Vad läser du för bok/böcker just nu?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2020-01-07 23:34:46

Där inget vissnar mera av Ambrose Parry. En deckare som utspelar sig i Edinburgh 1847. Den är jättebra.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Solblomma » 2020-01-10 15:18:18

Direkt från bokhyllan på PIVA: Min mormor hälsar och säger förlåt/Fredrik Backman
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2020-01-22 21:49:53

De här böckerna läste jag förra året:
Widow's Point av Billy och Richard Chizmar - helt okej skräckis som gick snabbt att läsa.
Mord är ingen barnlek av Alan Brady - bra, men inte lika bra som första boken om Flavia de Luce.
Kritgubben av C J Tudor - kändes dåligt skriven och hade en konstig upplösning.
1793 av Niklas Natt och Dag - fantastisk, väldigt gripande, fast otäck.
Kåda av Ane Riel - udda men bra.
Skallra och Samlaren av Fiona Cummins - gastkramande och otäcka.
The House Next Door av Anne Rivers Siddons - omslaget får en att tro att det är en fjantig tantroman, men det är en riktigt otäck skräckroman. Otäckt slut.
Paper Tigers av Damien Angelica Walters - udda skräckroman som var lite svår att förstå, och jag gillade inte slutet.
Flickan utan hud av Mads Peder Nordbo - otäck thriller i grönländsk miljö. Mycket bra.
Floden av Markus Lutteman - udda men läsvärd.
Konsten att skära i kroppar av Lindsay Fitzharris - intressant faktabok om Joseph Lister och om kirurgins historia.
Slutet av Mats Strandberg - fantastisk, gripande, rörande. Suverän.
Mörkret av Ragnar Jónasson - alldeles för nattsvart.
Innanför murarna av Maria Ernestam - läsvärd med hallucinatorisk stämning.
Printer's Devil Court av Susan Hill - en kort skräckis som var okej.
Ett blodigt verk av Graeme MacRae Burnet - okej, men inte så bra som jag hade förväntat mig.
Mardrömmarnas hus, en skräckantologi - det märks att det är en antologi för ungdomar, för berättelserna är inte speciellt otäcka. En del spöken är nästan gulliga.
Kastanjemannen av Sören Sveistrup - otäck och jättebra.
Allt är en konspiration av Kent Werne - ganska intressant.
Den märkligaste boken i världen och andra mysterier av Daniel Rydén - gillade inte den lite förnumstiga tonen i boken, inte heller det faktum att många "gåtor" inte alls är mystiska, utan har klara svar.
Förgiftad och Ond kemi av Ulf Ellervik - otroligt intressanta. Dessutom kanska lätta att hänga med i även för den som liksom jag bara har läst högstadiekemi.
Flickan med käppen av Winston Graham - ganska spännande, men framför allt intressant med en handikappad hjältinna (de är alltför få!).
Skräcken på Wakenhyrst av Michelle Paver - inte alls så otäck som jag hade hoppats.
Bete sig av Linda Jones - härlig norrbottnisk miljö. En fin debut.
Nattens barn av Dan Simmons - larvigt klyschig.
Viskaren av Karin Fossum - fascinerande, otäck, med en väldigt oväntad vändning.
Thornhill av Pam Smy - fantastisk. Tårframkallande.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fretshi » 2020-01-26 22:46:24

Läser en utan titel av Robin Sharma.
Ska även börja läsa Mark Twain då hans böcker anses vara klassiker.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kentarou » 2020-01-27 0:20:08

Zigenerska
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2020-01-27 13:38:17

Jag försvinner i mörkret av Michelle McNamara. En dokumentär berättelse om jakten på en mördare som härjade i Kalifornien på 70- och 80-talen. Spännande, men lite rörig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Jazzu » 2020-01-27 15:19:43

Jag lyssnar på Beckomberga : ode till min familj av Sara Stridsberg. Uppläsare : Rebecka Hemse

Liten kul grej häromdagen; precis när jag åker över Tranebergsbron med tunnelbanan, med boken i lurarana, så åker dom i boken också över Tranebergsbron, fast i bil :-)Happy
Jazzu
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2019-12-05
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Solblomma » 2020-01-27 15:27:21

Senaste boken jag läste var Min mormor hälsar och säger förlåt.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fretshi » 2020-01-28 19:05:40

Så då var man igång med Tom Sawyers äventyr.
Får se vad jag tycker
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2020-01-28 19:15:34

Som jag minns det var Tom Sawyer mer som en barn/ungdomsbok med bus och äventyr. Jag tyckte bättre om fortsättningen Huckleberry Finn, som tar upp en moralisk konflikt.
Spoiler: visa
Men man bör kanske ha läst den första boken för att förstå Huckleberry Finns beundran/lydnad gentemot Tom Sawyer. Tom kommer från en högre samhällsklass medan Huck verkar höra till "trasproletarietet".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fretshi » 2020-01-28 20:07:45

Alien skrev:Som jag minns det var Tom Sawyer mer som en barn/ungdomsbok med bus och äventyr. Jag tyckte bättre om fortsättningen Huckleberry Finn, som tar upp en moralisk konflikt.
Spoiler: visa
Men man bör kanske ha läst den första boken för att förstå Huckleberry Finns beundran/lydnad gentemot Tom Sawyer. Tom kommer från en högre samhällsklass medan Huck verkar höra till "trasproletarietet".


