" är dock - kontinuitet.

Tack snälla.

Det där förstår jag, vi alla är ju individer.

Men det ska tydligen vara nån skillnad just mellan könen..?
Nånting med att om kvinnor anstränger kroppen lika mycket som män, så får vi knappt/inget resultat alls..? Därför att vi bygger muskler lättare, än män.
Typ..?

Förstår att jag låter lat när jag frågar så här, men jag är lite rädd att börja läsa om det på egen hand, helt okunnig.


nomemorytoday skrev:Vill du ner i vikt...

Tack, men behöver inte tänka på nåt sånt. Har inte många kilon att tappa, och de rasar av sig själv bara jag rör på mig. Plus glömmer att äta... kan snarare snabbt bli problem åt andra hållet.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Tråden om träning

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-03 1:30:01

Fabela skrev:Tack, men behöver inte tänka på nåt sånt. Har inte många kilon att tappa, och de rasar av sig själv bara jag rör på mig. Plus glömmer att äta... kan snarare snabbt bli problem åt andra hållet.

Jo, jag e med.

Fabela skrev:Men det ska tydligen vara nån skillnad just mellan könen..?
Nånting med att om kvinnor anstränger kroppen lika mycket som män, så får vi knappt/inget resultat alls..? Därför att vi bygger muskler lättare, än män.
Typ..?

Förstår att jag låter lat när jag frågar så här, men jag är lite rädd att börja läsa om det på egen hand, helt okunnig.

Vet inte riktigt hur du menat runt att tjejer bygger muskler lättare. Kanske är så, vet ej. Möjligt att just det också är mycket individuellt.

Utveckla gärna vad du menar och tänker runt skillnaden mellan könengrejen. Möjligt jag tänker fel, men känns lite fluffigt, just nu iaf.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Tråden om träning

Inläggav Fabela » 2020-02-03 1:53:18

nomemorytoday skrev:Vet inte riktigt hur du menat runt att tjejer bygger muskler lättare. Kanske är så, vet ej. Möjligt att just det också är mycket individuellt.

Utveckla gärna vad du menar och tänker runt skillnaden mellan könengrejen. Möjligt jag tänker fel, men känns lite fluffigt, just nu iaf.

Jag har inget mer på det.
Ramlade över nåt på nätet bara, läste jättekort och flydde fältet.

Så ja, det är fluffigt.
Det är därför jag frågar. :wink:

Men det ska bero på hormoner iaf, alltså den skillnaden mellan oss. Det tyckte jag mig förstå.
(Iofs finns det ju utrymme för individuella skillnader ändå.)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Tråden om träning

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-03 2:21:15

Fabela skrev:Men det ska bero på hormoner iaf, alltså den skillnaden mellan oss. Det tyckte jag mig förstå.
(Iofs finns det ju utrymme för individuella skillnader ändå.)

K.

Men utifrån dig, för ett svar, så din träning kan bli bättre, menade nog jag.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Tråden om träning

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-03 3:17:27

Här och bara för att.

Bild på protein fall man gillar vego.

Mat.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Tråden om träning

Inläggav Solblomma » 2020-02-03 9:22:24

Fabela skrev:Så när jag väl kommit dit, upptäcker jag ett nytt problem:
Kvinnor ska inte träna som män. Vi bygger tydligen muskler på ett annat sätt.

När jag har haft ryggproblem har jag tränat hos sjukgymnasten. Det har varit fokus på bålstyrka, men jag har också tränat övriga kroppen. Det har varit lätta vikter med många upprepningar, 3x20. Du kanske kan ta kontakt med en sjukgymnast? De privata alternativen brukar inte ha någon väntetid alls. Bra att kolla att frikortet gäller på just det stället bara.

För läääääänge sen höll jag på med elitidrott (simning). Den styrketräning jag gjorde då var väldigt lik den jag gjorde hos sjukgymnasten. Förutom att vikterna var lite tyngre. :wink:
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2020-02-03 10:35:35

Fabela skrev:Är det nån som har lust att sätta mig på rätt spår, snälla?
Länkar till hyfsat vettig läsning, typ..?


Om du bara tar dig till ett seriöst gym, så brukar man få en gratis introduktion av en utbildad instruktör, som ger dig upplysning om sådana där saker som du kan undra över. Det kommer att gå bra ska du se... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Fabela » 2020-02-03 11:27:50

antonius skrev:Om du bara tar dig till ett seriöst gym, så brukar man få en gratis introduktion av en utbildad instruktör, som ger dig upplysning om sådana där saker som du kan undra över. Det kommer att gå bra ska du se...

Fast hinner de verkligen gå in på såna frågor också? Det är ju rätt stora bitar.
Är inte det mest bara att de går igenom vad som finns och så?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Tråden om träning

Inläggav Fabela » 2020-02-03 11:34:18

Solblomma skrev:
Fabela skrev:Så när jag väl kommit dit, upptäcker jag ett nytt problem:
Kvinnor ska inte träna som män. Vi bygger tydligen muskler på ett annat sätt.

