Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav RapeRegs » 2020-02-01 22:30:56

Jossie94 skrev: men jag tror som sagt inte på att det fanns spöken då, eftersom det var på 1900 talet


Hej Jossie, betyder det att du tror att det fanns spöken längre tillbaka i tiden, typ på 1300-talet?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav slackern » 2020-02-01 22:32:35

Kidzi skrev:
Toblerone skrev:Det är inget svar på det. Jag tror Alien menar: Kan det inte vara så att handlingen i vissa skräckfilmer är rent påhitt? Det MÅSTE väl inte finnas en förebild i verkligheten till alla filmer som görs?


De flesta är inte baserade på något verkligt. Några få påstår sig vara det.


Det finns ju en uppsjö skräckfilmer som är baserade på böcker från dom här charlatanerna Ed and Lorraine Warren som dom påstår har hänt.

Ed and Lorraine Warren

https://en.wikipedia.org/wiki/Ed_and_Lorraine_Warren
slackern
 
Inlägg: 43691
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Jossie94 » 2020-02-01 22:38:59

Om saker har hänt tex de här med Ed och Lorraine, så kan det egentliga problemet bero på något annat, det måste inte vara något övernaturligt. Jag syftar bara på att jag tänker mer på ett psykologiskt sätt, därför tror jag mer på det än att de finns spöken eller något sådant. Jag är skeptiker. Däremot tror jag mer på att det finns saker i rymden, för det är så pass stort. Men jag tror inte på att det finns demoner och spöken. Isåfall tror jag på hjärnspöken som människor skapar själva.

Jag tror faktiskt jag har det där fenomenet. För jag har en förmåga att tappa den röda tråden. Men samtidigt tycker jag att jag får ihop allting i slutet ändå, man måste bara tänka lite grann för att förstå hur jag menar.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Kidzi » 2020-02-01 22:58:49

Man tror väl vad man vill. Tror inte så mycket på saker som bygger på verkligheten för ibland är det bara namnen som är samma.

Annars att det finns övernaturliga krafter, det tror jag helt klart på.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 13:18:29

Jossie94 skrev:Jag tror faktiskt jag har det där fenomenet. För jag har en förmåga att tappa den röda tråden. Men samtidigt tycker jag att jag får ihop allting i slutet ändå, man måste bara tänka lite grann för att förstå hur jag menar.


Vilket fenomen???

Det låter mer som ADHD. Som sagt, det är ofta inte en bra idé att prata runt och runt saker allt för mycket. Dela hellre upp och ta en tanke i taget.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav HGJ » 2020-02-02 18:10:26

Toblerone skrev:
Jossie94 skrev:Jag tror faktiskt jag har det där fenomenet. För jag har en förmåga att tappa den röda tråden. Men samtidigt tycker jag att jag får ihop allting i slutet ändå, man måste bara tänka lite grann för att förstå hur jag menar.


Vilket fenomen???

Jag känner mig tämligen säker på vilket fenomen som åsyftas, men det är kanske bäst att Jossie själv får förklara.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 18:23:50

HGJ skrev:
Toblerone skrev:
Jossie94 skrev:Jag tror faktiskt jag har det där fenomenet. För jag har en förmåga att tappa den röda tråden. Men samtidigt tycker jag att jag får ihop allting i slutet ändå, man måste bara tänka lite grann för att förstå hur jag menar.


Vilket fenomen???

Jag känner mig tämligen säker på vilket fenomen som åsyftas, men det är kanske bäst att Jossie själv får förklara.


Tss..... :lol: Hjärnspöken? Jag har läst om det hon skrev, och antagligen menar hon ju det. Men att vara tydligare är ju alltid bra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav HGJ » 2020-02-02 18:32:31

Toblerone skrev:
HGJ skrev:
Toblerone skrev:
Vilket fenomen???

Jag känner mig tämligen säker på vilket fenomen som åsyftas, men det är kanske bäst att Jossie själv får förklara.


Tss..... :lol: Hjärnspöken? Jag har läst om det hon skrev, och antagligen menar hon ju det. Men att vara tydligare är ju alltid bra.

Nej, det jag tänker på står i en annan tråd som Jossie, du och jag nyligen har skrivit i.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 19:53:19

HGJ skrev:
Toblerone skrev:
HGJ skrev:Jag känner mig tämligen säker på vilket fenomen som åsyftas, men det är kanske bäst att Jossie själv får förklara.