Ja det är en barnbok. Men man måste börja nånstans ska ta huckelberry finn sen!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2020-01-29 18:25:42

Trippen utav Tom Wolfe.

The Electric Kool-Aid Acid Test is a nonfiction book by Tom Wolfe that was published in 1968.[2] The book is remembered today as an early – and arguably the most popular – example of the growing literary style called New Journalism. Wolfe presents an as-if-firsthand account of the experiences of Ken Kesey and his band of Merry Pranksters, who traveled across the country in a colorfully painted school bus, the destination of which was always Furthur, as indicated on its sign, but also exemplified by the general ethos of the Pranksters themselves.[3] Kesey and the Pranksters became famous for their use of LSD and other psychedelic drugs in hopes of achieving intersubjectivity. The book chronicles the Acid Tests (parties in which LSD-laced Kool-Aid was used to obtain a communal trip), the group's encounters with (in)famous figures of the time, including famous authors, Hells Angels, and The Grateful Dead, and it also describes Kesey's exile to Mexico and his arrests.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Kesey

Ken Kesey var författaren som skrev Gökboet.

Hittade den tyvärr inte på engelska så blev på svenska.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Pyxis » 2020-01-30 15:00:25

"American gods" av Neil Gaiman och försöker läsa "Bön för Tjernobyl" av Svetlana Aleksijevitj men den är lite jobbig.
Pyxis
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2020-01-30

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Furienna » 2020-02-01 17:25:17

Det har inte blivit så mycket läst för mig i december eller januari. Jag får nu bara hoppas att jag blir bättre i februari. :?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2020-02-01 17:46:44

Har nyss läst klart Ett halvt liv av kärlek av Eileen Chang. Den skrevs i slutet på 40-talet och utkom som bok 1966 men har först nu översatts till svenska. Handlingen utspelar sig i 30- och 40-talets Shanghai. Livet var inte lätt för kvinnor då. Den kvinnliga huvudpersonen försörjer sin mor, farmor, fyra yngre syskon och sig själv. Hon har ett heltidsarbete och två extraarbeten. Men hon är frisk och stark och glad ändå.

Hon har en pojkvän som hon träffat på sitt heltidsarbete. Han vill gifta sig men hon säger att de ska vänta tills hennes äldste bror kan försörja hennes familj. Pojkvännen kommer från en högre samhällsklass än flickan men har låg lön som praktikant. Men om hans far dör riskerar han att få försörja sin mor, sin svägerska och hennes son. Nu försörjer hans far dem, men han bor hos en konkubin och har flera barn med henne. Vad händer om han dör, konkubinen kommer knappast att försörja dem?

Allt händer under en turbulent tid i Kina, när Japan invaderade Kina och det pågick strider. Men författaren har valt att koncentrera sig på relationer och psykologi.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2020-02-01 18:19:06

Pyxis skrev:"American gods" av Neil Gaiman och försöker läsa "Bön för Tjernobyl" av Svetlana Aleksijevitj men den är lite jobbig.


American Gods gillade jag som tusan.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2020-02-02 21:36:08

Har läst ut Jag försvinner i mörkret. Kan rekommendera den om man gillar true crime. Har nu börjat med Svarta näckrosor av Michel Bussi, en deckare med kopplingar till konstnären Claude Monet och hans hem i Giverny.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kentarou » 2020-02-02 22:34:47

Sapiens
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav RERERE » 2020-02-09 10:06:40

Empire of the summer moon
Handlar om indianer i Nord Amerika, rekommenderas om ni gillar indian historia.
RERERE
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-01-10

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav atoms » 2020-02-09 19:31:22

Luften är fri, Sara Lövestam
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Fretshi » 2020-02-15 13:13:36

Ska börja läsa huckleberry finns äventyr av mark twain.

Hoppas jag kommer fastna för den!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Kahlokatt » 2020-02-17 21:54:39

Kahlokatt skrev:Har läst ut Jag försvinner i mörkret. Kan rekommendera den om man gillar true crime. Har nu börjat med Svarta näckrosor av Michel Bussi, en deckare med kopplingar till konstnären Claude Monet och hans hem i Giverny.


Svarta näckrosor är skitlarvig.
Spoiler: visa
En snubbe blir arresterad ("misstänkt mördare") enbart på indicier. Alla kvinnliga karaktärer (utom en urgammal tant) beskrivs som sexobjekt. Traktens lärarinna är närmast övernaturligt vacker och sätter sig på snutens skrivbord, visar mer och mer av benen samt knäpper upp översta knapparna på blusen. Sedan berättar hon ingående att hennes man har alibi, för hon "red honom den natten, i hopp om att bli med barn." :-)002
Jag kan riktigt se framför mig hur författaren sitter och spelar skinnbanjo och flåsar medan han skriver...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav slackern » 2020-02-17 22:52:44

Watchmen vilket är en serieroman.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2020-02-29 0:28:35

Selma Lagerlöf: Bannlyst
L.M. Alcott: Unga kvinnor

Det är omläsning av bägge två till två läsecirklar.

Sedan står jag i kö på biblioteket för Klubben av Mathilda Gustavsson. Jag är nr 224...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in