Skillnaden på AS och NT

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skillnaden på AS och NT

Inläggav HGJ » 2020-02-01 14:56:44

Alien skrev:Som i filmen Gasljus (1944) med Ingmar Bergman.

Ingrid, inte Ingmar.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Alien » 2020-02-01 15:00:52

Ja, jag tänkte på Ingrid men fingrarna lever tydligen sitt eget liv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden på AS och NT

Inläggav HGJ » 2020-02-01 20:27:14

Toblerone skrev:
fats jag tog inte just dessa milda diagnoser för jag anser ju att om man är psykiskt sjuk eller är som de som jag träffade, så hade vissa utav inte asperger eller add, de hade tex bipolar, någon sjukdom/diagnos för verklighetsuppfattningar, de trodde på spöken pga av sin diagnos/sjukdom (mest troligt)


Här har du börjat meningen på ett sätt, inte slutfört tanken, utan mitt i meningen börjat att skriva något annat.

Fenomenet kallas anakolut.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Solblomma » 2020-02-01 20:36:01

HGJ skrev:Fenomenet kallas anakolut.

Så pratar min man (NT), ska ha det ordet på lut nästa gång det händer. :-)018
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Toblerone » 2020-02-01 20:38:35

HGJ skrev:
Toblerone skrev:
fats jag tog inte just dessa milda diagnoser för jag anser ju att om man är psykiskt sjuk eller är som de som jag träffade, så hade vissa utav inte asperger eller add, de hade tex bipolar, någon sjukdom/diagnos för verklighetsuppfattningar, de trodde på spöken pga av sin diagnos/sjukdom (mest troligt)


Här har du börjat meningen på ett sätt, inte slutfört tanken, utan mitt i meningen börjat att skriva något annat.

Fenomenet kallas anakolut.


Intressant. Såna meningar producerar mina elever förstås ofta. Men det är också väldigt vanligt för folk med ADHD, som lättare tappar bort tråden mitt i meningen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-01 22:40:44

Jag tror jag har det fenomenet. Tack Toblerone för att du nämnde det.
Jag försöker bara hitta teorier och få ett sammanhang för det.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 1:02:57

Jossie94 skrev:Jag tror jag har det fenomenet. Tack Toblerone för att du nämnde det.
Jag försöker bara hitta teorier och få ett sammanhang för det.


Men det är något ganska vanligt. Det händer lätt om man blir distraherad och om man sedan inte läser igen det igen. Egentligen ska man alltid läsa igenom det man har skrivit en gång till. Då märker man ju det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-03 1:13:51

Jag har väl vetat om att jag tappar den röda tråden lite, men aldrig förstått att det hade ett namn.
jag har ju lärt mig väldigt mycket om mig själv som jag knappt visste om men som ändå gör skillnad om man säger så. Man har ju fått en helhet utav små grejer som man bara "Men det är ju så det ligger till"
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-03 1:43:04

Jossie94 skrev:"Men det är ju så det ligger till"

Tycker jag man kan skicka ut i rymden.
Premiss, syfte, kontext, osv, oavsett färg, är knepigt. En miljard slantar har trillat ner, efter dess "tid" gått ut liksom. Vet inte fall man kommer eller ens "kan" lära sig. Menar mig själv här Jossie, du kanske kan. En reflektion bara.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-03 2:06:24

????
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-03 2:18:35

Jossie94 skrev:????

Precis - och exakt vad jag aldrig sagt kanske.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-03 3:19:51

nomemorytoday skrev:Tycker jag man kan skicka ut i rymden.
Premiss, syfte, kontext, osv, oavsett färg, är knepigt. En miljard slantar har trillat ner, efter dess "tid" gått ut liksom. Vet inte fall man kommer eller ens "kan" lära sig. Menar mig själv här Jossie, du kanske kan. En reflektion bara.


Vd menar du med detta?