Tss..... :lol: Hjärnspöken? Jag har läst om det hon skrev, och antagligen menar hon ju det. Men att vara tydligare är ju alltid bra.

Nej, det jag tänker på står i en annan tråd som Jossie, du och jag nyligen har skrivit i.


Jaså, anakolout..... Svårt att gissa om det står i en annan tråd. Jossie, du gör det verkligen svårt för andra att hänga med i det du säger. Det här var också en anakolout, men en mer extrem sådan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Toblerone » 2020-02-02 19:54:57

Jag tror jag har själv ett helt annat fenomen - jag letar aldrig någon annanstans. Precis som att jag inte utgår ifrån att någon skulle luras. Här blir man liksom oavsiktligt lurad och jag går alltid på sånt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Alien » 2020-02-02 20:24:22

En skräckfilm kan ju utgå från en spöklegend, dvs det sägs ha hänt men kan vara uppförstorat el förvrängt.

Jag tänker på t ex Herr Arnes penningar. Det är en kortroman av Selma Lagerlöf som man gjort film på. Kanske inte precis en skräckfilm utan en dramafilm. Herr Arne är en präst som har en penningskatt hemma. Tre skotska legoknektar dödar alla utom fosterdottern Elsalill och tar med sig pengarna. Elsalills dödade fostersyster Berghild förekommer som spöke. Elsalill arbetar med att rensa fisk i Marstrand. Men så kommer en skotte, Sir Archie, som hon blir förälskad i. Han lovar att ta med henne hem till Skottland. Men...

Varifrån fick Selma Lagerlöf grunden till sin berättelse? Jo, det berättades än 300 år efteråt om en herr Arne som mördats på Solberga prästgård i Bohuslän. Så det kan finnas en verklighetsbakgrund, men historien med spöket tror jag inte på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Jossie94 » 2020-02-03 0:51:33

Jag kan ta ett exempel å hur jag menar med filmerna.

Om vi säger att en film görs tex the conjuring eller the ring. Så kanske grunden till dessa filmer berodde på att det hade hänt något liknande innan i verkligheten.

Vissa saker är ju säkert påhittade men själva iden är sann för att den kommer ifrån riktiga händelser. Nu tog jag ju bara de filmerna som exempel på hur jag menar. En film som jag verkligen kan ge som exempel är ju shutter island med Leonardo DiCaprio.

Han är ju först en polis kan man säga som utreder något ställe, sedan visar det sig (spoiler)
Spoiler: visa
att han inte alls är polis utan att han är på ett hem och alltid varit där, för han har ju bara inbillat sig att han är en polis. Detta beteendet fick han då hans fru dödade deras barn.

Orsaken till detta beteendet var ju då traumat att hans barn blev dödade. Och om det skulle vara så att de slängde in något övernaturligt i denna film, så kanske (klassiskt i skräckfilmer) denna frun var besatt av en demon och därför dödade hon barnen.
Men i verkligheten så är det mer troligt att hon hade tex paranoia eller var szhizofren eller något sådant. Då är ju besatt av demon något påhittat. I detta exempel.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Jossie94 » 2020-10-06 23:04:36

Jossie94 skrev:Jo, jag tror jag förstår vad du menar - att en person som har varit med om ett allvarligt trauma kan känna sig allmänt som om det är något fel på hen och det kan bli värre så att personen agerar ut, är aggressiv eller beter sig jättemärkligt, så att det kan se ut som om personen är besatt eller något annat läskigt.

Det är tänkbart. Det är dock snarare enligt psykodynamiska tankesätt. F.o.m. ungefär 90-talet har man börjat att oftare misstänka med kroppsliga, biologiska orsaker istället för trauman. Om du läser boken "Exorcisten" så har du ännu mer än i filmen alla dessa teorier med. Dvs. först försöker man psykoterapier med flickan, tror att hon har trauman efter sina föräldrars skilsmässa, sedan börjar man leta efter fel i hjärnan, t.ex. att det kan vara en slags epilepsi, man antyder också ADHD, innan man till slut vänder sig till prästerna.

Personligen tror jag inte att vem som helst utvecklar ett riktigt galet beteende efter ett trauma. Det måste finnas biologiska förutsättningar. Folk kan ju också ha andra symptom av det.