När jag har haft ryggproblem har jag tränat hos sjukgymnasten. Det har varit fokus på bålstyrka, men jag har också tränat övriga kroppen. Det har varit lätta vikter med många upprepningar, 3x20. Du kanske kan ta kontakt med en sjukgymnast? De privata alternativen brukar inte ha någon väntetid alls. Bra att kolla att frikortet gäller på just det stället bara.

För läääääänge sen höll jag på med elitidrott (simning). Den styrketräning jag gjorde då var väldigt lik den jag gjorde hos sjukgymnasten. Förutom att vikterna var lite tyngre. :wink:

Tack!

Du tänker att jag skulle gå till sjukgymnast för att lära mig om just de där skillnaderna i träning, menar du?
Det kanske kan vara en idé värd att kolla närmare på, förstås.

Men jag vill inte gå hos sjukgymnast annars, för det som delvis känns som positivt är att det finns gym som är öppna dygnet runt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Tråden om träning

Inläggav Jazzu » 2020-02-03 12:50:52

Jag tänker; gör det enkelt. Alltså krångla inte till det. Vet inte på vilket sätt man kan träna fel förutom om man tok-överbelastar och skadar sig. Om man börjar men maskinerna och lämnar fria vikter i början så ser jag inte hur det kan bli fel. Bättre att träna något än inget alls, det är min filosofi. Sen lära sig mer efter hand...

Vet inte om dett var till någon hjälp men det är så jag tänker kring träning. Hoppas du hittar ett sätt som funkar för dig.
Jazzu
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2019-12-05
Ort: Stockholm

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2020-02-03 14:20:27

Fabela skrev:
antonius skrev:Om du bara tar dig till ett seriöst gym, så brukar man få en gratis introduktion av en utbildad instruktör, som ger dig upplysning om sådana där saker som du kan undra över. Det kommer att gå bra ska du se...

Fast hinner de verkligen gå in på såna frågor också? Det är ju rätt stora bitar.
Är inte det mest bara att de går igenom vad som finns och så?


På seriösa gym gör de inte så, en del har tom dietister och fysioterapeuter, och om du går dit på förmiddagen brukar det vara lugnt och bara några pensionärer på de flesta gym, så då har de ofta mer tid med nya... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2020-02-03 14:35:57

Jazzu skrev:Jag tänker; gör det enkelt. Alltså krångla inte till det. Vet inte på vilket sätt man kan träna fel förutom om man tok-överbelastar och skadar sig. Om man börjar men maskinerna och lämnar fria vikter i början så ser jag inte hur det kan bli fel. Bättre att träna något än inget alls, det är min filosofi. Sen lära sig mer efter hand...

Vet inte om dett var till någon hjälp men det är så jag tänker kring träning. Hoppas du hittar ett sätt som funkar för dig.


+1
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav RSD555 » 2020-02-03 14:39:26

Det om att kvinnor ska träna annorlunda än män handlar bara om att ny forskning visar att kvinnor har lättare bygga muskler under dom två första veckorna av menscykeln.

Kvinnor har lite lättare få problem med knäna vid hopp och ”ryckiga” rörelser men sånt ska man undvika vid alla övningar.

För övrigt skiljer det inget mellan könen. Man ska träna med så tunga vikter man klarar utan att rycka och slita eller kränga med kroppen. Fokusera på den muskel man ska träna och försöka ”känna kontakt” med den.

Mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1605
Anslöt: 2017-12-02

Tråden om träning

Inläggav Solblomma » 2020-02-03 19:12:16

Fabela skrev:Du tänker att jag skulle gå till sjukgymnast för att lära mig om just de där skillnaderna i träning, menar du?
Det kanske kan vara en idé värd att kolla närmare på, förstås.

Men jag vill inte gå hos sjukgymnast annars, för det som delvis känns som positivt är att det finns gym som är öppna dygnet runt.

Precis. Sjukgymnaster brukar ha väldigt bra koll på hur man kan träna för att må bra utifrån sina egna förutsättningar. De sätter ihop ett träningsprogram, sen tränar man vidare på vilket gym man vill.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Tråden om träning

Inläggav Fabela » 2020-02-04 2:33:36

OK, tack för hjälpen allihop.

Fick lite tips idag IRL också, bl.a. att försöka få motion på recept, för att kanske få en ordentlig genomgång om just mina behov mm gratis.

Ska höra runt lite IRL, det löser sig säkert.

Tack igen. :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Tråden om träning

Inläggav Solblomma » 2020-02-04 10:29:14

Lycka till! :-)Happy
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Tråden om träning

Inläggav Maggi » 2020-02-04 12:06:22

Fabela skrev:OK, tack för hjälpen allihop.

Fick lite tips idag IRL också, bl.a. att försöka få motion på recept, för att kanske få en ordentlig genomgång om just mina behov mm gratis.

Ska höra runt lite IRL, det löser sig säkert.