Moderator: Lade citatet i en citatruta.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-03 3:22:06

Jag menade bara att jag fattade varför saker var på ett speciellt sätt i och med att jag fick fram svaren.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-03 3:22:16

Jossie94 skrev:Tycker jag man kan skicka ut i rymden.
Premiss, syfte, kontext, osv, oavsett färg, är knepigt. En miljard slantar har trillat ner, efter dess "tid" gått ut liksom. Vet inte fall man kommer eller ens "kan" lära sig. Menar mig själv här Jossie, du kanske kan. En reflektion bara.

Vd menar du med detta?

Att det kan vara svårt att förstå helheten
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-03 5:44:19

Jag tror på "spöken", påstår dock inte att det är döda människor, och behöver verkligen inte bo i gruppbostad! Jag ser bara lite utanför den fyrkantiga världen, för jag tror inte på Gud heller som andra måste göra fast inte erkänner det. Som tror att just våra vanliga sinnen är gränsen för vad som FINNS. Tror man att människans sinnen är gränsen, då tror man på Gud för där är människan kronan på verket.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-03 17:02:09

Jag menar inte att alla måste vara så som jag syftade på, det finns säkert det som tror på spöken och så och inte har någon diagnos, men jag såg bara ett mönster när jag hade träffat personer som hade olika beteenden pga sina diagnoser och därför blev det så att jag tyckte så. Att det måste bero på deras diagnoser när det gäller saker såsom spöken mm. Men jag vet att personer kan tro på sådant här även om de inte har diagnoser, jag har sett några som har trött på sådant men de är ju för de är mer andliga i personligheten. Väldigt djupa personer, som är öppensinnade för övernaturligt.

Det jobbigaste är väl att det blir två läger, för att oftast går det inte att diskutera med sådana här personer som tror på det, för att de är väldigt envisa med att det finns och ska ge väldigt mycket ursäkter till varför det finns, medan jag är helt tvärtom, men samtidigt försöker jag att vara respekterande och accepterande att de tror på sådant - Jag tycker ju inte det är fel att folk tror på detta, jag tror inte bara på sådant själv och jag tror mycket på att det beror på logiska och naturliga orsaker och att hjärnan har en del i det dvs hjärnspöken, att det är människan själv som skapar spöken. Sedan tror jag att mycket också beror på omgivningen, att om någon säger jag tror på detta, så är det lätt att hålla med, jag kan bara säga creepy pasta så fattar ni nog.

Tex så har ju en serie som kallas för Candle Cove blivit ett fenomen, där många har sett den serien. Men Serien finns inte, för att allt började med att någon ville skrämmas och så spred det sig och så har det blivit mycket rykten osv, detta är ju bara ett exempel på hur lätt det är att sprida saker och hur det kan påverka många människor. Det är ju det som creepy pasta är till för, att folk ska tycka att det är läskigt och tro på det. Men det behöver ju inte vara sant. Oftast finns det psykologiska och naturliga orsaker till varför det händer saker.

En känd story som även finns på bok och på en podd, som heter Creepy pasta är att en kvinna stod i ett duschrum/toalett, tror hon var på en camping eller något sådant. Hon var alltså ute har jag för mig. Då ekade det rummet där hon var, för ni vet ju när man badar vid någon strand och är i ett omklädningsrum så är det väldigt tunna väggar, så man kan höra allt. Så det ekade när hon pratade och då pga att det ekade så trodde hon att hon hörde någon prata och trodde då att "den andra" pratade med henne, men hon hörde ju bara sin egen röst. Då är ju den orsaken att det ekade i rummet och det var anledningen till varför hon trodde att hon pratade med någon annan, men hon pratade ju med sig själv, för att hon hörde sin egen röst.

Sedan kanske detta kan bero på att hon har någon psykiskt sjukdom, som gör att hon hör röster i huvudet. Detta beteende finns även i skräckfilmer då de framhäver att "hon hörde röster i sitt huvud och gjorde på detta sätt för hon trodde att någon sa åt henne att göra det, för hon ville bevisa sin värdighet och var tvungen att offra något för gud" Typ så.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-04 5:51:45

Jossie94 skrev:Det jobbigaste är väl att det blir två läger, för att oftast går det inte att diskutera med sådana här personer som tror på det, för att de är väldigt envisa med att det finns och ska ge väldigt mycket ursäkter till varför det finns, medan jag är helt tvärtom, men samtidigt försöker jag att vara respekterande och accepterande att de tror på sådant - Jag tycker ju inte det är fel att folk tror på detta, jag tror inte bara på sådant själv och jag tror mycket på att det beror på logiska och naturliga orsaker och att hjärnan har en del i det dvs hjärnspöken, att det är människan själv som skapar spöken.