Det jag syftar på är ju precis som du säger och då finns det en del filmer som har mycket med psykologi att göra när det gäller beteenden. Jag menar inte att andra inte får tro på något annat, utan jag menade bara att jag trodde att det var mer sannolikt att filmerna som jag tog upp hade naturliga orsaker kring deras beteenden än att bara påstå att dem är besatta av demoner. Det är det dom gör bland annat i de skräckfilmer som jag har sett, sedan finns det också de skräckfilmer som är påhittade men jag tror att ursprungsidén är hämtat från verkliga händelser.

Tex filmerna som handlar om Ed och Lorraine Warren, då tror jag på att personerna hade något inom psykologin som gjorde att de såg spöken.För mig är det mer rimligare då att de hade beteenden från trauman då, än att de var besatta av demoner. Jag har då aldrig sett någon och det är inte säkert att det ser ut som i filmerna. Den enda filmen som jag har läst om som är påhittad utav dem, är The nun, för att de sa att folk gillade karaktären och då gjorde det en film om just nunnan.[/quote]
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav atoms » 2020-10-06 23:12:36

Jossie94 skrev:Vi tar tex en skräckfilm där personen är besatt av en demon.


Jag tolkar det som fiktion, vilket det är även om filmen påstås vara baserad på verkliga händelser.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav geocache » 2020-10-07 0:45:48

Detta svaret är kanske lite "off topic", men "på den gamla goda tiden" var, som jag ser det, annorlunda än senare sådana filmproduktioner; "Monstret i Svarta lagunen", "King Kong", "Frankensteins monster". Sedan kom ju "Hajen" och "Världarnas krig"... det vore intressant att se vilken nästa "skräckfilmsgenre" blir... något med att "onda cyborger tar över världen" kanske (nu får jag en kännsla av att sådana filmer redan finns)?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Marjatta » 2020-10-07 7:23:09

atoms skrev:
Jossie94 skrev:Vi tar tex en skräckfilm där personen är besatt av en demon.


Jag tolkar det som fiktion, vilket det är även om filmen påstås vara baserad på verkliga händelser.


Ja.

Romaner och filmer som är BOAT (based on a true story) är ofta löst baserade på verkligheten. De kan ta avstamp i något för att sen bygga fiktion. Verklighetsmaterialet är bara nåt för författarna att använda som den känner för. Det går inte att bedöma ursprungshändelserna eller -personerna utifrån en bok eller film som uppges vara baserad på verkliga händelser. En del av dem har inte gjort om så mycket men andra har väldigt lite med verkligheten att göra. I båda fallen är det väldigt svårt för läsaren eller tittaren att veta vad som är sant och vad som är bara påhitt.

Skräckfilm skapas ju för maximal skräckighet. Om någon sådan är baserad på verkligheten är verklighetskopplingen säkerligen mycket lös. Det går definitivt inte att basera sin uppfattning om vad som hände i verkligheten på filmen, varken själva "symtomen" eller den "demonbesatta" personen eller personerna runtomkring.

Sen kan man ju använda fiktion och sin egen fantasi för att tolka saker i sin verklighet, fast man vet att det är fiktion. Men då handlar det ju mer om en själv och ens eget liv, eller de människors som finns i en omgivning, inte filmen.

Jag brukar inte se skräckfilm, men om du berättar vilka filmer du tänker på kanske det blir lättare att få feedback från de som brukar göra det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Marjatta » 2020-10-07 7:25:08

Allmänt om "demonbesättelse" - eller fall där familjen tror att det handlar om det - känner jag till två typer. Dels en typ där det ofta är familjer från vissa delar av Afrika som får för sig att deras barn är demonbesatt, och själv försöker köra djävulen ur ungen med både ritualer och ren misshandel. Där tror jag det handlar om att familjen har ett barn som på nåt sätt är avvikande, och har svårt att hantera situationen. Säkert har folk försökt "köra djävulen ur" en och annan NPF-unge, liksom en och annan utvecklingsstörd. Förskräckligt sorgligt. Det är familjer som behöver hjälp.

Dels känner jag till katolska kyrkans exorcism i Polen. Den företeelsen har tyvärr fått ett uppsving under de senaste årtiondena. Jag såg en dokumentär där tjejen ifråga föreföll helt normal, när hon berättade om det. Förmodligen fick hon en kick av uppmärksamheten. Tjejen behövde inte tänka på mycket annat än sin demonbesättelse, det gick utmärkt att hänga upp sin identitet på det. Hela familjen å andra sidan fick ett stort projekt med att åka hit och dit till exorcister. Förmodligen har familjen nåt annat som den borde ta itu med. Istället sysselsätter man sig ivrigt med sitt "demonbesatta" barn, litegrann som när ett barn i en familj som inte funkar bra blir bråkigt och aggressivt, och alla sen kan skylla familjens problem på barnet. Mycket osunt, alltihop.