Tack igen. :D
På friskis har de en tränare vissa tider som man kan fråga gratis, jag gjorde det, han fick visa lite maskiner och vad man ska tänka på. Ännu bättre är nog om man får en tid med en tränare som kanske lägger upp ett schema ännu mer noggrant. Jag ville komma igång snabbt så jag kör de maskiner jag kan och har i alla fall kommit igång, det känns bra.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Tråden om träning

Inläggav Fabela » 2020-02-04 15:12:09

Maggi skrev:har i alla fall kommit igång, det känns bra.

Bra där Maggi! :-)049


Lite bakslag här idag.

Gick förbi ett gym igår, och nu är det nejnejnej igen.
Jag kan inte begripa varför de numera ska vara som skyltfönster.

Inte en chans att jag går på ett sånt.

Att det ska vara så dj-a svårt allting. :-)064
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Tråden om träning

Inläggav Alien » 2020-02-04 19:03:49

Jag har varit på Friskis och Svettis och stått på en sån där gång/springmaskin med utsikt mot gatan. Jag var ditdragen av dottern. När jag skulle prata med henne så höll jag på att ramla av maskinen. Svårt att göra två saker samtidigt. :oops: Mannen mellan oss fick dra mig framåt så jag inte skulle falla av.

Men gymmet var ju jättestort. Fanns en massa maskiner som inte var precis vid fönstren. Annars tror jag inte precis att folk står och glor i fönstren, de kastar bara en hastig blick när de går förbi.

Det svåra med gym är att veta hur de ska ställas in. Det är därför man behöver en introduktion först och få uppskrivet hur maskinerna ska ställas in. (Ex: Höjden 8, magavståndet 4, tyngden 10 kg, spaken över huvudet 2).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2020-02-04 20:06:36

Fabela skrev:Jag kan inte begripa varför de numera ska vara som skyltfönster.


Man har ofta skyltfönster för att kunna titta ut medan man tränar, för det kan göra det lite roligare, men är det ett stort gym har de oftast maskiner som står mot väggar med, dessutom med TV... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Fabela » 2020-02-04 21:03:52

antonius skrev:med TV...

Du skojar..? :shock: :-)Crying

Det här är inte gjort i en handvändning, inser jag.
Att ha renoverat kroppen till bra bruksskick inom ett halvår kan jag nog glömma. På den tiden har jag nog inte ens hittat nåt ställe att göra det på. :-)008

Var tog de gamla, sunkiga boxningsklubbarna i nån skum källarlokal, utan all sorts lull-lull, vägen..? De finns ju på film. Jag behöver dem nu. :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Tråden om träning

Inläggav Solblomma » 2020-02-04 21:18:33

Fabela skrev:Var tog de gamla, sunkiga boxningsklubbarna i nån skum källarlokal, utan all sorts lull-lull, vägen..? De finns ju på film. Jag behöver dem nu. :lol:

Den här kanske? Vet inte hur sunkigt det är men det är i alla fall i en källare. 8)
https://mitti.se/nyheter/fit-artist-opp ... ungsholmen
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Tråden om träning

Inläggav Fabela » 2020-02-04 21:29:27

Solblomma skrev:Den här kanske? Vet inte hur sunkigt det är men det är i alla fall i en källare. 8)
https://mitti.se/nyheter/fit-artist-opp ... ungsholmen

Vi ville behålla den ruffiga känslan, lite skit i hörnen stör inte oss

Det finns inga speglar här

:-)173

Finns det ett sånt ställe, så måste det finnas fler.
Jag vill ha nåt närmare. Vill kunna gå eller cykla dit.

Tack snälla! :-)Hug
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Tråden om träning

Inläggav Fabela » 2020-02-26 1:18:41

Liten uppdatering:

Recept på fysisk aktivitet skaffad.

Rekning av gym gjord. Var på fyra ställen, fick se mig omkring ordentligt och fråga saker.
Ett av dem kan ev. vara uthärdligt.
Men är långt ifrån säker på att jag klarar att gå på nåt sånt ställe alls. Inte mycket skog och frisk luft där, inte. :-)004

En rolig sak: ett av ställena visade sig vara - tadaa! - EN SUNKIG BOXNINGSKLUBB I EN KÄLLARE! :mrgreen: På promenadavstånd.
Men det fanns inte den sortens träningsmöjlighet jag behöver. Det är ju inte riktigt samma grej.

Kanske blir sjukgymnast och sen fortsätta på egen hand. Får se.


Har nu vågat läsa lite om det där med skillnad mellan könen.
Inget frågetecken tydligen - det ÄR skillnad, säger första sökträffen
https://skyndalangsamt.se/styrketraning-for-kvinnor/
och alla jag hunnit kolla efter det.
Inte bara träningsmässigt i sig, utan vad gäller näring, vila och annat också.
Och självklart är mesta av forskningen gjord på män. Vem hade kunnat ana... :roll:
Men har bara precis skummat på ytan, vad det innebär i praktiken återstår att ta reda på.
Har redan hunnit hitta texter som säger olika gällande kvinnor och hård träning.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Intressanta intressen



Logga in