Jag är oxo väldigt svårövertygad. Har sett massa konstigt i mitt liv, men inte ens när jag ser saker med egna ögon tror jag på det. Eller tror på den mest vetenskapliga förklaringen. När vi bodde flera av oss i lägenheten plus djur, fanns det "spöken". Andra tolkade det som det. Det var vad man kallar shadow people. Alla nästan som kom hit såg dem. Jag bara levde med dem, för att vad gör man annars? De blev en del av vardagen. Och när folk ville veta vad jag trodde de var, så ville jag inte ge ngt svar, för jag ansåg inte jag hade några fakta. Enda som kan kunde tro litegranna var att de var vi själva som vi såg. För de liknade vissa av oss. Att kanske rumtiden splittrats lite, så att när jag såg "skuggan" av min kompis gå förbi, så kanske han tänkte gå upp men inte orkade. Verkligheten verkar ju inte finnas utan betraktare, eller iallafall inte verkligheten manifesterad och utan bara sannolikheter. Så kanske våra val påverkar. Och kanske de val vi gjorde annorlunda blir som en skugga av oss som kan göra det vi valde att inte göra.

Det är inget jag tror stenhårt på, men det passar iaf bäst med nutida fysik och vad man vet om den. Även om det naturligtvis finns frågor.

Någon annan skulle säkert hoppat rakt till slutsatsen att det var döda människor och det var ett bevis för att man överlever döden, men sådana förklaringar tycker jag saknar stöd. Det blir för långa logiska hopp.

Naturligtvis kollade jag upp om något kunde kasta sådana skuggor som vi såg, och jag vet att just i periferin är vi väldigt känsliga för rörelse, så man kan nog t o m läsa in rörelse, att någon går, om det är i det perifera seendet. Men skuggorna kunde inte finnas och eftersom flera såg dem samtidigt har jag svårt att kalla dem hjärnspöken. Jag har helt enkelt ingen förklaring till vad så många såg. Så även om det gick mig emot så fick jag acceptera att det fanns.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-04 10:01:35

Jag tycker bara att det är en självklarhet att det finns logiska förklaringar till det mesta. Jag har ju ändå försökt se något övernaturligt, jag har försökt att förstå vad personerna ser. Men det är mer saker jag anser sitter i huvudet. Dvs att man ser hjärnspöken och inbillar sig saker. Och det beror på tex sjukdomar/diagnoser eller bieffekter utav mediciner eller om man testat droger mm. Eller att man bara är andlig och tror på det, för tror man på det så tror man ju på allt och måste hitta alla möjliga ursäkter till varför det finns.

Svar jag fått är ju så långsökta. De var någon som sa att jag inte kunde se spöket för jag inte trodde på det, och att han inte ville visa sig för mig. Hon hade en diagnos dessutom och hon såg tex personer (döda personer antar jag) medan hennes kompis bara höll med att hon hade sett något.

Jag tror det är väldigt lätt också att haka på. Jag har ju kört anden i glaset och där är det ju alltid någon som flyttar glaset men säger oftast det var inte jag, det är ju inte jätte svårt heller att flytta på det.

Andra har sagt att de hör ljud och det ska vara spöken. Men ljuden kan vara röster i huvudet, det kan vara att man hör grannarna, det kan vara något utifrån dvs utomhus, det kan vara vad som helst. De måste inte vara spöken så fort det är ljud.

Eller om man är i ett mörkt rum så inbillar man sig att man ser saker och sedan vänjer man sig vid mörkret och då ser man ju mer att det bara var en stol där en tröja låg. Man trodde då att tröjan på stolen var en person eftersom att man inte såg exakt vad det var när det var mörkt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-04 19:29:14

Jossie94 skrev:Jag tycker bara att det är en självklarhet att det finns logiska förklaringar till det mesta.