I ingen av dessa två typer av berättelser om "demonbesättelse" ser den spektakulär ut, på det sätt som skapar bra skräckfilmer. Jag tror inte att man gör skräckfilmer utifrån dem.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Marjatta » 2020-10-07 7:41:57

Jag tror väl kanske eg. att den här tråden
post1615609.html#p1615609
om att folk inte förstår vad du menar, mest syftar på andra trådar än denna. Jag tycker ändå att den är ett exempel på just det. De flesta svar här besvarar inte din fråga utan pratar lite runt den, liksom på andra kanter.

I just detta fall kanske beror på att du utgår från antagandet, att man utifrån skräckfilmer kan skaffa sig någon typ av uppfattning om de händelser som filmen sägs vara baserad på, medan de flesta andra utgår från motsatsen. Om man utgår från att man inte utifrån skräckfilmer kan få någon som helst uppfattning om vad som ev. hände i verkligheten blir ju hela din fråga meningslös. För att få någon mening i den är det lätt att då tolka den lite annorlunda.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Marjatta » 2020-10-07 7:50:05

Toblerone skrev:Om du läser boken "Exorcisten" så har du ännu mer än i filmen alla dessa teorier med.


Boken Exorcisten baseras på ett fall av "demonbesättelse" som författaren William Peter Blatty hörde talas om när han var ung, åtm. enligt engelska Wikipedia. Han hade alltså ingen förstahandsinfo. Om Blatty hade teorier om varför någon ter sig demonbesatt är de alltså en romanförfattares teorier, som han skapade utifrån det fall som han som ung student hörde talas om.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Jossie94 » 2020-10-07 13:39:51

Allt jag säger är ju saker jag har kollat upp. Tex så var de en riktig händelse som handlade om att de spökade i ett slott, men teorierna menade att den här händelsen skulle symbolisera något annat än att det var djävulen eller något demoniskt. Teorin var att djävulen skulle symbolisera denna flickans far och man då tror att pappan hade gjort någonting med flickan.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Jossie94 » 2020-10-07 13:48:50

Jag menar att man kan tänka att det kan handla om någonting annat än besatt av en demon. Men teorin sa att djävulen flög upp i taket.

https://www.loftushall.ie/about
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Jossie94 » 2020-10-07 13:51:50

Jag säger inte att det är så som jag tror, men det låter för mig mer logiskt att skräckfilmer såsom the conjuring eller the ring osv är mer psykologiskt och naturliga orsaker än hon eller han är besatt av en demon.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav Alien » 2020-10-07 14:24:43

Jag tycker det låter mer logiskt att manusförfattaren hittade på alltihop. Eller så hittade paret Warren på alltihop och manusförfattaren broderade ut det till en hel långfilm. Jag har själv inte sett The Conjuring.

Däremot har jag sett The Ring. Den amerikanska filmen är en remake av den japanska Ringu, som bygger på en skräckroman. Det är väl ingen som påstått att det finns någon verklighetsbakgrund till den.

Förr i tiden visste inte folk så mycket om mentalsjukdomar, som psykoser. Däremot var de religiösa/vidskepliga. Det självklara för dem var att förklara personens avvikande och skrämmande beteende som att hen blivit besatt av demoner.

Det händer ju oförklarliga saker som t ex Kahlokatt skrivit om i denna tråd: riktigt-konstiga-historier-mysterier-etc-t39478.html. Dessa saker har verkligen hänt men det finns säkert naturliga förklaringar till det. Alla fall med mystiskt försvunna kvinnor gäller säkert kvinnor som mördats antingen av sina män/ex el av någon okänd seriemördare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur tolkar ni skräckfilmer utifrån verklighetsbas. händelser

Inläggav RapeRegs » 2020-10-07 14:44:08

Alien skrev:Alla fall med mystiskt försvunna kvinnor gäller säkert kvinnor som mördats antingen av sina män/ex el av någon okänd seriemördare.


Jag tror att några av dem blev fulla och druttade i kanalen på väg hem. Och sen var de för fulla för att rädda sig.

Förutom två som inte kunde simma, men de kämpade tappert in i det sista.

Nu är de alla mystiskt försvunna.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in