Flera människor blev botade från den attityden här. ;) Fy fan vad folk som "inte trodde" skrek när "spökena" visade sig och t o m nuddade dem. Fy vad jag skrattade.

Det var rätt kul att se dem gå från totala skeptiker till att de fick erkänna att det hände dem något. Det var svårt för dem att säga att de var psykiskt sjuka (bara på den punkten????) eller att de hittat på.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Liljan » 2020-02-04 23:47:16

Om en person tycker och tror väldigt annorlunda än dig så är det bäst att bara acceptera att ni inte passar särskilt bra ihop och leta efter vänner någon annanstans. Du vinner inget på att försöka övertyga dem om att spöken inte finns de kan tvärtom se det som oartigt. Jag läste någonstans att 30% av befolkningen är öppna för att spöken finns, själv tror jag stenhårt på spöken och andliga fenomen men det har inget med min diagnos att göra.

De med Downs syndrom är inte barn, de är utvecklingsstörda och det är stor skillnad. De flesta föredrar att bli behandlade som vuxna oavsett hur grav diagnos de har. Jag har sett de med Downs syndrom fika flera gånger. De med lättare Downs kan praktisera eller jobba om arbetet är anpassat.

Det är ingen som tycker det är konstigt om någon med Asperger/autism fikar, shoppar eller sminkar sig. Jag antar att ingen har tyckt att det är konstigt att du använder smink men de kanske inte vill göra saker med dig. Försök att söka dig till personer som liknar dig själv.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Liljan » 2020-02-04 23:47:16

Om en person tycker och tror väldigt annorlunda än dig så är det bäst att bara acceptera att ni inte passar särskilt bra ihop och leta efter vänner någon annanstans. Du vinner inget på att försöka övertyga dem om att spöken inte finns de kan tvärtom se det som oartigt. Jag läste någonstans att 30% av befolkningen är öppna för att spöken finns, själv tror jag stenhårt på spöken och andliga fenomen men det har inget med min diagnos att göra.

De med Downs syndrom är inte barn, de är utvecklingsstörda och det är stor skillnad. De flesta föredrar att bli behandlade som vuxna oavsett hur grav diagnos de har. Jag har sett de med Downs syndrom fika flera gånger. De med lättare Downs kan praktisera eller jobba om arbetet är anpassat.

Det är ingen som tycker det är konstigt om någon med Asperger/autism fikar, shoppar eller sminkar sig. Jag antar att ingen har tyckt att det är konstigt att du använder smink men de kanske inte vill göra saker med dig. Försök att söka dig till personer som liknar dig själv.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-04 23:51:36

De med down syndrom tänker som barn i sinnet.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Kidzi » 2020-02-04 23:56:13

Jossie94 skrev:De med down syndrom tänker som barn i sinnet.


Inte de jag träffat. De har varit rätt typiska downsare, kan vare sig jämföra med barn, vuxna eller icke downs mentalt handikappade. De är sin egen typ, helt enkelt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skillnaden på AS och NT

Inläggav Jossie94 » 2020-02-04 23:59:33

Ni fattar ju inte att jag bara tar exempel här. för att förtydliga hur jag menar, men ni fattar ju inte ändå. Ni tar det så bokstavligt, istället för att fråga hur jag menar. Ni kan börja med att kolla runt i samhället, så kommer ni förstå exakt hur jag menar. Jag ser folk fika och umgås varje dag, som om jag vill lära känna någon och petra vill lära känna någon, det ska inte spela någon roll, för vi båda lär ju känna någon annan. Punkt. Inget sätt är rätt eller fel. Men tydligen så blir den enas sätt rätt och den andras blir fel. Enligt vem? Har gud hittat på det eller är det människan i sig som bara bestämmer att dens egna sätt är rätt?


Vad menar du med det där med spökena som folk blev bevisade på? Ingen har ju kunnat bevisa att spöken finns. Jag kan också säga att jag har sett något övernaturligt och folk tror på det, men det är nätet? Jag tar ju allt med en nypa salt här, för folk kan faktiskt hitta på saker.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in